Beginners vraag contoeren draaien
Moderator: Moderators
Beginners vraag contoeren draaien
Hallo
Wil zelf gaan draaien met cnc besturing
Wil contouren gaan draaien getekent in autocad
Ik teken deze contouren met spline 1x dus geen meerdere aan elkaar.
Mijn vraag is nu, wat heb ik nodig aan software
Ik heb mach3 gedownload en lazycam
Is het hiermee mogelijk om spline contouren te draaien?
Vast bedankt voor het antwoord
Geer
Wil zelf gaan draaien met cnc besturing
Wil contouren gaan draaien getekent in autocad
Ik teken deze contouren met spline 1x dus geen meerdere aan elkaar.
Mijn vraag is nu, wat heb ik nodig aan software
Ik heb mach3 gedownload en lazycam
Is het hiermee mogelijk om spline contouren te draaien?
Vast bedankt voor het antwoord
Geer
Re: Beginners vraag contoeren draaien
Ik denk dat lazycam niet het programma is dat je moet gebruiken...
Ten eerste is lazycam alleen als draai versie te gebruiken als je een licentie hebt en ik vind het gewoon niet uitgebreid genoeg.. Ik heb in elk geval nog nooit een goeie g-code uit lazycam gehaald voor draaiwerk..
Mach3 is uiteraard zonder problemen te gebruiken...
Ik gebruik zelf BOBCAD-cam om mn g-code te maken maar je kan ook kijken naar visual turn , edgecam etc... er zijn er genoeg...
Bobcad-cam kan in elk geval wel overweg met splines
Ten eerste is lazycam alleen als draai versie te gebruiken als je een licentie hebt en ik vind het gewoon niet uitgebreid genoeg.. Ik heb in elk geval nog nooit een goeie g-code uit lazycam gehaald voor draaiwerk..
Mach3 is uiteraard zonder problemen te gebruiken...
Ik gebruik zelf BOBCAD-cam om mn g-code te maken maar je kan ook kijken naar visual turn , edgecam etc... er zijn er genoeg...
Bobcad-cam kan in elk geval wel overweg met splines
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Geer,
Ik weet niet wat je wil maken, maar Machturn heeft een groot aantak macro's waarmee je goed kan oefenen in het cnc draaien. Als een een basisvorm moet maken kan je de G-code gewoon na elkaar knippen en plakken.
Maar als je een spine hebt getekend zal je wel een ronde vorm willen maken.
Succes.
Ik weet niet wat je wil maken, maar Machturn heeft een groot aantak macro's waarmee je goed kan oefenen in het cnc draaien. Als een een basisvorm moet maken kan je de G-code gewoon na elkaar knippen en plakken.
Maar als je een spine hebt getekend zal je wel een ronde vorm willen maken.
Succes.
Bedankt voor het antwoord
Ik wil inderdaad ronde vormen maken Tekenen in bv autocad dan dfx file van maken.
hierna loop ik vast,wat moet ik dan aan software hebben, ik heb mach turn(zonder licencie)
De dxf moet omgezet worden naar g-codes.
Bobcat is me veel te duur in aanschaf, kan het ook met een ander goedkoper programma of kan wat ik wil helemaal niet.
Voor alle duidelijk heid ik teken een hartlijn ,dan teken opdracht spline, de voor en achterkant van de lijn raken de hartlijn.
Wat heb ik nodig om deze vorm te draaien, denk aan software
vast bedankt
Ik wil inderdaad ronde vormen maken Tekenen in bv autocad dan dfx file van maken.
hierna loop ik vast,wat moet ik dan aan software hebben, ik heb mach turn(zonder licencie)
De dxf moet omgezet worden naar g-codes.
Bobcat is me veel te duur in aanschaf, kan het ook met een ander goedkoper programma of kan wat ik wil helemaal niet.
Voor alle duidelijk heid ik teken een hartlijn ,dan teken opdracht spline, de voor en achterkant van de lijn raken de hartlijn.
Wat heb ik nodig om deze vorm te draaien, denk aan software
vast bedankt
er zijn heel veel cam programma's..
Ik weet eigenlijk weinig echt goedkope cam programma's
-cambam is erg goedkoop alleen weet ik niet zeker of hier al een draai versie voor is...
-edgecam
-alphacam
-gibbscam
-bobcad-cam
Bobcad lijkt in eerste instantie duur maar hier heb je wel een Cad en een CAM pakket mee.
Je zou die gasten eens moeten mailen... ze bellen je dan terug en dan moet je gewoon effe de moeilijke klant uit hangen...
Voor je het weet heb je er 1000 dollar vanaf geknabbeld..
