el-cheapo machine op aliexpress

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
MeMoRy

Re: el-cheapo machine op aliexpress

Bericht door MeMoRy »

😭
Tjeetje. wat is mach3 toch een hel soms

Ik was bezig om een projectje af te werken. Dus eerst vechten met freecad om gewoon een heel simpele stepped profile te doen + een deburr om een 3mm chamfer te maken. Kostte al allemaal meer tijd dan ik hoopte.

Uiteindelijk de g-code eruit gekregen. Dus in mach 3 op de machine. X en Y op nu -> testrun op grote hoogte: ziet er goed uit.
Dus Z op nul. moet op het werkoppervlak. dus ok.
Start...
Maar ik schrik want het het idee dat de clearence niet groot genoeg is...STOP!
Wat doet die stomme Mach3: wanneer je stop indrukt stop hij de motor gaat hij by default naar een "veilige" Z-hoogte... default op 10mm, dat is van 9 mm IN mijn werkstuk.
Ofwel Harde crash. niet goed. Daarna loopt de spindel uit balans. oei.
Na de collet houder en tool los en weer vast gemaakt te hebben lijkt het beter te gaan... misschien valt het mee???

dus poging 2... alles resetten en start!
Begint hij midden in het werkstuk! Zijn de X en Y weer eens helemaal verkeerd!!!
dus een hoop uurtjes naar de knoppen. en misschien meer schade?
Afbeelding

En dit pakket kost 300+ euro? schandalig.

Ik kwam er trouwens ook achter dat de machine moeite heeft met 6mm diep met een 3 flute 6mm freesje met 600mm/min. totaal niet rigide genoeg.
Laatst gewijzigd door MeMoRy op 31 aug 2023 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Maar dat heeft toch alles te maken met instellingen, inrichten, kennis van?

Als jij die Z op de juiste wijze op 0 zet (aktieve nulpunt (G54) staat dan op 0)

Ok, dat een machine uberhaupt beweegt als je stop drukt, dan krullen m'n wenkbrauwen wel. Denk dat er ergens iets niet juist staat.
Dat jouw Save-Z op +1 vanaf het bed staat is ook jouw keuze. Mijn save-Z zou op +100 staan als ik zoiets zou hebben.
Kijk eens wat G28 doet, of hoe die ingesteld staat.

Al met al denk ik dat het tijd wordt om je in het CNC programmeren te gaan verdiepen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
MeMoRy

Bericht door MeMoRy »

Dat Z dus beweegt als je op stop drukt is een default setting van mach3. En dan gaat hij dus niet Z +10mm relatief, maar naar Z10 absoluut, zelfs als dat midden in je werkstuk zit.

Nu heb ik die op 60 gezet. Misschien dat ik het zelfs uit zet. Want bewegen is niet "stop" nee.

Ik vind het een gekke default

Ik ben me erin aan het verdiepen. Maar het is bomen bos situatie. Er zijn gewoon te veel rare dingen. Onmogelijk om allemaal te weten. En als je pas aan CNC zou kunnen beginnen als je alles weet, dan zou dus niemand aan CNC kunnen beginnen
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

MeMoRy schreef: 31 aug 2023 13:29En als je pas aan CNC zou kunnen beginnen als je alles weet, dan zou dus niemand aan CNC kunnen beginnen
Nou, dat is over het algemeen wel de bedoeling, dat je eerst een scholing doet voordat je aan een machine mag staan. (staat op de meeste machines ook met grote stickers geschreven) Youtube filmpjes toch niet helemaal de ideale oplossing.
Discussies over wat je wel en niet mag zonder opleiding zullen we hier maar niet gaan voeren. Maar de manual met G-code doornemen en es kijken wat die postprocessor nu eigenlijk in die eerste regels er allemaal in zet kan helemaal geen kwaad (en dat is soms niet per definitie juist).
Sowieso eerst wat koudwaterfrees wegfrezen en de eigenschappen leren kennen lijkt me geen kwaad kunnen.
Je weet, voor ervaring staat 5 jaar.
Maar ja, wat verwacht je eigenlijk voor €300.- daar kun je nergens een CNC cursus voor volgen, en van zelf doen leer je toch het meest.

Dus ik zou nog maar een paar plankjes hout ergens uit de restanten bak vissen en lekker aan het prutsen gaan. Want zonder fouten maken kun je niets leren is mijn stellige overtuiging. Je zult toch de grenzen op moeten zoeken.
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

Bericht door Huub Buis »

