Ferm md 350

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ferm md 350

Bericht door hfjbuis »

In deze handleiding staat op pagina 13/14 hoe tandwielen uitgelijnd kunnen worden voor deze draaibank.
https://www.arceurotrade.co.uk/machineg ... -Guide.pdf

Voor het stellen van de speling tussen de tanden, gebruik ik normaal 80 grams papier dat heeft "de juiste dikte" voor tandwielen Modul 1 en 1.5

Als de afstand tussen de tandwielen op dezelfde as te klein is, plaats de tandwielen met de schouder (verdikking) tegen elkaar. Is dat niet genoeg, zet er dan een ring tussen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Ferm md 350

Bericht door Papaatje »

Volgens mij moet je het buitenste tandwiel, het linker, gewoon omdraaien.
Je kunt de borst zien waar de moer tegen aan zit, deze moet tegen het andere tandwiel zitten. Deze borst is volgens mij daar ook voor bedoelt.
Volgens mij is het probleem dan opgelost. ;-)
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Ferm md 350

Bericht door Papaatje »

Papaatje schreef: 27 sep 2022 18:36 Volgens mij moet je het buitenste tandwiel, het linker, gewoon omdraaien.
Je kunt de borst zien waar de moer tegen aan zit, deze moet tegen het andere tandwiel zitten. Deze borst is volgens mij daar ook voor bedoelt.
Volgens mij is het probleem dan opgelost. ;-)
Zo zit het op mijn draaibank:

24526

Van de zijkant kun je zien dat het tandwiel vlak is, de borst zit dus aan de kant waar het andere tandwiel tegenaan zit:

24507
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 215
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: Ferm md 350

Bericht door André-R »

Ook wel even de moeite waard om te kijken wat hulpstukken kosten. Ik had ooit een Emco Maximat, heel mooi bankje maar een andere klauwplaat kostte me al een vermogen en reserve onderdelen (de schakelaars) waren niet meer te krijgen. Ga voor iets universeels zoals b.v.een camlock opname voor je klauwplaat . PS ik heb ook een Ferm bank gehad, vond m echt niet verkeerd..
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: Ferm md 350

Bericht door keesijp60 »

Ik heb na eens goed gekeken te hebben ontdekt dat in de tandwielkast zelf, er 2 blokkeerschroefjes zitten die er zijn om de lagers vast te houden, beide zaten los, en ik heb het donkerbruine vermoeden dat de zaak dus is verlopen.

Ik heb geen moeite met de tandwielen afstellen, maar middelste tussentandwiel zit te hoog, daardoor raakt hij ook het buitenste tandwiel van de tandwielkast zelf, waar dus die dubbele tandwielen op zitten die tegen elkaar in draaien.

Dat mag natuurlijk niet, het ratelt en als dat vastslaat wat dan.

Dit was en is dus het probleem, in de tandwielkast zelf zie je ook dat de tantwielen wat buiten de loopvlakken steken wat mijn vermoeden bevestigt, ik moet de zaak dus naar buiten trekken, ik ga eens kijken hoe, ik denk wel een idee te hebben.

vrg kees
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: Ferm md 350

Bericht door keesijp60 »

Even voor deduidelijkheid het betreft een afwijking waarbij tussentandwiel was verschoven
en raakte daardoor het tegengesteld draaiende tandwiel.

Tandwiel lagers uit bak beetje verplaatsen in horizontale richting totdat tandwielen gelijk liggen, en dan borgen.

NU zitten de tandwielen wel goed en raken ze elkaar niet meer, in de bak zou voor het goede ook
de andere set tandwielen beetje verschoven moeten worden maar daar kan ik zo niet bij, het
kan ook geen kwaad.

op de een of andere manier verlopen en of aan geknutselt,

Zaak opgelost.

vrg kees
Bijlagen
DSCN5091[1].JPG
DSCN5084[1].JPG
Technician
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 nov 2022 12:31

Re: Ferm md 350

Bericht door Technician »

Ik ben nieuw op dit forum en sinds kort in het bezit gekomen van een MD500 (erfstuk). Ik ben begonnen met demonteren en delen te reviseren. Ook hier waren de tandwielen dus verkeerd om gemonteerd.
Nu heb ik een aanpassing op de noniusschijven van alle spindels gemaakt. Spieën er uit gedraaid busjes voor terug geplaatst met een iets grotere lengte dan de dikte van de nonius en speling vrij gemaakt. In de nonius tapgaatjes M5 gemaakt en voorzien van M5 inbusjes. (moeten nog gekarteld worden) Nu kan je de nonius ten minste op nul stellen. (zie foto)
Dit is de eerste aanpassing. Volgende wordt een digitale liniaal, zo'n goedkope van HBM met losse uitlezing, gezien bij een relatie op een MYFORD en werkte top.
Ik heb nog een vraag, heeft iemand al eens de hoofdspil gedemonteerd of gereviseerd. Ik ben opzoek naar een tekening.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ferm md 350

Bericht door hfjbuis »

Technician,

Welkom op het forum.

