Breaker schreef:

Alvast dank voor alle meedenken.
Ook bij ou 'Breaker' treed hetzelfde probleem op.
Het is me ook duidelijk dat jullie het probleem nog niet goed snappen.
Ik zal in woorden proberen duidelijk te maken wat de bedoeling is.
Allereerst: het gaat hier uitsluitend om de bovenhuid van een vleugel. Het doel is steunen te frezen waarop de vleugel gelegd kan worden om de onderkant af te bouwen. De vleugel is in werkelijkheid complexer dan hier: beide loft-guides liggen hiier in een vlak, bij de echte vleugel is dat vlak nog eens geleidelijk getordeerd van 0 via +0,33 naar -3,25 graden.
Eerst een profiel: dat is een spline-achtige kromme waarbij de afmetingen geen rol spelen, de vormverhoudingen wel! Kortom één profiel met een grootte van 100mm van voor naar achter, blijft hetzelfde profiel als het wordt opgeschaald naar bv. 500mm van voor naar achteren.
Deze vleugel heeft aan beide uiteinden twee verschillende profielen. De kleine tip is een symmetrisch en vrij dun profiel (boven- en onderkant zijn spiegelbeelden van elkaar), het grote wortelprofiel is flink dikker en niet symmetrisch. Het is de bedoeling dat het
profiel van de wortel naar de tip geleidelijk en lineair verloopt. Halverwege de spanwijdte is het profiel dus precies het gemiddelde van beide profielen met die voor-/achterwaartse grootte.
Doordat de grootte van het profiel vanaf de wortel eerst heel snel afneemt (veel sneller dan het profiel verandert) zou daar ook de dikte vrijwel evensnel moeten afnemen. Maar dat gebreurt dus niet: die dikte neemt bij mij, net als bij 'breaker' lineair af.
Ik hoop dat dit duidelijker is, en dat jullie een oplossing weten aan te dragen.