advies aankoop kleine CNC frees voor bewerking kunststof

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Sven
Contacteer:

Re: advies aankoop kleine CNC frees voor bewerking kunststof

Bericht door Sven »

In aanvulling op Hugo, We helpen graag maar willen dan meedenken ipv de laatste dingen aanreiken.
Meedenken is veeeel leuker dan alleen de laatste dingen aanreiken.

En als mijn volgende frees al in de steigers had gestaan dan had je voor een leuk prijsje misschien mijn frees over kunnen nemen, ik denk dat bakjes frezen wel eens heel goed in zijn straatje zou passen.

Denk trouwens dat dat stukje pom van 80x80x50 ongeveer 2 euro kost, geen 10 ;)

Enneh, kan je die bakjes niet beter uit plaat maken?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Sven schreef:Denk trouwens dat dat stukje pom van 80x80x50 ongeveer 2 euro kost, geen 10 ;)
Als je niets roept wordt je niet tegengesproken ook. ;-)

Hoop niet dat de vraagsteller door zoveel tegengas afhaakt, maar dat is geloof ik een soort van standaard ritueel hier op CNC-zone. :lol:
Gewoon volharden, komt vast een oplossing die past.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
rolandvs
Contacteer:

Bericht door rolandvs »

of overwegen zulke aantallen uit te besteden. zijn frezer genoeg die graag opvullingen zoeken om de machine draaiende te houden. zeker in deze tijd. heb pas ook grote partij uitbesteed voor die centen hoefde ik er zelf niet eens aan te denken. ook omdat ze vaak met grotere machines werken en dan een hele partij tegelijk kunnen frezen.
die zetten ze aan en ondertussen kunnen ze een andere klus doen zeker bij zo'n soort dingen willen ze graag iets aan de prijzen doen. zeker als het om afnames gaat die zeer regelmatig terug gaan komen.
Je werkt om te leven en je leeft niet om te werken.
Daarom werk ik niet maar heb een hobby!
rolandvs
Contacteer:

Bericht door rolandvs »

en misschien is gieten wel een oplossing.
heb in het verleden wel eens met hardpapier gewerkt mooi spul maar harder dan trespa zelfs de volhard tanden gingen eraan. maar waarom niet een mal maken om ze met een vloeistof kunststof te kunnen gieten.
is misschien wel een leuke en goed alternatief.
Je werkt om te leven en je leeft niet om te werken.
Daarom werk ik niet maar heb een hobby!
bschiett

Bericht door bschiett »

Bedankt allemaal voor het brainstormen - we hebben zelf al redelijk wat overwogen en vandaar dat we hier een lijst vragen hebben gepost specifiek over de CNC step machine. Ik begrijp dat jullie graag helemaal vanaf nul willen nadenken over het maken van de behuizing op allerhande manieren anders dan freeswerk maar dat is eigenlijk niet waarom ik deze thread begonnen ben :-) Ik sta eventueel wel open voor het uitbesteden van het freeswerk. De metaalverwerkende CNC freesbedrijven waar we het eens besproken hebben waren meestal niet geinteresseerd (te dure en geavanceerde machines voor zo'n simpele job, veel te veel overhead die uiteraard ook moet betaald worden, etc). Ik denk dat mochten we een kleine onderneming vinden met een paar portaalfreesmachines met wat kunststofervaring dat het dan wel moet lukken maar zulke bedrijven heb ik nog niet gevonden in nederland, als jullie tips hebben om dit vlak hoor ik het graag. We willen echter niet afwijken van het plan om het gewoon uit te frezen. We gaan geen stukjes dun plaat materiaal zitten frezen en dan verlijmen en dergelijke. Uiteindelijk moet het product ingebouwd worden (electronica) en het bedrijf waar we mee werken gaat echt niet zitten plaatmateriaal aan mekaar lijmen :-)
Sven
Contacteer:

Bericht door Sven »

Ik haak af.... Niet leuk meedenken zo....
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Tiny
Contacteer:

Bericht door Tiny »

Ik wil nog steeds meedenken :lol: Het wordt steeds duidelijker: de klant bepaald hoe iets er uit komt zien. Kun je als techneut nog zoveel tegen in brengen wat je wil maar diegene die betaald die bepaald.

Het worden dus gefreesde bakjes. Over de fysieke uitvoering ben ik nog niet verder dan een kunststof gefreesd bakje. Een tekening met aantallen zou al een prijs/levertijd kunnen opleveren. Wellicht is een proefserie 10-20 stuks ook eens de moeite waard om te zien wat en hoe het eruit komt te zien.

Ik hoor het wel: hier of via PB (ik zou productietekening die bedrijfsmatig worden ingezet hier ook niet posten)
assink
Contacteer:

Bericht door assink »

bschiett schreef:Bedankt allemaal voor het brainstormen - we hebben zelf al redelijk wat overwogen en vandaar dat we hier een lijst vragen hebben gepost specifiek over de CNC step machine. Ik begrijp dat jullie graag helemaal vanaf nul willen nadenken over het maken van de behuizing op allerhande manieren anders dan freeswerk maar dat is eigenlijk niet waarom ik deze thread begonnen ben :-) Ik sta eventueel wel open voor het uitbesteden van het freeswerk. De metaalverwerkende CNC freesbedrijven waar we het eens besproken hebben waren meestal niet geinteresseerd (te dure en geavanceerde machines voor zo'n simpele job, veel te veel overhead die uiteraard ook moet betaald worden, etc). Ik denk dat mochten we een kleine onderneming vinden met een paar portaalfreesmachines met wat kunststofervaring dat het dan wel moet lukken maar zulke bedrijven heb ik nog niet gevonden in nederland, als jullie tips hebben om dit vlak hoor ik het graag. We willen echter niet afwijken van het plan om het gewoon uit te frezen. We gaan geen stukjes dun plaat materiaal zitten frezen en dan verlijmen en dergelijke. Uiteindelijk moet het product ingebouwd worden (electronica) en het bedrijf waar we mee werken gaat echt niet zitten plaatmateriaal aan mekaar lijmen :-)
Hier op het werk laten we al het kunststof freeswerk door BWN kunststofftechnik doen in vreden. Deze doen niets anders dan kunststof verwerken. http://www.in-form-vollendet.de/ is hun website, werken veel nederlanders.
COO2108
Contacteer:

Bericht door COO2108 »

Even terug naar de machine vraag, laat de alu machine varen koop meteen een stalen bv. die van BZT PFE serie.
Zoals eerder aangegeven te zwakke constructie om goed freeswerk te leveren. Spreek uit eigen ervaring...
bschiett

Bericht door bschiett »

COO2108 schreef:Even terug naar de machine vraag, laat de alu machine varen koop meteen een stalen bv. die van BZT PFE serie.
Zoals eerder aangegeven te zwakke constructie om goed freeswerk te leveren. Spreek uit eigen ervaring...
Bedankt, ik heb geen offerte van fraxeon gekregen zelfs na bellen en mailen niet. BZT zelf gemailed en ook geen antwoord. Hoe kocht je de jouwe?
bschiett

Bericht door bschiett »

assink schreef:
bschiett schreef:Bedankt allemaal voor het brainstormen - we hebben zelf al redelijk wat overwogen en vandaar dat we hier een lijst vragen hebben gepost specifiek over de CNC step machine. Ik begrijp dat jullie graag helemaal vanaf nul willen nadenken over het maken van de behuizing op allerhande manieren anders dan freeswerk maar dat is eigenlijk niet waarom ik deze thread begonnen ben :-) Ik sta eventueel wel open voor het uitbesteden van het freeswerk. De metaalverwerkende CNC freesbedrijven waar we het eens besproken hebben waren meestal niet geinteresseerd (te dure en geavanceerde machines voor zo'n simpele job, veel te veel overhead die uiteraard ook moet betaald worden, etc). Ik denk dat mochten we een kleine onderneming vinden met een paar portaalfreesmachines met wat kunststofervaring dat het dan wel moet lukken maar zulke bedrijven heb ik nog niet gevonden in nederland, als jullie tips hebben om dit vlak hoor ik het graag. We willen echter niet afwijken van het plan om het gewoon uit te frezen. We gaan geen stukjes dun plaat materiaal zitten frezen en dan verlijmen en dergelijke. Uiteindelijk moet het product ingebouwd worden (electronica) en het bedrijf waar we mee werken gaat echt niet zitten plaatmateriaal aan mekaar lijmen :-)
Hier op het werk laten we al het kunststof freeswerk door BWN kunststofftechnik doen in vreden. Deze doen niets anders dan kunststof verwerken. http://www.in-form-vollendet.de/ is hun website, werken veel nederlanders.
Bedankt heb ze gemailed!
bschiett

Bericht door bschiett »

Tiny schreef:Ik wil nog steeds meedenken :lol: Het wordt steeds duidelijker: de klant bepaald hoe iets er uit komt zien. Kun je als techneut nog zoveel tegen in brengen wat je wil maar diegene die betaald die bepaald.

Het worden dus gefreesde bakjes. Over de fysieke uitvoering ben ik nog niet verder dan een kunststof gefreesd bakje. Een tekening met aantallen zou al een prijs/levertijd kunnen opleveren. Wellicht is een proefserie 10-20 stuks ook eens de moeite waard om te zien wat en hoe het eruit komt te zien.

Ik hoor het wel: hier of via PB (ik zou productietekening die bedrijfsmatig worden ingezet hier ook niet posten)
Heb je gemailed.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Tegen de tijd dat je wilt spuitgieten hoor ik het wel. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
MaBerY

Bericht door MaBerY »

benkr schreef:Als je een probleem niet op kunt schrijven dan kun je er ook geen oplossing voor (laten) vinden of maken.
Elke beginner begint in oplossingen te denken, niet in het duidelijk en begrijpbaar omschrijven van het probleem.
Door in oplossingen te denken sluit je heel veel goede oplossingen bij voorbaat al uit, fout dus.

Als je al naar oplossingen wilt ga dan alle mogelijk oplossingen opschrijven, ook die jij zelf volkomen onzinnig vindt (doe dit altijd met een team van mensen met een heel verschillende achtergrond en specialiteit)
Ga daarna voor elke opgeschreven mogelijke oplossing opschrijven wat de positieve en wat de negatieve dingen zijn sluit nog steeds helemaal niets uit.
Geef elk positief punt en elk negatief punt een weegfactor. Daarna is het gewoon simpel optellen en aftrekken en je hebt de meest ideale en efficiënte oplossing. Ga die vervolgens helemaal uitwerken en ga dan nogmaals met het hele team die oplossing te lijf maar houd alle eerder genomen beslissingen overeind anders blijf je in een kringetje rondlopen. In 2 of 3 sessies heb je een heel helder gedefinieerd product wat je vervolgens kunt gaan produceren, intern of extern.
Dat klinkt verdacht veel als de SCAMPER methode

http://www.creatiefdenken.com/scamper.php
Ik hoorde dat van mijn dochter die op de TU Delft Industrial Design studeert.
Zij gebruiken deze methode om snel door de rijsterbrij van ideeen en data te komen.
Leer ik ook nog eens wat :-)
Plaats reactie