Ketting
Moderator: Moderators
-
mickomatsu
- Contacteer:
Ketting
Ik zit eraan te denken om voor me contragewicht inplaats van een kabel een fietsketing te gebruiken.
Nu had ik er nog 2 liggen de pennetjes zijn van diameter 3,5 nu weegt mijn gewicht 20kg en mijn freeskop 25kg
Zal dit gaan werken of zal ie breken?
Kan nergens wat vinden over treksterkte op Google
Grt Michel
Nu had ik er nog 2 liggen de pennetjes zijn van diameter 3,5 nu weegt mijn gewicht 20kg en mijn freeskop 25kg
Zal dit gaan werken of zal ie breken?
Kan nergens wat vinden over treksterkte op Google
Grt Michel
-
Flupke85
- Donateur
- Contacteer:
Re: Ketting
Is het een fiets ketting? Dan neem ik aan dat hij jouw gewicht wel kan hebben en das meer dan 45 kg... 
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Been thanked: 2 times
- Contacteer:
Hoe verhoud zich dat met een fietsketting ? Lijkt mij dat daar de pennetjes ook niet veel afwijken van die 3 mm. Als je een keer op de trappers gaat staan komt er echt wel meer dan 25 kg op. Ik denk bij een beetje wielrenner wel 200kg. (80kg+hefboom)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
- Dwarsligger
In verband met trillingen zou ik je willen afraden om een ketting te gebruiken hiervoor.
Een ketting heeft geen gelijkmatige loop op een kettingwiel, dus krijg je kleine trillingen in je freesbank als die er over beweegt. Het zal niet veel zijn maar het is er wel.
Een staal kabel lijkt me het beste en is ook vrij licht in verhouding omdat er geen afschuiving in het spel is, enkel trekkracht. Ook geen slijtage in de schakels.
Een ketting heeft geen gelijkmatige loop op een kettingwiel, dus krijg je kleine trillingen in je freesbank als die er over beweegt. Het zal niet veel zijn maar het is er wel.
Een staal kabel lijkt me het beste en is ook vrij licht in verhouding omdat er geen afschuiving in het spel is, enkel trekkracht. Ook geen slijtage in de schakels.
F=E*M*2*pi/P F=m*a P=M*ω I=1/2m*r² f=(P*L^3)/(3*E*I) etc. It's engineering... use it!
- andrefc101
- Donateur
- Contacteer:
Ik snap dat hele kettingen en contragewichten verhaal niet zo, de kop van mijn freesbank weegt ruim 200kg, gaat met een kogelomloop 25/5 en 12Nm motortje met ruim 3,5 mtr/min omhoog. Reken maar uit hoelang dat duurt op en travel van 500mm. Niets geen problemen met frezen, ook 3D met veel z-as bewegingen.
@ Dwarsligger,
Mijn ervaring met grote industriële machines is wat gedateerd, maar alle grote machines met een door hydrocilinder of gewicht uitgebalanceerde kop/ spilkast zijn of waren voorzien van een ketting en niet van een kabel (Pegard, Froriep, Schiess, Droop& Rein, Waldrig, Union, Collet). De meeste van dit rijtje waren overigens conventionele armen en benen banken, alleen de Pegard was NC (niet eens CNC). De kettingen liepen niet over kettingwielen, maar over gladde rollen.
Groet,
Rob.
Mijn ervaring met grote industriële machines is wat gedateerd, maar alle grote machines met een door hydrocilinder of gewicht uitgebalanceerde kop/ spilkast zijn of waren voorzien van een ketting en niet van een kabel (Pegard, Froriep, Schiess, Droop& Rein, Waldrig, Union, Collet). De meeste van dit rijtje waren overigens conventionele armen en benen banken, alleen de Pegard was NC (niet eens CNC). De kettingen liepen niet over kettingwielen, maar over gladde rollen.
Groet,
Rob.
-
mickomatsu
- Contacteer:
Dank voor jullie reacties
Ik wil voor mijn project de motor voorzien van rem.
Maar dus ook een contra gewicht.
