Programma, weer even mee denken...?
Moderator: Moderators
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Re: Programma, weer even mee denken...?
Ja. zal best wel.. maar Arjen werkt niet bij Kamag.. dus zal ie zelf wat uit moeten knopselen.. en daar kunnen we'm best mee helpen..
Kort gezegd komt het hierop neer.. we willen een bepaalde radius bocht maken.. en daartoe moeten de wielen in een bepaalde stand komen te staan..
Voor de buitenste wielen : tan^-1((halve wielbasis)/(Bochtradius + Halve spoorbreedte))
Voor de binnenste wielen : tan^-1((halve wielbasis)/(Bochtradius - Halve spoorbreedte))
Wat er verder uit de Potmeter komt qua signaal, daar heb ik even geen kijk op.. maar dat kan niet heel spannend zijn..
Daar moet je mogelijk een Formuletje op loslaten zodat ie bepaalde bochtradii koppelt aan bepaalde Voltages uit de pretpook.. en dat is niet meer dan gewoon een (eerstegraads)Functietje afleiden..
Kort gezegd komt het hierop neer.. we willen een bepaalde radius bocht maken.. en daartoe moeten de wielen in een bepaalde stand komen te staan..
Voor de buitenste wielen : tan^-1((halve wielbasis)/(Bochtradius + Halve spoorbreedte))
Voor de binnenste wielen : tan^-1((halve wielbasis)/(Bochtradius - Halve spoorbreedte))
Wat er verder uit de Potmeter komt qua signaal, daar heb ik even geen kijk op.. maar dat kan niet heel spannend zijn..
Daar moet je mogelijk een Formuletje op loslaten zodat ie bepaalde bochtradii koppelt aan bepaalde Voltages uit de pretpook.. en dat is niet meer dan gewoon een (eerstegraads)Functietje afleiden..
- Swets
- Contacteer:
nee het klopt wel... vorige plaatje is fout...
die 6 onderste wielen zitten steeds 3 meter uit elkaar...
die bovenste 4, zit tussen de middelste 6 meter, en daarna 3 meter..
dus alles ongeveer op zijn plek gezet, en nu klopt het beter.... die 2 wielen stonden dus op de verkeerde plek....
(ik zou de positie vanuit de functie naar het HMI kunnen sturen... maar daar moet ik even over denken)
maar dit hmi scherm is niet echt super sterk in grafisch werk...

dus alles ongeveer op zijn plek gezet, en nu klopt het beter.... die 2 wielen stonden dus op de verkeerde plek....
(ik zou de positie vanuit de functie naar het HMI kunnen sturen... maar daar moet ik even over denken)
maar dit hmi scherm is niet echt super sterk in grafisch werk...

http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Been thanked: 3 times
- Contacteer:
Als je het voor 1 wiel weet is het ook niet heel spannend om dat 40x te kopiëren.andrefc101 schreef: 22 mei 2024 15:36 Wat een komisch geneuzel allemaal, denken jullie nu echt dat ze dat wiel bij Kamag nog niet uitgevonden hebben![]()
Alleen die 1e bediende die op pad gestuurd wordt om de bandenspanning te controleren.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Contacteer:
Mooi, nu knopje omzetten, en krab-sturing.Swets schreef: 22 mei 2024 16:02 nee het klopt wel... vorige plaatje is fout...
dus alles ongeveer op zijn plek gezet, en nu klopt het beter....
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Ja... dit ziet er goed uit. dat de aslijnen niet helemaal samenvallen, dat wijten we dan maar aan de grafische weergave?..
een beetje wringing hou je toch.. verschil in bandenspanning, hoogteverschillen..
een beetje wringing hou je toch.. verschil in bandenspanning, hoogteverschillen..
