bouw alu freesmachine (kleine update 30-05)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

thixplix
Contacteer:

Re: bouw alu machine en voorstellen

Bericht door thixplix »

Ik heb wel goeie bouten (van fabory) genomen, zodat 8.8 ook 8.8 is, of 12.9 nog verder zin heeft in alu frame vraag ik me eigenlijk ook af.
Zelf denk ik gezien het aantal dat ik gebruik, het weinig nut heeft.
Bij afmontage ga ik alle plaatringen nog vervangen door sluitringen en dan vast op het juiste moment.
Denk dat het ook afhankelijk is van het getapte schroefdraad (het ze zelf met drietraps Völkel tappen gedaan).
MischadeBruijn

Bericht door MischadeBruijn »

Ik denk dat bij zo'n machient(tje) 6.8 al voldoende zijn, er komt op de boutverbindingen zelf niet overdreven veel kracht te staan (momenten...)
thixplix
Contacteer:

Bericht door thixplix »

dacht ik ook...maar omdat ik goed passend draad wou, heb ik gekozen voor kwaliteitsbouten.
Ik heb in het verleden al eens (bij het losdraaien, door de warmte) van die goedkope bouten afgebroken.
Voorkomen beter dan....
MischadeBruijn

Ik zou als ik jou had geweest ook gewoon goede kwaliteits bouten genomen hoor ;)

Ben benieuwd naar vorderingen, ziet er tot nu toe echt top uit voor iets waar geen tekeningen of iets voor zijn gemaakt 8)
serum
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Bericht door serum »

@mischa;

als je met een half oog naar de constructie had gekeken en naar de gebruikte geleidingen had je niet geroepen dat er geen krachten op de boutjes komen te staan.

Zie persoonlijk ook geen voordeel in het besparen op boutjes, die paar euro extra voor fatsoenlijke boutjes zijn nihil bij de rest van de kosten.
Roy 1.6

Bericht door Roy 1.6 »

6.8 is sowieso erg slecht van sterkte. Op het werk hebben we alles onder de m8 op 12.9 en vanaf m8 op 8.8 en dan worden ze niet echt extreem belast.
Als je bij fabory de prijzen voor een doos met honderd M6 bouten betaal je rond de €5 voor dacht ik. Dus Volgens mij heeft het geen zin om te besparen op bout-kwaliteit, dat levert alleen maar ellende op.
Maar goed dat is mijn kijk op het verhaal.

Groeten, Roy
thixplix
Contacteer:

Bericht door thixplix »

Ach, het is maar een overpeinzing met een ondersteunend verhaaltje over die bouten, ik wil
alleen aangeven dat ik elke stap in de bouw goed overdenk en naar elk onderdeel kijk of het
sterk genoeg is.

kleine update:
Vandaag frame bijna gedemonteerd en de meeste platen afgewerkt, kwam ik er achter dat de
afgeschuinde hoeken en schuren/polishen de bouw bevorderen :idea: .
Ja, idee !! met alle kanten van de platen afgeschuind is er na montage nergens een haakse hoek,
Bij het eerst haakse stellen met de winkelhaken e.d. meet je ook in de hoek op de vlakken,
handig...
Ik kan nu tijdens het afstellen/uitklokken gaan bouwen en niet andersom, basisframe op vlaktafel eerst
haaks uitzetten, goed vastzetten, maar nog niet op moment, nu kan ik elke plaat uitnemen/verwijderen
(omdat ze geen haakse hoeken hebben en gladgepolished zijn ;-) ), verder bewerken (boren, geleidingen
plaatsen enz) en makkelijk binnen de toleranties terugplaatsen.
Vandaar ook de bouwvorm, zie maar aan de stand van de platen.

Photos soon...
tuurbo
Contacteer:

Bericht door tuurbo »

8.8 bouten zijn echt sterk genoeg !
Ze zijn zeker sterker dan de schroefdraad in het aluminium.
De alu schroefdraad zal eerder afscheuren dan da schroefdraad van de bout.
of eerder afscheuren dan dat de bout knapt.
Lijkt mij dus zinloos om extra sterke bouten te nemen,het alu is het zwakst.
En ik vind fabory goed..geen rommel.
Heb ook een china quadje gehad,op de bouten van dat ding stond 8.8......
Mooi niet waar dus :evil:
knapt zowat al als je er naar kijkt!!!
klasse 0.8 zou nog teveel zijn
MischadeBruijn

@Serum

Als je mijn breicht nou ook gewoon even leest.... ipv direct mij aan te vallen, kalm aan we zijn hier voor de hobby.

Heb ik dan gezegd dat er bespaart moest worden, hij beter 6,8 had kunnen nemen of dat er géén krachten op komen te staan?

:|
Laatst gewijzigd door MischadeBruijn op 04 mei 2010 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
thixplix
Contacteer:

Bericht door thixplix »

:P :mrgreen: :lol: (vrolijke noot...)

Laten we die boutendiscussie gewoon vergeten en voor de liefhebbers er een draadje voor starten
op de juiste plek (bestaat volgens mij al ergens, zin en onzin van de treksterkte van een boutje..)

Morgen waarschijnelijk pictures !!!! stay tuned...
Greetz ;-)
serum
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Bericht door serum »

Ik wacht gespannen af op de foto's.. Snapte de commotie/opmerkingen ook niet echt goed.. Ik maakte maar een suggestie/vroeg het me af.. Excuses dat het je thread zo verzaakt, dat was nooit mijn bedoeling. Heb er een paar PM's aan gewaagd om niet verder af te dwalen..
MischadeBruijn

Weet je al watvoor Sspindel je gaat gebruiken? Kress'je of heb je iets anders op het oog ?
thixplix
Contacteer:

Bericht door thixplix »

spindel ben ik nog niet over uit... Proxxon heb ik gehad, fijn ding,stil, maar niet krachtig genoeg,
de Kress 1050 heb ik gehad bij een ander project, krachig maar wel een boel herrie.
Denk dat ik iets zelf ik mekaar zet, sterke dc motor met een riem aangedreven spindel.
Roy 1.6

Bericht door Roy 1.6 »

Misschien dat dit iets is? Een zelfbouw ontwerp van een duitser.

http://www.einfach-cnc.de/frasspindel.html

Gr, Roy
Plaats reactie