motor acceleratie

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ebaw

motor acceleratie

Bericht door ebaw »

hoi, ik heb een vraag wat betreft motor acceleratie.
mijn motors zijn 1nm stappenmotors , in mach 3 kun je een snelheid en een acceleratie instellen.
de snelheid heb ik op 600mm/minuut staan, dat lijkt me een redelijke waarde, maar ben een leek.
de acceleratie daarentegen heb ik op 100 mm/sec staan en ik weet totaal niet of dit nu hoog is of laag.
en is er een verband tussen acceleratie / snelheid/nauwkeurigheid?
bedankt voor de hulp
ivo
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: motor acceleratie

Bericht door Erik »

Het is mis als de motoren stappen overslaan.

Gewoon uittesten wat de maximaal haalbare snelheid en acceleratie is. Ga je te hoog dan blijven de motoren stilstaan. Natuurlijk een veiligheidsmarge inbouwen. Stel bij 1000mm/min. treed er stapverlies op, dan als maximale snelheid 600mm/min. instellen. Wel uittesten over de volle lengte van de assen, op sommige plekken loopt de boel iets stroever dan op een andere plek op de as.
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: motor acceleratie

Bericht door Arie Kabaalstra »

ik heb één en ander uitgebreid getest.. 't meeste rendement haal je uit de machine als je zoekt naar een zo hoog mogelijke acceleratie, dan is de maximale snelheid weliswaar lager, maar als je veel tussenliggende bewegingen moet maken, dan gaat de acceleratie meetellen.. behoorlijk meetellen...

ik heb wel mensen gesproken: "Mijn machine haalt 4m/min ijlgang!!", maar daar had de machine dan ook de hele tafellengte voor nodig.. ergo, op kortere bewegingen haalt ie dat bij lange niet.. mijn machine loopt "slechts" 2m/min ijlgang, maar hij is met een acceleratie van 200 mm/sec² in no time op volle snelheid..dat duurt maar een paar tienden..
ebaw

Re: motor acceleratie

Bericht door ebaw »

bedankt, ga vandaag eens uitgebreid testen
ivo
Plaats reactie