C45 assenstaal draaien

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Arie Kabaalstra
Contacteer:

Re: C45 assenstaal draaien

Bericht door Arie Kabaalstra »

FreesKever schreef: 20 apr 2024 04:04 vooral op een klein draaibankje.
Ehh... de TS heeft een DR1.. vind je dat nou niet een beetje flauw om dat een klein draaibankje te noemen?.. mijn Draaibank past tussen de centers van een DR1... :lol:

't is inderdaad een slimme zet om 2 keer een snedediepte voor't eind een keer te meten, dan 1 snedediepte afnemen, meten , dan weet je waar je uitkomt.. laatste snede instellen, en dan moet't goed zijn
FreesKever
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Bericht door FreesKever »

Ik heb er even wat fototjes bij gezocht.

Als het die DR1 van Hembrug is, dan ziet ie er wel stevig uit :)

Vooral ook onder de indruk van die gietijzeren onderkast.
Veel hobbyisten die beginnen met een EUR500 chinees draaibank achtig ding zetten dat ding zomaar los of met wat boutjes op een (meestal houten) werkbank. Ik heb zelf een redelijk stevige draaibank bij HBM uitgezocht. Iets van 320 x 600 en ik was niet zo tevreden met de stijfheid. Ik heb daarna een stalen buis gepakt (diameter ong. 220mm) en die horizontaal in het onderstel verwerkt zodat die meehelpt het bed te verstijven. Ik heb hier (nog) geen zware dingen mee gedaan (er zit ook maar een <1kW motor op) maar ik krijg wel het gevoel dat het helpt.
Arie Kabaalstra schreef: 20 apr 2024 10:23 't is inderdaad een slimme zet om 2 keer een snedediepte voor't eind een keer te meten, dan 1 snedediepte afnemen, meten , dan weet je waar je uitkomt.. laatste snede instellen, en dan moet't goed zijn
Dat is hoe 't werkt als je meer ervaring hebt. Als je die ervaring nog op moet doen kun je beter elke maat gebruiken om te oefenen met hoe de machine reageert op wat je doet.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

FreesKever schreef: 20 apr 2024 13:49 Veel hobbyisten die beginnen met een EUR500 chinees draaibank achtig ding zetten dat ding zomaar los of met wat boutjes op een (meestal houten) werkbank
Ik heb zelf een EMCO Compact 5.. ook niet bepaald een zwaargewicht.. maar de Kogelomloopjes maken dat ie wel zuiver positioneert,
Sinds de ombouw naar EdingCNC is de machine ook veel zuiverder geworden, door de significant gestegen "resolutie" van 0.0138 mm per stap naar 0.001 mm per stap, en ik doe niet anders dan passingen draaien.. ±0.025 is bij mij "grof werk" doorgaans zit ik op de helft van dat tolerantieveld.
FreesKever schreef: 20 apr 2024 13:49 Dat is hoe 't werkt als je meer ervaring hebt. Als je die ervaring nog op moet doen kun je beter elke maat gebruiken om te oefenen met hoe de machine reageert op wat je doet.
en dat is hoe je Ervaring op doet.. zodat je later, zelfs als je een versleten machine hebt, nog steeds in staat bent om zuivere toleranties te halen.
Ik heb gewerkt met een draaibank die bij de vaste kop behoorlijk uitgesleten was, maar 200 mm van de klauwplaat was het al een heel stuk beter.. dus bewerkte ik mijn werkstukken achterstevoren.. zodat de zuivere delen boven het zuivere deel van het bed lagen..
ook dat is ervaring..
Teedee
Donateur

Bericht door Teedee »

Het bed van de oude Hembrug lijkt inderdaad bij de kop wat versleten. Het is het eerste type met ongehard bed. Maar ik had inderdaad ook al bedacht dat de as slechts op twee punten exact op dikte moet zijn. Desondanks probeer ik de bank wel zo zuiver mogelijk te krijgen, maar over de hele lengte van de as die ik wil draaien, blijf ik toch iets van 0,04 tot 0,05 mm verschil houden, wat ik ook probeer.

Ik heb het bed afgesteld met een 0,05 mm waterpas tot ik een half streepje afwijking had (bij de kop), beter lukte niet. Daarna heb ik het meedraaiend center afgesteld met een dun lineaaltje tussen dat center en een center in de draaiknop. Daarna heb ik een proefstuk gedraaid en aan de hand van het verschil in diameter heb ik het 'staartstuk' (is er een NL term voor tailstock?) nog weer verfijnd afgesteld.

De sledes, daar voel ik geen speling op, dus nu is het tijd om netjes te draaien en daarbij blijf ik dus beitelplaatjes verprutsen. Misschien is het gewoon belabberde kwaliteit of ik doe iets grandioos verkeerd. Ik draai op 1100 toeren, harder kan de bank niet. Overigens, die plaatjes verpruts ik met name op mijn oefenstukjes met een diameter van zo'n 20 mm en een lengte van 30/40 mm. Wellicht moet ik daar een bril bij gebruiken, omdat de beitel (heel kort in de houder) halverwege piept als een gek. Maar met een bril ben ik bang dat ik na het wisselen van kant niet exact dezelfde diameter kan draaien, omdat het allemaal zo precies komt.

Misschien ben ik gewoon verkeerd bezig met een te lang en te dun, wiebelig stukje dat ik te nauwkeurig wil afdraaien...

Ook moet ik de beitelhouder verdraaien, omdat ik anders met de beitelhouder tegen het meedraaiend center kom. Dat geeft natuurlijk minder vlees achter de beitel, waardoor hij wat gevoeliger wordt voor hapjes eruit, omdat de krachten in de snijrichting minder loodrecht afgevoerd kunnen worden.

Afijn, dit is een beetje mijn werkwijze en manier van denken. Dan krijgen jullie een beetje een idee van waar jullie mee werken. 😉

Ik laat de proefstukken voor wat ze zijn (volgens mij 'flapperen' ze teveel) en ga vanmiddag maar gewoon met de echte as verder. Uit wat ik van jullie lees zou het gewoon moeten werken en het enige wat ik me kan bedenken dat ik echt verkeerd doe, is die te dunne proefstaafjes gebruiken (ze zijn nog hol ook). Dus er zit niets anders op dan nog eens goed al jullie opmerkingen doorlezen, de echte as inspannen, nieuw plaatje gebruiken en gewoon draaien met minimale diepte en de laatste 1 tot 2 honderdsten gewoon met schuurpapier doen.

Wellicht is een lagerpassing ook niet het meest slimme om mee te beginnen. Maar het is wel wat ik nodig heb. 😁
VDFman
Donateur

Bericht door VDFman »

Arie Kabaalstra schreef: 19 apr 2024 11:59 C45?.. da's toch een van de staalsoorten die lekker verspaant..
Wel qua verspaningskrachten, wat resultaat/oppervlakte gesteldheid betreft een van de beroerste materialen. Met name bij een te lage snijsnelheid en weinig materiaalafname krijg je heel snel een brokkelig en grof oppervlak . Dan is bv 42CrMo een betere keuze.

De DR1 is door zijn stabiele onderframe vrijwel ongevoelig voor afwijkingen als gevolg van niet correcte plaatsing. Daar zit jou probleem niet. Jouw proefstukje van rond 20mm en 30 a 40mm lang zonder piepen/trillen afdraaien zou moeten kunnen, zelfs op de meest versleten AI draaibank.
( behalve als je hoofdspilllagers aan gort zijn)

- probeer eens met een correct geslepen HSS beitel ( 20 a 25m/min 0,03 a 0,05 aanzet en met snijolie ) Vroeger deden ze niet anders met perfekt resultaat, duurt alleen wat langer.
- als de maatafwijking consequent is , zet een meetklok op je dwarsslede en probeer tijdens het draaien onderweg de fout te compenseren.
- weet je zeker dat je met C45 bezig bent? Met name omdat zegt dat de beitels snel slijten. Misschien heb je een of andere rare geharde kwaliteit...

succes!
Teedee
Donateur

Bericht door Teedee »

Dankje!

Gisteren heeft een kennis van met toevallig laten zien hoe je een HSS slijpt met groefje om de spaan te breken. Hij zei dat hij het zelf nooit gebruikt, omdat ze snel bot worden. Maar het is het proberen waard.

Qua C45, ik heb het gekregen van iemand die zei dat het C45 was en dat zijn broer het ooit van zijn werk mee had mogen nemen. Dus dat zijn een boel lagen... Maar zonder metallurgisch thuislab, moet ik maar hopen dat het allemaal klopt. Maar daar heb ik wel een goed gevoel bij.

Het meetklokje is een interessant idee, maar wordt het stukje dat over het oppervlak glijdt niet veel te heet?
VDFman
Donateur

Bericht door VDFman »

De klok meet op de beitelslede of beitelhouder, niet op het werkstuk zelf. Dus als je weet dat bv over 30mm lengte de diameter 0,05mm groter wordt je over die lengte de beitel ook 0,05mm dieper moet stellen, gelijkmatig verdeeld over die lengte van 30mm.
Teedee
Donateur

Bericht door Teedee »

Ik moet even nadenken over vorig stukje. De klokhouder plak ik aan de beitelslede en dan zet ik de klok tegen het bed aan? Ik ben ontzettend goed in dingen gigantisch verkeerd en ingewikkeld voorstellen in mijn hoofd...

