Bambulabs X1 of toch de Creality K1C ??
Moderator: Moderators
- buitermark
- Contacteer:
Bambulabs X1 of toch de Creality K1C ??
Ik vond het tijd voor een ander geluid...
Lees hier steeds weer dat er een aantal mensen Bambulabs helemaal de hemel in prijzen en ik zal de laatste zijn die dat zal kunnen tegenspreken.
Ik wil hierbij alleen duidelijk maken dat ik zelf echt vergelijkbare ervaring heb met mijn Creality K1C die door dezelfde mensen absoluut ondergewaard wordt of onterecht negatief wordt weggezet.
En dat vindt ik oprecht jammer voor mensen die hierdoor het beeld krijgen dat deze Creality een minder product zou zijn.
Dat kan ik uit mijn eigen ervaring echt niet volgen.
Ieder zijn voorkeur, maar om een product van een ander merk zo negatief neer te zetten, vindt ik onjuist en jammer.
Iemand met een Creality K1C (kost nu € 520,-) zal niet snel ook een (technisch redelijk vergelijkbare) Bambulabs X1 (kost nu € 1269,-) hebben staan en omgekeerd.
Dan kan een negatief beeld toch alleen maar op een totaal ander product/jaar gebaseerd zijn?
Deze 2 doen in mijn beleving ook echt niet of slechts marginaal voor elkaar onder, van wat ik o.a. hier als resultaat uit de Bambulabs zie rollen, alleen de Creality wel voor een flinke sloot minder geld.
Het is nu letterlijk 2 [of wat precieser 2.44] Creality K1C's voor de prijs van 1 Bambulabs X1....als je ten minste de vergelijkbare machines zo eerlijk mogelijk vergelijkt. (Prijzen komen bij de webstore's van deze merken vandaan).
Voor beiden geldt volgens mij STL file (of evt. PFM) downloaden, in de slicer, materiaal (bijv. PLA/ABS/PETG) kiezen, en op de startknop drukken... hoe moeilijk kan het zijn?
Bambulabs bestaat alleen pas een jaar of 4, terwijl Creality net haar 10 jarig bestaan heeft gevierd...en daar ook een erg leuke aankondiging bij deed...waarover zo meer...
Creality's anniversy livestream, met de aankondiging kun je hier bekijken https://www.youtube.com/watch?v=HMP8MtIdq6M
Om de nozzle cleaner op de build plate als een serieus probleem te noemen is toch niet echt een argument?
Als je dat een probleem vindt, haal die nozzle cleaner er dan gewoon af en monteer hem vast op de machine met deze oplossing https://www.printables.com/model/803777 ... d-easy-bed
Ja, als je ooit een negatieve ervaring met een Creality product hebt gehad, begrijp ik best dat je niet snel voor dat merk zult kiezen.
Maar in die 10 jaar hebben ze mijns inziens duidelijk een hele hoop geleerd.
Eind juli komt Creality met de K2+ printer op de markt, uiteraard met Multicolor en een groter buildplate (350x350x350)
Dat is het enige waar ik af en toe wel behoefte aan heb... een groter buildplate...
Als ik nu het geld beschikbaar had, en voor de keuze zou staan, dan zou ik absoluut nog een paar maandjes wachten op deze release
all3p heeft hier een iets duidelijk beeld van https://all3dp.com/4/creality-announces ... d-printer/
Terwijl je hier een filmpje er van kunt kijken https://www.youtube.com/watch?v=uXZC-94DI78
Lees hier steeds weer dat er een aantal mensen Bambulabs helemaal de hemel in prijzen en ik zal de laatste zijn die dat zal kunnen tegenspreken.
Ik wil hierbij alleen duidelijk maken dat ik zelf echt vergelijkbare ervaring heb met mijn Creality K1C die door dezelfde mensen absoluut ondergewaard wordt of onterecht negatief wordt weggezet.
En dat vindt ik oprecht jammer voor mensen die hierdoor het beeld krijgen dat deze Creality een minder product zou zijn.
Dat kan ik uit mijn eigen ervaring echt niet volgen.
Ieder zijn voorkeur, maar om een product van een ander merk zo negatief neer te zetten, vindt ik onjuist en jammer.
Iemand met een Creality K1C (kost nu € 520,-) zal niet snel ook een (technisch redelijk vergelijkbare) Bambulabs X1 (kost nu € 1269,-) hebben staan en omgekeerd.
Dan kan een negatief beeld toch alleen maar op een totaal ander product/jaar gebaseerd zijn?
