el-cheapo machine op aliexpress

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
MeMoRy

Re: el-cheapo machine op aliexpress

Bericht door MeMoRy »

Natuurlijk. Maar een machine bouwen blijft iets anders dan een machine gebruiken
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

zeker
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Bericht door Huub Buis »

Als je de tijd hebt, kun je ook wachten totdat iemand zijn machine verkoopt. Er komen regelmatig van die dingen voorbij.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
JoepS

Bericht door JoepS »

Ik verkoop m'n Stepcraft D.420 en die past zeker in je budget. Je hoeft alleen nog maar een 4e as erbij te kopen en je kunt aan de slag met je project. Graveren van titanium zou moeten lukken: https://www.youtube.com/watch?v=igBn9rnsDdI&t=812s Het echt frezen ervan is een ander verhaal ;-) Ik heb er i.i.g. m'n eerste stappen mee gezet, kan nu overweg met Fusion 360 en heb een hoop geleerd.

https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-ze ... s-1050-fme
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

JoepS schreef: 29 jun 2023 16:58 Ik verkoop m'n Stepcraft D.420 en die past zeker in je budget. Je hoeft alleen nog maar een 4e as erbij te kopen en je kunt aan de slag met je project. Graveren van titanium zou moeten lukken: https://www.youtube.com/watch?v=igBn9rnsDdI&t=812s Het echt frezen ervan is een ander verhaal ;-) Ik heb er i.i.g. m'n eerste stappen mee gezet, kan nu overweg met Fusion 360 en heb een hoop geleerd.

https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-ze ... s-1050-fme
Ik heb wat gespeeld meet een Stepcraft van iemand anders, puur omdat het ding onbetrouwbaar was, mijn conclusie was dat die onbetrouwbaarheid puur in het ontwerp zat opgesloten, wat mij betreft daarom zeker geen machine voor iemand die wil gaan beginnen met CNC frezen.
Ik denk dat de machine die hier werd aangehaald stukken betrouwbaarder is dan een Stepcraft machine. en eventuele zwakke punten kun je altijd nog upgraden door wat degelijkers.
JoepS

Bericht door JoepS »

Dat was dan waarschijnlijk een D.840. Die staan er om bekend dat ze met rapids op de Y-as nog wel eens vastlopen. Kwestie van goed uitlijnen en weten wat de grens is. Bij dat Chinese apparaat moet er wel nog een hele besturing bij. Mijn machine is plug en play. Daarnaast is m'n Kress 1050 FME wel wat beter dan dat Chinese spindeltje. Je mag vrijblijvend komen kijken voor een demonstratie als je wil.
mjeuring

Bericht door mjeuring »

MeMoRy schreef: 29 jun 2023 15:58 Kijk, een prusa printer kit thuis afbouwen heb ik nog wel plezier aan:.
Geef maar toe, het gaat je gewoon om de gummie beertjes :lol:
MeMoRy

Bericht door MeMoRy »

JoepS schreef: 29 jun 2023 16:58 ...Je hoeft alleen nog maar een 4e as erbij te kopen ...
:shock: ik zie nu: die 4e as is (bijna) even duur als die hele Ali machine... Dat is een heel andere prijscategorie.
MeMoRy

Bericht door MeMoRy »

Hier nog eentje die net iets duurder, maar ook iets steviger lijkt: link
Wellicht betere keuze? Of heeft die hetzelfde issue als de stepcraft (scheeftrekken?)
Zal wel iets meer lawaaiig zijn?
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

De eerste had lineaire geleidingen en een KO spindel, van de laatste is dat wat minder duidelijk lijkt me, bovendien is die ook flink duurder.
Ik zou gewoon bij de eerste blijven denk ik, al moet daar nog wel een besturing bij, maar dat hoeft niet de hoofdprijs te kosten.
Vraag dat even bij de leverancier na, dat lijkt me de goedkoopste en snelste weg.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Beter lezen Ben, even door scrollen.
Ze hebben beide lineaire rails en een besturing (voor wat het waard is)
Ik ben wel voorstander van de bewegende tafel.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
MeMoRy

Bericht door MeMoRy »

Ok... de eerste besteld
Spannend! Hou jullie op de hoogte
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

MeMoRy schreef: 30 jun 2023 15:25 Ok... de eerste besteld
Spannend! Hou jullie op de hoogte
Goh, jij hebt wel heel veel vertrouwen in ons, als je daar maar geen spijt van krijgt.

Nu even serieus, elke machine heeft zijn sterke en zwakke punten, maar ik denk dat hier de sterke punten toch beter zijn dan van die andere machine.
En mocht je later iets van de machine willen upgraden dan zijn wij er natuurlijk om je daarmee te helpen.
MeMoRy

Bericht door MeMoRy »

Machine kwam vandaag binnen. Kwam aan op de typische aliexpress manier 🙄
Afbeelding
Ofwel, beschadigd tijdens vervoer.
Stonden al klachten in de reviews, maar daar gaven ze aan nu houten kratten te gebruiken. Niet dus.
Afbeelding
Frame is verbogen. Maar afwerking is sowieso troep
Afbeelding
Boutjes zijn ook te kort en de draad is nu beschadigd
Afbeelding

Verkoper zegt dat het een simpele fix is. Vast. Machine was uiteindelijk ook maar 600 euro. (Incl 4e as)
Dus ik denk dat ik ga kijken wat ik ervan kan maken. Moet sowieso helemaal schoongemaakt worden, want er zit troep op alle geleiders en assen

Wat trouwens ook apart is, is dat de Y as alleen ondersteund wordt aan de achterkant
Afbeelding

Edit, haha er zitten echt "Meen Weii" voedingen in 🤣
Afbeelding
Plaats reactie