De machine heb ik een paar weken geleden in ontvangst genomen; een TM30BL van "New Dragon", gekocht via Alibaba. Te zien op de foto:

Ik wil eigenlijk wat aan die kolom doen, want zoals je misschien hebt gezien in de foto is ie een beetje aan de dunne kant. Extrusieprofiel tegen de achterkant aan plakken? Volgooien met beton?
Zwaluwen wil ik wegfrezen en ik wil lineaire geleiding installeren; ik heb gekozen voor Hiwin RG15 rails en medium preload (ZA) blocks met double seals, bottom seals en een scraper (KK). Ik heb begrepen van de vrienden op cnczone.com dat het massive overkill is voor een machine van dit kaliber en dat een EGH-series setup ook prima (of zelfs beter?) presteert. Heb de rails nog niet gekocht, dus kan nog alle kanten op.
Hiwin C7 gerolde kogelomloopspindels, 20 mm dia; ik heb geslepen C5 spindels overwogen maar na het één en ander te hebben gelezen heb ik denk ik geen baat bij een C5 kogelomloopspindel; er zal wel een reden zijn dat C7 zo prevalent is (los van het feit dat het goedkoper is). Als het goed is gebruikt Hiwin "gothic arch form ball tracks" waardoor een anti-backlash nut niet nodig zou zijn. De bearing blocks wilde ik gewoon standaard inkopen; FK12 type stuff met hoekcontactlagers (C3, van damencnc) voor de fixed kant, en omdat ik lekker snel wil gaan draaien zal ik denk ik voor alle assen ook de zwevende kant moeten fixeren.
De hele kop ben ik van plan weg te sodemieteren om er wat leukers op te zetten. Ik heb een dure smaak, dus voor de spindel heb ik gekozen voor een CNCDepot FM30F. Dat is een geïntegreerde 4-polige ATC spindel en motor; 12000 RPM maar ik laat 'm balanceren voor 18000 (600 Hz frequentieregelaar); ISO30; made in the USA®.
De motoren die ik heb gekozen (en al gekocht heb) zijn Delta Electronics 400W (ECMA-C20604RS) met bijbehorende servo drives (ASD-B2-0421-B). Zonde brake, dus daar ga ik ongetwijfeld spijt van krijgen, in ieder geval voor de Z-as. Er zit al een gasveer in de kolom, dus misschien dat ik die hergebruik.
Delta Electronics VFD022E21A frequentieregelaar. 2.2 kW 600 Hz, en ik kan er een interlock maken zodat ik niet per ongeluk de ATC activeer terwijl die lekker aan 't draaien is.
De rest volgt nog...