Ik heb een vraag over mijn Aciera F5, wel een conventionele maar kans ik groot dat iemand hier ook daar verstand van heeft
Ik gebruik de machine niet veel en werk met vrijwel uitsluitend aluminium. Ik heb het gevoel dat de afwerking steeds meer te wensen overlaat, als ik over de Y as frees met de zijkant van een frees. Het oppervlak is gegolfd zeg maar, hoewel niet meetbaar. Kans is groot dat de speling in de aandrijving zit, maar ik wou toch ook graag weten hoe de rest van de kop ervoor staat.
De Y as heeft een gewone zwaluwstaart die ik geprobeerd heb strakker te zetten, maar de spanning kon niet verder verhoogd worden. In de hoogte kan ik de kop 0.04mm omhoog drukken met een breekijzer naast de spindel wanneer die helemaal naar binnen staat, op het uiteinde vd slag (250mm) is de speling 0.08mm. Dan zet ik flink kracht, ik schat zo'n 150kg omgerekend. Naar beneden drukken (80kg) levert 0.02mm op.
Ik heb ook gekeken of ik de kop van links naar rechts kan bewegen, maar op de lange slag kwam ik op hooguit 0.015 in beide richtingen (circa 40kg druk).
Nou kan ik nergens vinden wat nou acceptabele spelingen zijn voor een machine als deze, wat denken jullie?
Bedankt, Rutger