Verder met de BF25L

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Verder met de BF25L

Bericht door hainjedaf »

Toch gelukt bij Tantan?

Mooi. Ik dacht wel dat die gerardi klemmen iets voor jou waren.
Ben benieuwd naar volgende video van de machine aan het werk
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Kvlasblom
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 jul 2020 19:08
Locatie: Heesch

Re: Verder met de BF25L

Bericht door Kvlasblom »

hfjbuis schreef: 09 dec 2021 22:55 Ik gebruik voor inklemmen van klein spul in de draaibank en freesmachine vaak een hex collet houder. Die zijn er ook in het vierkant en passen rechtop in de machineklem of in de 4 klauw van de draaibank. Ik gebruik er de collets van de freesmachine voor. Zo'n houder kun je zelf maken of kopen:
Een voorbeeld:
https://www.amazon.nl/-/en/dp/B08LDRMPC ... 614&sr=8-7
Ik heb die collet houder gekocht.
Kvlasblom
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 jul 2020 19:08
Locatie: Heesch

Re: Verder met de BF25L

Bericht door Kvlasblom »

Volgende landingsgestel onderdeel is gemaakt.

https://youtu.be/JsBANAsdSo8
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Verder met de BF25L

Bericht door hfjbuis »

Ziet er goed uit.

Als ik het goed zie, draai je staal met een aluminium (G) insert! Dat kan, geeft vaak een betere finish bij kleinere afnames.

Als je bij het schroefdraad draaien wat verder vanaf het werkstuk begint, heeft de machine meer tijd om op toeren te komen en heb je ook bij de eerste spoed al de juiste/ingestelde snijsnelheid.

Bij een (geschatte) diameter van 15 mm, kun je de draaibank op het max (ca 2000) toerental zetten. Dan komt er meer warmte in de spaan, wordt die zachter geeft een gladder oppervlak en de insert slijt minder.
Wat dikker aanzetten heeft hetzelfde effect.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Verder met de BF25L

Bericht door Arie Kabaalstra »

Boor je ø2.8 voor M3?..dat kan.. maar dan moet je vloeitappen.. met een snijtap hou je amper draad over.. Vuistregel: D-Spoed, M3 heeft 0.5 mm spoed, dus boor je ø2.5 tenzij je in Titanium bezig bent (ik ben momenteel bezig met Titanium onderdelen met M3 erin.. dan boor je ø2.6 omdat Titanium nogal knijpt..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Verder met de BF25L

Bericht door DaBit »

Offtopic @Arie Kabaalstra: welke boortjes en tap gebruik jij voor M3 in titanium?

Dat grade-5/TiAl6V4 spul draaien en frezen heb ik niet zoveel moeite mee. Boren en tappen wel; de levensduur van m'n HSS-G 2,6mm boortjes is enkele gaten van 12mm diep, van Dormer TiN gecoate 2,7mm boortjes nog minder. Dan kan ik met een wetsteentje het boortje wel weer goed genoeg krijgen voor nog een paar gaten, maar daarna houd het toch op (netjes slijpen van die kleintjes lukt me niet zo best als omhooggevallen computernerd). En de HSS tap heb ik ook al een paar keer een stukje vanaf gehaald om weer een scherp deel tevoorschijn te toveren.

Dat is dus maar gemartel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Verder met de BF25L

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hfjbuis schreef: 20 dec 2021 23:50 Als ik het goed zie, draai je staal met een aluminium (G) insert! Dat kan, geeft vaak een betere finish bij kleinere afnames.
Volgens is het gewoon een aluminium onderdeel.

En het ziet er inderdaad goed uit allemaal.
Die draaibank is toch conventioneel? Dan kun je daar ook al aardig mee overweg.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Verder met de BF25L

Bericht door Arie Kabaalstra »

DaBit schreef: 21 dec 2021 08:44 Offtopic @Arie Kabaalstra: welke boortjes en tap gebruik jij voor M3 in titanium?

