advies aankoop kleine CNC frees voor bewerking kunststof

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

bschiett

advies aankoop kleine CNC frees voor bewerking kunststof

Bericht door bschiett »

Dag Allemaal,

Ik overweeg een kleine CNC portaal freesmachine te kopen voor het bewerken van kunststoffen, aluminium frontpanelen en printplaten. Ik koop de machine in de eerste plaats voor het frezen van behuizingen uit kunststof (POM, polycarbonaat, etc).

Ik zoek een kleine machine waarmee ik gemakkelijk een 200 tal behuizingen kan frezen, bestaande uit onderkant en bovenkant. Simpel uitgelegd zijn de twee helften doosjes van ongeveer 76x76x45mm die binnenin uitgefreesd worden tot er een wand overblijft van 4mm. De ene helft heeft een randje waardoor hij in de andere helft kan zakken zodat de twee helften mooi op mekaar rusten. Ik moet deze behuizingen om de paar maand produceren.

Na wat onderzoek lijkt de CNC Step High-Z S720 machine geschikt voor wat ik wil doen. Mijn plan is om een plaat op die machine op te spannen en hier een 28-tal helften te kunnen mee frezen uit een plaat van 700x400x45mm. Ik zou ook eventueel kunnen een MDF plaat nemen en daar holtes in frezen en dan daar individuele stukken in bevestigen... ik tast nog wat in het duister wat de beste opspaningsmanier is voor mijn stukken (die ik aan beide kanten zal moeten bewerken).

Ik heb een paar vragen:
1) heb ik een tool-lengte sensor nodig?
2) heb ik een gereedschapswisselaar nodig? bij CNC step beweren ze van niet, ze vinden dat ik ook gewoon de kress motor in zijn geheel kan veranderen als ik een andere tool wil. Heel veel tools zal ik niet nodig hebben denk ik maar schat toch 3 verschillende, 1 voor het grove werk, 1 voor fijner werk en dan misschien 1 voor een schuine kant te kunnen frezen aan een stuk...
3) neem ik best meteen een onderstel en een afschermingskast? ik realizeer mij dat ik ook wel met wat ikea knutselen iets kan doen maar heb eigenlijk zeer weinig tijd om te beginnen knutselen.. ik wil gewoon frezen en efficient zonder teveel tijdsverlies aan de slag. De machine wordt opgesteld in een labo / kantooromgeving dus niet de bedoeling dat het materiaal overal op terecht komt.
4) neem ik best de T versie van de machine of niet voor mijn toepassing?
5) heb ik een afzuiging nodig en wat is de beste oplossing hiervoor? CNC step raadt een festtool stofzuiger aan maar geen idee of dit voldoende is. aangezien ik de stukken ga diep uitfrezen verwacht ik veel afval.
6) welke software gebruik ik best? heb zelf al eens met deskproto geexperimenteerd en heb usbcnc al gebruikt op een ISEL freesmachine... bij de CNC step machines zit win pcnc en construcam, geen idee of dat goeie software is. Bij de demo van die software vond ik het er nogal ouderwets uitzien maar misschien werkt die software gewoon goed.
7) is een vacuumtafel aan te radne voor wat ik in gedachten heb of eerder iets voor materiaal dat zeer dun is? in mijn geval zijn de stukken 45mm dik dus misschien beter gewoon opspannen?
8) is een 1050W kress spindel genoeg of moet ik een andere spindel nemen voor wat ik wil doen? bij CNC step wist men te vertellen dat een toolchanger bij hun met een andere spindel geleverd wordt die niet zo krachtig is en dus minder aan te raden.
9) is luchtkoeling voldoende voor POM?

Alle commentaar is welkom, alsook eventuele reacties van mensen die een machine hebben van CNC step. Dit is de eerste machine die ik zelf plan te kopen. Ik heb onlangs in een fablab wat met een ISEL machine gewerkt en dat beviel mij, vandaar dat ik overweeg om dus een kleine machine te kopen.

Als alternatief voor de CNC step machine heb ik ook gedacht aan een BZT machine maar kreeg geen reactie uit die hoek. De ISEL machines zien er ook goed uit maar ben meer aangetrokken tot de machines van CNC step. Heb ook gekeken naar de machines van RIVA waar ik onder de indruk van was maar misschien iets te zwaar voor wat ik wil doen...

Alvast bedankt voor jullie reacties en hulp!
B
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Re: advies aankoop kleine CNC frees voor bewerking kunststof

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als ze zeggen dat die machine het kan:
Heb je een demo gehad op dezelfde machine ?
En dan op het midden van het bereik, en dezelfde tools als dat jij wilt gebruiken.
Was je tevreden over het resultaat ?

Polycarbonaat zie ik droog niet zitten.

