Rekenhulp gevraagd...

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Insp
Berichten: 105
Lid geworden op: 06 mar 2010 17:21
Contacteer:

Re: Rekenhulp gevraagd...

Bericht door Insp »

Maar de gebruiker van deze software gaat toch zelf ingeven hoeveel lagen er zijn en als er slipsheets gebruikt worden zo ja op welke lagen?

Kun je daar niet tekenvolgorde uit dwingen? Vervolgens alleen het sorteer algoritme gebruiken per laag?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11640
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Rekenhulp gevraagd...

Bericht door DaBit »

Swets schreef: maar dan bij het tekenen, eerst eerst laag1, en dan op zdiepte... dan laag 2 op zdiepte...enz enz...
ik ga eens het een en ander proberen...
Ik schat dat dat ook wel werkt. Heb je alleen weer een probleem als je scherm gerecycled word voor minder regelmatige vullingen van een pallet. Bijvoorbeeld emmers polyesterhars en potjes harder. Kwestie van tijd voordat ze dat aan je vragen, want je kunt immers precies laten zien dat het mooi past, toch?
oja.. over dat c verhaal... tja het pakket zelf werkt in c geloof ik.... maar ik weet nix van c , en zeker niet hoe ik dat erin zou moeten krijgen.... Ik zal het eens vragen bij Sigmatek...
Vraag dan of je toegang hebt tot enige vorm van 3D API. Een hardwarematige Z-buffer of softwarematige C-buffer bespaart je veel ellende, maar dat kun je in een BASIC-aftreksel niet maken zonder dat het onacceptabel sloom word.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
KaRaMBa
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 sep 2009 14:17
Locatie: Apeldoorn

Re: Rekenhulp gevraagd...

Bericht door KaRaMBa »

Swets schreef:
KaRaMBa schreef:Ik zou eigenlijk niet weten of er een echt algoritme is wat het probleem voor je oplost; de "normale" oplossing is het gebruik van een Z-buffer bij het tekenen van de vlakjes, maar aangezien je het daadwerkelijke tekenwerk niet zelf doet, lijkt me dat niet echt een optie...
hoe bedoel je dat ik het tekenwerk niet zelf doet? als ik alle vlakke op z-diepte gesorteerd heb, ga ik dmv polygons alle vlakken tekenen...
Wat ik bedoelde is, dat jij een functie gebruikt voor het tekenen van een polygoon, en niet zelf de polygoon opbouwt uit pixels. Als je zelf de polygonen zou tekenen, heb je invloed op welke pixels je wel en niet tekent.

Dat is hoe een Z-buffer werkt: voor elke pixel die je tekent, sla je in een losse buffer op op welk Z-coordinaat die pixel staat. En bij elke pixel die je daarna tekent, kijk je eerst of de pixel die je wil tekenen wel 'voor' de pixel ligt die al zichtbaar is door de waarde in de Z-buffer te checken.

En voor wat betreft je oplossing met eerst de pallet, en dan laag voor laag tekenen: dat werkt natuurlijk ook maar in bepaalde aanzichten: als je de pallet roteert, zodat je vanaf de onderkant kijkt wil je juist dat je pallet als laatste getekend wordt...

Misschien (omdat je nu eenvoudige doosjes tekent) zou het kunnen werken om de teken-volgorde te bepalen op basis van je kijk-richting (kijk je omhoog, dan van boven naar beneden, anders van beneden naar boven; kijk je naar links, dan van links naar rechts, anders van rechts naar links, etc...)?
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2754
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Rekenhulp gevraagd...

Bericht door Swets »

dat de onderkant van de pallet vreemd doet is het minst erg....

maar misschien kan ik ook dan de lagen omgekeerd tekenen... ik heb het gevoel dat het goed komt....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2754
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Rekenhulp gevraagd...

Bericht door Swets »

Ik heb gevraagd of er ook in C geprogrammeerd kan worden, maar daar heb ik nog geen antwoord op...

wel heb ik ergens in de ontwikkelomgeving en tabblad files.... en daarin zit een map Headerfiles, welke op .h eindigen... en een map source files welke op .st eindigen..
zegt dit iets?

in de map source files heb ik ook nog cpp files... en eentje heet t_3d.cpp dus die was ik eens aan het bekijken...
wat is dit allemaal?

ik heb er txt van gemaakt....
https://www.dropbox.com/s/qm4xuzmiib747yc/T_3d.txt?dl=0
Laatst gewijzigd door Swets op 06 nov 2017 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11640
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Rekenhulp gevraagd...

Bericht door DaBit »

Goeie vraag. Ziet er wel 3D-erig uit. 3x3 matrices, op het eind staat een voorbeeldje dat een robotarm moet voorstellen, bla. Maar er moet wel een UC_GRAPHICS_STUDIO symbool gedefinieerd zijn, dus het zal wel ergens mee samen werken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2754
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Rekenhulp gevraagd...

Bericht door Swets »

vond dit ook nog ergens in een pdf:

Multilanguage Programming Tool
LASAL supports the most important programming
languages. The application can be created
using Structured text (ST), Instruction list
(IL), Ladder diagram (LD) – all three meet
the IEC 61131-3 Norm – Sequential function
chart (Interpreter) and ANSI-C. The methods of
object oriented programming are available as an
integrated extension of trusted languages.

in deze pdf: http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 8Kus9ycqrQ
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2754
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Rekenhulp gevraagd...

Bericht door Swets »

weet er iemand misschien ook nog een snelle sorteerroutine, maar die sorteer op 2 getallen?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11640
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Rekenhulp gevraagd...

Bericht door DaBit »

Hetzelfde als een gewone sorteerroutine, alleen sorteer je dan op bijvoorbeeld (1e6*getal1+getal2)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2754
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Rekenhulp gevraagd...

Bericht door Swets »

DaBit schreef:Hetzelfde als een gewone sorteerroutine, alleen sorteer je dan op bijvoorbeeld (1e6*getal1+getal2)
huh? ff denken wat je zeg... dus getal 1 met iets heel groots vermenigvuldigen? + getal 2...

het gaat dus erom... ik heb nu een getal mee gegeven in de array, op welke "teken"laag een plane ligt...

dus de pallet ligt op 1, de eerste sheet light op 2, eerste laag doosjes op 3, volgende sheet op 4 enz enz...

en nu doe ik eerst alle planes sorteren op z-diepte.... en dan een for next verhaaltje van tekenlaag 1 to max , en dan alle planes langs, en alleen die planes tekenen die op laag 1 staan....
daarna, weer alles langs en alleen tekenen wat op laag 2 staat... enz enz


maar dit is een beetje domme manier.... ( het werkt wel) want je ziet dat het er langzamer door wordt


dus ik zit te denken hoe ik nu alles het beste kan sorteren.....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2754
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Rekenhulp gevraagd...

Bericht door Swets »

op de vraag of het pakket ook met c om kan gaan:

Beste Arjan,

Ja dat kan. LSE is grotendeels in C geschreven en wij gebruiken het voor de kinematische modellen van robots.

Maar, waarvoor zou jij het willen gebruiken?

Met vriendelijke groeten,


https://dl.dropboxusercontent.com/u/805 ... ss%202.pdf
hoofdstuk 10 gaat over C in Sigmatek.... mij zegt het weinig...?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2754
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Rekenhulp gevraagd...

Bericht door Swets »

DaBit schreef:Hetzelfde als een gewone sorteerroutine, alleen sorteer je dan op bijvoorbeeld (1e6*getal1+getal2)
ik gebruik nu de onderstaande routine... hoe doe ik dan het gene wat jij zeg...
dit is weer precies een moeilijke routine natuurlijk?

Code: Selecteer alles

FUNCTION StapelPatroon3D::QuickSort
	VAR_INPUT
		inLow 	: DINT;
		inHigh 	: DINT;
	END_VAR
VAR
	Pivot: real;
  
  temp1 : REAL;
  temp2 : PointsXY;
  temp3 : _COLOR;
  temp4 : DINT;
  TempLow :DINT;
  TempHigh : DINT;
  
END_VAR


TempLow:=inLow; //eerste van de array
TempHigh:=inHigh; // laatste van de array

pivot := AllPlaneszAverage[ abs((TempLow + TempHigh ) / 2) ];

 While TempLow <= TempHigh DO

     While (AllPlaneszAverage[TempLow] > pivot) & (TempLow < inHigh) DO
        TempLow := TempLow + 1;
     end_while;

     While (pivot > AllPlaneszAverage[TempHigh]) & TempHigh >inlow DO
        TempHigh := TempHigh - 1;
     end_while;

     If (TempLow <= TempHigh) Then
        
        temp1:=AllPlaneszAverage[TempLow];
        temp2:=AllPlanesPoints[TempLow];
        temp3:=AllPlanesColor[TempLow];
        temp4:=AllPlanesLayer[TempLow];
        
        AllPlaneszAverage[TempLow]:=AllPlaneszAverage[TempHigh] ;
        AllPlanesPoints[TempLow]:=AllPlanesPoints[TempHigh];
        AllPlanesColor[TempLow]:=AllPlanesColor[TempHigh];
        AllPlanesLayer[TempLow]:=AllPlanesLayer[TempHigh];

        AllPlaneszAverage[TempHigh]:=temp1;
        AllPlanesPoints[TempHigh]:=temp2;
        AllPlanesColor[TempHigh]:=temp3;
        AllPlanesLayer[TempHigh]:=temp4;
        
        TempLow := TempLow + 1;
        TempHigh := TempHigh - 1;
     End_If;

  end_while;

  If (inLow < TempHigh) Then 
    QuickSort(inLow:=inLow, inHigh:=TempHigh);
  end_if;
  
  If (TempLow < inHigh) Then
    QuickSort(inLow:=TempLow, inHigh:=inHigh);
  end_if;
 

END_FUNCTION
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2754
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Rekenhulp gevraagd...

Bericht door Swets »

Wilde nog even kwijt dat het allemaal goed gekomen is... Althans verlopig laat ik het zo... tis super mooi geworden...
staat ook mooi in het scherm, zo'n draaiende pallet....

Wil ook Dabit nog even super bedanken voor zijn hulp!!!, zonder hem was het echt niet gelukt!

en natuurlijk ook de rest bedankt voor alle hulp!!!

wat gaan we nu doen?

hoe goed ben jij thuis met Fast Fourier transform Dabit?
ik wil iets van een soort van spectrum analyzer maken.... ik had al eens iets gemaakt met 11 filtertjes.... maar iemand zei dat moet je met FFT doen...
maar daar snap ik nix van.... :-)
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 13181
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Re: Rekenhulp gevraagd...

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Swets schreef:ik wil iets van een soort van spectrum analyzer maken.... ik had al eens iets gemaakt met 11 filtertjes.... maar iemand zei dat moet je met FFT doen...
maar daar snap ik nix van.... :-)
Heel goed Swets, jij zoekt gewoon toepassingen die je niet begrijpt, gaat net zo lang spitten tot je het voor elkaar hebt, en zoekt dan weer een nieuwe uitdaging. :lol:
Dat is wel de manier waar ik van hou.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie