Dan heb ik daar gelukkig andere ervaringen. Van de week nog een vacuümpomp gehaald. Net gebruikt voor 25% van de prijs van een nieuwe. Prijs kun je ook eenvoudig opvragen per mail.keesfrees schreef:daar ben ik een paar keer geweest maar nu heb ik het definitief opgegevenTiny schreef:kijk, of vraag, eens bij http://www.iveindhoven.com/stock/vacuumpompen/
van vacuümpompen weten ze inhoudelijk niets, geven ze gelukkig ook toe
je moet overal de prijs van gaan vragen aan een balie en die ligt veelal boven de nieuwprijs
maar wel een leuk gebouw om even rond te kijken
Vacuum tafel in MDF. lijkt best te werken
Moderator: Moderators
Re: Vacuum tafel in MDF. lijkt best te werken
Wil je nu een pomp die EN een laag vacuum kan creeren EN veel verliezen kan compenseren dan kan je misschien het best eens met het CERN gaan praten over hun LHC oplossingstephanisk schreef:
Die Rotary vane lijkt me verschrikkelijk goed qua druk maar ja dan het debiet weer.
Wil je een vacuumpomp die niet per dieplader vervoert hoeft te worden dan richt je je beter op een bepaald werkgebied en zoekt daar een passende pomp bij.
Je zegt dat het met je stofzuiger muurvast ligt, meet even welke onderdruk dat levert en zoek op hoeveel debiet dat ding geeft. Dat debiet doe je maal x voor de hele tafel en je hebt de vacuumpomp die je zoekt.
Meer debiet: Altijd handig. Meer onderdruk: Overbodig. Voor beide: Zonde van de centen en de elektriciteit.
Voor doorfrezen zal je sowieso een optimalisatie moeten bedenken anders komt de dieplader opnieuw in zicht...
Laatst gewijzigd door Breaker op 23 nov 2015 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
-
stephanisk
- Contacteer:
Ik ga een finaal bod doen op die Rotary vane pomp van 250 kuub. Debiet is iets minder vacuüm is wel stukken hoger dan zijkanaal blower. Dus ja. (Prijs van 1300 eur is dan weer super goedkoop, pomp kost nieuw zeker meer dan 4000 (leybold)
Grote platen zijn meestal uit te frezen in grote stukken van 500 op een meter en dan werk ik maar op dat oppervlak. Ik denk dat als er maar dat stuk van mijn tafel is aangesloten op een 250 kuub ik met dat debiet wel moet rondkomen.
Wat denk je Jan?
Grote platen zijn meestal uit te frezen in grote stukken van 500 op een meter en dan werk ik maar op dat oppervlak. Ik denk dat als er maar dat stuk van mijn tafel is aangesloten op een 250 kuub ik met dat debiet wel moet rondkomen.
Wat denk je Jan?
"Met of zonder vacuumtafel , frezen gaan we"
- janplastiek
- Donateur
- Contacteer:
moet wel lukken denk ik, het is inderdaad zo dat je door je zones te regelen, je de diepte van het vacuum op een kleinere plaats kan concentreren, en het volume zal dan makkelijker genoeg zijn om verliezen op te vangen.
succes met je tafel
succes met je tafel
Breek de dag, frees een lijntje.
-
stephanisk
- Contacteer:
Ik heb die leybold WAU251 gekocht vía ebay, nu maar hopen dat ie ook snel toekomt. Ik heb de prijs opgevraagd bij leybold zelf en dit pompje kost meer dan 10000 EUR, ik vraag me dan af wat kan die pomp nog,koken, zingen,... :) zoveel geld voor een pomp. Ongelooflijk. Dus ja voor 1300 EUR denk ik nu niet dat ik kan missen (als ie werkt natuurlijk ;) ).
Heb vandaag ook even de onderdruk gemeten van mijn werk stofzuiger en das -175mbar, met tafel aangesloten in MDF heb ik 0 verlies dus dat zit wel snor die 2k behandeling. Heb ook de voorzijde maar gedaan. Met een plaat van 600x1400 is die niet weg te duwen zelfs als ik een derde van mijn spoilbord onbedekt laat en onderdruk gaat dan eigenlijk nog steeds niet naar beneden. Dus voor een 4de van mijn tafel is 250 kuub echt teveel.
