pendel frezen

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

pendel frezen

Bericht door janplastiek »

is het moeilijk om een freeswerk te laten herhalen in een loop zodat je continu kan blijven frezen en er al op een aantal plaatsen een volgend werkstuk klaar ligt.
Dus eigenlijk de G code op een andere plaats opnieuw de zelfde bewerking continu laten starten, en als die daar klaar is weer op een andere plaats beginnen, en dit op een bepaald aantal verschillende plaatsen op de machine
Dit is iets wat door AXYZ al gebruikt wordt, zijn die van de automatische vacuüm inschakeling :lol:
http://europeansigns.com/axyz-innovating-improve-hold/
Breek de dag, frees een lijntje.
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: pendel frezen

Bericht door keesfrees »

dan zul je als eerste moeten kijken of je besturing daar een mogelijkheid voor heeft
( mijn oude besturing kon dat )
zo niet dan kun je in een platte(!) tekst verwerker de code vele malen onder elkaar kopiëren
en als je besturing lange bestanden aan kan cq dripfeed heeft, maar dat is tegenwoordig niet zo'n punt meer
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: pendel frezen

Bericht door Sven »

Je kan meerdere offsets maken. De machine heeft dan meerdere nulpunten.
In de code kan je aangeven welke set coordinaten van toepassing is.

Als je die in een "while-next loop" stopt hoef je de hoofdcode maar een enkele keer te gebruiken.

Hier de uitleg voor linuxcnc:
http://wiki.linuxcnc.org/cgi-bin/wiki.p ... ateSystems
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
eliebaele
Berichten: 107
Lid geworden op: 15 sep 2012 18:48

Re: pendel frezen

Bericht door eliebaele »

kan je toch makkelijk je vorm in subje zetten, nulpunten in hoofdprog...
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: pendel frezen

Bericht door janplastiek »

het stuurprogramma van mijn machine kan dit met verschillende nulpunten wel doen, als ik bijvoorbeeld mijn g code op 4 aparte werkstuk nulpunten inlaad, worden de stukken ook alle 4 achter elkaar gefreesd, ik kan ook bepaalde bewerkingen groeperen als ik wil, dus ik kan G codes in stukken kappen en op deze 4 plaatsen eerst een bewerking met frees x bij alle apparte g codes doen en daarna de rest volgens de g code stuk per stuk doen.

Mijn vraag was eigenlijk hoe je deze g codes die je ingeladen hebt kan herhalen zonder elke keer de opnieuw te moeten starten, maar dit zal wel iets worden voor de leverancier, in mijn geval dus Colinbus.
Breek de dag, frees een lijntje.
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: pendel frezen

Bericht door rkr »

als je in de lijst met G en M codes kijkt zie je M 30 stop en terugspoelen

als je deze verwijderd, en een sprong laat maken naar het begin, dan ben je er al ( weet zo even niet hoe je moet springen )

en anders gewoon [ kopïeren ] [ plakken ] zet je er zo een paar onder elkaar
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: pendel frezen

Bericht door audiomanics »

janplastiek schreef: in mijn geval dus Colinbus.
Heb je ook die colinbuscontroller er bij of heb je die ondertussen al vervangen?
In de manual kun je mogelijk iets vinden over besturingsopdrachten (if while gosub goto etc)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: pendel frezen

Bericht door janplastiek »

Is nog steeds de Colidrive module, moet zeggen dat dit voor mij wel goed werkt. Ik ben dit ook gewoon na 2,5 jaar en voor het merendeel van mijn werk (technisch freeswerk, sterwielen, onderdelen van machines, ramen, etc. ) heb ik niet meer nodig.
Nu krijg ik aanbiedingen om bvb. 300 stuks de zelfde plaatjes te maken, nu frees ik de buitenkant, maar deze zijn veel sneller gezaagd dan gefreesd en ik kan als ik zou kunnen pendelfrezen als er 1 klaar is deze al wisselen en afwerken.
de PLC sturing van Beckhoff ga ik misschien wel vervangen door een Siemens, niet omdat deze slecht is, helemaal niet, maar ik begin een probleem te hebben met mijn Beckhoff mannetje, de extra kostprijs van enkele duizenden Euros (met de glimlach gezegd, gelukkig enkel geoffreerd) voor het programmeren door hem voor alleen het automatisch in en uitschakelen van de zones blijkt nu meer te kosten dan de prijs van onderstaande samen,

dankzij een bevriende klant die zijn plc mannetje doorstuurde naar mij
een Siemens S7 PLC met 32 digitale uitgangen
met programmatie voor het automatiseren van de vacuümtafel
de touchscreen manuele bediening (die ik nu had met mijn Beckhoff)
een gemengd manueel en automatisch bediening ( manueel om de plaat continu te fixeren als de machine een andere frees moet gaan halen en automatisch om het werkstuk onder de freesmotor op zijn plaats te houden op mijn spoilboard.
zelfs nog een visualisatie op mij scherm met een licentie van 400€
Indien mijn Beckhoff mannetje denkt dat hij de enige is met PLC, hahaha Wordt nog wel vervolgd. ;-)
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: pendel frezen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Volgens mij wordt dit een gevalletje, einde programma, machine loopt naar achterste punt tegen schakelaar en stopt (M30). Door schakelaar wordt via ?? de startknop gewoon weer bediend. Als dat niet elektrisch kan is Jan handig genoeg om een luchtcilindertje boven de schakelaar te bouwen. ( eventueel met wat tijdvertraging )

Of beter, je verbeterde PLC mannetje neemt het gelijk mee in z'n oplossing.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: pendel frezen

Bericht door janplastiek »

De kogel is door de kerk, de Beckhoff plc gaat er uit en wordt vervangen door een Siemens S7-1200cpu PLC met 32 digitale uitgangen
de communicatie gaat over tcp/ip.

er komt dan de mogelijkheid om:
1) enkel manueel te schakelen via touchscreen
2) volledig automatisch
3) manueel (met voorrang) samen met automatisch, zodat de plaat door de manueel gekozen posities op zijn plaats blijft als de frees bvb verwisseld wordt op een positie die buiten het plaat oppervlak valt, anders zou de plaat los komen te liggen en kunnen verschuiven. en door de automatische selectie blijft de plaat tijdens het frezen overal vast op het spoilboard.
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: pendel frezen

Bericht door janplastiek »

update
Normaal komt woensdag de PLC van Siemens binnen. De programmatie is al klaar, ik heb de simulatie ervan gezien op een proefopstelling, werkt zoals ik graag had en zelfs nog meer (beter).
Ik kan nu ook de limiet van de omgeving in stellen, gaat de frees hierbuiten, blijft de laatste zone(s) actief zodat de plaat nooit zonder vacuüm valt.
Ik kan de vrije ruimte van de machine voor de vacuümzones instellen zowel in x als in y richting, zelfs als ik niet wil dat er een zone mag ingeschakeld worden kan ik die vrij zetten.
De afstand voor dat de volgende zone inschakelt is ook zelf te kiezen, zodat de machine de tijd heeft om de zones vacuüm te trekken bij hogere freessnelheid.
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: pendel frezen

Bericht door DaBit »

Hoe communiceer je nou de machinecoordinaten naar de PLC? Kwamen die uit dat RS232 poortje, of werkt het anders?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: pendel frezen

Bericht door janplastiek »

janplastiek schreef:De kogel is door de kerk, de Beckhoff plc gaat er uit en wordt vervangen door een Siemens S7-1200cpu PLC met 32 digitale uitgangen
de communicatie gaat over tcp/ip.
er komt dan de mogelijkheid om:
1) enkel manueel te schakelen via touchscreen
2) volledig automatisch
3) manueel (met voorrang) samen met automatisch, zodat de plaat door de manueel gekozen posities op zijn plaats blijft als de frees bvb verwisseld wordt op een positie die buiten het plaat oppervlak valt, anders zou de plaat los komen te liggen en kunnen verschuiven. en door de automatische selectie blijft de plaat tijdens het frezen overal vast op het spoilboard.
zoals ik eerder vermelde gaat de Beckhoff plc eruit, het Beckhoffmannetje vroeg goudgeld om dit te programmeren.
Dit vervangen naar Siemens met programmatie is 1/3 van de prijs die het Beckhoffmannetje vroeg,
Het Siemensmannetje was door een goed bevriende klant doorgestuurd.
Ik denk dat het Siemensmannetje door deze voor hem grote klant lichtjes onder druk gezet is om mij voort te helpen, of de prijs zeer schappelijk te houden.

ivm je vraag over de communicatie: Het Siemensmannetje zei dat hij eerst met tcp/ip wil werken, de plc krijgt een vast ip adres in het netwerk.
Dit zou volgens hem meer dan goed moeten zijn.

de simulatie draaide zonder verbinding, hij had er een simulator aan hangen, telkens de positie uit een zone ging, maakte de positie een hoek van 90° net als dat break-out vroeger ;-)
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: pendel frezen

Bericht door janplastiek »

Hier even 2 printscreens van de nieuwe opzet voor de bediening, het Siemensmannetje heeft nog 12 snelkoppelingen bij gemaakt om een groep van zones(500mm x 500mm per zone) met 1 klik in te schakelen.
Deze snelkoppelingen zijn vrij te configureren zodat ik standaard platen of een bepaalde vorm snel kan vast leggen.

9535

9536
Breek de dag, frees een lijntje.
Plaats reactie