Ik overweeg een kleine CNC portaal freesmachine te kopen voor het bewerken van kunststoffen, aluminium frontpanelen en printplaten. Ik koop de machine in de eerste plaats voor het frezen van behuizingen uit kunststof (POM, polycarbonaat, etc).
Ik zoek een kleine machine waarmee ik gemakkelijk een 200 tal behuizingen kan frezen, bestaande uit onderkant en bovenkant. Simpel uitgelegd zijn de twee helften doosjes van ongeveer 76x76x45mm die binnenin uitgefreesd worden tot er een wand overblijft van 4mm. De ene helft heeft een randje waardoor hij in de andere helft kan zakken zodat de twee helften mooi op mekaar rusten. Ik moet deze behuizingen om de paar maand produceren.
Na wat onderzoek lijkt de CNC Step High-Z S720 machine geschikt voor wat ik wil doen. Mijn plan is om een plaat op die machine op te spannen en hier een 28-tal helften te kunnen mee frezen uit een plaat van 700x400x45mm. Ik zou ook eventueel kunnen een MDF plaat nemen en daar holtes in frezen en dan daar individuele stukken in bevestigen... ik tast nog wat in het duister wat de beste opspaningsmanier is voor mijn stukken (die ik aan beide kanten zal moeten bewerken).
Ik heb een paar vragen:
1) heb ik een tool-lengte sensor nodig?
2) heb ik een gereedschapswisselaar nodig? bij CNC step beweren ze van niet, ze vinden dat ik ook gewoon de kress motor in zijn geheel kan veranderen als ik een andere tool wil. Heel veel tools zal ik niet nodig hebben denk ik maar schat toch 3 verschillende, 1 voor het grove werk, 1 voor fijner werk en dan misschien 1 voor een schuine kant te kunnen frezen aan een stuk...
3) neem ik best meteen een onderstel en een afschermingskast? ik realizeer mij dat ik ook wel met wat ikea knutselen iets kan doen maar heb eigenlijk zeer weinig tijd om te beginnen knutselen.. ik wil gewoon frezen en efficient zonder teveel tijdsverlies aan de slag. De machine wordt opgesteld in een labo / kantooromgeving dus niet de bedoeling dat het materiaal overal op terecht komt.
4) neem ik best de T versie van de machine of niet voor mijn toepassing?
5) heb ik een afzuiging nodig en wat is de beste oplossing hiervoor? CNC step raadt een festtool stofzuiger aan maar geen idee of dit voldoende is. aangezien ik de stukken ga diep uitfrezen verwacht ik veel afval.
6) welke software gebruik ik best? heb zelf al eens met deskproto geexperimenteerd en heb usbcnc al gebruikt op een ISEL freesmachine... bij de CNC step machines zit win pcnc en construcam, geen idee of dat goeie software is. Bij de demo van die software vond ik het er nogal ouderwets uitzien maar misschien werkt die software gewoon goed.
7) is een vacuumtafel aan te radne voor wat ik in gedachten heb of eerder iets voor materiaal dat zeer dun is? in mijn geval zijn de stukken 45mm dik dus misschien beter gewoon opspannen?
9) is luchtkoeling voldoende voor POM?
Alle commentaar is welkom, alsook eventuele reacties van mensen die een machine hebben van CNC step. Dit is de eerste machine die ik zelf plan te kopen. Ik heb onlangs in een fablab wat met een ISEL machine gewerkt en dat beviel mij, vandaar dat ik overweeg om dus een kleine machine te kopen.
Als alternatief voor de CNC step machine heb ik ook gedacht aan een BZT machine maar kreeg geen reactie uit die hoek. De ISEL machines zien er ook goed uit maar ben meer aangetrokken tot de machines van CNC step. Heb ook gekeken naar de machines van RIVA waar ik onder de indruk van was maar misschien iets te zwaar voor wat ik wil doen...
Alvast bedankt voor jullie reacties en hulp!
B