Solidworks: Help, hoe leer ik verder?!?

Moderator: Moderators

hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Re: Solidworks: Help, hoe leer ik verder?!?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hrscharft schreef: Ik heb nog wel eens wat probleempjes in mijn assembly gehad doordat ik individuele parts wat aan deed passen en de hele bende op de hobbel ging door verloren mates en zoekgeraakte faces enz.
Om die reden maak ik soms speciaal extra plane's in een onderdeel, dan mate ik alleen de plane's. Gaat nooit fout. :P
Kun je onderdelen ook veel makkelijker 'in de ruimte' positioneren, of een onderdeel er tussen uit en vervangen voor een ander deel. ( en zo als met alle systemen, ook hier heeft het soms weer nadelen :lol: )
En ik ben bang dat je dat soort truucs niet tegenkomt in een boek, maar gewoon in een discussie met elkaar.
En het is ook altijd heel afhankelijk van het soort werk wat je er mee doet.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Mr.Q
Contacteer:

Bericht door Mr.Q »

We hebben in ons standaard part en assy-template de X, Y en de Z-axis tussen de standaardplanes toegevoegd.
Door in assy's zoveel mogelijk deze 3 planes en 3 axis te maten voorkom je een hoop fouten/frustraties/tijdverlies.
Je maakt het (bij ons) voor andere gebruikers ook gemakkelijker om verder te gaan met jouw gemaakte assy's en revisies te maken.

Greetz, Q
Afbeelding
Stryk

Bericht door Stryk »

Wauw, super bedankt voor al de reacties!!!

Als je autodidact bezig ben is het inderdaad gewoon veel doen. Ik zal jullie raad volgen en zowel tutorials als youtube raadplegen. Ook zal ik eens kijken naar het genoemde engineering boek. Ik heb als doel om alles in mijn hoofd te kunnen maken in SW.

En een goede tip; het maken van mates aan een plane. Loop nu ook wel vaak tegen een onderdeel wat veranderd waardoor er veel mates wegvallen.

Kan iemand het boek "Computer Aided Engineering Design with Solidworks" aanraden?

Wederom reuze bedankt voor al jullie reacties, wordt ik erg blij van!
Math

Bericht door Math »

Solidworks leer je door te doen zoals vele al schrijven. Cursussen zijn leuk, maar duur en een dag zitten in een klaslokaal met de cursusleider en je tutorial boekje kan gezellig zijn, als je dat geld hebt en als je dat hebt moet je er voor over hebben.

Het makkelijkste werkt het als je praktijk ervaring hebt. Solidworks werkt namelijk erg logisch wat betreft assembleren, happen uitnemen, modeleren etc. Veel tekenaars die alleen achter hun bureau zitten en dan beginnen met een CAD programma zitten vaak te tobben. ( dit is niet negatief bedoelt)

Wat ook helpt, vind ik om soms een model te downloaden om af te kijken hoe die in elkaar zit. Dat heb ik gedaan toen ik voor het eerst een ABS wiellager heb getekend. Dit kan je doen op bijvoorbeeld http://www.grabcad.com

Voor de rest gewoon gaan zitten en tekenen.

Voldoende koffie werkt ook aardig mee trouwens
Rob65
Contacteer:

Bericht door Rob65 »

Ik vraag me af of je het CAD tekenen wel uit een boek kan leren.

Ja, het boek kan je zeker leren hoe je een extrusie maakt, er allerlei "features" aan toe voegt en je kan er wel een aantal standaard patronen mee aanleren. Maar 3D tekenen is volgens mij iets wat je het beste leert door het te doen.

Ben niet bang iets te tekenen maar ben zeker ook niet bang om het daarna nog eens over te doen omdat je denkt dat het anders beter kan.

Voordat ik ben overgegaan tot de aanschaf van een CAD pakket heb ik eerst een aantal maanden in de avonduren met Solid Edge zitten tekenen. Je moet wel een doel hebben: ik ben begonnen met wat standaard onderdelen die ik had liggen te tekenen en toen dat wel aardig lukte heb ik mijn eerste CNC freesmachine getekend (2 1/2 maand tekenen en daarna in 1 week alles bouwen - en dat in de avonduren).

Uiteindelijk heeft dit geleid tot aanschaf van SolidWorks inclusief bijbehorende cursussen.
Ik zal niet zeggen dat ik niks aan de cursussen gehad heb, maar het meeste heb ik vooral geleerd door het zelf te doen.
Wil je toch boeken aanschaffen, dan is de "Solid Works 20xx Bible" een goed boek en ook erg mooi is de "Solid Works Adminstration Bible" erg goed. Beide boeken zijn Matt Lombard.
Het eerste boek leert je die features uit SolidWorks te gebruiken die het leven op sommige vlakken een stuk makkelijker maken, het tweede boek is een mooie aanvulling om te leren hoe je je installatie, parts library en custom instellingen kan beheersen.

Dus begin vooral met tekenen en heb daarbij een doel.
Wat ik nog steeds leuk vind is om bestaande dingen na te tekenen en te bedenken waarom ik onderdelen op een bepaalde manier tekenen. Begin met iets simpels; bij de Gamma kreeg je een tijd geleden van die kleine lego pakketjes. Probeer alle onderdelen uit zo'n kit maar eens te tekenen:

9794

en als je dan de verschillende steentjes getekend hebt ga je je afvragen of dat niet anders kon: Eén keer een steentje tekenen en dan met parameters aan kunnen geven of dit een 1x2 of een 2x4 steentje moet worden.
Gewoon doen - dit is een leuke oefening :mrgreen:
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
Swets
Contacteer:

Bericht door Swets »

Ik denk ook dat dat de manier is....

pak iets, en ga dat tekenen.... teken eens een stappenmotor na... of een klauwplaat van een draaibank.... loop je ergens vast, dan vraag je het hier op het forum....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
FSSF

Bericht door FSSF »

Iets tekenen/modelleren is èèn, het op de meest efficiënte manier doen is twee :lol: Tot het zelfde model komen kan vaak op heel veel manieren. Ik zelf loop vrij vaak tegen problemen aan bij grote samenstellingen, je verandert èèn onderdeel en vervolgens mij krijg je een partij errors die je beeldscherm uitloopt in je assembly :lol: Beter constrainen zal op de oplossing zijn. Bij veel soort gelijke onderdelen kan met tables werken een hele hoop tijd besparen Maar je moet je er wel vaak even in verdiepen om het door te krijgen, aardig wat staat op youtube dus denk toch dat je daar aardig verder mee zou moeten kunnen komen.

Kreeg dit nog in m`n mail, geen idee nog of er wat nuttigs instaat.

http://info.grabcad.com/a_part_number_a ... -254711513
Math

Bericht door Math »

http://learnsolidworks.com/

Op deze site staat ook heel veel leerzaams, en duidelijk/goed uitgelegd. Zijn insteek is hetzelfde als wat ik had op school, namelijk een leerlaar die op al je vragen hetzelfde antwoord geeft: '' kijk maar in tutorial die en die''
Leuk, zit je daarvoor op school... Niet dat ik te beroerd ben om dingen zelf uit te vogelen, maar af en toe iets vragen aan iemand die jouw les geeft is ook wel eens fijn.
Gelukkig is die tijd voorbij. Ondertussen leer ik verder met surface modelling, leuke uitdaging!
Rob65
Contacteer:

Bericht door Rob65 »

Sja,

kijk ik even op die learn site: http://learnsolidworks.com/solidworks_t ... solidworks en dan kom ik achter een paar schrikbarende ontdekkingen:
  1. ik ruik nog steeds
  2. er zit geen 'roller' in de deodorant-roller
  3. het is geen functioneel model
Dus aan de ene kant leer je wel iets van SolidWorks door het volgen van zo'n tutorial maar aan de andere kant heb je nog steeds geen compleet product waar je iets mee kan.
Het volgen van de tutorials vrijwaard je dus niet van het zelf echt aan de slag gaan.

Ik leer nog dagelijks bij, zelfs na 6 jaar dagelijks werken met SW.

10011
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik werk al jaren niet meer met Solidworks, maar met Alibre.. 't principe is hetzelfde.. Inventor kan ik ook mee werken.. allemaal andere namen voor het zelfde kunstje..

Hoe je onderdeel te tekenen.. nou.. ik heb daar de volgende oplossing voor bedacht.. Ik begin met het tekenen van het stuk materiaal waar ik mijn onderdeel uit moet kunnen halen.. (Draaien/frezen).. dan maak ik de vorm middels cut-extrudes, Cut revolves en Cut lofts (indien nodig).. je beginfeature is dan het stuk materiaal wat je nodig hebt..

soms (door de vorm) voeg ik later weer stukken toe.. kan soms niet anders.. of het wordt een ingewikkeld verhaal..

Bijvoorbeeld een horloge kast.. waarbij de pootjes niet vloeiend uit de kastvorm komen.. dan begin ik met een ronde schijf.. dan een Cut-extrude om de kastvorm te maken.. en dan een Boss Extrude om de pootjes eraan te maken..
Zee&Zee
Donateur

Bericht door Zee&Zee »

Ik werk bijna dagelijks met 4 verschillende CAD pakketten (oa ook Solidworks maar meer in andere pakketten).
'De tip' is al door velen gegeven.

Zorg dat je iets kiest uit het echte leven dat je natekent. Eerst iets simpels en geometrisch als legoblokjes, en iets dat je niet echt nodig hebt... later bv een complex model (zoiets als volledige 'fiets' inc. het relief in je banden en je ventieldopjes etc.). Daarbij is het een mooie stok achter de deur als je het model ook nodig hebt ( bv omdat je 'die fiets' wilt verbouwen. The devil is in the details...Die kleine organische details met dubbel gekromde vlakken zijn vaak het moeilijkst.

Er is geen shortcut als je ergens echt goed in wilt worden. Tijd om te oefenen heb je gewoon nodig. Teken je enkel tutorials, wordt je heel goed in theepotten tekenen (en tutorials maken), maar sla je dicht als je iets na moet tekenen dat niet werd behandelt in de tutorial. Je leert ook autorijden en niet wegen onthouden voor je rijbewijs.

Kom je er niet uit ... gebruik de help van je pakket, het internet en youtube.

Ben je klaar, teken hetzelfde nog een keer en probeer het efficienter (min aantal commando's) te doen dan de eerste keer.
( veel gemaakte fout onder beginnende CAD gebruikers is 'teveel' tekenen. Je kan door spiegelen, kopieren met arrays en de juiste volgorde/strategie van commando's jezelf HEEL VEEL tijd besparen. En door de subs/opties van commando's goed te bestuderen.

Denk aan je fietswiel...ik teken dat echt niet door te beginnen met een donut te tekenen en daar alles vanaf te gaan halen....want je hebt maar een cm ofzo aan uniek patroon nodig van je bandje/spaakpatroon (en dan nog maar de helft van je wiel he)....de rest is dan een circular array (5 sec) en een mirror (2 sec) commando).

Je ontdekt door dingen efficienter te willen doen ook vanzelf nieuwe commando's. Ik stel me zelf vaak hardop de vraag: "waarom is er nou geen commando dat dit en dit tegelijk doet ?" = input zoektocht google en commandline search...bijna altijd bestaat het al... omdat iemand anders dat al eens bedacht had ;-) Nadeel is wel dat ze het zelden noemen zoals ik zou verwachten :mrgreen:

Dit alles is waarom ik na +/-15 jaar CAD ervaring vaak eerst ff goed bekijk wat ik moet tekenen, het vervolgens eerst ff schets, en mijn commando strategie vooraf bepaal en erbij klieder, en dan uiteindelijk nog steeds veel sneller klaar ben dan collega's met hetzelfde werkje, die er meteen vol in duiken ( we doen hier wel eens een tekenwedstrijdje voor de lol ).

Maar er zijn altijd meer wegen die naar rome leiden en helemaal in CAD. Ik leer nog elke dag bij.
CNC you later
Insp
Contacteer:

Bericht door Insp »

@ Zee&Zee mag ik vragen waarom in 4 verschillende pakketten voor ik neem aan alleen CAD?

Dat je bijv. een voor 3D gebruikt en een extra autocad kloon om 2D snijtekeningen aan te passen kan ik nog inkomen.
Of moet ik meer richting CAM CAE gaan denken waarom je er 4 gebruikt?
Plaats reactie