help: nulpunt instellen met 3D taster, Heidenhain 426
Moderator: Moderators
help: nulpunt instellen met 3D taster, Heidenhain 426
Ik ben sinds kort de gelukkige bezitter van een bridgeport met Heidenhain 426 en Renishaw 3D taster.
De taster werkt perfect, maar op de een of andere manier klopt mijn nulpunt niet.
Volgens het boekje heb ik de radius van de taster met een meetring bepaald. Het kogeltje is 2mm, de besturing meet 1.8442 - dat gaat dus allemaal goed.
Maar zet ik nu het nulpunt van X of Y dan zit dat er millimeters naast. Op de X as 2mm en op de Y-as zelfs 5.
Ik doe vast iets fout, maar wat?
Via "touch probe" en "probing pos" en dan X+ of Y+ tik ik mijn werkstuk aan en dan zet ik het referentiepunt op 0. Maar zet ik de taster nu boven het nulpunt, dan is dit duidelijk niet het nulpunt van mijn klem.
Het enige dat ik niet heb gedaan is de middenverstelling compenseren. Dat kan ook niet, want de taster is een MP12 en die moet altijd de juiste kant op wijzen (infrarood oog). Bij langzaam draaien van de spindel staat de kogel van de taster netjes in het midden.
Na een avondje spelen ben ik er nog niet achter wat hier mis kan zijn.
Hulp is welkom.
Rob
De taster werkt perfect, maar op de een of andere manier klopt mijn nulpunt niet.
Volgens het boekje heb ik de radius van de taster met een meetring bepaald. Het kogeltje is 2mm, de besturing meet 1.8442 - dat gaat dus allemaal goed.
Maar zet ik nu het nulpunt van X of Y dan zit dat er millimeters naast. Op de X as 2mm en op de Y-as zelfs 5.
Ik doe vast iets fout, maar wat?
Via "touch probe" en "probing pos" en dan X+ of Y+ tik ik mijn werkstuk aan en dan zet ik het referentiepunt op 0. Maar zet ik de taster nu boven het nulpunt, dan is dit duidelijk niet het nulpunt van mijn klem.
Het enige dat ik niet heb gedaan is de middenverstelling compenseren. Dat kan ook niet, want de taster is een MP12 en die moet altijd de juiste kant op wijzen (infrarood oog). Bij langzaam draaien van de spindel staat de kogel van de taster netjes in het midden.
Na een avondje spelen ben ik er nog niet achter wat hier mis kan zijn.
Hulp is welkom.
Rob
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
- cnc junkie
- Contacteer:
Re: help: nulpunt instellen met 3D taster, Heidenhain 426
Let wel op dat je de meetring als radius opgeeft bij de calibratie, zo is het op mijn tnc 530 wel het geval.
Wanneer je dat gedaan hebt, geeft deze je kogeldiameter, en je afwijking op X en Y as.
Wegschrijven bij de juiste tool offset.
Bij het meten van een nulpunt, en hij heeft de cycli gedaan kun je waardes ingeven
Bij refpunt > 0 ingeven
En dan de knop refpunt vastleggen.
Hoop dat je hier wat aan hebt
Wanneer je dat gedaan hebt, geeft deze je kogeldiameter, en je afwijking op X en Y as.
Wegschrijven bij de juiste tool offset.
Bij het meten van een nulpunt, en hij heeft de cycli gedaan kun je waardes ingeven
Bij refpunt > 0 ingeven
En dan de knop refpunt vastleggen.
Hoop dat je hier wat aan hebt
Inderdaad: radius, geen diameter. Na calibratie geeft de TNC ook de (gemeten) radius van de probe.
Referentiepunt vastleggen gaat ook goed: als ik het referentiepunt op 0 zet en daarna nog een keer meet komt er ook netjes 0 uit.
XY afwijking kan de TNC helaas niet bepalen, daarvoor zou de probe 180° gedraaid moeten worden maar dan ziet de ontvanger de probe niet meer. Daar zou dus iets mis kunnen zitten maar daar vind ik niks van terug in de tool table.
Als ik via de soft keys de kalibratie voor de probe oproep zie ik de huidige (gemeten) kalibratie-waarde en die is 1.8442 terwijl in de tool table gewoon 2.0 staat.
Nu nadenkend ... worden deze waarden misschien ergens in user parameters opgeslagen en zou daar misschien iets geks in kunnen staan?
Rob
Referentiepunt vastleggen gaat ook goed: als ik het referentiepunt op 0 zet en daarna nog een keer meet komt er ook netjes 0 uit.
