Newb vragen over trapeziumdraad

Ook de moeren en aanverwanten artikelen kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Nilez
Berichten: 19
Lid geworden op: 24 mar 2014 21:35

Newb vragen over trapeziumdraad

Bericht door Nilez »

Beste forumleden,

Ik ben veel aan het lezen over de bouw van een cnc portaalfrees en dan kom je natuurlijk ook veel op het Amerikaanse cnczone.com forum terecht. Daar hebben ze het bij trapeziumdraad (ACME thread) altijd over "start" als eigenschap van de draad. Met bijvoorbeeld "10 threads/inch en 2-start" zou je as daardoor bij hetzelfde rpm 2 x zo snel bewegen ivm "single start" draad.
Ik kan iets vergelijkbaars echter niet terugvinden bij het trapeziumdraad uit Nederland zoals bij Damencnc en trapziumdraad.nl. Zie ik iets over het hoofd?

Alvast bedankt,
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Newb vragen over trapeziumdraad

Bericht door rkr »

je hebt ook schroefdraad met dubbele spoed, dus 2 groeven die los van elkaar zijn, misschien dat ze dat bedoelen

je hebt dan wel meer snelheid door de grotere spoed
Nilez
Berichten: 19
Lid geworden op: 24 mar 2014 21:35

Re: Newb vragen over trapeziumdraad

Bericht door Nilez »

Bedankt rkr,

Dubbele spoed. Dat klinkt al in de buurt inderdaad. Toch apart dat het voor die Amerikanen zo'n begeerde eigenschap is en ik er oa op dit forum nog niet zo direct veel over tegenkom. Is bijvoorbeeld toch heel gunstig voor je motoren omdat die daarom minder rondes hoeven te maken en toch afstanden kunnen behalen met behoud van torque (in het Nederlands "koppel"?) ?
deckel515
Berichten: 410
Lid geworden op: 04 okt 2011 19:32
Locatie: Mijdrecht (utrecht)
Contacteer:

Re: Newb vragen over trapeziumdraad

Bericht door deckel515 »

Je koppel verlaagt , want als jij een trapdraad hebt met 2 gangen is de spoed vaak groter , word gedaan om toch veel kracht op de draad te kunnen houden of juist heel precies te zijn zonder dat je je het schompes moet draaien ..

Mij lijkt t voor een freesmachien nogal onzinnig , deze spindels zijn duur , de moeren ook..
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Newb vragen over trapeziumdraad

Bericht door assink »

Voor grote lengtes is het wel zinnig aangezien je toerental lager ligt voor dezelfde snelheid. trapeziumdraad.nl heeft wel spindels met meervoudige spoed, prijs valt mij alleszins mee. Alleen ben je minder vrij qua keuze van moeren.
deckel515
Berichten: 410
Lid geworden op: 04 okt 2011 19:32
Locatie: Mijdrecht (utrecht)
Contacteer:

Re: Newb vragen over trapeziumdraad

Bericht door deckel515 »

Is t nog zoveel goedkoper als een omloop spil ?
Nilez
Berichten: 19
Lid geworden op: 24 mar 2014 21:35

Re: Newb vragen over trapeziumdraad

Bericht door Nilez »

Bedankt,

Ik ontleende mijn voorbeeld eigenlijk aan de uitleg hieronder (vooral laatste zin). Bedoelen ze met "power" dus niet "koppel"?

"The starts are also referred to as "Speed Ratio" by suppliers.
A two start rod would move the axis twice as fast as a single start rod when turning at the same rpm, so it is designated as having a speed ratio of 2:1.
Note that steppers lose power at higher speeds; therefore, leadscrews that permit the steppers to turn slower can give the axes better speed and power"

In ieder geval is het dus een duurder en geen gangbaar product.
Nilez
Berichten: 19
Lid geworden op: 24 mar 2014 21:35

Re: Newb vragen over trapeziumdraad

Bericht door Nilez »

Maar voor een tafeltje met een werkruimte van 60 x 60 cm is het dus allemaal niet zo boeiend begrijp ik ;-). Hou ik het mooi bij het gangbare draad en moeren.
Plaats reactie