Ja hoor, is ook een brushless motor maar dan niet met een DC voeding maar met een AC voeding. De AC voeding voor de motor wordt geregeld door een VFD die, middels het aanpassen van de frequentie het toerental regelt. Daarmee heb je ook op lage toeren redelijk veel koppel. Daarnaast heeft deze machine ook 2 versnellingen waarmee je in de laagste versnelling ook wel M10 kunt tappen (verwacht ik).terunky schreef: 10 aug 2023 15:17 De paulimot 307 heeft geen brushless motor, maar wel een 3 fasen synchroon motor. zijn die net zo goed ?
Beginner zoekt machine, maar welke
Moderator: Moderators
-
Huub Buis
- Donateur
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 2 times
Re: Beginner zoekt machine, maar welke
There are only 2 limits, the sky and your imagination
-
Huub Buis
- Donateur
Ik heb een 80 mm klem van HBM, die was helemaal scheef. Ik heb de bekken eraf gehaald en de zaak recht gefreesd waardoor het nu toch haaks op de tafel staat. Daarnaast heb ik de parallel set zelf gemaakt uit band staal en daar een links rechts markering op gezet. Daardoor is er met het ding toch zuiver te werken.terunky schreef: 10 aug 2023 15:17 Zijn er goede budget sites voor de machineklemmen, schuifmaten, boren en dergelijke ? Of is het spul van paulimot en hbm degelijk genoeg voor de hobby.
Ik heb ook een 100 mm klem van Paulimot. Die staat wel haaks op de tafel maar heeft links en rechts 0.04 mm verschil. Dat is voor wat ik met deze klem doe geen probleem. Als ik ooit een keer tijd heb, maak ik hier ook een parallel set voor.
Ik heb twee schuifmaten (150, 300 mm) van paulimot, RVS met grote cijfers. Die houden net als mitutoyo de nul waarde vast zodat ze na het aanzetten meteen klaar zijn.
De Cobalt 5% boren van HBM blijven bij mij 5 x langer scherp dan mijn goede HSS boren. Ik ben er tevreden over.
HBM heeft frezen sets in HSS en HSS-M2 kwaliteit. Die eerste is prut, de M2 variant (zonder cobalt) gebruik ik hoofdzakelijk. De volgende set wordt ook een 5% Cobalt versie die ik in tegenstelling tot de HSS-M2 niet zelf slijp.
Voor een boorkop kan ik je HBM en Paulimot niet aanbevelen. Conus past niet, geen klemkracht, hoge runout, etc. Je kunt beter een rohm aanschaffen voor het boren.
Voor het frezen moet je echt spantangen gebruiken. Ik heb een ER32 set van Paulimot en die is met een runout van 0.01..0.015 redelijk. Die van HBM heb ik teruggestuurd.
De tappen van HBM zijn niet beter dan de €10,-- (spiral taps) setjes van alie. Om te leren tappen is het niet verkeerd, maar een tap met Cobalt (HSS-E) werkt een stuk beter.
Kijk daar kan ik wel wat mee ! Erg nuttige info, bedankt !
Van mijn leraar (automonteur) ''meten is weten'' was nooit goed. ''correct meten is weten'' zij hij altijd haha.
Mooi dat je je eigen klemmen kan maken, leuke eerste oefenprojecten ook. Ik denk wel aan een verdeeltafeltje, gezien ik geen draaibank heb (geen ruimte) En ik wel eens ronde objecten wil maken.
Allemaal mooie tips ! En ik denk dat het de Paulimot f307-v gaat worden.
Mooi dat je je eigen klemmen kan maken, leuke eerste oefenprojecten ook. Ik denk wel aan een verdeeltafeltje, gezien ik geen draaibank heb (geen ruimte) En ik wel eens ronde objecten wil maken.
Allemaal mooie tips ! En ik denk dat het de Paulimot f307-v gaat worden.
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Da's nog maar het begin.. wat heb ik zoal gemaakt door de jaren heen?..onderdelen voor schaalmodellen, onderdelen voor mijn werkgever.. een 1:48 Boeing 747-400, gietmalletjes, Titanium horloges.. en de bijbehordende spanmiddelen...
Daar heb je zo'n machine voor toch?
"2 keer meten, 1 keer zagen" is ook zo'n prachtig motto..
Een dro zou ik ook graag willen. de paulimot 307 met of zonder dro scheelt 750 euro
Ik zie ze op ali staan voor 250 euro, of zijn die niet veel soeps.
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
HBM heeft ze ook voor rond de 250,-
en dan heb je een Nederlandse handelaar, dus kortere lijnen als er wat aan de hand is..
Ik denk dat die wel Ok zijn..
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-p ... lcd-scherm
Heeft ook heel wat mogelijkheden
en dan heb je een Nederlandse handelaar, dus kortere lijnen als er wat aan de hand is..
Ik denk dat die wel Ok zijn..
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-p ... lcd-scherm
Heeft ook heel wat mogelijkheden
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Been thanked: 3 times
- Contacteer:
Maar ik neem aan dat paulimot hem dan wel helemaal aangebouwd heeft. Dat is ook nog wel een klus.terunky schreef: 11 aug 2023 13:24 Een dro zou ik ook graag willen. de paulimot 307 met of zonder dro scheelt 750 euroIk zie ze op ali staan voor 250 euro, of zijn die niet veel soeps.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
-
Kjelt
- Donateur
- Been thanked: 1 time
Dat is alleen de uitleeskast Jan.
Bij HBM kost dus alleen dezelfde i200 uitleeskast los €280.-
De glaslinealen gaan daar tussen de 99.- en 160.-
Dus als je dan toch wilt vergelijken zit je al snel richting 650.- moet je nog de montage meeneem mechanica er bij pakken en je uren.
Bij HBM kost dus alleen dezelfde i200 uitleeskast los €280.-
De glaslinealen gaan daar tussen de 99.- en 160.-
Dus als je dan toch wilt vergelijken zit je al snel richting 650.- moet je nog de montage meeneem mechanica er bij pakken en je uren.
-
Huub Buis
- Donateur
Die (glas)linialen kunnen soms behoorlijk in de weg zitten. Ook kan de toch al korte slag van de X-as er door beperkt worden. Ik zou voor de aankoop er heen rijden en de machine gaan bekijken.
Ik heb er 2 linialen van Igaging op zitten. Dat was samen nog geen €100,--. Ze doen het probleemloos maar zijn niet waterdicht en je moet er ook niet met perslucht op spuiten. Ook is de resolutie maar 0.01 mm. Veel maakt het (mij) niet uit want die kleine freesmachines zijn echt niet op 0.001 mm nauwkeurig.
Mocht je overwegen om naar CNC om te bouwen zonder handbediening, dan heb je ook niet veel meer aan de linialen. Bij handbediening zonder linialen, moet je slagen tellen en dat is foutgevoelig.
Ik heb er 2 linialen van Igaging op zitten. Dat was samen nog geen €100,--. Ze doen het probleemloos maar zijn niet waterdicht en je moet er ook niet met perslucht op spuiten. Ook is de resolutie maar 0.01 mm. Veel maakt het (mij) niet uit want die kleine freesmachines zijn echt niet op 0.001 mm nauwkeurig.
Mocht je overwegen om naar CNC om te bouwen zonder handbediening, dan heb je ook niet veel meer aan de linialen. Bij handbediening zonder linialen, moet je slagen tellen en dat is foutgevoelig.
Ja lastig, bij hbm alle sets uitverkocht. En die i200 schermen lezen wel lekker. Beter dan die goedkopere van ali. Dan kan ik wachten op de hbm tot hij op voorraad is, of de complete paulimot bestellen.
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Wat wij "Vroegâh" nog wel eens deden.. een Meetklokje met voldoende slag tegen de slede zetten, en daar vandaan aflezen
En Tellen... bij Sommige freesbanken zit er een verschuifbaar liniaaltje aan de sleden.. Dat helpt ook...
Of.. inderdaad een Digitale uitlezing eraan.. (Wat ik ook wel gezien heb.. gewoon een paar El-Cheapo, Digitale schuifmaten eraan. HBM had ze vroeger ook.. maar ik zie ze niet meer op de Site..Oops..
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-6 ... PcEALw_wcB
Wel!
En Tellen... bij Sommige freesbanken zit er een verschuifbaar liniaaltje aan de sleden.. Dat helpt ook...
Of.. inderdaad een Digitale uitlezing eraan.. (Wat ik ook wel gezien heb.. gewoon een paar El-Cheapo, Digitale schuifmaten eraan. HBM had ze vroeger ook.. maar ik zie ze niet meer op de Site..Oops..
Wel!
Ja, die ken ik, ik had er eentje op mijn Emcootje gebouwd. Het werkte perfect, tot iemand het licht aan deed, of de koelkast inschakelde of de motor van de draaibank werd ingeschakeld of .........Arie Kabaalstra schreef: 11 aug 2023 18:01 Wat wij "Vroegâh" nog wel eens deden.. een Meetklokje met voldoende slag tegen de slede zetten, en daar vandaan aflezen![]()
Wel!
Ik heb na veel experimenteren de boel wel goed werkend gekregen, maar dat was omdat ik toch wat meer met EMC te maken heb gehad in mijn werk.
Maar als je flink geluk hebt werkt het, maar ik zou iets bij Ali bestellen, of tegenwoordig bij Vevor.nl of bij Amazon.
-
FreesKever
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 3 times
Bij Ali heb je idd voor EUR300 of minder een uitleeskast met 3 glaslinealen (op lengte bestellen) en "montage materiaal".
Ik heb zelf 2 sets gekocht en ben er heel tevreden mee. Het is niet super degelijk, maar wel heel behoorlijk. De glaslinealen zijn wel best dik, maar dat is een "standaard maat" en andere merken hebben dezelfde maten. er zijn ook dunnere linealen te bestellen, maar die zijn iets duurder. Voor b.v. het kruis support van je draaibank is dat vaak wel aan te raden.
Fatsoenlijk monteren is het lastigste probleem. Op een gietijzeren machine is alles behalve de geledignen zelf scheef en rond. Daar een lineaal netjes en recht op monteren valt niet mee. Een mogenlijk probleem zijn de rubber (plastic?) afdicht strips. Die kunnen misschien verweren of uit elkaar vallen na jaren. Ik vermoed dat ze vervangbaar zijn. Dat spul wat bij HBM in de winkel staat komt ook uit China. Ik verwacht niet dat er veel verschil in zit, behalve dan die tussenhandel die de prijs verdubbelt.
Het is wel aan te raden extra kappen over de linealen te monteren (worden bijgelverd, maar iets bet passends maken kan "netter" zijn). Metaalbewerkings zijn erg vuile machines. Veel koelvloeistof en spanen overal. Hoe beter je de linealen schoon kan houden hoe beter. Dus ook altijd de dichte kant van de linealen in de richting van de frees, ook als dat meer montage werk is.
Die dingen op de foto van Benkr stoppen vermoedelijk al als er koelvloeistof op zit. Maar er zijn verschillende systemen. Uitezing can capacitief (uitlezing stopt als hij nat wordt) maar kan ook inductief of magnetisch zijn, en die blijven wel werken als ze "nat" zijn.
Ik heb zelf 2 sets gekocht en ben er heel tevreden mee. Het is niet super degelijk, maar wel heel behoorlijk. De glaslinealen zijn wel best dik, maar dat is een "standaard maat" en andere merken hebben dezelfde maten. er zijn ook dunnere linealen te bestellen, maar die zijn iets duurder. Voor b.v. het kruis support van je draaibank is dat vaak wel aan te raden.
Fatsoenlijk monteren is het lastigste probleem. Op een gietijzeren machine is alles behalve de geledignen zelf scheef en rond. Daar een lineaal netjes en recht op monteren valt niet mee. Een mogenlijk probleem zijn de rubber (plastic?) afdicht strips. Die kunnen misschien verweren of uit elkaar vallen na jaren. Ik vermoed dat ze vervangbaar zijn. Dat spul wat bij HBM in de winkel staat komt ook uit China. Ik verwacht niet dat er veel verschil in zit, behalve dan die tussenhandel die de prijs verdubbelt.
Het is wel aan te raden extra kappen over de linealen te monteren (worden bijgelverd, maar iets bet passends maken kan "netter" zijn). Metaalbewerkings zijn erg vuile machines. Veel koelvloeistof en spanen overal. Hoe beter je de linealen schoon kan houden hoe beter. Dus ook altijd de dichte kant van de linealen in de richting van de frees, ook als dat meer montage werk is.
Die dingen op de foto van Benkr stoppen vermoedelijk al als er koelvloeistof op zit. Maar er zijn verschillende systemen. Uitezing can capacitief (uitlezing stopt als hij nat wordt) maar kan ook inductief of magnetisch zijn, en die blijven wel werken als ze "nat" zijn.
Oke cool, ik zal even rondneuzen. Zelf monteren is geen probleem. Scheelt een hoop centjes, die ik beter in goede freesjes en boren kan stoppen.