Ombouw Black en Red C1 draaifreescombinatie naar CNC
Moderators: audiomanics, Moderators
Re: Ombouw Black en Red C1 draaifreescombinatie naar CNC
Bij Amplimo.nl hebben ze mooie ringkernen.
B.v de 7N524 24V 10A €63,-
Als je je aanmeld op de site en je klikt wat door kom je bij een prijslijst.
Succes.
Joop
B.v de 7N524 24V 10A €63,-
Als je je aanmeld op de site en je klikt wat door kom je bij een prijslijst.
Succes.
Joop
Mark als je deze trafo bekijkt heeft die een primaire aansluiting van 115 Volt voor Amerika en geen 230 volt voor hier.markde2e schreef:
Verder nog een vraagje (klein beetje offtopic mischien):
Ik heb inmiddels ook een hobby cnc kaart besteld uit de Amerika, alleen dan de complete kit met 4 stappenmoteren van 305Oz Unipolar.
Nu is het enige electrische deel wat er niet bij zit is de 10A transformator, deze:
http://www.alliedelec.com/Search/produc ... 805B15617F
mark
Dus die zou ik zeker niet nemen kom je op wat meer uit als 24 volt en wel op het dubbele.
- Defox
- Contacteer:
Hallo daar,
Kijk hier, zie het Marktplaats linkje, een z.g. verhuistransformator, van 230V naar 115V even bieden en klaar ben je.
http://link.marktplaats.nl/212900296
Groet Peter.
Kijk hier, zie het Marktplaats linkje, een z.g. verhuistransformator, van 230V naar 115V even bieden en klaar ben je.
http://link.marktplaats.nl/212900296
Groet Peter.
Bedankt voor de reacties!
Heb ook zojuist reactie van mosoft, over de voeding via de mail gekregen zie ik
Heb ook zojuist reactie van mosoft, over de voeding via de mail gekregen zie ik
Zo vervolg:
De besturingskast heb ik gemaakt van aluminiumplaat van 1,5 mm. dikte en heeft een buitenwerksemaat van 320 x 220 met een hoogte van 100 mm.
De kap valt met bovenzijde en zijwanden over de onderkast.
In de kap heb ik de fan gebouwd die met een stekker uit de modelbouw aan de print wordt gekoppeld, hierdoor kan je de kap gewoon wegleggen als je iets in de kast wilt doen, zonder aan een snoer vast te zitten.

De voorkant van de besturingskast.
Hier zitten de X-, Y-, Z- en de A-as aansluitingen, 230 volt indicatie en indicatie voor 5, 12 en 24 volt in de vorm van ledjes die met een weerstand op de spanningen wordt aangesloten.
Ook de noodstop (paddestoel) zit hier en onderbreekt de 230 volt ingang.

De achterkant van de besturingskast.
De achterkant met de 230 volt aansluiting als mail-eurosteker en voor de motor een female eurostekker.
Maar ook de aansluiting voor de parallelpoort die aan de stepperkaart zit.
De stepper kaart heb ik op hoogte gebracht met 4 M3 schroefjes met moertjes. zodat de parallelpoort precies horizontaal in de opening valt.
Verder zit hier ook nog de plug aansluiting voor de Home- en Limit schakelaars

De kap met fan.
De fan is dus in de kap gemonteerd want op de voor- en achterkant had ik daar geen plaats meer voor, maar ik deze wel loskoppelbaar gemaakt met eenzogenaamde JST stekker die in de modelbouw gebruikt wordt voor accus aan te sluiten op de ontvanger.

De loskoppelbare fan voor de koeling.

Overzicht eerste aansluitingen.
De 230 volt aansluitingen heb ik als eerste aangesloten via de noodstop waarmee je alle spanning van de besturingskast kunt weghalen. De 230 volt aansluiting heb ik via een kroonsteen die aan de bodem van de kast heb

Close-up van de stepper aansluitingen.
De stepper aansluitingen naar de pluggen in het frontje heb ik als tweede stap aangesloten.
Wel heel goed naar de aansluitingen kijken en deze goed op een tekening noteren voor later gebruik.
Zorg dus goed dat de juiste draad op de juiste stepper plaats wordt aangesloten.

Kabel naar de steppermotoren.
Ook heb ik de kabels gemaakt voor de aansturing van de steppermotoren.
Hiervoor heb ik 8 aderige soepele kabel gebruikt van 0.75 mm2 per ader om het amperage te kunnen halen voor de motoren.
Deze aders zijn zwart van kleur maar keurig genummerd met een opdruk van 1 tot 8.
De kabel heb ik wel moeten verjongen bij de plug om deze keurig in de plug te kunnen aansluiten.
De kabel is namelijk net iets te dik om met mantel en al in de plug te kunnen maar nu met de krimpkous gaat dat prima met de 6 aansluitdraden.
Tot zover de bouw hier bij mijn freesbankje.
De besturingskast heb ik gemaakt van aluminiumplaat van 1,5 mm. dikte en heeft een buitenwerksemaat van 320 x 220 met een hoogte van 100 mm.
De kap valt met bovenzijde en zijwanden over de onderkast.
In de kap heb ik de fan gebouwd die met een stekker uit de modelbouw aan de print wordt gekoppeld, hierdoor kan je de kap gewoon wegleggen als je iets in de kast wilt doen, zonder aan een snoer vast te zitten.

De voorkant van de besturingskast.
Hier zitten de X-, Y-, Z- en de A-as aansluitingen, 230 volt indicatie en indicatie voor 5, 12 en 24 volt in de vorm van ledjes die met een weerstand op de spanningen wordt aangesloten.
Ook de noodstop (paddestoel) zit hier en onderbreekt de 230 volt ingang.

De achterkant van de besturingskast.
De achterkant met de 230 volt aansluiting als mail-eurosteker en voor de motor een female eurostekker.
Maar ook de aansluiting voor de parallelpoort die aan de stepperkaart zit.
De stepper kaart heb ik op hoogte gebracht met 4 M3 schroefjes met moertjes. zodat de parallelpoort precies horizontaal in de opening valt.
Verder zit hier ook nog de plug aansluiting voor de Home- en Limit schakelaars

De kap met fan.
De fan is dus in de kap gemonteerd want op de voor- en achterkant had ik daar geen plaats meer voor, maar ik deze wel loskoppelbaar gemaakt met eenzogenaamde JST stekker die in de modelbouw gebruikt wordt voor accus aan te sluiten op de ontvanger.

De loskoppelbare fan voor de koeling.

Overzicht eerste aansluitingen.
De 230 volt aansluitingen heb ik als eerste aangesloten via de noodstop waarmee je alle spanning van de besturingskast kunt weghalen. De 230 volt aansluiting heb ik via een kroonsteen die aan de bodem van de kast heb

Close-up van de stepper aansluitingen.
De stepper aansluitingen naar de pluggen in het frontje heb ik als tweede stap aangesloten.
Wel heel goed naar de aansluitingen kijken en deze goed op een tekening noteren voor later gebruik.
Zorg dus goed dat de juiste draad op de juiste stepper plaats wordt aangesloten.

Kabel naar de steppermotoren.
Ook heb ik de kabels gemaakt voor de aansturing van de steppermotoren.
Hiervoor heb ik 8 aderige soepele kabel gebruikt van 0.75 mm2 per ader om het amperage te kunnen halen voor de motoren.
Deze aders zijn zwart van kleur maar keurig genummerd met een opdruk van 1 tot 8.
De kabel heb ik wel moeten verjongen bij de plug om deze keurig in de plug te kunnen aansluiten.
De kabel is namelijk net iets te dik om met mantel en al in de plug te kunnen maar nu met de krimpkous gaat dat prima met de 6 aansluitdraden.
Tot zover de bouw hier bij mijn freesbankje.
Supernetjes gemaakt!
Heb je een zetbank gebruikt hiervoor?
mark.
Heb je een zetbank gebruikt hiervoor?
mark.
Ja een gewone zetbank maar ook een vingerzetbank om de kleine kantjes te zetten aan de onderkast.
dan blijft alles mooi strak en recht.
Iddmosoft schreef:Ja een gewone zetbank maar ook een vingerzetbank om de kleine kantjes te zetten aan de onderkast.
Nog een vraagje:
Waar heb je die mooie 5polige conectors voor de stappenmotoren vandaan?
En de Home- en Limit schakelaars?
Alle beide op internet via ebay gekocht de connectors voor € 2,15 per stuk en de schakelaars voor € 0,40 per stuk kun je je geen buil aan vallen.
kijk maar eens op Ebay met deze zoekfunktie op wereldwijd, voor de connectors 6 polig precies goed voor de steppermotors
"3, 6 Pin Male & Female Panel Chassis Connector Kit,A6P" 6,44 euro incl. verzendkosten
en voor de microschakelaars tot 15 ampere dus prima voor ons kleine stuurstroompje
"10 High Quality Microswitches 15A Micro Switch No Lever" 4 euro incl verzendkosten of nog mooier:
"10 X Microswitches 15A With Roller Lever Arm AC 50V New" 4,50 euro incl.
kijk maar eens op Ebay met deze zoekfunktie op wereldwijd, voor de connectors 6 polig precies goed voor de steppermotors
"3, 6 Pin Male & Female Panel Chassis Connector Kit,A6P" 6,44 euro incl. verzendkosten
en voor de microschakelaars tot 15 ampere dus prima voor ons kleine stuurstroompje
"10 High Quality Microswitches 15A Micro Switch No Lever" 4 euro incl verzendkosten of nog mooier:
Super, bedankt weer!mosoft schreef:Alle beide op internet via ebay gekocht de connectors voor € 2,15 per stuk en de schakelaars voor € 0,40 per stuk kun je je geen buil aan vallen.
Hee vreemd, zie net dat de hobby cnc stappenmotors 8 polig zijn. En op de kaart tel ik bij de aansluitingen maximaal 6.. 
Zo de eerste testen zijn hoopvol!!!!
Eerst de kabels aan de motoren gekoppeld via de kroonsteentjes die ik op de motoren heb bevestigd.
Daarna de motoren voorzien van beschermkapjes die de kabelaansluitingen keurig afdekken voor verder kontact.

