advies aanschaf 6090
Moderator: Moderators
advies aanschaf 6090
Dag allemaal,
Ik heb me vandaag aangemeld en ben dus nieuw op het forum. Ik heb me al voorgesteld maar hier nog even in het kort. Mijn naam is johan en heb een klein bedrijf dat zich bezig houd met de ontwikkeling van lasershow apperatuur. Nou overweeg ik een portaalfrees 6090 machine in china te bestellen zoals op de foto. Er zijn veel aanbieders en varianten en zou graag wat advies willen van mensen die ons opweg kunnen helpen zodat we de machine die we bestellen de juiste is voor onze toepassing. We willen met de machine aluminium en messing plaat tot 10mm frezen in series van 25 stuks. Een vacuum tafel heeft onze voorkeur en ook dat de spindel het gemakkelijk kan doen. Onze voorkeur gaat uit naar een machine die kwa toepassing wat zwaarder aankan dan waar we hem uiteindelijk voor gebruiken. Het alluminium is AW5083 standaard industry kwaliteit. Wie kan ons adviseren?
Ik heb me vandaag aangemeld en ben dus nieuw op het forum. Ik heb me al voorgesteld maar hier nog even in het kort. Mijn naam is johan en heb een klein bedrijf dat zich bezig houd met de ontwikkeling van lasershow apperatuur. Nou overweeg ik een portaalfrees 6090 machine in china te bestellen zoals op de foto. Er zijn veel aanbieders en varianten en zou graag wat advies willen van mensen die ons opweg kunnen helpen zodat we de machine die we bestellen de juiste is voor onze toepassing. We willen met de machine aluminium en messing plaat tot 10mm frezen in series van 25 stuks. Een vacuum tafel heeft onze voorkeur en ook dat de spindel het gemakkelijk kan doen. Onze voorkeur gaat uit naar een machine die kwa toepassing wat zwaarder aankan dan waar we hem uiteindelijk voor gebruiken. Het alluminium is AW5083 standaard industry kwaliteit. Wie kan ons adviseren?
-
stekkestim
Re: advies aanschaf 6090
Aangezien het bedrijfsmatig is zou ik adviseren om toch even "lokaal" te kijken naar een aantal verkopers. Zeker omdat je aangeeft dat zelf bouwen een NO GO is. Het is wat duurder maar daar staat ook een (veel) betere service tegenover.
Importeren uit china is leuk omdat het goedkoper is. Maar vaak schuilen er toch nog een hoop verborgen kosten en uren in het fijntunen van de machine.
PS: er is geen foto zichtbaar.
Importeren uit china is leuk omdat het goedkoper is. Maar vaak schuilen er toch nog een hoop verborgen kosten en uren in het fijntunen van de machine.
PS: er is geen foto zichtbaar.
Ik zou graag een in nederland willen bestellen maar niet als de aanschaf 3-4x over de kop gaat. Ik begrijp dat service en aanschaf duurder moet zijn en dat de schoorsteen moet roken maar voor een machine doorschuiven vind ik dat toch iets teveel. De machine wordt gebruikt als bedrijfje naast m,n baan dus echt hobby is het ook weer niet maar dat is een andere discussie. De foto heb ik met de bijlage erbij geprobeert te plakken maar hij pakt geen jpg om een of andere reden.
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
foto's, da's een makkie.. je plaatst je foto ergens op het net ( google foto's/picasa, of Photobucket, danwel hier in de Gallery) en je kopieert het URL van de foto ( rechtsklikken, afbeeldingslocatie kopiëren) en dat zet je hier tussen Img-tags..
wat de machine betreft.. zit je vast aan een Nederlandse leverancier?.. of kun je em ook uit Duitsland halen?.. er zijn daar wel wat zaken waar je een puike machine kan kopen..met gedegen ondersteuning..
wat de machine betreft.. zit je vast aan een Nederlandse leverancier?.. of kun je em ook uit Duitsland halen?.. er zijn daar wel wat zaken waar je een puike machine kan kopen..met gedegen ondersteuning..
Weet niet waar je woont...
http://www.rivacnc.com/norby-riva900.html
Ken het bedrijf niet persoonlijk maar een keer gaan praten/kijken kan nooit geen kwaad. Prijs lijkt me niet extreem.