Dat grade-5/TiAl6V4 spul draaien en frezen heb ik niet zoveel moeite mee. Boren en tappen wel; de levensduur van m'n HSS-G 2,6mm boortjes is enkele gaten van 12mm diep, van Dormer TiN gecoate 2,7mm boortjes nog minder. Dan kan ik met een wetsteentje het boortje wel weer goed genoeg krijgen voor nog een paar gaten, maar daarna houd het toch op (netjes slijpen van die kleintjes lukt me niet zo best als omhooggevallen computernerd). En de HSS tap heb ik ook al een paar keer een stukje vanaf gehaald om weer een scherp deel tevoorschijn te toveren.

Dat is dus maar gemartel.
Titanium boor ik met VHM boortjes, die koop ik in bij Garant Hoffmann

https://www.hoffmann-group.com/NL/nl/hn ... 2100-2%2C6

Deze.. kosten niet te veel en gaan bij juist gebruik best lang mee..
voor het tappen gebruik ik Machinetappen speciaal voor Titanium, en die komen bij Oude Reimer vandaan.

HSSco in titanium.. ja.. kan best.. maar ik ga dan echt heel laag zitten met mijn snijsnelheid.. 2 m/min ofzo.. veel snijolie, en rustig aan.. Maar dan met't handje..

die VHM boren, die zet ik in op de EMCOTurn 120, 20 meter/min ofzo.. en voeding?.. 0.03 per omwenteling ofzo.. liever dat het wat langer duurt, dan dat ik om de 10 stuks een boor moet verwisselen..
Kvlasblom
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 jul 2020 19:08
Locatie: Heesch

Re: Verder met de BF25L

Bericht door Kvlasblom »

Oeps, foutje in mijn video, die voor is 2,5 mm.
Het werkstuk is van 7075T6 aluminium.

Ja, mijn HBM draaibank is gewoon conventioneel, niet CNC.
Kvlasblom
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 jul 2020 19:08
Locatie: Heesch

Re: Verder met de BF25L

Bericht door Kvlasblom »

Afdekplaatjes gemaakt met mijn 3D printer voor de gaten bovenop de behuizing. Is toch een prettig gevoel dat er geen spanen in komen, en ziet er wat beter uit dan duct tape.
Print bestandje: https://www.printables.com/model/206250 ... king-plate

Afbeelding
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Verder met de BF25L

Bericht door hfjbuis »

Ik dacht al dat je gestopt was. :mrgreen:

Zón 3D printer is handig voor het maken van (sommige) onderdelen. Het gaat "moeiteloos" en de materiaalkosten zijn vaak lager dan bij gebruik van metaal.

Als het wat preciezer moet dan 3D print ik het onderdeel een fractie overmaats en doe daarna de afwerking op de draaibank of freesmachine.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Kvlasblom
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 jul 2020 19:08
Locatie: Heesch

Re: Verder met de BF25L

Bericht door Kvlasblom »

Gestopt?! Ik? Nee echt niet, haha!
Ik probeer deze week de encoder om de toeren van de spindel te meten en ook m'n koelsysteem af te krijgen. Ondertussen heb ik ook een moeilijk onderdeel van m'n landingsgestel gefreesd, daarvoor moest ik weer tussendoor een aantal dingetjes maken. Daar wordt hier ook een keer iets van getoond.
Kvlasblom
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 jul 2020 19:08
Locatie: Heesch

Re: Verder met de BF25L

Bericht door Kvlasblom »

Nou oké hier is een foto van het mengblokje van het koelsysteem. Maar dit is nog work in progress. Ik wil deze week de solenoid valve met fles ophangen.

Afbeelding
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Verder met de BF25L

Bericht door benkr »

Ik weet niet wat ik aan dat blokje zie, maar iets is er niet goed met je freespatroon, dat hoort echt spekglad te zijn in mijn beleving.
Plaats reactie