Dit vanwege dat de opgaande en neergaande beweging van de Z as Beetje gelijk is.
Staalkabels vind ik persoonlijk niks.
De ketting heb ik al liggen en word zoals hierboven gezegd ook vaak gebruikt op machines
De optimum F 100 zit deze ook verwerkt.
Mijn bedoeling is om de ketting over een kogellager te laten lopen.
Ik wil voor mijn project de motor voorzien van rem.
Maar dus ook een contra gewicht.
Dit vanwege dat de opgaande en neergaande beweging van de Z as Beetje gelijk is.
Staalkabels vind ik persoonlijk niks.
De ketting heb ik al liggen en word zoals hierboven gezegd ook vaak gebruikt op machines
De optimum F 100 zit deze ook verwerkt.
Mijn bedoeling is om de ketting over een kogellager te laten lopen.
Hai Mick,
Waarom ook een rem als je al balanceert? Over het algemeen is de rem bedoeld om in 0 toestand wegzakken te voorkomen, bij een gebalanceerde situatie gebeurt dat niet. En het balanceren van de krachten voor Z+ en Z- lijkt me totaal niet nodig, die aandrijving Z as merkt daar niets van. Succes verder met je mooie project en complimenten voor je serieuze aanpak.
Groet, Rob.
Waarom ook een rem als je al balanceert? Over het algemeen is de rem bedoeld om in 0 toestand wegzakken te voorkomen, bij een gebalanceerde situatie gebeurt dat niet. En het balanceren van de krachten voor Z+ en Z- lijkt me totaal niet nodig, die aandrijving Z as merkt daar niets van. Succes verder met je mooie project en complimenten voor je serieuze aanpak.
Groet, Rob.
-
mickomatsu
- Contacteer:
Hallo rob
Ja is mischien overbodig een rem erop maar het is meer uit veiligheid.
Vandaar de mogelijke keuze.
Maar ik twijfel nog of ik het allebij doe.
De rem komt er zeker op het contra gewicht twijfel ik nog over.
Ja is mischien overbodig een rem erop maar het is meer uit veiligheid.
Vandaar de mogelijke keuze.
Maar ik twijfel nog of ik het allebij doe.
De rem komt er zeker op het contra gewicht twijfel ik nog over.
Voor een freeskop van 25kg? Ik zie weinig toegevoegde waarde. Op je kogelomloop zijn dat onderhand milli-Newtonmeters.mickomatsu schreef: De rem komt er zeker op het contra gewicht twijfel ik nog over.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
- Dwarsligger
Oké, misschien dat het hierbij zo goed als niets uitmaakt vanwege de gladde rollen en lage snelheid.Robbie schreef:@ Dwarsligger,
Groet,
Rob.
Wat je wellicht beter nog kunt doen is een gasveer gebruiken.
F=E*M*2*pi/P F=m*a P=M*ω I=1/2m*r² f=(P*L^3)/(3*E*I) etc. It's engineering... use it!
Gasveer heb ik ook, als vervanging van een rem. Maar dat is niet ideaal; die dingen hebben nogal wat last van stictie. Dat is ook redelijk inherent aan de constructie (er staat nogal wat gasdruk op de zuigerstangafdichting) dus met betere kwaliteit los je dat maar deels op.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
-
mickomatsu
- Contacteer:
Ja is mischien is het ook niet nodig.DaBit schreef:Voor een freeskop van 25kg? Ik zie weinig toegevoegde waarde. Op je kogelomloop zijn dat onderhand milli-Newtonmeters.mickomatsu schreef: De rem komt er zeker op het contra gewicht twijfel ik nog over.
Waarom ik er aan denk is het volgende.
Het contra gewicht om de opgaande en neergaande slag zo goed als gelijk te maken.
Maar mijn kop is 25kg en het gewicht word 20 kg zodat ik nog wel wat neergaande druk hou op de kop om dat beetje speling wat er toch nog in een kogelomloop zit eruit te halen.
Dus dan kan de kop bij stroomstoring nog naar beneden komen dus uit veiligheid de rem.
Dat was dus mijn gedachte hier over.