Groet,
Marco
http://www.rivacnc.com/norby-riva900.html
Ken het bedrijf niet persoonlijk maar een keer gaan praten/kijken kan nooit geen kwaad. Prijs lijkt me niet extreem.
Groet,
Marco
Ik kom uit veenwouden. Bedankt voor je aanbod,
Wat is het verschil tussen een watergekoelde spindel en een lucht gekoelde?
Wat is het verschil tussen een watergekoelde spindel en een lucht gekoelde?
Watergekoeld werkt altijd evengoed, ongeacht toerental van de spindel.
Luchtgekoeld kan versmeren door stof, met name bij het verspanen van MDF.
Luchtgekoeld heeft meer lawaai (zegt men, mijn 1,5 KW spindel vind ik redelijk stil).
Watergekoeld heeft water aan- en afvoer nodig, een warmtewisselaar, flowcontrole, tempbewaking etc. Laatste 2 misschien wat overdreven, maar als je machine een paar uur onbewaakt staat te verspanen wil je dat er zeker wel op hebben.
Kort gezegd: Waterkoeling is beter in bepaalde omstandigheden (stof + lage toerentallen) maar complexer.
Luchtgekoeld kan versmeren door stof, met name bij het verspanen van MDF.
Luchtgekoeld heeft meer lawaai (zegt men, mijn 1,5 KW spindel vind ik redelijk stil).
Watergekoeld heeft water aan- en afvoer nodig, een warmtewisselaar, flowcontrole, tempbewaking etc. Laatste 2 misschien wat overdreven, maar als je machine een paar uur onbewaakt staat te verspanen wil je dat er zeker wel op hebben.
Kort gezegd: Waterkoeling is beter in bepaalde omstandigheden (stof + lage toerentallen) maar complexer.
Ok bedankt dat zou in ons geval betekenen dat een luchtgekoelde spindel volstaat aangezien we aluminium panelen willen frezen. Wellicht is het dan een goed idee om een voor een zwaardere luchtgekoelde spindel te gaan.
- DaBit
- Donateur
- Been thanked: 1 time
Ik heb een sterke voorkeur voor vloeistofgekoeld om een andere reden: geen valse luchtstroom van de spindel die de koeling of stofafzuiging in de weg zit.
Welke grootte freesjes wil je mee gaan werken? In aluminium en messing kun je best toeren draaien en zit je in het gebied waarin de motor zich thuisvoelt. Als je niet van plan bent structureel groter te gaan dan een mm of 8 a 10 dan voldoet een 1,5kW spindel wel (mits die maat ook in de spantangen past)
Aan de andere kant denk ik niet dat een 2,2kW spindeltje heel veel duurder uit gaat vallen en die heeft wel een maatje grotere/degelijkere lagers.
Voor het frezen van aluminium in kleine series wil je trouwens eigenlijk ook minimaal mistkoeling/smering. Die kun je best apart bijkopen, maar als de leverancier het meteen mee kan leveren is dat wel mooi natuurlijk.
Welke grootte freesjes wil je mee gaan werken? In aluminium en messing kun je best toeren draaien en zit je in het gebied waarin de motor zich thuisvoelt. Als je niet van plan bent structureel groter te gaan dan een mm of 8 a 10 dan voldoet een 1,5kW spindel wel (mits die maat ook in de spantangen past)
Aan de andere kant denk ik niet dat een 2,2kW spindeltje heel veel duurder uit gaat vallen en die heeft wel een maatje grotere/degelijkere lagers.
Voor het frezen van aluminium in kleine series wil je trouwens eigenlijk ook minimaal mistkoeling/smering. Die kun je best apart bijkopen, maar als de leverancier het meteen mee kan leveren is dat wel mooi natuurlijk.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Dan is watergekoeld dus wellicht toch het overwegen waard. Ik zat zelf te denken aan 3KW om wat over te hebben. Is toerental van de spindel nog belangrijk (18000 of 24000) want ik heb ook daar verschillende aanbieders in gezien. Tevens bieden sommige Servo,s ipv stappenmotoren en ook hier weet ik nog niet wat het beste is. Een 6090 serie met watergekoelde spindel in 3kw , mistkoeling en een vacuumtafel is op dit moment iets wat me erg aanspreekt. De keuze voor servo,s en of stappen motoren, wat is het beste?
