Het bed van de oude Hembrug lijkt inderdaad bij de kop wat versleten. Het is het eerste type met ongehard bed. Maar ik had inderdaad ook al bedacht dat de as slechts op twee punten exact op dikte moet zijn. Desondanks probeer ik de bank wel zo zuiver mogelijk te krijgen, maar over de hele lengte van de as die ik wil draaien, blijf ik toch iets van 0,04 tot 0,05 mm verschil houden, wat ik ook probeer.
Ik heb het bed afgesteld met een 0,05 mm waterpas tot ik een half streepje afwijking had (bij de kop), beter lukte niet. Daarna heb ik het meedraaiend center afgesteld met een dun lineaaltje tussen dat center en een center in de draaiknop. Daarna heb ik een proefstuk gedraaid en aan de hand van het verschil in diameter heb ik het 'staartstuk' (is er een NL term voor tailstock?) nog weer verfijnd afgesteld.
De sledes, daar voel ik geen speling op, dus nu is het tijd om netjes te draaien en daarbij blijf ik dus beitelplaatjes verprutsen. Misschien is het gewoon belabberde kwaliteit of ik doe iets grandioos verkeerd. Ik draai op 1100 toeren, harder kan de bank niet. Overigens, die plaatjes verpruts ik met name op mijn oefenstukjes met een diameter van zo'n 20 mm en een lengte van 30/40 mm. Wellicht moet ik daar een bril bij gebruiken, omdat de beitel (heel kort in de houder) halverwege piept als een gek. Maar met een bril ben ik bang dat ik na het wisselen van kant niet exact dezelfde diameter kan draaien, omdat het allemaal zo precies komt.
Misschien ben ik gewoon verkeerd bezig met een te lang en te dun, wiebelig stukje dat ik te nauwkeurig wil afdraaien...
Ook moet ik de beitelhouder verdraaien, omdat ik anders met de beitelhouder tegen het meedraaiend center kom. Dat geeft natuurlijk minder vlees achter de beitel, waardoor hij wat gevoeliger wordt voor hapjes eruit, omdat de krachten in de snijrichting minder loodrecht afgevoerd kunnen worden.
Afijn, dit is een beetje mijn werkwijze en manier van denken. Dan krijgen jullie een beetje een idee van waar jullie mee werken.
Ik laat de proefstukken voor wat ze zijn (volgens mij 'flapperen' ze teveel) en ga vanmiddag maar gewoon met de echte as verder. Uit wat ik van jullie lees zou het gewoon moeten werken en het enige wat ik me kan bedenken dat ik echt verkeerd doe, is die te dunne proefstaafjes gebruiken (ze zijn nog hol ook). Dus er zit niets anders op dan nog eens goed al jullie opmerkingen doorlezen, de echte as inspannen, nieuw plaatje gebruiken en gewoon draaien met minimale diepte en de laatste 1 tot 2 honderdsten gewoon met schuurpapier doen.
Wellicht is een lagerpassing ook niet het meest slimme om mee te beginnen. Maar het is wel wat ik nodig heb.