Flinke Z-as afwijking BZT PF1410

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
COO2108
Berichten: 45
Lid geworden op: 18 sep 2014 21:31
Locatie: Breda
Contacteer:

Flinke Z-as afwijking BZT PF1410

Bericht door COO2108 »

Beste Allen,

Ik ben al een tijdje in het bezit van de BZT PF 1410 leuk apparaat maar met één groot probleem.
Door de lange "zwevende" Y-as geleiding, die blijkbaar niet stijf genoeg is, gaat deze bij het verplaatsen doorhangen.
Anders gezegd, door het gewicht van de freesmachine en complete X-as zak de geleiding ± 1.65 mm door als deze op de helft van zijn verplaatsing in de Y richting is. Dat is nogal wat zeker gezien ik veel V-carve.
Dit is duidelijk een ontwerp/constructie fout. Door BZT nog geen constructieve oplossing aan gedragen om dit op te lossen maar Maandag wellicht meer ...

Vraag is eigenlijk of er forumbezoekers zijn die zo'n gelijke machine hebben en daar een doeltreffende oplossing voor hebben bedacht. Zelf heb ik al een "bed" gefreesd die de kromming volgt maar het blijft behelpen en heeft geen nut bij stijve materialen.

Groet,
Marco
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Flinke Z-as afwijking BZT PF1410

Bericht door audiomanics »

Ombouwen naar ondersteunde geleiders is een optie..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
COO2108
Berichten: 45
Lid geworden op: 18 sep 2014 21:31
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Flinke Z-as afwijking BZT PF1410

Bericht door COO2108 »

Inmiddels bleek ik niet de enige te zijn met deze klacht...
Ik heb een "rollende" ondersteuning ontvangen voor de Y-as en volgens de fabrikant een oplossing. Moet hem nog monteren...dus wordt vervolgd maar het ziet er al veelbelovend uit.
COO2108
Berichten: 45
Lid geworden op: 18 sep 2014 21:31
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Flinke Z-as afwijking BZT PF1410

Bericht door COO2108 »

De "rollende" oplossing van BZT werkt (zie afbeelding)
Het probleem is niet bij de bron opgelost maar voldoet bij deze constructie..
Frezen maar...

9483
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Flinke Z-as afwijking BZT PF1410

Bericht door janplastiek »

als er spaantjes tussen het wieltje en de profiel komen zal je as toch nog vervormen naar boven, niet?
Breek de dag, frees een lijntje.
COO2108
Berichten: 45
Lid geworden op: 18 sep 2014 21:31
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Flinke Z-as afwijking BZT PF1410

Bericht door COO2108 »

Klopt, schoonhouden en goed afzuigen dan maar. Voorheen was het echt knudde nu heb ik tenminste weer een constante freesdiepte.
HarmB
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 sep 2015 22:58

Re: Flinke Z-as afwijking BZT PF1410

Bericht door HarmB »

Hallo,

ik ben mij aan het verdiepen in de aanschaf van een CNC machine. De PF1400 zou voor mij een geschikte keuze zijn qua prijs en werkgebied. nu was ik benieuwd of je nog steeds tevreden bent over jou machine de PF1410 zou je hem weer aanschaffen of voor een ander apparaat gaan en waarom.

alsvast bedankt voor de reactie.
Gerard4t
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 okt 2015 07:18

Re: Flinke Z-as afwijking BZT PF1410

Bericht door Gerard4t »

Als er ruimte voor is zou ik viltjes naast de rolletjes maken zodat de banen altijd vrij zijn van spaanders.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Flinke Z-as afwijking BZT PF1410

Bericht door janplastiek »

dat is dan weer een voordeel voor Hiwin en dergelijke, deze hebben een schraper die op de geleidingsblok geschroefd zit en de vorm van de rail heeft, dat is wel niet zo simpel om dat 123 op jouw machine te fabrieken omdat alles rond de steun geleidingsrol open is
Breek de dag, frees een lijntje.
Plaats reactie