Het is gebruikelijk dat je voor je eigen onderwerp een eigen topic start om e.e.a. overzichtelijk te houden.
Hier kun je een handleiding downloaden. Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Huub
https://www.libble.eu/ferm-md-500/online-manual-520568/

Misschien iet om in de knowledge base te zetten :?:
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Ferm md 350

Bericht door Kars-cnc »

hfjbuis schreef: 22 dec 2022 23:32 Het is gebruikelijk dat je voor je eigen onderwerp een eigen topic start
Nouuuw... het is toch nog redelijk on-topic, MD350 en MD500...?
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Ferm md 350

Bericht door benkr »

hfjbuis schreef: 22 dec 2022 23:32
https://www.libble.eu/ferm-md-500/online-manual-520568/

Misschien iet om in de knowledge base te zetten :?:
Staat er inmiddels in.
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: Ferm md 350

Bericht door keesijp60 »

Technician schreef: 22 dec 2022 21:29 Ik ben nieuw op dit forum en sinds kort in het bezit gekomen van een MD500 (erfstuk). Ik ben begonnen met demonteren en delen te reviseren. Ook hier waren de tandwielen dus verkeerd om gemonteerd.
Nu heb ik een aanpassing op de noniusschijven van alle spindels gemaakt. Spieën er uit gedraaid busjes voor terug geplaatst met een iets grotere lengte dan de dikte van de nonius en speling vrij gemaakt. In de nonius tapgaatjes M5 gemaakt en voorzien van M5 inbusjes. (moeten nog gekarteld worden) Nu kan je de nonius ten minste op nul stellen. (zie foto)
Dit is de eerste aanpassing. Volgende wordt een digitale liniaal, zo'n goedkope van HBM met losse uitlezing, gezien bij een relatie op een MYFORD en werkte top.
Ik heb nog een vraag, heeft iemand al eens de hoofdspil gedemonteerd of gereviseerd. Ik ben opzoek naar een tekening.
Zon digitale liniaal is volgens mij vooral voor deze ferm bank een aanrader, de spindels in deze banken hebben 0.04 mm per streepje en is nogal verwarrend. je kan ook de wielen niet tegenover elkaar op nul zetten.

Een vraag heb ik nu ook, kan je eigenlijk linkse draad doen met deze bank want in mijn ogen draait ie net verkeerd om en kan je niks omzetten, hij kan wel andersom draaien maar de langsvoeding is dan nog steeds voor rechtse draad.

dank alvast.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ferm md 350

Bericht door hfjbuis »

Als je de voeding kunt omzetten van R=>L (normaal) naar L=>R, dan kun je ook linkse draad snijden. Dat omzetten moet eigenlijk wel kunnen om linkse beitels te gebruiken. N.b zelfs op mijn kleine HBM 300, zit zo'n handel.

Voor linkse draad moet je ook een linkse beitel gebruiken omdat de vrijloop aan de andere kant van de beitel moet zitten. Voor draad met een kleine spoed, kun je ook met een rechtste beitel wel weg komen. M8 linkse draad, kan ik met een mijn inserts (0.5..1.5 spoed) voor rechtse draad snijden.
Mijn HSS beitels slijp is sowieso zodat ze link en rechtse draad kunnen snijden.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: Ferm md 350

Bericht door keesijp60 »

Ik heb de as er uit gehaald voor nieuwe lagers, zo kan ik gelijk zien hoe de flens er op zit.

Wel deze is gemaakt uit een stuk, kan er dus niet af.

moet deze dus aanpassen en of de gaten boren in de klauw en tappen.

IK heb een nieuwe vierklauw, deze had ik nodig.
Bijlagen
DSCN5688[1].JPG
DSCN5689[1].JPG
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: Ferm md 350

Bericht door keesijp60 »

Geboord en getapt.

nu zit ie weer stevig in het zadel.
Bijlagen
DSCN5690[1].JPG
Plaats reactie