bouw alu freesmachine (kleine update 30-05)
Moderators: audiomanics, Moderators
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Re: bouw alu machine en voorstellen
da's niet iets wat je zelf ook niet zou kunnen verzinnen.. en.. als je dan toch bezig bent, maak er dan meteen een Wisselaar in..
Ik moet me al inhouden Arie, wil een vierde as met liefst aparte spindelmotor en stapper en 2 maal elek.magnetische vrijloopkoppeling en een vijfde as met een andere mechaniek dan gewoonlijk (met
kogelomloop als wormwiel (denk aan de "stoomlocomotief" op zijn kant, neus naar beneden),
0 punt van de frees blijft ongeacht kantelhoek op zijn plekkie,sterker dan riempje enz..
Ja, ik weet het, veel gedachtegangen, wel simpele techniek en uitvoerbaar.
Hoop vanavond nieuwe fotos...
kogelomloop als wormwiel (denk aan de "stoomlocomotief" op zijn kant, neus naar beneden),
0 punt van de frees blijft ongeacht kantelhoek op zijn plekkie,sterker dan riempje enz..
Ja, ik weet het, veel gedachtegangen, wel simpele techniek en uitvoerbaar.
Hoop vanavond nieuwe fotos...
Ja, toch nog gelukt, plaatjes !!!!
details vallen meer op, inderdaad, bovenin de z-as is te zien dat die zijplaten losse deeltjes
zijn, deze verdwijnen in de toekomst.
De ondersteuning van de 5e as is hiermee voorbereid
....
De basis staat nu gewoon handvast in elkaar en het is een zwaar onwrikbaar geheel geworden.
Ben echt zeer tevreden over het resultaat en denk dat als de bouten straks op sterkte staan,
dit frame onverwoestbaar is
....,
Ga nu eerst alles in gareel zetten, uitmeten en dan de eerste geleiders uitklokken, gaatjes zetten, montage weer meten enz.
Zo ga ik dus elke onderdeel eerst uitmeten , aan het basisframe constant tegen de meetklok, dan pas boren en verder, zo blijf ik met de hobbymatige aanpak het best binnen de marges.
Nu eerst fotootjes !!!

Het is een mal ding, maar vind em eigenlijk best wel mooi
...met al die 8.8 boutjes
.
details vallen meer op, inderdaad, bovenin de z-as is te zien dat die zijplaten losse deeltjes
zijn, deze verdwijnen in de toekomst.
De ondersteuning van de 5e as is hiermee voorbereid
De basis staat nu gewoon handvast in elkaar en het is een zwaar onwrikbaar geheel geworden.
Ben echt zeer tevreden over het resultaat en denk dat als de bouten straks op sterkte staan,
dit frame onverwoestbaar is
Ga nu eerst alles in gareel zetten, uitmeten en dan de eerste geleiders uitklokken, gaatjes zetten, montage weer meten enz.
Zo ga ik dus elke onderdeel eerst uitmeten , aan het basisframe constant tegen de meetklok, dan pas boren en verder, zo blijf ik met de hobbymatige aanpak het best binnen de marges.
Nu eerst fotootjes !!!
Het is een mal ding, maar vind em eigenlijk best wel mooi
Hij doet nog niets, maar mooi is hij zeker al....
Ik blijf je topicje netjes volgen...
Ik blijf je topicje netjes volgen...
Wasverzachter in de aanbieding ja, Serum, ...en het bespaarde geld in cnc-hobby steken
, hmm
klinkt logisch, vindt de vrouw niet goed..Nee ze heeft gelijk: eerst het gezin dan hobby.
De frees mocht in ieder geval een nachtje in de bijkeuken slapen.
klinkt logisch, vindt de vrouw niet goed..Nee ze heeft gelijk: eerst het gezin dan hobby.
De frees mocht in ieder geval een nachtje in de bijkeuken slapen.
Tjonge, hij gaat niet voor de looks zegt die.
Ik vind het er al prachtig uitzien. Ik word al huiverig om mijn in elkaar geflanst machientje te tonen.
Ga zo door aub! Ik volg het met interesse..
Ivke
Ik vind het er al prachtig uitzien. Ik word al huiverig om mijn in elkaar geflanst machientje te tonen.
Ga zo door aub! Ik volg het met interesse..
Ivke
Ik kna 300 woodren per mniuut tpynen
Alvast dank voor de positieve reakties...
Ivke, gewoon ook een draadje met je machine openen, je zult zien dat je er lol in krijgt en de mensen
hier hebben altijd wel tips om je verder te helpen.
Ik vind het altijd leuk nieuwe machines te bekijken, goed voor de eigen ideeën en weer leesvoer !!
Verhaaltje en foto's dus....
Ivke, gewoon ook een draadje met je machine openen, je zult zien dat je er lol in krijgt en de mensen
hier hebben altijd wel tips om je verder te helpen.
Ik vind het altijd leuk nieuwe machines te bekijken, goed voor de eigen ideeën en weer leesvoer !!
Verhaaltje en foto's dus....
Hallo mensen,
update:
momenteel tussen de andere werkzaamheden bezig frame haaks te stellen, y-rail plaatsen
en proefopstelling aan het maken met een testwagen.
Foto's ? ...héél misschien vanavond nog, denk morgenavond....(hoop ik
)
gr.
update:
momenteel tussen de andere werkzaamheden bezig frame haaks te stellen, y-rail plaatsen
en proefopstelling aan het maken met een testwagen.
Foto's ? ...héél misschien vanavond nog, denk morgenavond....(hoop ik
gr.
en ja hoor!!, toch nog plaatjes ...
Frame opnieuw opgebouwd, begonnen bij de bodemplaat en rug haaks en pas te zetten, fixeren met de zijplaten,
raildragers erop, haaks en parallel gezet tov de (eigen) bodemplaat, kopse kanten vastzetten, kruislings natrekken
en verder bewerken.
Achteraf gezien toch nog een boel werk, maar het resultaat is al met al goed.
Gelijk even de gaten voor de y-rails geboord en getapt, hier en daar vast gezet, zodat ik een testopstelling
kan maken om verder te gaan.
Die plaat alu die op de wagens ligt (daar ja, onder schuifmaat..
) is 140 x 200 mm
,geheel geeft
aan dat elke as als het ware fungeert als een lineare actuator (soort holle enkele lineare rail met 1 wagen):

Frame opnieuw opgebouwd, begonnen bij de bodemplaat en rug haaks en pas te zetten, fixeren met de zijplaten,
raildragers erop, haaks en parallel gezet tov de (eigen) bodemplaat, kopse kanten vastzetten, kruislings natrekken
en verder bewerken.
Achteraf gezien toch nog een boel werk, maar het resultaat is al met al goed.
Gelijk even de gaten voor de y-rails geboord en getapt, hier en daar vast gezet, zodat ik een testopstelling
kan maken om verder te gaan.
Die plaat alu die op de wagens ligt (daar ja, onder schuifmaat..
aan dat elke as als het ware fungeert als een lineare actuator (soort holle enkele lineare rail met 1 wagen):
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
wat zijn dat voor geleidingen?.. kruisrollen?..
dat zijn mooie stabiele geleidingen, alleen moet je basis dan wel zuiver zijn, maar ik geloof dat je dat wel voor elkaar hebt..
Nu nog een lineare motor erin..
dat zijn mooie stabiele geleidingen, alleen moet je basis dan wel zuiver zijn, maar ik geloof dat je dat wel voor elkaar hebt..
Nu nog een lineare motor erin..
Arie,
Dit principe, géén "crossed rollers", maar echte kogelomloop.
Elk wagentje wordt verstelbaar met drie boutjes van opzij.

Dit principe, géén "crossed rollers", maar echte kogelomloop.
Elk wagentje wordt verstelbaar met drie boutjes van opzij.
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
ah, ok.. maar het idee is 'tzelfde..
je creeërt op die manier in elk geval een groot draagvlak..
Kruisrollen hebben wel een hoger draagvermogen, maar ze hebben vast wel weer andere "Nadelen"
In elk geval is jouw machine weer eens een andere benadering... de meeste zelfbouw machines zijn portaal machines.. leuk om weer eens een Kolom-frame te zien..
je creeërt op die manier in elk geval een groot draagvlak..
Kruisrollen hebben wel een hoger draagvermogen, maar ze hebben vast wel weer andere "Nadelen"
In elk geval is jouw machine weer eens een andere benadering... de meeste zelfbouw machines zijn portaal machines.. leuk om weer eens een Kolom-frame te zien..
Bouwverslag alu cnc freesmachine
Ja, hele kleine "tussen"-update,
Alleen maar aan het meten geweest, nieuwe testwagen gebouwd met aan één zijde een langer blad,
kon ik de wagen ook eens onder flinke belasting/(doorbuiging) testen.
Wagen loopt als een tierelier (moet eens kijken naar het juist smeervet, tips
?), maar
onder doorbelasting toch hier en daar een paar hondersten verschil
.
Dat kan beter, dus Y van de Z gedemonteerd en het meetpatroon eens uitgezet, zat em dus in de boutjes,
m3 inbusjes in alu geschroefd bleek de boosdoener, (doorboren, plaatje, borgmoertje) dus:

resultaat: véél beter!
tweede (digitale) klok erbij gezet en nog eens gestoeid en gemeten, wagen staat nu zonder voor-
spanning op de rail en nu meet ik tussen 0,006 en 0,002 mm (na urenlang meten en klokken en vulmateriaal
toe te voegen).
Ik neem de waardes niet te serieus, maar als goed uitgangspunt voor mijn hobby-gebruik, in combinatie met
de kogelomlopen van 20 mm met voorspanning zal het eindresultaat "denk ik" goed zijn.
Die kogelspindels (voorgemonteerd in exact geslepen staal/RVS ? lagerblokken) ga ik nu gelijk monteren en een stappenmotorsteun voor de Z maken.
Vrij "straight-forward" dingen, dus binnenkort nieuwe plaatjes met véél voderingen...
tot zover..Greetz..
Alleen maar aan het meten geweest, nieuwe testwagen gebouwd met aan één zijde een langer blad,
kon ik de wagen ook eens onder flinke belasting/(doorbuiging) testen.
Wagen loopt als een tierelier (moet eens kijken naar het juist smeervet, tips
onder doorbelasting toch hier en daar een paar hondersten verschil
Dat kan beter, dus Y van de Z gedemonteerd en het meetpatroon eens uitgezet, zat em dus in de boutjes,
m3 inbusjes in alu geschroefd bleek de boosdoener, (doorboren, plaatje, borgmoertje) dus:
resultaat: véél beter!
tweede (digitale) klok erbij gezet en nog eens gestoeid en gemeten, wagen staat nu zonder voor-
spanning op de rail en nu meet ik tussen 0,006 en 0,002 mm (na urenlang meten en klokken en vulmateriaal
toe te voegen).
Ik neem de waardes niet te serieus, maar als goed uitgangspunt voor mijn hobby-gebruik, in combinatie met
de kogelomlopen van 20 mm met voorspanning zal het eindresultaat "denk ik" goed zijn.
Die kogelspindels (voorgemonteerd in exact geslepen staal/RVS ? lagerblokken) ga ik nu gelijk monteren en een stappenmotorsteun voor de Z maken.
Vrij "straight-forward" dingen, dus binnenkort nieuwe plaatjes met véél voderingen...
tot zover..Greetz..