Ik werk bijna dagelijks met 4 verschillende CAD pakketten (oa ook Solidworks maar meer in andere pakketten).
'De tip' is al door velen gegeven.
Zorg dat je iets kiest uit het echte leven dat je natekent. Eerst iets simpels en geometrisch als legoblokjes, en iets dat je niet echt nodig hebt... later bv een complex model (zoiets als volledige 'fiets' inc. het relief in je banden en je ventieldopjes etc.). Daarbij is het een mooie stok achter de deur als je het model ook nodig hebt ( bv omdat je 'die fiets' wilt verbouwen. The devil is in the details...Die kleine organische details met dubbel gekromde vlakken zijn vaak het moeilijkst.
Er is geen shortcut als je ergens echt goed in wilt worden. Tijd om te oefenen heb je gewoon nodig. Teken je enkel tutorials, wordt je heel goed in theepotten tekenen (en tutorials maken), maar sla je dicht als je iets na moet tekenen dat niet werd behandelt in de tutorial. Je leert ook autorijden en niet wegen onthouden voor je rijbewijs.
Kom je er niet uit ... gebruik de help van je pakket, het internet en youtube.
Ben je klaar, teken
hetzelfde nog een keer en probeer het efficienter (min aantal commando's) te doen dan de eerste keer.
( veel gemaakte fout onder beginnende CAD gebruikers is 'teveel' tekenen. Je kan door spiegelen, kopieren met arrays en de juiste volgorde/strategie van commando's jezelf HEEL VEEL tijd besparen. En door de subs/opties van commando's goed te bestuderen.
Denk aan je fietswiel...ik teken dat echt niet door te beginnen met een donut te tekenen en daar alles vanaf te gaan halen....want je hebt maar een cm ofzo aan uniek patroon nodig van je bandje/spaakpatroon (en dan nog maar de helft van je wiel he)....de rest is dan een circular array (5 sec) en een mirror (2 sec) commando).
Je ontdekt door dingen efficienter te willen doen ook vanzelf nieuwe commando's. Ik stel me zelf vaak hardop de vraag: "waarom is er nou geen commando dat dit en dit tegelijk doet ?" = input zoektocht google en commandline search...bijna altijd bestaat het al... omdat iemand anders dat al eens bedacht had

Nadeel is wel dat ze het zelden noemen zoals ik zou verwachten
Dit alles is waarom ik na +/-15 jaar CAD ervaring vaak eerst ff goed bekijk wat ik moet tekenen, het vervolgens eerst ff schets, en mijn commando strategie
vooraf bepaal en erbij klieder, en dan uiteindelijk nog steeds veel sneller klaar ben dan collega's met hetzelfde werkje, die er meteen vol in duiken ( we doen hier wel eens een tekenwedstrijdje voor de lol ).
Maar er zijn altijd meer wegen die naar rome leiden en helemaal in CAD. Ik leer nog elke dag bij.