Ik heb net mijn reservestuk C45 gepakt om te oefenen voor het laatste stukje. Bij het simpelweg even gladdraaien van het oppervlak is dit het resultaat. Het is net alsof er soms een stukje metaal tussenkomt waardoor hij dieper draait. Hij heeft mooi gladde stukken (niet spiegelglad zoals bij aluminium vaak beter lukt) en dan af en toe ineens een raar randje.
Bijlagen
1000020220-01.jpeg
20240421_160258.jpg
20240421_160114.jpg
20240421_160020.jpg
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Bericht door Huub Buis »

Teedee schreef: 21 apr 2024 16:37 Hij heeft mooi gladde stukken (niet spiegelglad zoals bij aluminium vaak beter lukt) en dan af en toe ineens een raar randje.
Het CCMT beitelplaatje heeft een hoek van 80°. Tussen de beitel en het werkstuk is een hoek van 5°. Dunne spanen kunnen tussen de beitel en het werkstuk komen. Dat geeft krassen maar het drukt ook de beitel van het werkstuk af waardoor het werkstuk "dikker" wordt en er banen ontstaan. Bij aluminium en een hoog glanzende finish geeft het snel krassen.
Om dit te voorkomen gebruik ik dan een DCMT of TCMT plaatje dat een grotere hoek kan hebben tussen de beitel en het werkstuk. Met een zelf gemaakte beitel kan ik dan de hoek aanpassen aan het gebruik (langs draaien, met een meedraaiende center draaien, taper draaien die richting de klauwplaat dunner wordt, etc).
Die optische banen is niet zo'n probleem. Voor het meten even met wat staalwol het "ergste" glad maken en je kunt verder.

N.b de finish is helemaal niet verkeerd.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
VDFman
Donateur

Bericht door VDFman »

Teedee schreef: 21 apr 2024 16:37 De klokhouder plak ik aan de beitelslede en dan zet ik de klok tegen het bed aan?
Net andersom en dan is het bijna goed. Je zet de magneetvoet op het suppport, bovenzijde van de zwalustaart dwarsgeleiding is een mooi plekje. De klok dan tegen de beitelslede. Als je dan het krukje wat verdraait zie je dat terug op de klok, zo zie je wat je aan het doen bent. De beitel moet dus al wel in de buurt van de te draaien maat staan, de klok heeft maar een beperkt bereik. En let op: de klok geeft radius aan, niet de diameter.

Mij lijkt deze oppervlakte-finish ook best prima voor een eerste begin.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Wat je in wezen doet met je Meetklokje is een "Mechanische Uitlezing" maken.."oldest trick in the book"
je klok zo op je machine zetten dat je de verplaatsing van je beitel kan meten.. ofwel je zet de magneet op het "schort" en de meetpen van je klok tegen de X-slede, of de beitelhouder.

'k heb in't verleden eens een reeks wijzerplaten moeten nadraaien, de secondenwijzer moest 0.15 mm dieper komen te liggen, dus moest ik uit 0.3mm de helft wegdraaien.. Spanplaatje gefabriekt, Wijzerplaatje erop, met een paspennetje in het secondenwijzergat, en een schroefje in het middengat, Beitel er tegenaan, klokje op het machinebed, tegen de slede aan, op 0.15 gezet, en op de X as hetzelfde met een andere meetklok, die op 0 gezet ('t was een Digitale) die moest ik dus naar 4.5 draaien, om op een diameter van 9 mm uit te komen.. de klok op de Z-as, die ging gewoon naar 0..

en dat werkte als een malle.. op een HMB C1, die echt niet de meest nauwkeurige is.. 't blijft gokken met de noniusringen op dat gebakkie
André-R
Donateur

Bericht door André-R »

Was wat aan het rondkijken op het forum en las het eea over keramische beitelplaatjes... zelf 0 ervaring mee maar zou dat dan een glad oppervlak geven, mits voldoende rpm ?
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Bericht door Huub Buis »

André-R schreef: 21 apr 2024 19:13 keramische beitelplaatjes... zelf 0 ervaring mee
Ik ook, maar:
Ceramische plaatjes zijn super hard en bros (gaan snel kapot). Die zijn bedoeld voor harde materialen en hebben dan een lange standtijd. Een glad oppervlak wordt meer bepaald door de draaicondities dan door het materiaal van de beitelplaatjes.

Voor een glad oppervlak heb ik op mijn hobby draaibank(en) lage snijkrachten nodig. Mijn draaibank geeft bij een zo hoog mogelijke snijsnelheid (warme zachte spaan), een lage voeding (25% van de neus radius = 0.1 mm/rev) en niet te diepe aanzet (0.1..0.25 mm) een mooi glad oppervlak op de meeste materialen. Bij dunne asjes moet e.e.a. net als bij een "echte draaibank" nog wat bescheidener. Een scherpe insert (b.v. een CCGT plaatje) verlaagt de snijkrachten en dat helpt, vooral bij moeilijke materialen.
Mijn ervaring met plaatjes voor professionele machines is dat die gemaakt zijn om hard te gaan en onder die condities een prima resultaat geven. Helaas kan mijn draaibank die snijkrachten niet verwerken. Ik gebruik daarom plaatjes bedoeld voor finish condities en dat is op mijn draaibank zoiets als ruw draaien.
Laatst gewijzigd door Huub Buis op 21 apr 2024 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
André-R
Donateur

Bericht door André-R »

Dank voor de verheldering/aanvulling. Ik zat net eens te kijken wat ik nog heb liggen, ik heb bij een vorige draaibank een hele bak vol beitelplaatjes erbij gekregen ..daar zat een merk in Baildonit..afijn vond hun catalogus .... dat is en hele wetenschap / studie op zich .. :shock: groet,
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Plaats reactie