Deze 2 doen in mijn beleving ook echt niet of slechts marginaal voor elkaar onder, van wat ik o.a. hier als resultaat uit de Bambulabs zie rollen, alleen de Creality wel voor een flinke sloot minder geld.
Het is nu letterlijk 2 [of wat precieser 2.44] Creality K1C's voor de prijs van 1 Bambulabs X1....als je ten minste de vergelijkbare machines zo eerlijk mogelijk vergelijkt. (Prijzen komen bij de webstore's van deze merken vandaan).
Voor beiden geldt volgens mij STL file (of evt. PFM) downloaden, in de slicer, materiaal (bijv. PLA/ABS/PETG) kiezen, en op de startknop drukken... hoe moeilijk kan het zijn?
Bambulabs bestaat alleen pas een jaar of 4, terwijl Creality net haar 10 jarig bestaan heeft gevierd...en daar ook een erg leuke aankondiging bij deed...waarover zo meer...
Creality's anniversy livestream, met de aankondiging kun je hier bekijken https://www.youtube.com/watch?v=HMP8MtIdq6M
Om de nozzle cleaner op de build plate als een serieus probleem te noemen is toch niet echt een argument?
Als je dat een probleem vindt, haal die nozzle cleaner er dan gewoon af en monteer hem vast op de machine met deze oplossing https://www.printables.com/model/803777 ... d-easy-bed
Ja, als je ooit een negatieve ervaring met een Creality product hebt gehad, begrijp ik best dat je niet snel voor dat merk zult kiezen.
Maar in die 10 jaar hebben ze mijns inziens duidelijk een hele hoop geleerd.
Eind juli komt Creality met de K2+ printer op de markt, uiteraard met Multicolor en een groter buildplate (350x350x350)
Dat is het enige waar ik af en toe wel behoefte aan heb... een groter buildplate...
Als ik nu het geld beschikbaar had, en voor de keuze zou staan, dan zou ik absoluut nog een paar maandjes wachten op deze release
all3p heeft hier een iets duidelijk beeld van https://all3dp.com/4/creality-announces ... d-printer/
Terwijl je hier een filmpje er van kunt kijken https://www.youtube.com/watch?v=uXZC-94DI78
- serum
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Re: Bambulabs X1 of toch de Creality K1C ??
Ik zag het persoonlijk niet zo dat er iets afgebrand werd. Mensen spreken hun voorkeur uit en gaven er goede argumenten voor.
Onderaan de streep denk ik persoonlijk dat de x1c helemaal nog niet zo super is qua service-vriendelijkheid als je filament vast zit. De A1 is alweer een stukje verder qua ontwikkeling wat dat betreft. Daar clip je het hotend er zo uit.
Die bambulabs heeft weer een lidar scanner, groter werkbereik. Die K1c zou voor mij te klein zijn. De Sovol sv08 vind ik een interessantere. (iets doorder met gesloten behuizing, maar een fors groter printbereik) Die K2 ziet er ook interessant uit. Ik houd hem in de gaten.
Voordeel is wel; hoe langer je wacht, hoe beter je 3d printer wordt.
De minimale vereisten zijn voor mij persoonlijk; (en daar valt mijn huidige printer helemaal binnen)
-eenvoudig te wisselen nozzle, 1 hands, geen geklooi zoals die ellendige e3d v6 prut
-Lichtgewicht direct drive extruder voor flexibele pruttel
-eenvoudig te servicen als je filament toch een keer besluit te jammen
-klipper met input shaping
-vlotte bed probing en niet voor iedere print, maar 1 malig en opslaan per temperatuur en oproepen via gcode.
-afneembaar printbed met een knappe structuur
-minimaal 250mm/s en 35mm3/s flow (fijn voor een 0,6mm nozzle)
-filament sensor die ook stilstaand filament detecteert.
-minimaal 300x300x300 printformaat
-strak printresultaat
-bed tot minimaal 110 graden en vlot warm
Ik heb persoonlijk geen noodzaak voor meerdere kleuren. Ik print functionele dingen en geen sierdelen. Noem het gebrek aan creativiteit.
Afgelopen week eens een print gemaakt met scarf joint. Dat is geniaal. Geen z-scar meer.
Ontwikkelingen gaan nog steeds door. Bambulabs was de eerste die zo gebruiksvriendelijk een snelle printer neer heeft weten te zetten.
Onderaan de streep denk ik persoonlijk dat de x1c helemaal nog niet zo super is qua service-vriendelijkheid als je filament vast zit. De A1 is alweer een stukje verder qua ontwikkeling wat dat betreft. Daar clip je het hotend er zo uit.
