EG Vraagstuk

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
DirkSchipper
Contacteer:

Re: EG Vraagstuk

Bericht door DirkSchipper »

Arie Kabaalstra schreef: 30 sep 2023 18:13Wat het gieten betreft.. als je het niet in je mal kan gieten voor de Epoxy begint uit te harden.. dan heb je de verkeerde hars.
Bij HP-textiles verkopen ze epoxies met een potlife t/m 300 min.
Als dat niet genoeg is ...
Ik gebruik voor mijn modelvliegtuigen epoxy met een potlife van 2 uur.
N.B. Het spul 10°C koeler verwerken verdubbelt zo ongeveer de uithardingstijd/potlife.
https://shop.hp-textiles.com/shop/en/Epoxy-Resin/
spikee

Bericht door spikee »

overigens wil je wel een hars zonder oplosmiddelen, dan krimpt deze zowat niet.
West 105 e.d. epoxy... iets uit de bootbouw maar dat werkt wel prima.Veel cnc hobbyisten hebben dat gebruikt.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Qua Frame denk ik toch meer en meer aan UHPC, Receptuur is vastgesteld door de fabrikant, dus geen geëxperimenteer meer..

Qua Design wordt het denk ik toch zoiets als eerder getoond, Rechts naast het werkgebied kan ik dan achter de Console de ATC kwijt, en zo hou ik de maat binnen de 1200 mm (Europallet), Console is 400 mm (breedte van een Heidenhain Toetsenbord).
Nu alleen nog zoeken naar Rolbandafschermingen, dat lijkt me wel een mooie optie om links en rechts van de "Kolom" de boel af te schermen, en de Y-as kan ik dan ofwel met Zijplaten die hoog genoeg zijn, of een Plaatstalen "Kap" mooi afdichten . en ook op de Z-as kom ik daar wel mee weg..

de Fout die ik met de Beagle in het verleden gemaakt heb, maak ik nu dus niet meer.. hetgeen zal betekenen dat er geen spanen meet in de buurt van de rails of de Kogelomlopen kunnen komen..
'k moet nog even kijken naar de tekeningen van het onderstel van de Beagle, zodat ik een hoogte kan vaststellen voor de "machine Voet".
Die machinevoet zal dan een stalen Frame worden, met een onderste dwarsbalk op 100-120 mm van de vloer, zodat ik em met een Palletwagen kan verplaatsen als dat nodig is

't enige waar ik nu nog over zit te dubben is hoe geef ik de deur(tjes) vorm?..Ik neig naar 2 schuifdeurtjes, een links, die naar achteren schuift , dan heb ik met een deurtje van 440 mm links, en één van 530 mm aan de voorkant een opening van 688 mm, en dat is al groter dan wat ik op de Beagle heb.
Vector

Bericht door Vector »

Mooi, baseer je hem op deze? Als DMG het zo doet kan er niet veel mis mee zijn:

Afbeelding

https://nl.dmgmori.com/products/machine ... dmu/dmu-50

Je bent dus afgestapt van die Hermle opzet?

Afbeelding
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Vector schreef: 11 apr 2024 16:01 Mooi, baseer je hem op deze? Als DMG het zo doet kan er niet veel mis mee zijn:

Afbeelding

https://nl.dmgmori.com/products/machine ... dmu/dmu-50
Ja.. Eigenlijk deze:

Afbeelding

de Kern Micro, maar nu je het zo zegt.. eigenlijk heeft mijn ontwerp meer overeenkomsten met de DMU-50, maar dan kleiner..

Daarom heb ik het Frame breder gemaakt.. 't komt er op neer dat het werkbereik 200 x 200 x 200 wordt (ongeveer) en dat lijkt me gezien het werk wat ik er mee wil gaan doen vooralsnog genoeg.. , en dan kan de ATC er nog naast geplaatst worden, en dan nog blijft de hele machine binnen de 1200 mm breed (Europallet).
de Beagle is ook maar 1127 mm breed, 1.826 mm hoog en 552 mm diep.

Ik zit er ook nog aan te denken om de Trunnion niet in het midden van het X-Bereik te hangen.. waarom niet?.. omdat je de A en B as toch kan draaien.. en dan kukelt het er eigenlijk niet echt tegenaan aan welke kant van de B-as Centerlijk je je onderdeel bewerkt..
tuonov4
Been thanked: 1 time

Bericht door tuonov4 »

de Kern Micro, maar nu je het zo zegt.. eigenlijk heeft mijn ontwerp meer overeenkomsten met de DMU-50, maar dan kleiner..

DMG heeft nu ook een DMU 40
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Ja, en die heeft de Trunnion weer op een heel andere manier.. met 45° hoeken, zoals de Spindel van veel Bedfreesmachines.. leuk..maar wil je daaraan rekenen?..

Dat is namelijk ook iets wat ik nog uit moet zoeken.. hoe werkt dat met een 5 Asser?..Voor geindexeerde posities, kies je gewoon G55, G56 enzovoorts.. dat is hoe ik het deed op de Ferrari-van-de-zaak, die overigens ook dezelfde bouwwijze had.. , dus een Trunnion op een vaste plaats aan het frame, met een X-as daarboven, een Y-as die uitschoof, en de Z-As daar weer aan..

Maar.. naar wat ik begrepen heb, is het mogelijk om bijvoorbeeld een schuine kant aan een Blok te frezen door de tafel 45° te kantelen, en dan een vlak te programmeren van, laten we zeggen een 100 x 100 x 100 Kubus, op X40 Z100, Naar X50 Z90, dan moet het XY vlak natuurlijk 45°gekanteld verrekend worden, en de Z-hoogte ook zo gecorrigeerd worden dat ie Bij Z100 op de rand van de Kubus ligt.. ongeacht de X positie..(rotatie om de Y-as natuurlijk..)
tuonov4
Been thanked: 1 time

Bericht door tuonov4 »

de nieuwe DMU 40 is precies gelijk aan de DMU 50 , alleen wat kleiner. De machine stond op de technishow
Vector

Bericht door Vector »

Je hebt gelijk, die kende ik nog niet.

https://www.youtube.com/watch?v=RCs74FKS0Fo

Zo te zien heeft die zoals Arie ook zegt de B-as uit het midden staan, met meer rotatiebereik naar de linkerkant.
Quepee
Has thanked: 1 time
Contacteer:

Bericht door Quepee »

Cyclus 19 ! daar deed ik het vroeger mee op de dmu 80 p doorgewinterde heidenhain gebruikers weten dat vast. vaag gevolgd door plat.h of terug.h om de boel te resetten.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Quepee schreef: 11 apr 2024 19:31 Cyclus 19 ! daar deed ik het vroeger mee op de dmu 80 p doorgewinterde heidenhain gebruikers weten dat vast. vaag gevolgd door plat.h of terug.h om de boel te resetten.
'k ben wel aardig doorgewinterd, maar Ik heb nooit achter een 5 asser met Heidenhain gestaan... helaas.. alleen achter een Ferrari, met een Elora besturing... oud beestje.. 'k denk dat ie niet eens geschikt was voor Volledig 5 assig simultaan boetseerwerk.

5 assig simuultaan is natuurlijk het mooiste, maar voor wat ik er mee wil gaan doen, als ik 5 assig geindexeerd kan werken, dan kom ik ook een heel eind..
Arie Kabaalstra
Contacteer:

'k heb nog even zitten Gefingerpoken in het ontwerp, volgens 't interweb heeft beton (ik heb van UHPC geen gegevens kunnen vinden) een Soortelijke massa van 2.4 kg/dm³, ofwel 2400 kg per Kuub..
't volume van mijn Machinebasis heeft een volume van 124 Liter, wat resulteerd in een massa van pak em beet, hou em vast 300 kg.

'k heb 't frame ( het UHPC deel ) hol gemaakt, dat wil zeggen, er komen holtes in, alles wat dikker dan 60 mm is, krijgt een Kern, Alleen de delen rond het stalen machinedeel krijgt een wanddikte van 100 mm

25186

de "kernen" zou ik kunnen maken van EPS (Piepschuim) en ze hier en daar netjes afronden, da's altijd beter om spanningen het hoofd te bieden.
Michel

Bericht door Michel »

Misschien heb je hier wat aan https://www.moertelshop.eu/Home-1
Echter ,voor zover ik de structuur van beton ken, denk ik dat je voor de wanddikte niet te dun moet gaan ,gevoels matig , verbeter mij als ik fout zit , denk ik dat een dikte van 60 mm veel te dun is voor uhpc beton .
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Markus
Donateur
Has thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door Markus »

We hebben meerdere tests gedaan met nanodur gekocht bij Mortelshop

60mm kan wel, het hangt van de plek af in het frame af en de belasting.

Als je echt denkt dat het steviger moet dan kwak je er wat kippegaas bij in of meng je aan met carbonvezel vlokken

Greezt,

Markus
Plaats reactie