- Swets
- Contacteer:
al mijn analoge inputs/outputs lopen van 0 tot 10000 ... zijn allemaal 4-20 mA inputs/Outputs..
maar die kan ik altijd verschalen.... heb nu even gezegd, als de wielen in de midden staan, stuur 5000 = 12mA uit (is halve signaal) en ik verwacht dan ook 12mA via de feedback terug te krijgen....
en ik heb nu een soort variabele, die van -25000 tot 25000 loopt, en als de teller op 0 staat, staan de wielen recht....
en die teller word straks dmv een radiografische afstandsbediening op of af geteld... dus op die afstand bediening zit een knuppeltje... en de richting bepaald dus op of af tellen, en maar ook de snelheid van dat op en af tellen... dus als je hem verder drukt gaat hij sneller , knuppeltje in de midden, blijven de wielen staan...
en dan krijg ik ook nog een zij-uit-rij-stand... maar volgens mij is dat simpel.... want volgens mij moeten dan alle wielen in de zelfde hoek staan...
dus ik denk , dat eerst alle wielen recht moeten staan, dan dmv een input, ga ik daarna alle wielen naar de zelfde hoek sturen...
maar het begint er een beetje op te lijken.... ja nu nog een verhaaltje , met fouten... dus ik vraag een hoek, en via de feedback ga ik kijken of het klopt.... als het verschil te groot word , gaan we alles stoppen.... dat soort dingetjes... maar wil eerst een beetje het verhaal er in grote lijnen in hebben...
maar die kan ik altijd verschalen.... heb nu even gezegd, als de wielen in de midden staan, stuur 5000 = 12mA uit (is halve signaal) en ik verwacht dan ook 12mA via de feedback terug te krijgen....
en ik heb nu een soort variabele, die van -25000 tot 25000 loopt, en als de teller op 0 staat, staan de wielen recht....
en die teller word straks dmv een radiografische afstandsbediening op of af geteld... dus op die afstand bediening zit een knuppeltje... en de richting bepaald dus op of af tellen, en maar ook de snelheid van dat op en af tellen... dus als je hem verder drukt gaat hij sneller , knuppeltje in de midden, blijven de wielen staan...
en dan krijg ik ook nog een zij-uit-rij-stand... maar volgens mij is dat simpel.... want volgens mij moeten dan alle wielen in de zelfde hoek staan...
dus ik denk , dat eerst alle wielen recht moeten staan, dan dmv een input, ga ik daarna alle wielen naar de zelfde hoek sturen...
maar het begint er een beetje op te lijken.... ja nu nog een verhaaltje , met fouten... dus ik vraag een hoek, en via de feedback ga ik kijken of het klopt.... als het verschil te groot word , gaan we alles stoppen.... dat soort dingetjes... maar wil eerst een beetje het verhaal er in grote lijnen in hebben...
- andrefc101
- Donateur
- Contacteer:
Vroeger..... toen moest je voor iedere (gewijzigde) configuratie de "stuurstokken" versteken, aantal aslijnen, breedte van de aslijnen, onderlinge afstand, meerdere spmt's naast elkaar...niks geen computers. Nu zal je de stuurstangen ook nog moeten aansturen met servo's ofzo... best wel complex vermoed ik...Arie Kabaalstra schreef: 22 mei 2024 15:48 Ja. zal best wel.. maar Arjen werkt niet bij Kamag.. dus zal ie zelf wat uit moeten knopselen.. en daar kunnen we'm best mee helpen..
- Swets
- Contacteer:
ja... het scherm heeft een resolutie van 1024x768.. dus ja je heb dan vaak met die lijnen dat het hier en daar net er naast zit,....Arie Kabaalstra schreef: 22 mei 2024 16:19 Ja... dit ziet er goed uit. dat de aslijnen niet helemaal samenvallen, dat wijten we dan maar aan de grafische weergave?..
een beetje wringing hou je toch.. verschil in bandenspanning, hoogteverschillen..![]()
tis meer voor mezelf, zodat ik ook straks met inbedrijfstellen iets heb om te kijken wat er nu allemaal gebeurt... :-)
want dat is ook altijd weer een hoop gedoe... denk dat ik eerst alle analoge outputs op 12mA moet zetten.... kijken of alle wielstellen dan recht staan... want ook daar zitten weer klepversterker kastjes tussen... die je via potmetertjes kan regelen....
en as die willen recht staan, dan moet ik nog iets maken/verzinnen om de analoge inputs goed te krijgen.....
want het klopt natuurlijk allemaal noot precies...
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Contacteer:
Ook altijd leuk gevonden.andrefc101 schreef: 22 mei 2024 16:21Vroeger..... toen moest je voor iedere (gewijzigde) configuratie de "stuurstokken" versteken, aantal aslijnen, breedte van de aslijnen, onderlinge afstand, meerdere spmt's naast elkaar...niks geen computers. Nu zal je de stuurstangen ook nog moeten aansturen met servo's ofzo... best wel complex vermoed ik...Arie Kabaalstra schreef: 22 mei 2024 15:48 Ja. zal best wel.. maar Arjen werkt niet bij Kamag.. dus zal ie zelf wat uit moeten knopselen.. en daar kunnen we'm best mee helpen..
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
"Spoorlopers".. vroeger ook wel gebouwd van Lego.. , gewoon met "Zwenkwieletjes", Nu meer dubbele gestuurde voorassen van vrachtwagen modellen, soms ook nog een gestuurde sleepas.. en dan zoeken met je tandwieltjes en de positie van je as.. dat het wel een beetje stuurt..
- hainjedaf
- Donateur
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Ik geloof dat ik als eerste gereageerd heb in dit topicandrefc101 schreef: 22 mei 2024 15:36 Wat een komisch geneuzel allemaal, denken jullie nu echt dat ze dat wiel bij Kamag nog niet uitgevonden hebben
en jou aanhaalde, juist om dit soort apparaten.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi (ter verkoop) & Core One met buddycam (hij doet het!)
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi (ter verkoop) & Core One met buddycam (hij doet het!)
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
- Swets
- Contacteer:
Ik heb ook wel eens (toen ik nog in de liften werkte , een blauwe maandag) bij de veiling in hondserlerdijk gewerkt.... daar reden dat soor treintjes met karretjes met bloemen kris kras door elkaar.....hugo stoutjesdijk schreef: 22 mei 2024 17:19Ook altijd leuk gevonden.andrefc101 schreef: 22 mei 2024 16:21Vroeger..... toen moest je voor iedere (gewijzigde) configuratie de "stuurstokken" versteken, aantal aslijnen, breedte van de aslijnen, onderlinge afstand, meerdere spmt's naast elkaar...niks geen computers. Nu zal je de stuurstangen ook nog moeten aansturen met servo's ofzo... best wel complex vermoed ik...Arie Kabaalstra schreef: 22 mei 2024 15:48 Ja. zal best wel.. maar Arjen werkt niet bij Kamag.. dus zal ie zelf wat uit moeten knopselen.. en daar kunnen we'm best mee helpen..
leek wel zo videospel.... :-)
- Swets
- Contacteer:
denk ook hoe ik het gaat doen, met de positie van uit de functie mee te verzenden naar het scherm....
in dit scherm kan ja aan de hand van variabele iets verschalen, verschuiven , en vergroten....
dus als ik op me scherm al die wielen in de midden van de wagen teken, en in elke functie geef ik mee waar het wiel staat tov de midden van de wagen, dus daarmee kan ik dan ok het wiel verschuiven.
wel iets van een totale verschaling, zodat alles wel op jet scherm past... maar dan heb ik wel de juiste verhouding....
kan je ook zien wat voor gek ik ben.... zit ik thuis nog door te gaan.... en dat doe ik eigenlijk altijd voor niets ook... :-)
in dit scherm kan ja aan de hand van variabele iets verschalen, verschuiven , en vergroten....
dus als ik op me scherm al die wielen in de midden van de wagen teken, en in elke functie geef ik mee waar het wiel staat tov de midden van de wagen, dus daarmee kan ik dan ok het wiel verschuiven.
wel iets van een totale verschaling, zodat alles wel op jet scherm past... maar dan heb ik wel de juiste verhouding....
kan je ook zien wat voor gek ik ben.... zit ik thuis nog door te gaan.... en dat doe ik eigenlijk altijd voor niets ook... :-)
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
ach.. elke gek zijn gebrek.. eh.. ik ben inmiddels al een jaartje bezig met het ontwikkelen van een Programmeerapplicatie om "makkelijk aan de machine iets te programmeren.. gewoon omdat ik dat zelf wil, en niet omdat ik er voor betaald wordt.. was't maar zo mooi..Swets schreef: 22 mei 2024 21:19 kan je ook zien wat voor gek ik ben.... zit ik thuis nog door te gaan.... en dat doe ik eigenlijk altijd voor niets ook... :-)