Die bambulabs heeft weer een lidar scanner, groter werkbereik. Die K1c zou voor mij te klein zijn. De Sovol sv08 vind ik een interessantere. (iets doorder met gesloten behuizing, maar een fors groter printbereik) Die K2 ziet er ook interessant uit. Ik houd hem in de gaten.
Voordeel is wel; hoe langer je wacht, hoe beter je 3d printer wordt.
De minimale vereisten zijn voor mij persoonlijk; (en daar valt mijn huidige printer helemaal binnen)
-eenvoudig te wisselen nozzle, 1 hands, geen geklooi zoals die ellendige e3d v6 prut
-Lichtgewicht direct drive extruder voor flexibele pruttel
-eenvoudig te servicen als je filament toch een keer besluit te jammen
-klipper met input shaping
-vlotte bed probing en niet voor iedere print, maar 1 malig en opslaan per temperatuur en oproepen via gcode.
-afneembaar printbed met een knappe structuur
-minimaal 250mm/s en 35mm3/s flow (fijn voor een 0,6mm nozzle)
-filament sensor die ook stilstaand filament detecteert.
-minimaal 300x300x300 printformaat
-strak printresultaat
-bed tot minimaal 110 graden en vlot warm
Ik heb persoonlijk geen noodzaak voor meerdere kleuren. Ik print functionele dingen en geen sierdelen. Noem het gebrek aan creativiteit.
Afgelopen week eens een print gemaakt met scarf joint. Dat is geniaal. Geen z-scar meer.
Ontwikkelingen gaan nog steeds door. Bambulabs was de eerste die zo gebruiksvriendelijk een snelle printer neer heeft weten te zetten.
- andrefc101
- Donateur
- Contacteer:
Ik zou lekker de 2.44 serie kopen. Ik zie het probleem niet. Ik kan wel print voorbeelden geven, maar dat wordt ook al niet altijd gewaardeerd door de zo mooi omschreven Heftrucktenenclub.
M.a.w. als we nu ook al gaan discussiëren over andermans voorkeur… pffffff….
Offtopic, maar je kan in de meeste gevallen beter de STEP (.stp) file pakken. Een STL is een mesh bestaande uit driehoekjes. De STEP is een CAD formaat, dus bevat de curves e.d. nog. Dat geeft ook ARCs in de GCode.buitermark schreef: 16 mei 2024 22:06 Voor beiden geldt volgens mij STL file (of evt. PFM) downloaden, in de slicer,
- serum
Welke slicer maakt gebruik van step zonder deze onderhuids te converteren naar STL? ook in Orca importeer je een step, maar het uiteindelijke werkmodel is gewoon een STL. Sterker nog. In Fusion in de CAM omgeving is je CAM model ook gewoon een STL.MeMoRy schreef: 17 mei 2024 08:30 Offtopic, maar je kan in de meeste gevallen beter de STEP (.stp) file pakken. Een STL is een mesh bestaande uit driehoekjes. De STEP is een CAD formaat, dus bevat de curves e.d. nog. Dat geeft ook ARCs in de GCode.
3mf is er al een ruimte tijd, dat is mijn goto formaat voor 3d printers.
- Breaker
- Donateur
- Contacteer:
Jawel, maar in de STL ligt de maximale resolutie al bij voorbaat vast, met een STP kan die door de slicer op de benodigde resolutie gerenderd worden.serum schreef: 17 mei 2024 08:39 Welke slicer maakt gebruik van step zonder deze onderhuids te converteren naar STL?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
- buitermark
- Contacteer:
@serum
Je hebt duidelijk veel meer ervaring met 3D dan ondergetekende...
Maar vastzittend filament ??? Wat is dat ?? Nog niet ervaren.
De K1C heeft een "Clog-free Extruder Kit with Quick-swap Nozzle :Tri-metal "Unicorn" Nozzle,Quick to Swap"
@andrefc101
Het ging niet om een serie "2.44" dat was puur het prijsverschil tussen de vergelijkbare printers van Bambulabs en Creality.
529 (Creality K1C) x 2.44 = 1269 (Bambulabs X1)
@breaker
Dat filmpje vergelijkt niet de K1C maar de K1.
De K1C is op veel punten echt verbeterd
De v5 software van Creality kun je overigens hier zelf https://www.creality.com/pages/download-software downloaden en proberen
En hier https://youtu.be/c1-gOxbuoZ8 goed beoordelen.
Creality zelf heeft er ook een fraai stuk informatie op hun wiki over gezet.
https://wiki.creality.com/en/software/u ... ease-notes
Je hebt duidelijk veel meer ervaring met 3D dan ondergetekende...