Dit klinkt behoorlijk als werk, of zoek je de goedkoopste oplossing ?

200 behuizingen om de paar maand, is bij mij 6x200=1200 kastjes = 2400 helften per jaar.
Daar kun je heel veel oplossingen voor verzinnen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
bschiett

Bericht door bschiett »

hugo stoutjesdijk schreef:Als ze zeggen dat die machine het kan:
Heb je een demo gehad op dezelfde machine ?
En dan op het midden van het bereik, en dezelfde tools als dat jij wilt gebruiken.
Was je tevreden over het resultaat ?
Polycarbonaat zie ik droog niet zitten.
Dit klinkt behoorlijk als werk, of zoek je de goedkoopste oplossing ?
200 behuizingen om de paar maand, is bij mij 6x200=1200 kastjes = 2400 helften per jaar.
Daar kun je heel veel oplossingen voor verzinnen.
Bedankt, ik heb geen face to face demo gehad. Ik had mijn tekeningen op voorhand opgestuurd. Vervolgens naar ginder gereden en toen bleek er geen tijd of mogelijkheid om ter plekke de machine te zien mijn files frezen. De files waren natuurlijk ook niet geschikt om meteen van te frezen maar ergens had ik verwacht dat men wel snel een stuk kon uitfrezen aangezien het zo'n eenvoudig ontwerp is. Ik heb de machine wel gezien, demo gehad van de software, machine zien bewegen etc, maar dus geen specifieke demo op maat met het materiaal dat ik in gedachten had. Ze hebben wel aangeboden het ginder eens te frezen en op te sturen. Ik wacht op het stuk, normaalgezien komt het deze week toe.

Welke oplossingen had u in gedachten?
Sven
Contacteer:

Bericht door Sven »

Als je serieus veel volume aan materiaal wilt gaan wegfrezen, wees bewust van de verschillen in snelheid tussen de diverse aangeboden machines.

Niet alleen de freessnelheid zelf kan hier van belang blijken maar ook de acceleratie.

Kan je wat links geven van de machines waar je naar kijkt?
Reageren gaat sneller als je niet eerst zelf moet gaan zoeken ;)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

bschiett schreef:Welke oplossingen had u in gedachten?
Als ze allemaal identiek zijn : spuitgieten.

Als je met een plaat begint.
Moet je eerst alles uitkameren,
dan buitenom frezen tot ze los komen, 45mm hoog uitfrezen met een freesje van 6 is ook niet iets wat je in productie wilt doen.
Dan zijn de zijkantjes niet echt mooi, bij het loskomen gaat het ook niet helemaal lekker.

Laat er eens een zuig uit de duim calculatie op los, beetje schattingen moet toch lukken.
Die platen POM zijn ook niet gratis, en als die spanen leveren niets op.
Dan weet je een prijs per bakje, en heb je je budget voor 1000 stuks.
bschiett

Bericht door bschiett »

Sven schreef:Als je serieus veel volume aan materiaal wilt gaan wegfrezen, wees bewust van de verschillen in snelheid tussen de diverse aangeboden machines.

Niet alleen de freessnelheid zelf kan hier van belang blijken maar ook de acceleratie.

Kan je wat links geven van de machines waar je naar kijkt?
Reageren gaat sneller als je niet eerst zelf moet gaan zoeken ;)
http://cnc-step.de/en/products/cnc-rout ... ndows.html
bschiett

Bericht door bschiett »

hugo stoutjesdijk schreef:
bschiett schreef:Welke oplossingen had u in gedachten?
Als ze allemaal identiek zijn : spuitgieten.

Als je met een plaat begint.
Moet je eerst alles uitkameren,
dan buitenom frezen tot ze los komen, 45mm hoog uitfrezen met een freesje van 6 is ook niet iets wat je in productie wilt doen.
Dan zijn de zijkantjes niet echt mooi, bij het loskomen gaat het ook niet helemaal lekker.

Laat er eens een zuig uit de duim calculatie op los, beetje schattingen moet toch lukken.
Die platen POM zijn ook niet gratis, en als die spanen leveren niets op.
Dan weet je een prijs per bakje, en heb je je budget voor 1000 stuks.
Bedankt voor de tip en advies. Ik heb in portugal gekeken en daar zit ik al snel aan 25.000 euro aan matrijskosten. In belgie nog meer. In china rond de 5000 euro en die weg heb ik even geexploreerd maar werd snel duidelijk dat het moeilijk is controle uit te oefenen op een matrijs die duizenden km verder staat en die je niet ziet. Bovendien gaat het onntwerp nog veranderen ...
Sven
Contacteer:

Bericht door Sven »

Die high z dingen, niet geschikt voor serieuze productie. Te slap en alleen daarom te langzaam.

