Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Arie Kabaalstra »

Via CNCZone.com werd me gevraagd het draadje van mijn eigenontworpen CNC Freesmachine te posten, bij deze dus...

Ik zal me even introduceren: Arie Kabaalstra, Gereedschapmaker van beroep, 35 jaar oud, ervaring in CNC besturingen van Fagor, Heidenhain, Mitsubishi en Brother.

't machien:
Afbeelding

een Rendering vanuit Solidworks, hier is nog niet alles klaar..
Binnenkort ga ik de Geleidingen en spindels bestellen, ik heb van de week de offerte van Bosch-Rexroth binnengekregen.. niet goedkoop dat spul, maar ik wil niets dan kwaliteit...
Laatst gewijzigd door Arie Kabaalstra op 23 mei 2007 23:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Brunow
Berichten: 101
Lid geworden op: 31 jan 2007 14:36
Locatie: BE
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Brunow »

Goeiemorgen!

SCHITTERENDE MACHIENE! Echt ik ben al een tijdje uw posts op cnczone.com aan het volgen... netjes! :D

Kzou zeggen doe zo verder, en idd goed materiaal kost veel geld :?
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1402
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Erik »

Welkom op dit forum Arie. Ik volgde je bouwverslag al een tijdje, heel erg mooi wat je allemaal maakt. In het bouwverslag op modelbrouwers wil/durf ik me niet te mengen maar een paar vragen houden me bezig;

Afbeelding

In een motorblok of versnellingsbak zitten lagers altijd geperst (of hoe de benaming ook is). Waarom heb je de lagers geborgd met bouten?

Afbeelding

Met de precisieapparatuur en meetinstrumenten waarover je beschikt zie ik geen problemen wat betreft de uitlijning. Waarom vind je de flexibele askoppelingen dan toch noodzakelijk?

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Arie Kabaalstra »

de lagers zitten hier ook geperst, maar desondanks wil ik ze toch vasthouden.. de flexibele koppelingen passen ook in dit verhaal.. uitlijning is inderdaad het probleem niet denk ik ( hoeveel mag een spindel eigenlijk hebben?.. ik heb vandeweek de Y-as lagering gemeten tenopzichte van de motorpassing, die zit binnen 0.005 mm )


de lagers zitten aan de "koude kant", bij het warmer worden van de machine kan de x-as spindel wel eens een honderdste of 4-5 uit gaan zetten.. de Flex-koppeling vangt dat op.. zodat de lagers van de stappenmotor niet extra op hun falie krijgen.. bovendien krijg je op deze manier geen warmte van de motoren in je spindels :D

Ik zal even in het kort laten zien hoe ik gekomen ben tot waar ik nu ben met het machientje...



Afbeelding

26 november 2006, het begin van de bouw.. een kratje met stukken STAAL!!!.. en Geen Alu, zoals ergens anders op dit Forum, en op CNCzone.COM aangenomen werd. :D

Afbeelding

Onderwijl werd thuis de PC ingericht voor de besturing van het geheel... 4 Controllers op een plaat lexan, onder in de kast..( nummer 4 staat er hier nog niet bij )

Afbeelding

19 december... het frame begint vorm aan te nemen...

Afbeelding

En hier heeft de machine zijn "bling-bling" aan te danken.. de vlakslijpmachine ( voor mij een vereiste, de verticale ribben van de kolom zijn eerst geslepen, zodat ik op een volmaakt recht vlak kon uitklokken om de kopse kanten haaks te frezen.. op die manier blijf ik binnen 0.01 mm haaksheid over de volle hoogte van de kolom...

Afbeelding

22 december.. de X-as geleidingen gefreest.. ik heb ze naderhand moeten slijpen, door het uitfrezen van de holtes voor de Y-as Runnerblocks trok de boel krom

Afbeelding

Hier is de boel dus geslepen... op de slijpmachine de geleidingen uitgevuld met Folieband van 0,2 en 0,3 mm om alles spanningsvrij op te spannen.. door het opvullen van alle ruimte onder de onderdelen trekt de magneetplaat van de slijpmachine de boel niet meer krom, en veert de boel ook niet terug na het slijpen.. als een onderdeel 0.3 mm krom is over de volle lengte, ga je dat dus uitvullen, dan slijpen.
Maar omdat je dan weer materiaal wegneemt, krijg je weer iets vervorming... globaliter kun je ervanuitgaan dat je van de oorspronkelijke vervorming 10-20% overblijft.. 0.03-0.05 mm dus.. dus het hele spul omgedraaid, nogmaals geslepen ( uitgevuld met 0.02 en 0.03 mm ) en vervolgens nog een keer de boel omgedraaid, maar nu eindelijk zonder vulling.. de 0.01 mm die er nu nog inzit, vind je straks niet meer terug in je onderdelen, Helaas is die slijpmachine niet nauwkeuriger dan dat... (de grote.. die kan 1000x500mm aan.. de kleine ( die van de foto) 500x250.. ( die is wel zuiver binnen 0.003 mm )

Na wat verder freeswerk :

Afbeelding

de Machine in Ruwbouw.. nog zonder geleidingen, maar het begin is er...
alleen was ik niet tevreden met de bevestiging van de motor aan de Freeskop.. dus:

Afbeelding

Opnieuw... :D ik heb van Alu ( jaaaa.. deze wel!! :D ) een nieuwe motorlagering gemaakt, met 5 gaten voor M5 bouten waarmee ik de motor vlak tegen de kop kan aantrekken en dus geen instabiel klemsysteem hoef te verzinnen.. tevens bood deze oplossing ruimte voor nog meer "Eye-Candy"... :D

Afbeelding

Koelnozzles.. ik ga alleen met Lucht koelen, en niet met vloeistoffen.. geen geklieder.. :)

Binnenkort meer in dit theater.. :D
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Arie Kabaalstra »

Vanmiddag even verder geprutst aan de Taster..

Afbeelding

De Aluminium behuizing gefreesd, en afgestoken..

Afbeelding

Hier is te zien hoe de taster bevestigd gaat worden

Afbeelding

En hier een blik op de bovenkant.. de potgaten zijn voor inbusboutjes M3 ( moet ik nog even kopen, hebben we niet op de zaak.. ) de M3 gaatjes zijn voor de bevestiging van de bevestiging.. ( HUH!! :shock: :shock: )

Ok... ik leg em één keer uit.. er komt een schijf bovenop, met daarop een paspen geschroefd.. paspennen hebben binnenschroefdraad, zijn netjes op maat geslepen, en oppervlakte gehard.. mooi voor een spantang opnameschacht.. 't schijfje komt op zijn beurt met 3 boutjes op de taster, zo kun je de taster nog centreren, zodat het bolletje netjes in het midden staat...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Arie Kabaalstra »

nog even een kleine update... ik heb de behuizing van de taster even opgepoetst.. :D.. vond ik wel mooi.. tevens heb ik het groefje tussen het Delrin deel en de behuizing op een nette manier afgewerkt..

Afbeelding

De "Rotring" stijl afwerking?.. een stukje mantel van een electriciteitsdraadje.. :D design zit em soms in kleine dingen.. de tastkogel heb ik even van mijn zwenktaster geleased, misschien een ideetje voor anderen die zoiets aan het bouwen zijn?.. standaard draad is M2 , daar ga ik nog even een verloopje voor maken.. ik heb nog een oude tastnaald op mijn werk liggen.. de taster is al een poosje naar de "eeuwige schrootvelden..
Brunow
Berichten: 101
Lid geworden op: 31 jan 2007 14:36
Locatie: BE
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Brunow »

Zotte gast... mag je er aan verderwerken tijdens uw uren of zo? propertjes zoals gewoonlijk :shock: Wnr ben je het eerste proef frees stukje van plan op uw machientje?
Gebruikersavatar
rsemotion
Berichten: 742
Lid geworden op: 02 feb 2007 20:41
Locatie: Regio Alkmaar

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door rsemotion »

Dat koel idee doet me denken aan een mazak vortex :D

voor de rest ziet het er strak uit.
ben benieuwd als het gemoneerd zit.
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door create »

Ja idd, dat koel systeem ziet er erg mooi uit. Ik zou zelf die "koelmondjes" kopen want zelf kan ik dat niet draaien :cry: . Lekker dat je dat allemaal zelf kan. Ik denk zomaar dat ik het idee overneem, of is er patent op :lol:

Jongens de probe is ook helemaal geweldig en ben heel benieuwd hoe nauwkeurig hij gaat worden en hoe hij werkt.

Maar voor we Offtopic raken over het onderwerp waar we mee zijn begonnen. Lijkt het mij wel leuk om hier over verder te praten in een nieuw onderwerp in de praathoek. Er loopt ook al een 3d scanner. Er kan makkelijk een nieuwe onderwerp gestart worden want hier is wel veel animo voor.

Succes met de rest van de machine en hou ons op de hoogte :P

Gr Create
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik had daarom ook al een plaatje van de probe in dat topic geplakt..

't werk aan de freesbank ligt momenteel even stil, omdat het frame als zodanig klaar is, de lagersteunen ook, alleen de koppelingen moeten nog worden uitgedraaid naar 6.35 ( 0.35 mm uitdraaien.. 't idee alleen al.. :D )

volgens de offerte is er een levertijd van 20!!! weken op de kogelomloopspillen, daarom overweeg ik om 3 moeren te maken met M8x1.25 ( 1280 step/mm ) en dan de machine tijdelijk uit te rusten met M8 spillen.. ( ik maak wel "anti-backlash moeren natuurlijk.. )

Afbeelding

ik zaag de moer van twee kanten in, en vanaf de achterzijde boor ik twee gaten M3 in.. daar kan ik dan stiften indraaien om de moer te vervormen, en zo ( hopelijk ) de speling eruit te halen..'t is niet de beste oplossing, maar zo kan ik tenminste wat doen tot ik mijn Rexroth spindels in huis heb.. de rest ( rails en runners ) moet er binnen een week of 4 zijn..
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1402
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Erik »

Da's goed balen, 20 weken levertijd :shock: Dat dat soort bedrijven nog een bestaansrecht hebben anno 2007 is onbegrijpelijk. Maar je hebt ondertussen wel lekker de tijd om alles netjes af te maken en van alles uit te testen.

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Arie Kabaalstra »

ach... 12x2 is ook niet de meest voorkomende spindel.. kan me voorstellen dat ze daar geen 20 Km van op voorraad hebben.. 't geeft mij in elk geval meer tijd om de rest van de machine tegen die tijd met M8 spindels volop getest en afgebouwd te hebben.. , eerste de kinderziektes eruit, en dan gaan we knallen!.. :D
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door aanrip »

6,35 mm is een ruimermaat in inches. Die heb ik dan toevallig niet, maar ik los dat op met een boor van 6,3mm, die, zoals je wel weet, een gat over laat van 6.36mm in alu.
Wat ga je nu moeilijk doen met zo.n rare spoed van 12 x 2, terwijl het goedkope en goede trapezium M12 x 3 is, de moeren van kunststof nauwelijks meer wrijving hebben dan kogelomloopspillen in die maat en de kosten en levertijd alles zoveel eenvoudiger maken? Ik zal het niet in mijn hoofd halen dure spillen te kopen, dan neem ik liever een iets sterkere stappenmotor.
I like the smell of hot chips
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Arie Kabaalstra »

1600/3 = 533.3333333 daarom!.. ik wil Integers om mee te rekenen.. ik heb een principiële hekel aan getallen achter komma's daar waar ik ze niet wil hebben..

Bovendien, en juist daarom wilde ik mijn machine min of meer als "schaalmodel" van een grote machine hebben, dus met kogelomloop..noem het een tik, noem het eigenwijsheid, maar als Bridgeport en DMG het zo doen.. geef me dan één reden waarom ik het niet zou doen.. ( geef me dan ook één fabrikant die Trapezium spindels gebruikt op CNC machines)

"for the time being" komen er nog gewonere M8 spilletjes op.. tot ik de 12x2 met FEM-EB moeren binnen heb..
Plaats reactie