Ik denk dat je V23 pro met mill, lathe an bobart al voor een paar honderd dollar hebt
Ze willen graag verkopen... dus effe een bedrag in gedachte nemen waar je het voor wilt kopen en daar bij blijven...
naa een stuk of 6 aanbiedingen die zij doen heb je het voor jouw prijs wat je er voor wilt betalen...
De andere cam programma's zijn allemaal redelijk aan de dure kant behalve cambam..... maar das effe wachten voor je die in draaiversie hebt denk ik...
Ik weet eigenlijk weinig echt goedkope cam programma's
-cambam is erg goedkoop alleen weet ik niet zeker of hier al een draai versie voor is...
-edgecam
-alphacam
-gibbscam
-bobcad-cam
Bobcad lijkt in eerste instantie duur maar hier heb je wel een Cad en een CAM pakket mee.
Je zou die gasten eens moeten mailen... ze bellen je dan terug en dan moet je gewoon effe de moeilijke klant uit hangen...
Voor je het weet heb je er 1000 dollar vanaf geknabbeld..
Ik denk dat je V23 pro met mill, lathe an bobart al voor een paar honderd dollar hebt
Ze willen graag verkopen... dus effe een bedrag in gedachte nemen waar je het voor wilt kopen en daar bij blijven...
naa een stuk of 6 aanbiedingen die zij doen heb je het voor jouw prijs wat je er voor wilt betalen...
De andere cam programma's zijn allemaal redelijk aan de dure kant behalve cambam..... maar das effe wachten voor je die in draaiversie hebt denk ik...
Bedankt voor het antwoord
heb hier en daar wat gelezen over splines omzetten naar g-codes, is niet simpel volgens mij.
als ik de spline lijn overteken met polyline is dit dan te doen in bv lazycam? om er G codes van te maken
gr
Geer
heb hier en daar wat gelezen over splines omzetten naar g-codes, is niet simpel volgens mij.
als ik de spline lijn overteken met polyline is dit dan te doen in bv lazycam? om er G codes van te maken
gr
Geer
ja dat kan.
Lazy cam herkend radii en lijndelen.. dus moet gaan..
alleen voor lazy cam heb je een licentie nodig als deze voor draaien wilt gebruiken..
alleen vind ik lazycam erg beknopt en slecht werken met draaien...
een ander cam programma is wel aan te raden...
Zoenzo elk cam programma herkend radii en lijndelen... splines weet ik niet helemaal zeker maar als je het omzet naar een polyline werkt het geheid...
Lazy cam herkend radii en lijndelen.. dus moet gaan..
alleen voor lazy cam heb je een licentie nodig als deze voor draaien wilt gebruiken..
alleen vind ik lazycam erg beknopt en slecht werken met draaien...
een ander cam programma is wel aan te raden...
Zoenzo elk cam programma herkend radii en lijndelen... splines weet ik niet helemaal zeker maar als je het omzet naar een polyline werkt het geheid...
Om de splinelijn om te zetten naar polylijnen is daar een foefje voor of moet dit
allemaal met de hand gebeuren,intensief werkje denk ik.
Verlies ik ook veel cyclus tijd door polylijnen te gebruiken voor een contour?
Is er een camprogramma dat gratis is of niet te veel kost
dit omdat ik eerst wil uitproberen of het werkt.
Voorkom ik een dure licencie wat misschien later een teleurstelling is.
Vast bedankt voor tips en antwoorden
vr gr
Geer
allemaal met de hand gebeuren,intensief werkje denk ik.
Verlies ik ook veel cyclus tijd door polylijnen te gebruiken voor een contour?
Is er een camprogramma dat gratis is of niet te veel kost
dit omdat ik eerst wil uitproberen of het werkt.
Voorkom ik een dure licencie wat misschien later een teleurstelling is.
Vast bedankt voor tips en antwoorden
vr gr
Geer
Ik werk niet veel met autocad maar ik dacht dat er iets inzat dat je de spline kunet exploden..
Voor veel programma's kan je een demo downloaden...
in het geval van bobcad kan je de demo downloaden en voor jouw machine een postprocessor downloaden..
Maar het is wel zo dat je eerst aan het programma moet wennen...
op youtube kan je instructie video's downloaden van bobcad.. en ook via http://www.bobcadcam.com/tech
Voor veel programma's kan je een demo downloaden...
in het geval van bobcad kan je de demo downloaden en voor jouw machine een postprocessor downloaden..
Maar het is wel zo dat je eerst aan het programma moet wennen...
op youtube kan je instructie video's downloaden van bobcad.. en ook via http://www.bobcadcam.com/tech