Arie Kabaalstra schreef:zolang ik weet wat mijn eigen machinepark presteert.. zal het me een rookworst zijn wat de machine van een ander presteert in het gebied wat we alleen kunnen aantonen met een oscilloscoop..
Jij hangt toch ook heel je machinepark vol met meetgereedschap
't zal met Servo's heus wel gaan. .daar ben ik van overtuigd..
Ik ook, ik ben er alleen niet van overtuigd dat het een beter oplossing is dan een microsteppende stappenmotor.
Dwarsligger schreef:Aan DaBit:
Bedankt dat je het niet zo fel bedoelde!
Jah, sorry, meestal laat ik dingen waaien maar soms hap ik.
Daarbij omvat TN maar een deel van regeltechniek en vooral meer natuurkunde.
Mijn wereldbeeld is vreemd: het interesseert me niks wat iemand studeert of gestudeerd heeft en wat-ie aan cijfers had, ook niet bij sollicitanten die bij ons op het werk langskomen. Van HBO of WO niveau verwacht ik dat iemand hiaten in z'n kennis aanvult en dat gebruikt.
b: een servo is koppel vaster op toeren. Dat is een feit, geen statement.
Het koppel blijft (zo goed als) constant over het toerenbereik. Afremmen vanaf hoge snelheid kan sneller dan met een stappenmotor.
Nee, dat is niet waar. In feite moet je een 1,8-graden stappenmotor die 1000rpm draait vergelijken met een 8-polige servo die 6250rpm draait of een 6-polige die 8300rpm draait. Ga je de koppel-toerenkromme van de servo oprekken tot die getallen dan ziet-ie er behoorlijk hetzelfde uit als die van de stappenmotor.
Of anders gezegd: in het ca. 0-500rpm toerenbereik waarin een stepper eigenlijk hoort te werken is de koppelkromme van een stepper vrijwel even vlak als die van een servo.
De motortypes zijn gewoon gemaakt voor verschillende toerentallen.
c: 'ophangen' tussen twee veren geeft de mogelijkheid om te oscilleren zoals een massa-veer systeem. Een servo kan dat ook natuurlijk, maar is in principe te corrigeren met de regellus.
Sommige resonantiepieken wel, sommige niet. Ik heb in mijn servoloops inderdaad notchfilters zitten om resonanties te filteren.
Deze onderbouwing was m.i. wel terug te lezen in de reactie.
Als je er in geïnteresseerd bent, hier de allen bradley documentatie:
Control Specifications:
Commutation 3-Phase Sinusoidal, Space Vector Modulated (SVM)
Current Regulator Digital PI - 125 μs update rate
Velocity Regulator Digital PID - 250 μs update rate
Position Regulator Digital PID with feed-forward - 1 ms update rate
PWM 4 or 8 kHz, space vector modulation
Zeker niet slecht, maar niet goed genoeg om een stappenmotor te verslaan in jouw toepassing.
De
SGMAH-01AA... heeft een encoder resolutie van 13 bits (incrementeel) 8192 lijnen per omwenteling. Dat is de basis versie. 17 bits kan ook.
Ja, dat soort motortjes heb ik ook, 2x de 400W variant en 1x de 750W variant. En inmiddels weet ik ook uit ervaring dat 2048 lijntjes/8192 pulsen heel veel lijkt maar stiekum toch wat aan de krappe kant is voor een hele strakke positionering en een goede reactie op verstoringen.
Als een servolus als feedback alleen 'veel te veel afwijking', 'teveel afwijking' en 'ja, goed' terugkrijgt is dat al een bereik van 5 pulsen. En met zo'n groffe indicatie kan-ie eigenlijk niet fatsoenlijk reageren want of het moet overgedempt/zoetjesaan, of ondergedempt/fel maar dan schiet-ie over het setpoint heen.
Je gaat het vanzelf merken tegen de tijd dat je er eentje aangesloten hebt en een keer aan de as draait.
Als je trouwens drives van merk A en motoren van merk B gaat koppelen moet je wat oppassen; de hallgeversignalen moeten bijvoorbeeld ook overeen komen, elektrisch en kwa hoek.
[edit]
Handig!
If the motor does not have Hall
signals, the drive can be configured through software to ignore the
signals.
[/edit]
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'