Maar wacht effe, nu noemt Hugo al de optie om te spuitgieten en dat heb je ook al onderzocht.
Maar wat ga je er mee doen?

Kan je niks kopen dat doet wat je nodig hebt?
Kartonnen doosje bijv?
Is dubbeltjeswerk op maat.
Plastic doosje uit catalogus?
Iets uit eps of epp laten maken?
Laatst gewijzigd door Sven op 02 mar 2015 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.
bschiett

Bericht door bschiett »

Sven schreef:Die high z dingen, niet geschikt voor serieuze productie. Te slap en alleen daarom te langzaam.
Ok bedankt, welk alternatief stel je voor?
bschiett

Bericht door bschiett »

Sven schreef:Die high z dingen, niet geschikt voor serieuze productie. Te slap en alleen daarom te langzaam.

Maar wacht effe, nu noemt Hugo al de optie om te spuitgieten en dat heb je ook al onderzocht.
Maar wat ga je er mee doen?

Kan je niks kopen dat doet wat je nodig hebt?
Kartonnen doosje bijv?
Is dubbeltjeswerk op maat.
Plastic doosje uit catalogus?
Iets uit eps of epp laten maken?
Neen dat gaat niet lukken vrees ik. Ik kan 10.000 eur aan een machine geven maar dan moet ik er wel mee kunnen wat ik hier beschrijf.
Tiny
Contacteer:

Bericht door Tiny »

Als je een tekening opstuurt, er naar toe rijdt en dan aankomen en er kan niets gedemonstreerd worden zou het bij mij al aardig afvallen :cry:

Met seriematig werk met of iets erg speciaals hebben of iets wat je niet uit handen wit geven. In alle andere gevallen lijkt het me ondoenlijk om dat als hobbyverspaner, maar wel met arbeids en machine kosten, goedkoper uit te zijn dan uitbesteden.

Gooi eens een tekening, aantallen en je gewenste kostprijs over de schutting. Mag ook in PM
Laatst gewijzigd door Tiny op 02 mar 2015 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Sven
Contacteer:

Bericht door Sven »

Maar Waarom niet?????
Oftewel: Je geeft te weinig info.

Je schrijft, "maar dan moet ik dit er wel mee kunnen doen" Nou, dat hangt net zo goed van jezelf af...

Tot nu toe heb je een "eenvoudige vraag" gesteld die helemaal niet eenvoudig te beantwoorden is.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Dat dit niet onder 'hobby verspanen' valt kunnen we het dacht ik wel over eens zijn.

Blokje POM 80x80x50 wat zou dat kosten ? €10.-
Volledig uithollen ? 15 minuten > €15.-

Is dus €50 voor een kompleet doosje ( allemaal uit de duim gezogen, maar kom maar met een tegencalcultie )
( En het zou dus ook het dubbele kunnen zijn )

Matrijzen... Ik weet het niet hoor, nederland zit vol goede gereedschapmakers, waarom iedereen altijd zo ver weg wil.
Heb al 2x een klant z'n chinese probleem in nederland goedkoper en sneller ( en mooier) opgelost zien worden.

Wij maakten vroeger offertes voor klanten om hun probleem op te lossen, die zijden niet ik moet zo'n machine, maar heb heb ik nodig om 200.000 stuks van dit of dat te produceren in 1 jaar. En dan maak je gewoon een oplossing voor het probleem.

Jij verzint eerst een oplossing, en dan ga je kijken of je het voor elkaar krijgt.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Als je een probleem niet op kunt schrijven dan kun je er ook geen oplossing voor (laten) vinden of maken.
Elke beginner begint in oplossingen te denken, niet in het duidelijk en begrijpbaar omschrijven van het probleem.
Door in oplossingen te denken sluit je heel veel goede oplossingen bij voorbaat al uit, fout dus.

Als je al naar oplossingen wilt ga dan alle mogelijk oplossingen opschrijven, ook die jij zelf volkomen onzinnig vindt (doe dit altijd met een team van mensen met een heel verschillende achtergrond en specialiteit)
Ga daarna voor elke opgeschreven mogelijke oplossing opschrijven wat de positieve en wat de negatieve dingen zijn sluit nog steeds helemaal niets uit.
Geef elk positief punt en elk negatief punt een weegfactor. Daarna is het gewoon simpel optellen en aftrekken en je hebt de meest ideale en efficiënte oplossing. Ga die vervolgens helemaal uitwerken en ga dan nogmaals met het hele team die oplossing te lijf maar houd alle eerder genomen beslissingen overeind anders blijf je in een kringetje rondlopen. In 2 of 3 sessies heb je een heel helder gedefinieerd product wat je vervolgens kunt gaan produceren, intern of extern.
Plaats reactie