de lagers zitten hier ook geperst, maar desondanks wil ik ze toch vasthouden.. de flexibele koppelingen passen ook in dit verhaal.. uitlijning is inderdaad het probleem niet denk ik ( hoeveel mag een spindel eigenlijk hebben?.. ik heb vandeweek de Y-as lagering gemeten tenopzichte van de motorpassing, die zit binnen 0.005 mm )
de lagers zitten aan de "koude kant", bij het warmer worden van de machine kan de x-as spindel wel eens een honderdste of 4-5 uit gaan zetten.. de Flex-koppeling vangt dat op.. zodat de lagers van de stappenmotor niet extra op hun falie krijgen.. bovendien krijg je op deze manier geen warmte van de motoren in je spindels :D
Ik zal even in het kort laten zien hoe ik gekomen ben tot waar ik nu ben met het machientje...
26 november 2006, het begin van de bouw.. een kratje met stukken STAAL!!!.. en Geen Alu, zoals ergens anders op dit Forum, en op CNCzone.COM aangenomen werd. :D
Onderwijl werd thuis de PC ingericht voor de besturing van het geheel... 4 Controllers op een plaat lexan, onder in de kast..( nummer 4 staat er hier nog niet bij )
19 december... het frame begint vorm aan te nemen...
En hier heeft de machine zijn "bling-bling" aan te danken.. de vlakslijpmachine ( voor mij een vereiste, de verticale ribben van de kolom zijn eerst geslepen, zodat ik op een volmaakt recht vlak kon uitklokken om de kopse kanten haaks te frezen.. op die manier blijf ik binnen 0.01 mm haaksheid over de volle hoogte van de kolom...
22 december.. de X-as geleidingen gefreest.. ik heb ze naderhand moeten slijpen, door het uitfrezen van de holtes voor de Y-as Runnerblocks trok de boel krom
Hier is de boel dus geslepen... op de slijpmachine de geleidingen uitgevuld met Folieband van 0,2 en 0,3 mm om alles spanningsvrij op te spannen.. door het opvullen van alle ruimte onder de onderdelen trekt de magneetplaat van de slijpmachine de boel niet meer krom, en veert de boel ook niet terug na het slijpen.. als een onderdeel 0.3 mm krom is over de volle lengte, ga je dat dus uitvullen, dan slijpen.
Maar omdat je dan weer materiaal wegneemt, krijg je weer iets vervorming... globaliter kun je ervanuitgaan dat je van de oorspronkelijke vervorming 10-20% overblijft.. 0.03-0.05 mm dus.. dus het hele spul omgedraaid, nogmaals geslepen ( uitgevuld met 0.02 en 0.03 mm ) en vervolgens nog een keer de boel omgedraaid, maar nu eindelijk zonder vulling.. de 0.01 mm die er nu nog inzit, vind je straks niet meer terug in je onderdelen, Helaas is die slijpmachine niet nauwkeuriger dan dat... (de grote.. die kan 1000x500mm aan.. de kleine ( die van de foto) 500x250.. ( die is wel zuiver binnen 0.003 mm )
Na wat verder freeswerk :
de Machine in Ruwbouw.. nog zonder geleidingen, maar het begin is er...
alleen was ik niet tevreden met de bevestiging van de motor aan de Freeskop.. dus:
Opnieuw... :D ik heb van Alu ( jaaaa.. deze wel!! :D ) een nieuwe motorlagering gemaakt, met 5 gaten voor M5 bouten waarmee ik de motor vlak tegen de kop kan aantrekken en dus geen instabiel klemsysteem hoef te verzinnen.. tevens bood deze oplossing ruimte voor nog meer "Eye-Candy"... :D
Koelnozzles.. ik ga alleen met Lucht koelen, en niet met vloeistoffen.. geen geklieder.. :)
Binnenkort meer in dit theater.. :D