Kracht benodigde stappenmotor testen

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Kracht benodigde stappenmotor testen

Bericht door Guvner »

Hallo allemaal. Voor mijn zelfbouw tafel ben ik aan het kijken wat ik nodig ga hebben qua kracht van de stappenmotoren.

Is het mogelijk om op een of andere manier te testen hoeveel kracht mijn stappenmotoren moeten hebben om de portaal, de y-as en de spindel op de z-as te laten bewegen? Als ik die kracht weet kan ik een stappenmotor nemen die daar dan weer net iets boven zit met zijn kracht.

Anyone?
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Frederik10en
Berichten: 147
Lid geworden op: 08 jun 2014 22:19
Locatie: Tienen
Contacteer:

Re: Kracht benodigde stappenmotor testen

Bericht door Frederik10en »

Ik heb hiervoor een digitale momentsleutel gekocht (een tussenstuk / moer- sleutel) van 1/4" Kraftwerk art 4081-14 +- 4% / digitale torque adaptor helaas 6 - 30 nm / zit wel met erg zware machines bezig...

iets van een 60€ ex btw
Ben er erg tevreden over.

mvg

Frederik
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kracht benodigde stappenmotor testen

Bericht door DaBit »

Je kunt toch gewoon een touwtje om die spindel wikkelen en er met een veer(unster) aan trekken?

Veel zegt het echter niet. Statisch vs. dynamisch is nog een verschil, en stappenmotoren leveren bij verschillende toerentallen ook verschillende koppels.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Kracht benodigde stappenmotor testen

Bericht door Guvner »

DaBit schreef:Je kunt toch gewoon een touwtje om die spindel wikkelen en er met een veer(unster) aan trekken?

Veel zegt het echter niet. Statisch vs. dynamisch is nog een verschil, en stappenmotoren leveren bij verschillende toerentallen ook verschillende koppels.
En hoe lees ik dat dan? Als ie dan op zeg ff 1 Kg staat, wat voor nm stappenmotor moet ik dan hebben?
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kracht benodigde stappenmotor testen

Bericht door DaBit »

Als de diameter van het stukje spindel waar je je hele dunne touwtje overheen wikkelt 10mm is, dan is de arm dus 5mm. 1kg = ~10N op 5mm. kracht maal arm blijft constant, dus op 10mm afstand zou je nog maar 5N nodig hebben. Op een meter nog maar 0,05N. Oftewel: je koppel is 0,05Nm.

Het zegt alleen niks. Veel energie, tot wel 80% toe, gaat zitten in het versnellen van de roterende massa bijvoorbeeld.

Leer hier maar eens en download de spreadsheet: http://cnczone.nl/knowledge/kb_show.php?id=25
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
tantan
Donateur
Berichten: 562
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: Kracht benodigde stappenmotor testen

Bericht door tantan »

maak een panlat van een meter aan de spindel, hang er een emmer aan, vul die met water tot de spindel gaat bewegen. bepaal het gewicht (halve panlat en emmer + water) *10 en voila....
KaRaMBa
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 sep 2009 14:17
Locatie: Apeldoorn

Re: Kracht benodigde stappenmotor testen

Bericht door KaRaMBa »

@tantan, even practisch: hoe monteer ik een panlat van een meter zonder slip horizontaal aan een spindel met - zeg - een diameter van 16mm?
DAZ
Berichten: 91
Lid geworden op: 06 apr 2013 19:42
Locatie: Huijbergen

Re: Kracht benodigde stappenmotor testen

Bericht door DAZ »

Op die lat leg je aan het eind een stukje karton en daar nog een stukje lat op
Op een steek van bv 40 mm boor je twee gaatjes en zet daar boutjes in
Op de scheiding boor je een gat van 16 mm

Gooi het karton weg en je hebt een klem koppeling.

Simpel

Kees
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Kracht benodigde stappenmotor testen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

KaRaMBa schreef:@tantan, even practisch: hoe monteer ik een panlat van een meter zonder slip horizontaal aan een spindel met - zeg - een diameter van 16mm?
Je zou van een beetje hobbyist toch verwachten dat ze dat wel kunnen verzinnen.
Dik blok hout, gat er in, gleuf erbij, paar grote schroeven.
Maar het hoeft niet een panlat te zijn, mag ook een pollepel, stepwieltje oid (of misschien het tandriemwieltje wat precies past) zijn. Als je in je achterhoofd maar de kracht maal arm onthoud.

Ik heb op dit te simpele advies wel eens een order gemist, het management vond het nodig dat er op z'n minst dure digitale meetapp. werd gekocht. :mrgreen:
( een andere klant vond het echter wel een prima oplossing )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Ratman
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 mar 2014 15:11
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Re: Kracht benodigde stappenmotor testen

Bericht door Ratman »

Op wat voor waarden komt het meestal uit voor bijvoorbeeld op een kruistafel?
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Kracht benodigde stappenmotor testen

Bericht door Guvner »

Ik heb geen idee... Ik ben er ook nog niet uit wat ik moet gaan nemen.

Zojuist vernomen dat mijn pakketje met alu profielen is aangekomen bij mijn opa, dus ik ga vanavond eerst maar eens mijn spulletjes uitpakken en eens een eerste opzet maken van hoe het geheel er uit gaat zien.

Daarna maar eens verder denken over hoe de portaal er op gaat komen en hoe we alles gaan aansluiten. Als allerlaatste ga ik dan pas de steppers bestellen want dan is het pas mogelijk te gaan testen hoeveel kracht er op de as nodig gaat zijn om dit spul te laten bewegen.
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
JimmP
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 jul 2014 13:09

Re: Kracht benodigde stappenmotor testen

Bericht door JimmP »

Volgens mij is het toch niet de bedoeling om enkel de wrijvingskracht te overwinnen met het koppel van de stappenmotor.
De volgende dingen zouden ook in rekening gebracht moeten worden?

-kracht waarmee het freesje tegen het materiaal komt
-zwaartekracht, vooral van de z as

-en dan inderdaad ook dynamisch zoals al is aangehaald
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Kracht benodigde stappenmotor testen

Bericht door Guvner »

Heb je helemaal gelijk in, maar allereerst moet je toch weten hoeveel je nodig hebt om het geheel te kunnen bewegen? Daarna de rest bepalen en dan weet je wat er nodig is.
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: Kracht benodigde stappenmotor testen

Bericht door mark3 »

Ik heb de kracht bepaald met een panlat en een pak suiker, hiermee kunnen uitrekenen wat het minimale koppel was (dit is nooit echt veel) voor de spindel in beweging te zetten. Toen tot de conclusie gekomen tot ik hieraan niets had aangezien de machine ook moet versnellen en vertragen.
De volgende motorkeuzebepaling was naar de machine kijken, is groot (2000KG), dus grote motoren besteld van 12Nm. Hierbij de kracht uitgerekend die de spindel zou duwen bij stilstand, ruim voldoende voor mijn gevoel.
De motoren zullen ook wel kleiner gekund hebben, sommigen kunnen dat berekenen, ik niet. Gegevens van de motoren zijn soms moeilijk te vinden (koppel bij toerental) en wrijvingswaarden en traagheidsmomenten van de spindels weet ik al helemaal niet.
Mijn oplossing is dus -beter te grote motoren dan geen motoren. (geldt voor veel dingen in het leven)


Grt Mark
Plaats reactie