Autodesk Fusion360 / Cam360

Vragen over alles wat met autodesk producten te maken heeft kunnen jullie hier stellen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Autodesk Fusion360 / Cam360

Bericht door DaBit »

Ik had 'm al eerder in de smiezen, maar omdat ik nog de 32-bit Windows7 draaide kon ik 'm niet proberen. Nu moest ik wel overstappen naar een 64-bit versie omdat sommige software die ik voor het werk gebruik ook maar matig ondersteund word op 32-bit, dus kon ik eens een poging wagen.

Fusion360 is voor niet-commercieel gebruik gratis. En daarmee is het eigenlijk de enige waarvan je als niet-student ook een licentie kunt krijgen voor gereduceerd geld en die tenminste ook dingen kan als STEPjes importeren en exporteren.

Eerste indruk van Fusion360 na een uurtje spelen: leuk spul!

Het tekendeel is even wennen, en het gebrek aan documentatie (enkel joeptroep videootjes waar delen in belicht worden) is ook niet handig, en de testcase 'plaats 3 gaten met een hoek van 15 graden tov het oppervlak en 120 graden tov elkaar op een steekcircel' krijg ik in Fusion nog niet voor elkaar, maar die kostte me in Solidworks ook een hoop moeite. Maar het 'gewone simpele tekenwerk' dat ik normaal doe gaat er ook prima mee.

Arm bejaard laptopje heeft het wel zwaar met de software.

Helemaal groot was de verbazing toen ik de CAM-module opstartte: lijkt als 2 druppels water op HSMExpress, maar de hele 3D gereedschapspad-generatie waar je normaal 10000 euro aan een CAM-programma uit moet geven zit er ook in. :shock:

En het kostte me amper 5 minuten om twee 'adaptieve' toolpaden te genereren van een geimporteerd Solidworks part.

Afbeelding

:shock:

Tot nu toe behoorlijk onder de indruk van deze 'gratis te gebruiken' software' eigenlijk, al heb je na een uurtje spelen nog amper iets gezien.

Zijn er meer gebruikers hier? Vooral het gebrek aan geschreven text heb ik moeite mee; ik vind videootjes kijken zo'n verdraaid inefffectieve slome manier om iets te leren...
Laatst gewijzigd door DaBit op 19 mar 2017 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kevertje
Donateur
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 okt 2008 18:13
Locatie: Bussum

Re: Autodesk Fusion360 / Cam360

Bericht door kevertje »

Ik heb het gelijk geprobeerd. Het werkt (niet vlot) in een VM-player VM onder Linux (dual core AMD 3Ghz 4GB RAM, SSD). Heb ook de 'Enthousiast' status verworven :P
Stabiel is het niet in deze setup (virtuele GPU's zijn niet optimaal maar SW/HSMXpress doen het er prima mee) twee maal gecrashed het afgelopen uur.
Het HSM-CAM deel ziet er vertrouwd uit, tekenen is nog een beetje wennen.
Het 3D CAM deel is veelbelovend!
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Autodesk Fusion360 / Cam360

Bericht door DaBit »

Dat crashen doet-ie niet alleen in jouw VM, maar bij mij ook. Niet zo vaak echter; zeg eens in de 2 uur ofzo. Het schijnt te zijn dat de software ook nog bepaald niet af is.

Maar hoe dan ook; ik vind de prijs/kwaliteitsverhouding voor mij als particulier nog steeds uitstekend, en ik mis zo gauw geen features waar ik nou echt niet zonder kan.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Autodesk Fusion360 / Cam360

Bericht door stef stuntpiloot »

Ziet er goed uit! heb het gedownload en ga er ook mee spelen, het CAM gedeelte wel te verstaan, ik ben zeer tevreden met SW voor CAD en ben niet van plan die in de steek te laten.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Autodesk Fusion360 / Cam360

Bericht door DaBit »

Ik ga toch eens kijken of ik zonder SW kan. Ik ben er ook zeer tevreden mee, maar dat ik 'm nou geheel legaal kan gebruiken, neu.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Autodesk Fusion360 / Cam360

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Wat stelt dat 'cloud-based' eigenlijk voor ?
Ik begrijp dat je het gewoon moet installeren, dus niks cloud.
En als je je ontwerp in de cloud moet bewaren, dan is het m.i. niet meer werkbaar. ( ik erger me hier al aan de verbinding NAS > PC met 200 Mb snelheid )
Dus zal het alleen meer zijn dat ze volledige controle over je gebruik willen hebben. :evil:
Dat jij (@Dabit) daar tegen kan. ;-)
En als het allemaal goed getest is door die 'vrijwilligers' zal het wel niet meer gratis zijn, kun je niets meer, veranderen ze de hele opzet ( autodesk heeft in het verleden regelmatig platforms verlaten zodat alle daar op gebaseerde CAM paketten b.v. in eens niet meer bruikbaar waren )

Sorry, ben eigenlijk best nieuwsgierig naar de ervaring, maar m'n mening komt negatiever over dan ik bedoels had ( nu ik het teruglees), maar het zijn meer ''toekomst zorgen" waar ik m'n vraagtekens bij heb.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Autodesk Fusion360 / Cam360

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef:Wat stelt dat 'cloud-based' eigenlijk voor ?
Ik begrijp dat je het gewoon moet installeren, dus niks cloud.
Alle data staat daar...
Deels draait het spul ook daar; de grootte van het installatiepakket staat niet in verhouding met de functionaliteit van de software en als ze een update doorvoeren is er geen duidelijke download.

