Hoewel ik besloten had mijn tijd en aandacht minder op dit forum te richten, wat best gelukt is, en wat meer op m'n studie technische natuurkunde, heb ik toch besloten een onderwerpje aan te maken voor het bouwproject wat ik aangegaan ben.
Al een tijdje was ik onderdelen aan het verzamelen voor het bouwen van een EG CNC freesbank met servo's, kogelomloopspillen en -geleidingen en de hele reutemeteut. Dat project blijft financieel steken voorlopig (student...
De bank eenmaal thuis uitgestald begon het meteen te kriebelen. leg er eens een kogelomloopspindel naast, een servomotortje hier en daar, ontwerp en passant een toolturret in CAD en het virus laaide gelijk weer in volle vaart op. Een passie voor mechaniek met de kennis en handigheid om het werkelijk te maken, 'dit gaat gebeuren' !
Sfeerimpressie.
Draaibank in zijn nieuwe habitat:
Merk op dat groene dingetje naast de oscilloscoop. Ook bij de draaibank gekocht voor een mooie prijs. 'Harmonic drive', welke zijn nut ergens wel gaat bewijzen.

Een suzan for scale:

Al gauw past er dan een kogelomloopspindel waar ongeveer voorheen het trapezium-ish draad zat.
Het potje waar de kogelomloop nu op staat is voor een handbediend centraal smeersysteem. Perfect voor dit.

En blijkt dat een 2 kW AC servomotor van Allen Bradley ook wel gaat passen als spil aandrijving. Nooit meer pulleys wisselen, nauwkeurig schroefdraadsnijden, indexeren (C-as). Overbrengingsverhouding 1:2 ongeveer.

Het langssupport geklokt, geconstateerd dat het instabiel aandoet. Slede er af geschroefd en daar onder blijkt dat men in China een compleet ander idee heeft van 'precisie schrapen' dan ik in Europa gewend ben...

en:

Voorlopige stappen:
- De langsslede 'blueprinten' daarbij gelijk de haaksheid van de dwarsslede in het oog houdende.
- De spil as nieuw maken, spil huis lagerpassingen uitkotteren tot er 71910 lagers in passen. Deze lagers hebben een grotere binnendiameter, wat een veel grotere stijfheid van de spil oplevert.
- Röhm 160 'spie vertanding' klauwplaat direct op betreffende spil as (heb ik nog liggen)
- Vaste lager blokken maken en moerblok maken voor de langsbeweging, servo motor bevestiging.
- Kogelomloopspindel vinden: Geslepen, voorgespannen 12 x 2~3 met een slag van ongeveer 160~200mm
- Ienieminie AC servomotor (ong. 50~80 W) voor de dwarsslede.
- Spil huis parallel aan de langsgeleiding zetten (weer schrapen - meten - schapen - meten etc...)
- Spil motor bevestiging/ verstelling maken.
Met dit onderwerp hoop ik jullie een beetje op de hoogte te houden van mijn 'lekker prutsen' project.
Hoewel ik niet van het beginnersniveau ben op dit gebied sta ik zeker open voor suggesties, commentaar en vragen.
Groet, Bart