Aansluiting op de motor.

Nu met beschermkap.
Dan alle bedrading nog eens grondig gecontroleerd en alles maar eens aangesloten.
Programma opgestart en de LPT-poort aangesloten.
Voorzichtig de spanning er op en voelen of er geen driver oververhitraakte.
Tot zover geen problemen.
Even de spanning van de fan opgemeten voor Mark, Nou Mark gewoon 12 volt hoor en geen 24
Dan maar eens de poorten geconfirgureerd en de motoren draaiden alsof het nooit anders geweest was.
Alles lekker soepel en met mooie snelheden.
Nog even de meetklok er opgezet en de stappen gecontroleerd. Puik alles.

De test opstelling.
Nu de hoofdspindel en de koeling nog aansluiten en de home en limit schakelaars, Waarna we alles eens netjes gaan afwerken
Eerst de kabels aan de motoren gekoppeld via de kroonsteentjes die ik op de motoren heb bevestigd.
Daarna de motoren voorzien van beschermkapjes die de kabelaansluitingen keurig afdekken voor verder kontact.

Aansluiting op de motor.

Nu met beschermkap.
Dan alle bedrading nog eens grondig gecontroleerd en alles maar eens aangesloten.
Programma opgestart en de LPT-poort aangesloten.
Voorzichtig de spanning er op en voelen of er geen driver oververhitraakte.
Tot zover geen problemen.
Even de spanning van de fan opgemeten voor Mark, Nou Mark gewoon 12 volt hoor en geen 24
Dan maar eens de poorten geconfirgureerd en de motoren draaiden alsof het nooit anders geweest was.
Alles lekker soepel en met mooie snelheden.
Nog even de meetklok er opgezet en de stappen gecontroleerd. Puik alles.

De test opstelling.
Nu de hoofdspindel en de koeling nog aansluiten en de home en limit schakelaars, Waarna we alles eens netjes gaan afwerken
Woeeei mooi nieuws dat het allemaal mooi loopt!
Ik hoop dat ik met mijn stappenmotoren van hobby cnc ook goede resultaten behaal, aangezien ik maar 305 Oz heb.
Trouwens wel vreemd dat je in de 1e post zegt dat jou kaar 4.4A per fase aankan, want op de hobby cnc site staat Max 3A per fase..?
Ook erg mooi om te weten dat de ventilator aansluiting gewoon 12 volt levert
Ps. heb jij ook steppers met 8 kabeltjes?
Want zie nu dat je ook 2 kabels naar één laat verlopen en dan weet ik dus zeker of ik alvast gewoon de 6 polige connectors kan bestellen.
mark
Ik hoop dat ik met mijn stappenmotoren van hobby cnc ook goede resultaten behaal, aangezien ik maar 305 Oz heb.
Trouwens wel vreemd dat je in de 1e post zegt dat jou kaar 4.4A per fase aankan, want op de hobby cnc site staat Max 3A per fase..?
Ook erg mooi om te weten dat de ventilator aansluiting gewoon 12 volt levert
Ps. heb jij ook steppers met 8 kabeltjes?
Want zie nu dat je ook 2 kabels naar één laat verlopen en dan weet ik dus zeker of ik alvast gewoon de 6 polige connectors kan bestellen.
mark
ja spoelen staan in serie. is bij die van mij ook zo.