Wat ik wel raar vind is de plaat zijwaarts schuiven kan ik niet met mijn volle macht maar naar boven trekken lukt dan wel weer als ik 10 cm van de rand kan vastnemen. Misschien doordat ik dan eigenlijk mm per mm losmaak tot vacuüm wegvalt. Ik veronderstel zo iets , tzal wel moeilijker zijn met meer onderdruk. Aluminium wil zich dan weer niet vastzetten op het spoilbord. Zal dat eens moeten testen met een nieuw stukje plaat dat volledig mooi vlak is. Zit waarschijnlijk paar kleine deukjes in waardoor er geen vacuüm wil ontstaan. Grrrr... Zoveel te leren.
Maar heb hier toch mijn eerste order binnen. 30 uur werk aan 100 EUR per uur. 240 vierkante meter platen met 1500 gaten en op maat gefreest. Dus ben wel gelukkig en oh my god kan ik die vacuüm tafel gebruiken en die zal nog niet af zijn, dus dan maar opspannen. (Of de limiet van de stofzuiger eens opzoeken. :) )
Heb vandaag ook even de onderdruk gemeten van mijn werk stofzuiger en das -175mbar, met tafel aangesloten in MDF heb ik 0 verlies dus dat zit wel snor die 2k behandeling. Heb ook de voorzijde maar gedaan. Met een plaat van 600x1400 is die niet weg te duwen zelfs als ik een derde van mijn spoilbord onbedekt laat en onderdruk gaat dan eigenlijk nog steeds niet naar beneden. Dus voor een 4de van mijn tafel is 250 kuub echt teveel.
Wat ik wel raar vind is de plaat zijwaarts schuiven kan ik niet met mijn volle macht maar naar boven trekken lukt dan wel weer als ik 10 cm van de rand kan vastnemen. Misschien doordat ik dan eigenlijk mm per mm losmaak tot vacuüm wegvalt. Ik veronderstel zo iets , tzal wel moeilijker zijn met meer onderdruk. Aluminium wil zich dan weer niet vastzetten op het spoilbord. Zal dat eens moeten testen met een nieuw stukje plaat dat volledig mooi vlak is. Zit waarschijnlijk paar kleine deukjes in waardoor er geen vacuüm wil ontstaan. Grrrr... Zoveel te leren.
Maar heb hier toch mijn eerste order binnen. 30 uur werk aan 100 EUR per uur. 240 vierkante meter platen met 1500 gaten en op maat gefreest. Dus ben wel gelukkig en oh my god kan ik die vacuüm tafel gebruiken en die zal nog niet af zijn, dus dan maar opspannen. (Of de limiet van de stofzuiger eens opzoeken. :) )
- janplastiek
- Donateur
- Contacteer:
als je met een rechtse spiraal frees freest werk krijg je dezelfde krachten op je plaat, een 20mm plaat zal wel blijven liggen, een 3mm plaat heeft dan snel de kans om te lossen.stephanisk schreef:
Laatst gewijzigd door janplastiek op 26 nov 2015 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Breek de dag, frees een lijntje.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Been thanked: 3 times
- Contacteer:
En dan maar hopen dat alles loopt zoals gecalculeert.stephanisk schreef:Maar heb hier toch mijn eerste order binnen. 30 uur werk aan 100 EUR per uur. 240 vierkante meter platen met 1500 gaten en op maat gefreest.
Maar met zo'n uurtarief heb je nog wel wat reserve.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
-
stephanisk
- Contacteer:
Ik zou beter een onderschrift maken:
"Met of zonder vacuumtafel , frezen gaan we!''
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Been thanked: 3 times
- Contacteer:
Doe dat dan ookstephanisk schreef:Ik zou beter een onderschrift maken:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
-
stephanisk
- Contacteer:
Over de 'lul' zijn gesproken:
Heb dus die vacuumpomp gekocht 1500 eurokes WAU251. Is mooi toegekomen ziet er degelijk spul uit. Alleen die f#@$@**# pomp kan niet tegen de atmosfeer pompen maar wordt gebruikt Samen met een voorpomp. Heb ik dus alle technische documentatie doorgenomen maar dat dus op 1 of andere manier gemist. Sta hier nu met mijn budget voor een pomp verspild voor iets wat niet werkt. Hoe kunnen ze nu 10000 EUR voor een nieuwe pomp vragen die verdikke niet werkt onder atmosferische druk. What's the bloody point. :)
Man man man, zijn we terug bij af. De vacuumtafel is wel af ondertussen ma ja niet echt bruikbaar dus.
