hfjbuis schreef: 20 jul 2023 08:42
Voor de zekerheid, de spindel moet er uit aan de kant van de losse kop.
de spindel heeft conische lagers
Als je kegellagers of hoekcontact lagers hebt, moet de spindel er eigenlijk zo uitvallen als de stelmoer op de achterkant los zit.
Als de spindel toch vast zit, dan kan dit alleen maar zijn met de binnen lagerschaal aan de achterkant. Daar zou je de behuizing warm kunnen stoken.
Je kunt een luchthamer gebruiken om de spindel eruit te tikken.
het zijn kegellagers, het probleem met warm stoken is, bedenk ik mij nu, is dat de kegellagers voor en achter tegen een schouder in de behuizing is gemonteerd, is wel logisch, want anders kan je geen preload afstellen met de stelmoer en blijven de lagers niet op hun plek bij zware snede,s.
dus als je de spindel er uit probeert te tikken, dan blijft de buitenste lagerschaal van de achterste lager (waar de wisseltandwielen zitten) tegen de schouder in de behuizing aan zitten.
daarentegen kan ik mij niet voorstellen dat ze bij montage van de lagers loctite hebben gebruikt, want dan heb je geen tijd meer om de lagers na te stellen.
het enige wat ik kan bedenken is dat de binnenlagers met een absurde veel te hoge klempassing op de spindel zit, en probeer dat maar eens op te lossen met warm stoken, dat gaat m.i. niet lukken, want probeer maar eens enkel die binnenlagers warm te stoken terwijl alles nog gemonteerd is, dat gaat nooit lukken.
het enige wat ik nog kan bedenken, maar heb daar de apparatuur niet voor, is de spindel van binnenuit snel bevriezen.
dat van die luchthamer is een goeie tip, helaas heb ik geen luchthamer, wel heb een boorhamer, als ik die dan op de beitelstand zet (dan draait de boorhouder niet meer) dan kan ik daarmee misschien de spindel er mee uit tikken ?