XY afwijking kan de TNC helaas niet bepalen, daarvoor zou de probe 180° gedraaid moeten worden maar dan ziet de ontvanger de probe niet meer. Daar zou dus iets mis kunnen zitten maar daar vind ik niks van terug in de tool table.
In mijn tool table zie ik niks staan waar ik iets mee kan en ik vraag me ook af of dit tijdens probing gebruikt wordt.Wegschrijven bij de juiste tool offset.
Als ik via de soft keys de kalibratie voor de probe oproep zie ik de huidige (gemeten) kalibratie-waarde en die is 1.8442 terwijl in de tool table gewoon 2.0 staat.
Nu nadenkend ... worden deze waarden misschien ergens in user parameters opgeslagen en zou daar misschien iets geks in kunnen staan?
Rob
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Been thanked: 3 times
- Contacteer:
Als ik een (stilstaande) taster zou willen kalibreren, en ik bedenk zelf hoe dat zou moeten.
Eerst cirkel frezen op X0 Y0. Dan met de taster het midden van de cirkel bepalen.
Daarna is exact de X-Y afwijking tov de hartlijn bekend.
( officieel moet je een ijkring opspannen en uitklokken )
En het lijkt mij dat je daar een speciale ijkcyclus voor hebt.
Als je in die cyclus ook de diameter van je gemeten gat op kunt geven, heb je gelijk je taster diameter bepaald.
Maar dat staat toch hoop ik wel in die boeken van heidenhain beschreven, daar is alles van te downloaden, dus dat kan het probleem niet zijn.
Vaak hebben meettasters een uniek nummer in de tooltabel, zou kunnen zijn dat daar iets zit.
Eerst cirkel frezen op X0 Y0. Dan met de taster het midden van de cirkel bepalen.
Daarna is exact de X-Y afwijking tov de hartlijn bekend.
( officieel moet je een ijkring opspannen en uitklokken )
En het lijkt mij dat je daar een speciale ijkcyclus voor hebt.
Als je in die cyclus ook de diameter van je gemeten gat op kunt geven, heb je gelijk je taster diameter bepaald.
Maar dat staat toch hoop ik wel in die boeken van heidenhain beschreven, daar is alles van te downloaden, dus dat kan het probleem niet zijn.
Vaak hebben meettasters een uniek nummer in de tooltabel, zou kunnen zijn dat daar iets zit.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
- cnc junkie
- Contacteer:
Mijn meettaster staat wel in mijn gereedschapstabel, in mijn geval TOOL 22.
Waar ook de uitsteeklengte en radius van de bol netjes staan.
Na het kalibreren komen de meetgegevens naar voren, en onderaan staat het nummer van de gereedschapstabel waar mijn Meettaster staat.
Bij mijn kalibratie draait de taste 180 graden en tast de punten nog een keer aan, dus 8x in totaal.
Zelfde gebeurd ook als ik een nulpunt van een boring bepaal.
Waar ook de uitsteeklengte en radius van de bol netjes staan.
Na het kalibreren komen de meetgegevens naar voren, en onderaan staat het nummer van de gereedschapstabel waar mijn Meettaster staat.
Bij mijn kalibratie draait de taste 180 graden en tast de punten nog een keer aan, dus 8x in totaal.
Zelfde gebeurd ook als ik een nulpunt van een boring bepaal.
Staat er iets speciaals in de tabel om 'm als meettaster te kenmerken? De taster staat wel in mijn tabel maar afgezien van de naam zie ik niks bijzonders.Mijn meettaster staat wel in mijn gereedschapstabel, in mijn geval TOOL 22
Ik heb ondertussen een hele waslijst aan machine parameters gevonden voor de taster maar daar staan de radius en offset parameters niet tussen. Verder zoeken dus ...
Dat heb ik dus gedaan. IJkring opspannen, radius van de ring opgeven en dan de TNC de ring laten uitklokken. Resultaat is de effectieve radius van de taster-radius en die is iets kleiner dan de 2mm van het robijntje. Logisch, want de taster moet geactiveerd worden en dat kost een paar um.officieel moet je een ijkring opspannen en uitklokken
De handleiding van de MP12 taster beschrijft dat je de XY afwijking van de taster alleen met een meetklok kan bepalen (meetdruk < 0.2N) of door 'm langs een vlak te laten draaien en optisch te controleren.