MeMoRy schreef: 31 aug 2023 12:57 Ik was bezig om een projectje af te werken. Dus eerst vechten met freecad om gewoon een heel simpele stepped profile te doen + een deburr om een 3mm chamfer te maken. Kostte al allemaal meer tijd dan ik hoopte.
Dat herken ik, ben ook met freecad path bezig. Na een week of twee gaat het al een stuk sneller maar het kost wel tijd.
MeMoRy schreef: 31 aug 2023 12:57 dus een hoop uurtjes naar de knoppen. en misschien meer schade?
Ik heb de lagers van mijn zelfgebouwde spindel ook gemold. Inmiddels zit er het 2e setje in. Ik heb in een dag spelen met de freesmachine meer crashes gehad dan alle jaren draaien met de 2 draaibanken. Ik heb er nu wel een noodstop opgezet en de spindel 4 sec gegeven om op te starten. Dan heb ik tijd om de hand bij de noodstop te brengen.
MeMoRy schreef: 31 aug 2023 12:57 Ik kwam er trouwens ook achter dat de machine moeite heeft met 6mm diep met een 3 flute 6mm freesje met 600mm/s. totaal niet rigide genoeg.
600 mm/s is wel erg snel. Met 24000 RPM en een voeding van 0.01 mm per tand moet je 12 mm/s (720 mm/min) voeden. Nog eens 50X harder geeft een voeding van 0.5 mm/tand.
Ik ben klaar om de eerste 3D print onderdelen te gaan vervangen door gefreesd aluminium. Dat gaat, om te beginnen, met 0.5 mm diep, 0.02 mm/tand en 3000 RPM. Dan is het 120 mm/min en als dan niets kapot gaat of warm wordt, gaat de aanzet omhoog en daarna pas de voeding.

Die "groene knop koffie" tijd zal bij mij nog wel heel lang duren. :mrgreen:
There are only 2 limits, the sky and your imagination
MeMoRy

Bericht door MeMoRy »

hfjbuis schreef: 31 aug 2023 20:03
600 mm/s is wel erg snel. Met 24000 RPM en een voeding van 0.01 mm per tand moet je 12 mm/s (720 mm/min) voeden. Nog eens 50X harder geeft een voeding van 0.5 mm/tand.
Ik dacht "het is vurenhout, dus zacht als boter" maar moet toch rustiger. Meeste cnc houtfrezen die ik zie gaan toch sneller.
Ik zit nu met 1mm diepte en 300-400 feedrate (ik weet eigenlijk niet of dat mm/min is. Dat is de F waarde in ieder geval. ) en dan lijkt het enigszins te gaan.

De spindel maar nu wel een raar geluid. Trilt ook een beetje. Ik denk dat ik iets gesloopt heb met die harde crash.
Helaas. Het ging net zo lekker.

Edit nu zie ik mijn fout: ik bedoelde 600 mm/min
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

MeMoRy schreef: 31 aug 2023 13:29 Dat Z dus beweegt als je op stop drukt is een default setting van mach3. En dan gaat hij dus niet Z +10mm relatief, maar naar Z10 absoluut, zelfs als dat midden in je werkstuk zit.
''t is hier zo zoetjes aan wel bekend hoe ik over Mach denk, maar als bovenstaande waar is, Dan is Mach echt de grootste TROEP ooit.., je zult met een T-Gleuf Frees, of een Zwaluwstaart bezig zijn..

Je kunt het dus uitzetten.. METEEN DOEN!.. en degene die dit bedacht heeft.. nou..je weet niet wat ik die persoon zou willen aandoen.. maar 't is niet geschikt voor jeugdige kijkers...

Qua leerproces.. "Leer eerst lopen voor je het op een Rennen zet"
info@easy-light.nl

Bericht door info@easy-light.nl »

Goedeavond,
Ik werk met mach3 en wil de snelheid verhogen tijdens het frezen tussen punt a naar b.
V.g. idris
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Gewoon doen en dan zien wat er gebeurd denk ik dan.
Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

Knap hoor twee posts, eerst in landelijke opendag topic posten en nu in iemand anders post :evil:
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Ik denk dat dat het probleem is, hij weet niet hoe die dat moet doen.
Je moet de F-waarde groter maken. Misschien heb je een %-schuif op je beeld en kun je die verhogen. En ander in de Gcode in regel b een F schrijven met een grotere waarde.
En gewoon zelf een nieuw topic aanmaken waar je zo duidelijk mogelijk probeert duidelijk te maken wat je doet en wat er niet lukt.
MeMoRy

Bericht door MeMoRy »

:lol:
Krijg ik ook weer eens aandacht.

Laatste tijd veel te druk om te frezen. Helaas. Komt wel weer.

G00 werkt trouwens ook lekker snel om van a naar b te komen. :mrgreen:
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Kjelt schreef: 23 okt 2023 21:37 Knap hoor twee posts, eerst in landelijke opendag topic posten en nu in iemand anders post :evil:
Niet te snel oordelen Kjelt, TS is net nieuw op het forum, begrijpt het allemaal nog niet zo goed, net als hoe z'n mach3 werkt.
Zowel hoe een forum werkt en ook hoe je moet frezen zal uiteindelijk vast wel lukken.
(ieder heeft zo z'n eigen specialiteiten)
Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 24 okt 2023 07:31 Niet te snel oordelen Kjelt, TS is net nieuw op het forum, begrijpt het allemaal nog niet zo goed, net als hoe z'n mach3 werkt.
Zowel hoe een forum werkt en ook hoe je moet frezen zal uiteindelijk vast wel lukken.
(ieder heeft zo z'n eigen specialiteiten)
Stappenplan:

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie