Ik had al een reactie geven waar de vorige een vervolg op was, maar die reactie is kennelijk verdwenen. Dus nog maar een keertje:
Er zijn vele wegen naar een regelbare spindelsnelheid in Mach3 en een VFD.
1. Met een 0 - 10V signaal wat via PWM gemaakt wordt door je BOB;
2. Via een programmaatje wat via Modbus vanuit Mach3 communiceert met de VFD.
Met het 0 - 10 V signaal krijg je een toerental wat redelijk evenredig is met de momentele waarde van dat 0 - 10V signaal.
Via dat Modbus programmaatje krijg je een exact toerental minus de slip.
(Die slip is iets wat er altijd is bij draaistroommotoren en is het verschil tussen de aangestuurde frequentie en het werkelijke toerental. een 50Hz motor zou b.v. 1500 rpm moeten draaien, in werkelijkheid draait deze dan op iets van 1440 rpm. In je VFD kun je waarschijnlijk nog ergens instellen wat die slip nominaal is, dan wordt het toerental op het VFD display hiermee gecorrigeerd)
Ik zelf werk met het programmatje wat je kunt vinden in de Mach3 support omgeving en wat ik in de vorige reactie hierboven heb weergegeven:
http://royaumedeole.fr/informatique/plu ... nyang-vfd/
Er is ook nog een programma wat "Spindletalker" heet maar daar heb ik geen ervaring mee.
Voor beiden heb je een RS485 convertertje nodig wat via USB een RS485 signaal genereert.
RS485 dongle.jpg
De prijs van zo'n dongle varieert behoorlijk, bij Ali minder dan 1 Euro, ergens in Nederland al snel 10 Euro. Ligt er maar net aan hoe je je hem in huis wil hebben dus.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.