Heb dus die vacuumpomp gekocht 1500 eurokes WAU251. Is mooi toegekomen ziet er degelijk spul uit. Alleen die f#@$@**# pomp kan niet tegen de atmosfeer pompen maar wordt gebruikt Samen met een voorpomp. Heb ik dus alle technische documentatie doorgenomen maar dat dus op 1 of andere manier gemist. Sta hier nu met mijn budget voor een pomp verspild voor iets wat niet werkt. Hoe kunnen ze nu 10000 EUR voor een nieuwe pomp vragen die verdikke niet werkt onder atmosferische druk. What's the bloody point. :)
Man man man, zijn we terug bij af. De vacuumtafel is wel af ondertussen ma ja niet echt bruikbaar dus.
das zeker balen, waar woon je ergens?
Weet misschien een noodoplossing, liep nl bij de schroothandelaar tegen een aantal vacuumpompen aan die ook voor schrootprijzen van de hand gaan... op krachtstroom 1 en 2 trapsventilatoren had zelfs ook hele sjieke opstellingen staan voor meer geld.
Ze worden doorgemeten en gaan dan in de verkoopbak anders echt de schroothoop op. Als ze niet werken krijg je je geld terug.
Weet misschien een noodoplossing, liep nl bij de schroothandelaar tegen een aantal vacuumpompen aan die ook voor schrootprijzen van de hand gaan... op krachtstroom 1 en 2 trapsventilatoren had zelfs ook hele sjieke opstellingen staan voor meer geld.
Ze worden doorgemeten en gaan dan in de verkoopbak anders echt de schroothoop op. Als ze niet werken krijg je je geld terug.
-
stephanisk
- Contacteer:
oh das interessant.
Ik woon in Brugge, je weet wel in het land waar wij altijd op zoek moeten gaan naar kwalitatieve forums want hier hebben we ze niet. Gelukkig in Nederland wel.
ook als het wat rijden is, is het geen probleem want ben echt desperate op zoek naar een pomp.
Ik woon in Brugge, je weet wel in het land waar wij altijd op zoek moeten gaan naar kwalitatieve forums want hier hebben we ze niet. Gelukkig in Nederland wel.
ook als het wat rijden is, is het geen probleem want ben echt desperate op zoek naar een pomp.
In Breda zit een sloperij Stolwerkmetaal en die halen fabrieken leeg etc..... niet normaal wat je daar ziet. Heel veel gedumpte machines gaan naar Verweggistan en worden daar ....
http://www.stolwerkmetaal.nl/
Deze pomp ik meen 100m3/hr 375 mbar onderdruk 2,2 Kw (2 traps) mocht weg voor €75 als het niet werkt krijg je je geld terug. (Nu is dat niet handig als uit Brugge komt

Wat 1 traps ...geen idee van prijs staan er twee van

En er stonden in plastic 5 a 6 vacuumunits,ook ventilatoren met regelpaneel etc. sprak hij over €1250. Maar dat waren ook echt serieuze apparaten.
Succes ze zijn morgen open van 7 tot 12
Mocht je willen dat ik wat voorwerk voor je doe, ik kom er graag neuzen. Had zelf het idee de eerste foto sowieso te gaan halen zonde om af te voeren kan vast iemand iets mee op het forum.
http://www.stolwerkmetaal.nl/
Deze pomp ik meen 100m3/hr 375 mbar onderdruk 2,2 Kw (2 traps) mocht weg voor €75 als het niet werkt krijg je je geld terug. (Nu is dat niet handig als uit Brugge komt
Wat 1 traps ...geen idee van prijs staan er twee van
En er stonden in plastic 5 a 6 vacuumunits,ook ventilatoren met regelpaneel etc. sprak hij over €1250. Maar dat waren ook echt serieuze apparaten.
Succes ze zijn morgen open van 7 tot 12
Mocht je willen dat ik wat voorwerk voor je doe, ik kom er graag neuzen. Had zelf het idee de eerste foto sowieso te gaan halen zonde om af te voeren kan vast iemand iets mee op het forum.
-
stephanisk
- Contacteer:
heyla, interessant!!!!
Ik heb wel een iets groter volume nodig, maar wil daar ook best voor betalen, gewoon geen 3000 EUR. Ik heb rond de 500 kuub nodig, maar ga ze morgen eens bellen en vragen wat ze staan hebben?
Toch ongelooflijk bedankt, en als je er zelf eens langsloopt, en je ziet iets staan van dat volume, ja ik ben zeker kandidaat!!
Ik heb wel een iets groter volume nodig, maar wil daar ook best voor betalen, gewoon geen 3000 EUR. Ik heb rond de 500 kuub nodig, maar ga ze morgen eens bellen en vragen wat ze staan hebben?
Toch ongelooflijk bedankt, en als je er zelf eens langsloopt, en je ziet iets staan van dat volume, ja ik ben zeker kandidaat!!