Had ik dus afgelopen CNCzone dag toch die optische micrometer van mosoft moeten kopen
Ik zou ook helemaal niet raar staan te kijken als blijkt dat ik een paar tiende mm af zou wijken. Maar 2mm op de X en 5mm afwijking op de Y-as ... zo slecht zijn mijn ogen nou ook weer niet
Vanavond maar eens even een dump van alle general/machine/plc parameters maken en kijken of ik daar iets tussen zie staan.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Contacteer:
Ik neem aan dat je dit http://content.heidenhain.de/doku/tnc_g ... 062-21.pdf er naast heb liggen ( hoofdstuk 12, vanaf pag. 258)
Heel goed aangenomen.
Trouwens ook de ISO programming manual, de service manual, de handleiding van Bridgeport met de specifieke instellen voor de Bridgeport en zo nog een paar documenten. Ook heb ik ondertussen een lijntje uitgegooid naar Heidenhain support.
Trouwens ook de ISO programming manual, de service manual, de handleiding van Bridgeport met de specifieke instellen voor de Bridgeport en zo nog een paar documenten. Ook heb ik ondertussen een lijntje uitgegooid naar Heidenhain support.
Misschien de snelheid te hoog. Zelf werk ik met een M&H taster. Tasten doe ik met 500 mm/min.
Zou je de tastsnelheid te hoog zetten dan krijg je afwijkingen
Zou je de tastsnelheid te hoog zetten dan krijg je afwijkingen
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
het Ringkaliber hoef je niet uit te klokken.. je meet gewoon het midden op met de taster..
alleen wat het niet mogen verdraaien betreft je hebt een MP 12?.. Ik heb met een ouder model gewerkt, de MP10.. en die heeft ogen rondom.. dat je een MP 12 niet zou mogen,of zelfs kunnen draaien lijkt me aperte onzin..
als je desondanks de taster niet kan draaien.. moet je wel zorgen dat de kogel zuiver op de centerlijn staat.. kun je doen met een poupitaster.. er zitten stelschroeven in de body van de taster.. daarmee kun je de kogel centreren.. mogelijk kun je bovenin ook nog een kogel plaatsen om de hele taster te zwenken..( waar denk je dat ik dat kogeltje heb afgekeken bij mijn tastertje?..
)
de Procedure met de MP10 hanteerde ik als volgt..
met Referentie gereedschap de opspantafel Z0 stellen.. Taster in de spindel, toolnummer oproepen M56 taster activeren (infrarood)
Lengte calibratie uitvoeren, taster tast naar z-, coordinaat ingeven.. 0.. klaar..
dan.. Ringkaliber op de machine.. taster globaal in het midden zetten.. radius van de ring opgeven.. 4 keer meten, spilorientatie 180 graden.. 4 keer meten.. klaar..
ik verwacht dat het met een MP12 op een 426 niet anders zal gaan dan op een 410 met een MP10
alleen wat het niet mogen verdraaien betreft je hebt een MP 12?.. Ik heb met een ouder model gewerkt, de MP10.. en die heeft ogen rondom.. dat je een MP 12 niet zou mogen,of zelfs kunnen draaien lijkt me aperte onzin..
als je desondanks de taster niet kan draaien.. moet je wel zorgen dat de kogel zuiver op de centerlijn staat.. kun je doen met een poupitaster.. er zitten stelschroeven in de body van de taster.. daarmee kun je de kogel centreren.. mogelijk kun je bovenin ook nog een kogel plaatsen om de hele taster te zwenken..( waar denk je dat ik dat kogeltje heb afgekeken bij mijn tastertje?..
de Procedure met de MP10 hanteerde ik als volgt..
met Referentie gereedschap de opspantafel Z0 stellen.. Taster in de spindel, toolnummer oproepen M56 taster activeren (infrarood)
Lengte calibratie uitvoeren, taster tast naar z-, coordinaat ingeven.. 0.. klaar..
dan.. Ringkaliber op de machine.. taster globaal in het midden zetten.. radius van de ring opgeven.. 4 keer meten, spilorientatie 180 graden.. 4 keer meten.. klaar..
ik verwacht dat het met een MP12 op een 426 niet anders zal gaan dan op een 410 met een MP10
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Contacteer:
Ik zou zeggen, lees de manual.(even terug staat een downloadlink en de betreffende pagina) Dat er mensen zijn die het op allerlei andere manieren misbruiken... moet je allemaal zelf weten. Ik zeg altijd als je de boel betaald hebt mag je ermee doen wat je wilt.Arie Kabaalstra schreef:het Ringkaliber hoef je niet uit te klokken.. je meet gewoon het midden op met de taster..
Die fout hoef (kun?) je niet instellen, dat doet de software voor je met die bewuste gemeten offsets... moet je wel zorgen dat de kogel zuiver op de centerlijn staat.. kun je doen met een poupitaster.. er zitten stelschroeven in de body van de taster.. daarmee kun je de kogel centreren.. mogelijk kun je bovenin ook nog een kogel plaatsen om de hele taster te zwenken..( waar denk je dat ik dat kogeltje heb afgekeken bij mijn tastertje?..)
Dus dat truucje met de pupitaster doe je dan op het ringcaliber ipv op het kogeltje van de taster. Niets makkelijker of moeilijker. ( of misschien toch iets makkelijker?)
En daarom gebruik je ook het beste spindeloriëntering wanneer een meettaster gebruikt wordt, want alleen dan klopt de hele calibratie.
Verbaasd me als je in EdingCNC die offset niet kunt instellen, zou een hoop gefriemel met schroefjes schelen.
Maar ja een tastertje welke je in een spantang in de freesspil spant heeft natuurlijk niet die nauwkeurigheid die we van dit soort meettasters verwachten, en je weet ook nooit waar de afwijking allemaal vandaan komt.
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Dat kan WEL.. prog je gewoon in de Macro.. maar het beste is gewoon de kogel zo centrisch mogelijk klokken.. dan maakt het namelijk niet meer uit in welke stand ie staat..Verbaasd me als je in EdingCNC die offset niet kunt instellen, zou een hoop gefriemel met schroefjes schelen.
Maar ja een tastertje welke je in een spantang in de freesspil spant heeft natuurlijk niet die nauwkeurigheid die we van dit soort meettasters verwachten, en je weet ook nooit waar de afwijking allemaal vandaan komt.
zou je een taster hebben met een Vaste montagestand, dan kun je gewoon een ringkaliber ( groot kogellager gaat ook) op de tafel klemmen.. centreren met de Poupitaster op de spilneus, en dan met de taster meten.. de afwijking die je dan hebt, die zet je in parameters die je dan met de nulpuntverplaatsing verrekent..
Moeilijk kan zo simpel zijn..
Bij het Kalibreren van een Renishaw taster maakt het geef Fcuk uit of je dat ringkaliber nou wel of niet klokt..je bent geen nulpunt aan het instellen..
't enige wat je met de Kalibratieroutine van Heidenhain doet is aan de hand van de opgeven maat van het kaliber de effectieve kogelradius bepalen, en de afwijking ten opzichte van de centerlijn van de spindel..
Ik streef er altijd naar om de tastkogel zo centrisch mogelijk te zetten.. dan zou je em niet eens hoeven roteren..
als je onderdelen moet nafrezen, en overal zit nog 0.5 mm overmaat op.. dan zal het me eerlijk gezegd jeuken als de taster 0.025 uit het midden staat.. vleesch genoeg.. , moet het dan echt zuiver.. dan gebruik je wel de spilorientatie..
Oei oei oei ... wat heb ik aangehaald met mijn vraag
Die offset zit niet in USBCNC en eigenlijk ook niet in Heidenhain.
Zoals Arie voorstelt kan je het bij USBCNC gewoon in de macro oplossen en ik heb ondertussen ontdekt dat dit ook bij Heidi het geval is: er is een bestand: 3Dtaster.h met macro's / functies die worden aangeroepen als je op de softkey voor het tasten drukt. De offsets worden in een aantal variabelen (ik denk ergens in de machine parameters) opgeslagen.
En Arie heeft helemaal gelijk over de manier waarop je de taster calibreert. Het ringkaliber wordt alleen gebruikt om de radius van de kogel te meten en de offset van de middenstelling te bepalen. Dat laatste gebeurd door de taster 180 graden te draaien en een 2e set metingen te doen.
Aan de hand van de radius van het kaliber en de X-/X+ en Y-/Y+ bepaald de software de radius van de kogel. De tweede set meetgegevens wordt gebruikt om de X en Y offsets te bepalen.
wat betreft EdingCNC: veel, zo niet alle, machines met EdingCNC hebben geen spindelorientatie op de freesmachine en dan wordt het lastig om de taster altijd op exact dezelfde positie te plaatsen. Dit nog even afgezien van het feit dat de kleine spindels geen referentienok hebben.
Maar ik weet bijna zeker dat edingCNC wel iets gaat veranderen want Bert heeft een heel mooie machine besteld waar een vaste tastkop op zit die met een kleine servo (of pneumatisch) omlaag gezet kan worden. Dan is het wel erg handig om een offset van de taster ten opzichte van de spindelneus te hebben.