Maar vastzittend filament ??? Wat is dat ?? Nog niet ervaren.
De K1C heeft een "Clog-free Extruder Kit with Quick-swap Nozzle :Tri-metal "Unicorn" Nozzle,Quick to Swap"
@andrefc101
Het ging niet om een serie "2.44" dat was puur het prijsverschil tussen de vergelijkbare printers van Bambulabs en Creality.
529 (Creality K1C) x 2.44 = 1269 (Bambulabs X1)
@breaker
Dat filmpje vergelijkt niet de K1C maar de K1.
De v5 software van Creality kun je overigens hier zelf https://www.creality.com/pages/download-software downloaden en proberen
En hier https://youtu.be/c1-gOxbuoZ8 goed beoordelen.
Creality zelf heeft er ook een fraai stuk informatie op hun wiki over gezet.
https://wiki.creality.com/en/software/u ... ease-notes
- serum
Zou je verwachten, maar de werkelijkheid is tegenovergesteld.Breaker schreef: 17 mei 2024 08:53 Jawel, maar in de STL ligt de maximale resolutie al bij voorbaat vast, met een STP kan die door de slicer op de benodigde resolutie gerenderd worden.
Als je hem door de slicer laat converteren van STEP naar STL dan heb je ruwweg 50% minder resolutie.
Maw, je hebt geen zeggenschap over de hoogst mogelijke resolutie, omdat de slicer dat 'kennelijk niet zo nodig vindt'
Bijgevoegd 2 screenshots van een 20mm cilinder met 20mm hoogte geimporteerd in Orca, (fusion export naar STP/STL/3MF, laatste twee genoemden zijn in de hoogste kwaliteit geexporteerd)
De STEP is de variant met het lagere aantal polygonen. (ruwweg 50% minder). Tussen 3mf en stl zit geen verschil, beiden 100% meer polygonen dan de geimporteerde STEP.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Breaker
- Donateur
- Contacteer:
buitermark schreef: 17 mei 2024 08:56 Dat filmpje vergelijkt niet de K1C maar de K1.
Die combinatie zag ik niet direct, dus zelf te combineren met de vorige youtube link.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
? Ik dacht dat de bekende slicers (gebaseerd op Slic3r?) dat zouden doen. Had ik begrepen van bekende youtubers. Maar blijkbaar cargo cult? My bad dan.serum schreef: 17 mei 2024 08:39 Welke slicer maakt gebruik van step zonder deze onderhuids te converteren naar STL? ook in Orca importeer je een step, maar het uiteindelijke werkmodel is gewoon een STL. Sterker nog. In Fusion in de CAM omgeving is je CAM model ook gewoon een STL.
3mf is er al een ruimte tijd, dat is mijn goto formaat voor 3d printers.
andrefc101 schreef: 17 mei 2024 03:21 Ik zou lekker de 2.44 serie kopen. Ik zie het probleem niet. Ik kan wel print voorbeelden geven, maar dat wordt ook al niet altijd gewaardeerd door de zo mooi omschreven Heftrucktenenclub.
Niets raars aan als die voorkeur voornamelijk gebaseerd is op een hype en geen ervaring met andere printers. Als de Bambu echt zo een geweldige machine is is het toch ook geen probleem om daar ervaringen over te delen.
- andrefc101
- Donateur
- Contacteer:
Dan moeten we eigelijk iemand aanwijzen die bepaalt of een voorkeur een hype is echt wel terecht. Zeg maar een soort van positieve censuur.FSSF schreef: 17 mei 2024 14:27
Niets raars aan als die voorkeur voornamelijk gebaseerd is op een hype en geen ervaring met andere printers. Als de Bambu echt zo een geweldige machine is is het toch ook geen probleem om daar ervaringen over te delen.
En niemand zal het erg vinden om goede en/of slechte ervaringen te delen. Het zal wel ietswat lastig blijven omdat wat de ene als waardeloos ziet, de ander het de wereld in prijst… dat zie je nu bij de Ender gebeuren toch…
Tis toch maar goed dat we keuzevrijheid hebben toch…
Kunnen de mensen met een bambu en een creality niet gewoon wat details posten van prints,? Meer ingaand op details zoals afwerking. Bedieningsgemak etc.
Wellicht komen er dan minpunten van 1 van de 2 bovendrijven die eenander niet heeft gezien
Wellicht komen er dan minpunten van 1 van de 2 bovendrijven die eenander niet heeft gezien
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...