Veel aanbieders adverteren met een italy spindel is dat nog het overwegen waard?
Veel aanbieders adverteren met een italy spindel is dat nog het overwegen waard?
-
michel pet
- Contacteer:
laat je niet gek maken door die extra dingen zo als mist Coeling dat kost maar 15 euro of zo laatst ook een gekocht.
waterkoeling is een must lekker stil want een ven maakt echt herie.
waterkoeling is een must lekker stil want een ven maakt echt herie.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
- DaBit
- Donateur
- Been thanked: 1 time
Het hangt er allemaal net vanaf wat je nu exact wil gaan maken en wat voor snijgereedschappen je daarvoor wil gaan gebruiken. Misschien moet je daar even op in gaan.
Voor mij persoonlijk:
- Servo's maken mijn machine lekker vlot en als er ooit wat misgaat waardoor de machine teveel geweld moet leveren om de as te bewegen dan gaat de machine in de ho-ijzers. Stappenmotoren doen dat meestal niet. Prettig? Ja. Noodzaak? Nee.
- 18000rpm is voor mij een heel mooi compromis. Voldoende toeren om nog redelijk effectief kleine freesjes in alu toe te kunnen passen, voldoende koppel om ook grotere frezen te kunnen gebruiken, zelfs in staal en RVS.
- Grotere spindelmotoren hebben ook grotere moeren onderaan. Met kleine freesjes vind ik dat wel eens onhandig want die grote moer zit de spanenafvoer in de weg. Dat los ik dan overigens op door een los asje met kleinere (ER11) spantang te monteren.
- Ik kan mijn mistkoeler echt niet missen bij het frezen van aluminium. Ik moet er niet aan denken dat ik weer naar het kwastje met olie of spuitbus WD40 terug moet. Mocht er een keus gemaakt moeten worden dan zou ik persoonlijk liever centen stoppen in een goede mistkoeler en eventueel compressor als je die nog niet hebt dan in een zwaardere spindelmotor.
Voor mij persoonlijk:
- Servo's maken mijn machine lekker vlot en als er ooit wat misgaat waardoor de machine teveel geweld moet leveren om de as te bewegen dan gaat de machine in de ho-ijzers. Stappenmotoren doen dat meestal niet. Prettig? Ja. Noodzaak? Nee.
- 18000rpm is voor mij een heel mooi compromis. Voldoende toeren om nog redelijk effectief kleine freesjes in alu toe te kunnen passen, voldoende koppel om ook grotere frezen te kunnen gebruiken, zelfs in staal en RVS.
- Grotere spindelmotoren hebben ook grotere moeren onderaan. Met kleine freesjes vind ik dat wel eens onhandig want die grote moer zit de spanenafvoer in de weg. Dat los ik dan overigens op door een los asje met kleinere (ER11) spantang te monteren.
- Ik kan mijn mistkoeler echt niet missen bij het frezen van aluminium. Ik moet er niet aan denken dat ik weer naar het kwastje met olie of spuitbus WD40 terug moet. Mocht er een keus gemaakt moeten worden dan zou ik persoonlijk liever centen stoppen in een goede mistkoeler en eventueel compressor als je die nog niet hebt dan in een zwaardere spindelmotor.
Laatst gewijzigd door DaBit op 16 jun 2015 09:47, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Dat hoeft niet per se ; mijn luchtgekoelde spindel maakt minder herrie dan de steppers, de fan is amper hoorbaar.michel pet schreef:waterkoeling is een must lekker stil want een ven maakt echt herie.
Ik snap niet hoe je daar bij komt. Ik heb een chinese 1,5 KW spindel met luchtkoeling, maakt amper lawaai. Niet meer dan een afzuigkap op standje 2.michel pet schreef:waterkoeling is een must lekker stil want een ven maakt echt herie.
Ja, als de frees het materiaal in duikt met 24K rpm, dan hoor je wat. Maar dat zal bij waterkoeling niet anders zijn.