Ik zal Bert wel eens even de goede kant op duwen, dan maken we ook meteen een paar macro's om de taster te kalibreren
Over het mogen verdraaien van de MP12:
natuurlijk mag dat wel. Alleen heeft deze taster geen ogen rondom en zit er maar 1 OMM (oog op de machine om de taster uit te lezen). Dus als ik de taster 180 graden draai dan wordt de taster niet meer herkend en dan werkt de taster dus niet.
Er is een machineparameter die aangeeft of de taster voor tijdens het kalibreren verdraaid mag worden. Maar daar zit 'm het probleem echt niet in.
Als ik de spindel langzaam laat draaien dan zie ik dat de taster mooi in het midden staat. Er kan steeds net een vloeitje tussen het kogeltje en mijn machineklem. Dus dit kan nooit de verschuiving van enkele millimeters verklaren. Ik had eigenlijk gewoon gehoopt dat ik ergens een stomme fout had gemaakt maar ik doe het percies zoals Arie het beschrijft en zo staat het ook in de handleiding.
Ik begin me na een paar avonden knutselen al steeds vertrouwder te voelen met de machine.
Vandaag heb ik emmertjes vol koelmiddel lopen verzeulen (een slordige 100 liter in totaal), het voorraadvat met leibaanolie bijgevuld en een backup gemaakt. Morgen mag ik echt gaan frezen en dan ga ik nog eens met de taster freubelen.
Die offset zit niet in USBCNC en eigenlijk ook niet in Heidenhain.
Zoals Arie voorstelt kan je het bij USBCNC gewoon in de macro oplossen en ik heb ondertussen ontdekt dat dit ook bij Heidi het geval is: er is een bestand: 3Dtaster.h met macro's / functies die worden aangeroepen als je op de softkey voor het tasten drukt. De offsets worden in een aantal variabelen (ik denk ergens in de machine parameters) opgeslagen.
En Arie heeft helemaal gelijk over de manier waarop je de taster calibreert. Het ringkaliber wordt alleen gebruikt om de radius van de kogel te meten en de offset van de middenstelling te bepalen. Dat laatste gebeurd door de taster 180 graden te draaien en een 2e set metingen te doen.
Aan de hand van de radius van het kaliber en de X-/X+ en Y-/Y+ bepaald de software de radius van de kogel. De tweede set meetgegevens wordt gebruikt om de X en Y offsets te bepalen.
wat betreft EdingCNC: veel, zo niet alle, machines met EdingCNC hebben geen spindelorientatie op de freesmachine en dan wordt het lastig om de taster altijd op exact dezelfde positie te plaatsen. Dit nog even afgezien van het feit dat de kleine spindels geen referentienok hebben.
Maar ik weet bijna zeker dat edingCNC wel iets gaat veranderen want Bert heeft een heel mooie machine besteld waar een vaste tastkop op zit die met een kleine servo (of pneumatisch) omlaag gezet kan worden. Dan is het wel erg handig om een offset van de taster ten opzichte van de spindelneus te hebben.
Ik zal Bert wel eens even de goede kant op duwen, dan maken we ook meteen een paar macro's om de taster te kalibreren
Over het mogen verdraaien van de MP12:
natuurlijk mag dat wel. Alleen heeft deze taster geen ogen rondom en zit er maar 1 OMM (oog op de machine om de taster uit te lezen). Dus als ik de taster 180 graden draai dan wordt de taster niet meer herkend en dan werkt de taster dus niet.
Er is een machineparameter die aangeeft of de taster voor tijdens het kalibreren verdraaid mag worden. Maar daar zit 'm het probleem echt niet in.
Als ik de spindel langzaam laat draaien dan zie ik dat de taster mooi in het midden staat. Er kan steeds net een vloeitje tussen het kogeltje en mijn machineklem. Dus dit kan nooit de verschuiving van enkele millimeters verklaren. Ik had eigenlijk gewoon gehoopt dat ik ergens een stomme fout had gemaakt maar ik doe het percies zoals Arie het beschrijft en zo staat het ook in de handleiding.
Ik begin me na een paar avonden knutselen al steeds vertrouwder te voelen met de machine.
Vandaag heb ik emmertjes vol koelmiddel lopen verzeulen (een slordige 100 liter in totaal), het voorraadvat met leibaanolie bijgevuld en een backup gemaakt. Morgen mag ik echt gaan frezen en dan ga ik nog eens met de taster freubelen.
Staat er niet toevallig nog ergens een rotatie actief of je basisrotatie niet op 0°?