Bedankt voor de soldeertips, maar zoals ik al zei ga ik er niet aan beginnen, ik heb in ieder geval besloten om dat uit te besteden.
Ik denk dat het de sorotec gaat worden. De m-hoch-5 en het verslag erover heb ik ook bekeken, maar niet iedereen is onverdeeld enthousiast en al met al gaat de prijs rap omhoog bij dat ding. Bovendien heb ik er bij Sorotec meer vertrouwen in dat er heldere Engelstalige handleidingen bij zitten en goede hulplijnen beschikbaar zijn. Ook heb ik de ospf van marktplaats nog even overwogen, maar zo’n ding schrikt me toch net te veel af. En hij is duurder. (Dat hij hem niet verkocht lijkt te krijgen voor een prijs die gelijk aan of kleiner is dan de materiaalkosten lijkt het argument over de waardevastheid van zo’n machine wat onderuit te halen trouwens.)
Op zich heb ik wel vertrouwen dat deze machine het graveerwerk wat ik er mee wil doen wel voor elkaar krijgt. Mijn grootste twijfel is nog steeds of ik met deze machine genoeg nauwkeurigheid kan verwachten. Maar dat is geen twijfel uit ervaring, maar uit het gebrek daaraan. Ik heb wat mensen benaderd met de vraag of ik eens zou kunnen komen kijken naar hun machine, om een beetje een idee te krijgen. Maar dat is nog niet gelukt.
Hoe zit dat eigenlijk met de nauwkeurigheid: Als een machine niet erg stijf is, helpt het dan om langzamer te frezen of ondieper zodat er minder krachten ontstaan die de zaak vervormen? Dat kan betekenen dat je freesmotor ook langzamer moet draaien neem ik aan.
En als er een afwijking zit in de machine (niet haaks of een afwijking op de x of y as), kun je dat dan softwarematig corrigeren? Hoe werkt het kalibreren en afstellen eigenlijk?
Roy van Sorotec heeft ondertussen een pakket voor me samengesteld. Het is een nette offerte met prijzen bij elke optie. Ik heb al wat zitten zoeken op verschillende onderdelen. Hier en daar heb ik nog wel wat vragen en bedenkingen.
Het volgende staat nu op de lijst:
Basic-Line 1007 als compleet bouwpakket.
o Inclusief ‘performance kit’ bestaande uit extra wagentjes en versteviging van de Z-as (raden ze aan voor aluminium eigenlijk, maar wat extra stijfheid is nooit weg lijkt me).
3 stappenmotoren 3NM 4,2A DS
o ‘NEMA 23 compatible frame Hybrid Stepping Motor with a holding torque of 2,4/ 3,3 Nm and doube shafts.’
o De getallen zeggen me nog weinig: maar het zal wel voldoende zijn?
o Ik ga er een beetje vanuit dat stappenmotoren goed genoeg zijn, omdat ik lees dat deze in de meeste gevallen voldoen. Met closed-loop voorkom ik stappenverlies, maar hoe groot is het risico daarop eigenlijk? Kan ik later eenvoudig upgraden naar closed-loop stappenmotoren of servo’s? Of is het het nu waard om wat meer te investeren omdat open loop weggegooid geld is?
Steppermotor DIY control box
o O.a. Leadshine DM542EU
o Afgemonteerd door Sorotec
EdingCNC V5A-4E
o Sorotec adviseert EdingCNC en het lijkt een veel gekozen optie op het forum, dus dat lijkt me prima. Zonder ervaring heb ik weinig reden om voor iets anders te kiezen.
o V5A-4E lijkt een prima allround optie als ik het zo zie. Klopt dat? Ik kan een vierde motor aansluiten begrijp ik, zou ik toch ooit een tweede spindel op de x-as willen bijvoorbeeld.
EdingCNC pendant.
o Met kabel, handwiel en twee knoppen. Lijkt me een handig ding. De duurdere draadloze variant heeft allerlei extra opties, maar lijkt me dat dat ook prima met de pc geregeld kan worden.
AMB FME-P 1050 freesmotor
o 5000-25000 rpm. Ik geloof dat dat een redelijk bereik is voor het frezen van hout?
o Er is ook een versie waarbij je de RPM softwarematig kan controleren. Is dat het extra geld waard in jullie ervaring?
Tool length sensor
o Handig of overbodig?
Een magnetische ‘schoen’ om de stofzuiger op aan te sluiten
o Mooi ding lijkt me.
Een set met spantangen van 1-10 mm
o Ik dacht dat freesjes een paar standaard maten schacht zouden hebben, maar blijkbaar is het zinnig veel spantangen te hebben.
Een vetpistool
o Handig of overbodig?
- Als optie heeft hij een T-slot plaat maar die is ontzettend duur, hij oppert in plaats daarvan zo’n bruine multiplexplaat. Dat lijkt me eigenlijk voldoende. Voor het opspannen moet ik wel iets kunnen bedenken lijkt me.
- Voor de levering heeft hij 115 euro staan als stelpost, vraag me af of dat niet meer wordt.
Dit alles voor 4400 euro ex btw.
Als ik het goed heb hoef ik dan alleen nog een pc of laptop met ethernet uitgang aan te schaffen. En freesjes.
Wat denken jullie? Dingen vergeten of juist overbodig? Betere opties?
Bedankt nogmaals!