probleem met draadsnijden

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

lucc

probleem met draadsnijden

Bericht door lucc »

Vandaag voor de eerste keer een draad gesneden op de draaibank, M22 spoed 2.5 in staal C45 op 90 tr/min met hss beitel en beitelslede onder hoek van 29°, aanzet van elke pas was 0.2mm
Handeling en systeem zit er al een beetje in maar mijn schroefdraad is erg grof gesneden, zou hem niet in mijn hand willen ronddraaien.
Ik verwacht niet direct een pasklare oplossing (moest het kunnen des te beter) maar graag enkele richtlijnen om een gladdere draad te snijden zijn welkom.
Beitel was nieuw, top hoek oke en veel snijolie gebruikt

mvg luc
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Re: probleem met draadsnijden

Bericht door hugo stoutjesdijk »

C45 is om te beginnen echt heel moeilijk glad te krijgen, en bij schroefdraad snijden is je snij geometrie ondergeschikt aan de draadvorm.
Je zou de laatste gang natuurlijk met een paar honderste aanzet na kunnen lopen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Bericht door Huub Buis »

Op het einde met een platte veil de bramen verwijderen en daarna nog een keer met een driehoek veil de top een beetje afronden.
Voor de mooiste draad kun je een volprofiel beitelplaatje gebruiken. Deze zijn maar geschikt voor een spoed maat, maar die snijden ook de top van de draad opmaat
There are only 2 limits, the sky and your imagination
JanSr

Bericht door JanSr »

Draadsnijden kan zoals je gewend bent te draaien, maar handiger is op zijn kop: https://www.youtube.com/watch?v=Z-dqOi_z5bk&t=20s, kijk vanaf 4:40

Het is een Amerikaans filmpje, dus je moet door een hoop gezwets heen.
Waar het om gaat is, dat de "normale" methode leidt tot lage snijsnelheden, ver buiten het optimum voor een ordentelijk snijproces. Dat komt, omdat je op tijd moet stoppen om te voorkomen dat je beitel vastloopt in het werkstuk.

Op zijn kop snijden laat "normale" snijsnelheden toe, omdat je beitel wegloopt van je werkstuk.

Een tweede punt is, dat het snijden met de hele beitelpunt een niet fijn is voor materiaal en beitel.
De beitel niet recht invoeren, maar beurtelings links en rechts per snijkant is een stuk effectiever.

Eerst oefenen voor je aan je echte werkstuk begint, tot je de optimale snijcondities hebt.
lucc

Bericht door lucc »

De filmpjes van Joe Pie zijn mij bekend, (heb eerst al heel wat gezien voor ik hier d vraag stelde ) de snelheid daar heb je wel een punt en op de conventionele wijze is het idd wel punt om de juiste hendel op het goede moment af te schakelen. Ik moet nog es nakijken of ik mijn beitel omgedraaid in het beitelblok kan zetten en toch nog op centerhoogte.
Het oefenen zijn we volop bezig.
JanSr

Bericht door JanSr »

En hier nog een fraai voorbeeld van voorbereidingen: https://www.youtube.com/watch?v=DmRL9b0_6bM
Helaas niet op zijn kop.
lucc

Bericht door lucc »

draadstang (Medium).jpg
Verder dan dit kom ik niet qua afwerking (nog steeds niet om aan te zien) , kan er iemand aan de hand van de foto zeggen wat er verkeerd loopt ?

Hss beitel 60°, lage toeren , koeling, en materiaal onbekend staal
Quepee
Contacteer:

Bericht door Quepee »

Gewoon een stukje pasbakijzer , ik vind het er goed uit zien en als de moer er op gaat is het goed toch.
lucc

Bericht door lucc »

Mischien dat de foto een niet zo duidelijk de grofte aantoont maar als je de draad over een vod trekt komen de vezels mee. En dit draadeind is dan al met de vijl bewerkt. Ik denk toch dat er een beter oppervlak rechtreeks van de draaibank moet mogelijk zijn.
VDFman
Donateur

Bericht door VDFman »

Zoals Hugo al aangaf, C45 is wel goed te verspanen ( korte spanen en lage snijkrachten ) maar het verspaningsresultaat is vaak een drama. Zeker lage toeren is een probleem, en dat geldt voor alle materialen.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

lucc schreef: 13 jun 2024 07:11 Mischien dat de foto een niet zo duidelijk de grofte aantoont maar als je de draad over een vod trekt komen de vezels mee. En dit draadeind is dan al met de vijl bewerkt. Ik denk toch dat er een beter oppervlak rechtreeks van de draaibank moet mogelijk zijn.
zoals zo vaak gezegd.. "Dat krijg je met C45".. .wil je gladde draad.. dan zul je het moeten rollen.. maar wie heeft zo'n machine in zijn schuurtje?
Met een snijplaat wordt het niet echt beter...
keesfrees

Bericht door keesfrees »

Arie Kabaalstra schreef: 13 jun 2024 10:16 wil je gladde draad.. dan zul je het moeten rollen..
Die gedachte had ik ook direct bij deze vraag.
Roltappen zijn er, bestaan er ook rolplaten ?
Zoals een snijplaat maar dan rol.
Al is het maar als nabewerking.
Of zelf zoiets maken, van een moer, gleufje er in zagen, samenknijpen, (dichtlassen) en harden.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

lucc schreef: 13 jun 2024 07:11 Mischien dat de foto een niet zo duidelijk de grofte aantoont maar als je de draad over een vod trekt komen de vezels mee. En dit draadeind is dan al met de vijl bewerkt. Ik denk toch dat er een beter oppervlak rechtreeks van de draaibank moet mogelijk zijn.
Ja, blijven oefenen.
Scherper gereedschap, betere snijolie, beitel mag niet wrijven, kleine laatste aanzet.
Nog mooier, voor de paar laatste snedes een vers geslepen scherpe beitel.

Je kunt ook eerst eens op een stuk alu of messing oefenen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
pieter dr200

Bericht door pieter dr200 »

om te beginnen zou ik eerst het toerental halveren, als dat mogelijk is.
ook maximaal 0.1 mm aanzetten i.p.v. 0.20 of meer.
ik neem aan dat je met toolbit werkt? en zelf slijpt?
op zich kan je daar prima mee werken, alleen is het naar mijn mening iets gevoeliger en beschadigd het sneller dan een wisselplaat.
hoe eindig je met de schroefdraad? heb je hier een vrijloop voor gemaakt? zodat de bijtel in de vrije ruimte eindigt.
en ook belangrijk waar smeer je mee? bij moeilijk verspaanbare materialen gebruik ik rocol, op rvs werkt dit helemaal perfect.
nadeel van rocol is dat het op gietijzer vlekken geeft, maar als je de machine eerst goed in de wd40 spuit en na het draadsnijden gelijk schoonmaakt gaat het wel goed. ook is rocol niet echt gezond voor de mens dus na gebruik lekker handen wassen.
Plaats reactie