Wel kun je de archieven als .f3d, STEP, etc. exporteren naar je lokale PC.
En als je je ontwerp in de cloud moet bewaren, dan is het m.i. niet meer werkbaar. ( ik erger me hier al aan de verbinding NAS > PC met 200 Mb snelheid )
Dat valt nog niet tegen. Data van en naar de lokale PC gaat met Internetsnelheid en schiet niet op. Voor de rest werkt het wel best. Van ontwerpje aanklikken tot er wat mee kunnen doen is een tiental seconden; da's leefbaar.
Al heb ik nog niks ingewikkelds gemaakt met veel data.
Dus zal het alleen meer zijn dat ze volledige controle over je gebruik willen hebben. :evil:
Dat jij (@Dabit) daar tegen kan. ;-)
Mijn Solidworks licentie was ooit grijzig op z'n best maar veranderde naar net zo pikzwart als bij 90% van de andere forumgebruikers hier.

Allemaal relatief prima als je je data binnenboord houd. Je benadeelt er niemand mee, en je betaalt nog een thuiskopieheffing op je gegevensdragers ook. Maar het ging de afgelopen tijd toch een paar keer 'Zeg DaBit, kun jij dit voor me maken? Hier heb je een STEPje'. 'Nee, zo niet, want frezen zijn rond en komen van bovenaf. Als ik hier een radius toevoeg en daar wat wijzig kan ik het wel. Hier heb je een STEPje terug; past dat in je plannetjes?'. Niks commercieels aan overigens; het enige wat ik er rijker van word is een avond vol slappe klets. Maar als ik data op en neer ga gooien begin ik een wat naar gevoel te krijgen over zwarte licenties.

Fusion360 is iets wat ik legaal niet-commercieel mag gebruiken, wat voldoet aan m'n minimale eisenpakket (en dat is niet zo groot) en waar een CAM-oplossing bij zit die de zo gewenste constante-aangrijpingshoek gereedschapspaden kan genereren. Dat verdient dus een kans, ook al mag het in de huidige vorm nog niet aan de hielen van Solidworks likken. Logisch, want dan komt het in het vaarwater van Inventor terecht.

Dat het in de cloud draait vind ik eigenlijk helemaal niks, en liever heb ik ook dat iemand bij Dassault zegt dat ik de studentenlicentie mag gebruiken voor m'n privegepruts oid. Maar gegeven paarden enzo...
En als het allemaal goed getest is door die 'vrijwilligers' zal het wel niet meer gratis zijn, kun je niets meer, veranderen ze de hele opzet ( autodesk heeft in het verleden regelmatig platforms verlaten zodat alle daar op gebaseerde CAM paketten b.v. in eens niet meer bruikbaar waren )
Als ze de prijsstelling maar niet drastisch gaan veranderen. Het spul kost nu $300 per jaar. Dat is nog wel op te hoesten als dat nodig mocht zijn.
De 3D CAM gaat er vanzelf vanaf, daar ben ik niet bang voor. Maar als ze de 2,5D gratis houden zoals ze met HSMExpress doen is dat ook wel prima. Wanna play? Gotta pay. Zo zal het altijd wel blijven.
maar het zijn meer ''toekomst zorgen" waar ik m'n vraagtekens bij heb.
Die heb ik ook, maar ondertussen migreren ook steeds meer zaken die ooit voorbehouden waren aan de duurste edities naar gratis en lowcost 3D-CAD pakketten. Als ze het spul de nek om draaien dan is er misschien een acceptabel alternatief, en anders maar 'gewoon' weer solidworks.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Autodesk Fusion360 / Cam360

Bericht door DaBit »

Inmiddels toch een paar uurtjes met het pakket gewerkt, en het is inderdaad prima werkbaar. Sinds de update van een week terug ofzo crasht het amper nog, met assemblies in STEP-files waar enkele duizenden componenten in zitten is goed te werken en even een conceptje uitwerken om te zien dat 't niet past omdat er een boutje in de weg zit is ook snel. Selecteer vlak, rats, gat erin. Sketch op dat vlak, project 3D geometry zodat we referenties hebben, kliederkledder, extrude, klaar. Nog een beetje kliederkledder, beetje weghakken, beetje erbij doen, joints toevoegen (in SW heet dat mates), en ik heb een goed idee van wat ik nou moet veranderen om het wel passend te krijgen.

Afbeelding

't is geen Solidworks en dat zal het voorlopig ook niet worden ook niet, maar voor ons hobbyisten is het prima spul.
Laatst gewijzigd door DaBit op 19 mar 2017 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
zeeschuim

Re: Autodesk Fusion360 / Cam360

Bericht door zeeschuim »

watisut??
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Autodesk Fusion360 / Cam360

Bericht door DaBit »

http://www.upz-gruppe.de/fileadmin/media/doc/esg.pdf

Apparaatje waar we _nogal_ wat gezeik hebben met de batterijen. Fabrikant is overgestapt op goedkopere cellen, heeft de specs veranderd (wat ze zonder opgaaf van reden mogen), uiteraard pas nadat er honderden op voorraad liggen en is nul komma niks bereid om mee te werken aan een oplossing. K**zakken. :evil:

Hard slikken, die batterijen in een auto zetten en die met 200km/u door de voorgevel van de fabrikant rammen, uithuilen, en andere batterijen maken (mag niks wegen maar moet wel tussen -30C en +70C z'n werk doen) zou de beste oplossing zijn, maar da's makkelijk lullen als je het niet zelf hoeft te betalen. Dan maar werken met de materialen die je hebt, en ik heb eindelijk de vrijheid gekregen om iets te verzinnen dat meer mag kosten dan 2 euro.

Maar eens een experimentje doen met een wat vergezocht ideetje. Als 't werkt ben ik spekkoper, als 't niet werkt heb ik leuk gehobbied in de baas z'n tijd :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Trianon
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 jan 2010 19:32
Contacteer:

Re: Autodesk Fusion360 / Cam360

Bericht door Trianon »

Is dit programma nog altijd gratis voor eigen gebruik ?

Ik zoek een goedkoop 3D programma om een modelbouw (1:50) kraan te tekenen en daarna te gaan bouwen met een kleine BZT frees machine en 3D printer.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Autodesk Fusion360 / Cam360

Bericht door DaBit »

Volgens mij wel. Gewoon kijken of je nog aan kunt geven dat je 'enthousiast' bent.

Mij bevalt het nog prima. Ik kan er eigenlijk alles mee wat ik wil. Een ding mis ik hard, en dat zijn referenties naar externe parts in een assembly. Dus onderdeel tekenen als los 'bestand', in een assembly plaatsen, onderdeel wijzigen, assembly gaat mee.

Maar dat komt in de Mei-update geloof ik.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Trianon
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 jan 2010 19:32
Contacteer:

Re: Autodesk Fusion360 / Cam360

Bericht door Trianon »

Ok, dan zal ik het ook eens installeren...

Gebruik nu DesignSparks Mechanical, kan ook veel maar loopt niet zo vlot in de bediening.

Ook Autodesk 123D Design net geïnstalleerd maar daar mis ik referentie punten, bv tijdens het plaatsen in de hoeken, maar kan ook zijn dat ik dit nog moet inschakelen want nog maar net begonenn.

mvg,
Steve
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Autodesk Fusion360 / Cam360

Bericht door DaBit »

Met de laatste update zijn er een aantal dingen fors verbeterd. Even los van leuke plaatjes maken enzo:

- Je kunt refereren aan externe componenten. Zoals je bij SolidWorks meerdere .sldprt's in een .sldasm zet dus. Wijzig je een van die dingen dan gaat de assembly mee. Dat was eerst niet zo; componenten werden gekopieerd in je ontwerp bij invoegen en als je ze extern wijzigde ging het niet mee. Minder spannend is dat het ook toestaat dat je met meer dan 1 persoon een ding maakt. Of dat linken-aan-externe-componenten ook goed gaat als je componenten parametrisch zijn weet ik nog niet. Ik hoop het, maar ik verwacht nog wel wat addertjes.

- Standaardcomponenten uit de McMaster-Carr catalogus kon je al invoegen, daar is nu ook Parts4CAD bijgekomen. Dus alle boutjes, moertjes, dempertjes, pneumatiek, elektriek, lagertjes, afstandsbusjes, blablabla zijn gewoon met een druk op de knop beschikbaar. Koel, gaaf!

- De schets-omgeving is een heel eind verbeterd. Geeft nu ook aan of je tekening netjes geconstrained is, geen gezeik meer met driving/driven dimensies, etc.

- 2D werktekeningen genereren begint ook al zo'n beetje bruikbaar te zijn.

- De CAM schijnen ze ook verbeterd te hebben, maar ik heb er nog niks mee gedaan waarmee dat merkbaar was. 2D waterjet/lasersnijden doe ik niks mee bijvoorbeeld. Die CAM blijft op 'stuk geavanceerder dan CamBam, maar ik krijg er nog steeds zo af en toe hoorntjes van'-niveau hangen.

Ik vond het al geweldig spul, maar zo word het nog mooier. Behoefte aan SolidWorks heb ik totaal niet meer. Integendeel zelfs: ik heb hier wat ontwerpen met veel elektronica en boutjes/moertjes/dingetjes erin (duizenden componenten) waar Solidworks ook met 32GB RAM nog keihard van op z'n gezicht gaat. Als-ie het al geimporteerd kan krijgen want vreemde data importeren is toch niet het sterkste punt van SW als je het mij vraagt. Gaat altijd wel iets fout (wat ook aan de gebruiker kan liggen overigens). In Fusion360 gaat dat allemaal probleemlozer en vlotter.

Alleen jammer dat er nog geen plaatmateriaal-module in Fusion zit.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie