Pendant/MPG Eding CNC

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Pendant/MPG Eding CNC

Bericht door Zee&Zee »

Ik heb een vraag mbt een pendant voor Eding CNC (CPU 5b)

Na enig googlen en het forum te browsen ben ik zover dat je helemaal zelf een pendant van scratch kan gaan maken.... of bij Damen CNC de basic versie kan kopen. Laten we er even vanuit gaan; beide wil ik nu even niet.

Maar kun je in theorie eigenlijk gewoon alle pendants eraan knopen ( ook die bv op Ebay worden aangeboden voor Mach3 etc ) ? Klopt mijn veronderstelling dat het gewoon een kastje is met een encoder wiel en een paar knoppen ?

Het encoder wiel zal imo zowiezo nog wel werkend te krijgen zijn, maar zijn er andere (hardwarematige/software) issues waarom een degelijke pendant niet met Eding CNC werkt ? Of is het gewoon een kwestie van de desbtreffende Pinout op de connector in de controlkast juist bedraden naar de Eding print, en dan daarbij de juiste software instellingen in Eding CNC?

In het kort;

1) kan het ?
2) heeft iemand zelf zo'n chinees aan zijn Eding geknoopt ?
CNC you later
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Pendant/MPG Eding CNC

Bericht door ruudpg »

Naar mijn weten is het zo dat het indrukken van een knopje op een Pendant gewoon een toetscombinatie van een normaal toetsenbord simuleert, net zoals dit ook kan met een Pokey's of x-keys bord. Ik denk dat het eerder het probleem is dat er voor Mach andere toetscombinatie's gebruikt worden dan bij Eding.
wilfred1970
Berichten: 683
Lid geworden op: 22 dec 2010 19:14
Locatie: Steenbergen NB

Re: Pendant/MPG Eding CNC

Bericht door wilfred1970 »

Ben er toevallig zelf mee bezig.
Zo'n chinees aan de usbcnc te hangen.
De documentatie geeft genoeg aanwijzingen.
Je gebruikt 2 boxed headers 10pins op je controller, de ene hang je aan je encoder de andere is een analog-in poortje. Daar hang je je draaischakelaars aan met weerstanden. Die weerstand meet je systeem, zo weet hij welke stand je draaischakelaar staat.
Wel in je setup van je cnc prg alles goed instellen...
floriske.nl
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 jan 2008 14:38
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Pendant/MPG Eding CNC

Bericht door floriske.nl »

Een "analoge" pendant zoals je in grote hoeveelheden op ebay ziet is standaard niet correcte bedraad voor EdingCNC

Deze zal je open moeten maken en anders aan moeten sluiten, hieronder valt ook het plaatsen van een aantal weerstanden op de keuzeschakelaars.

De digitale versies werken sowieso niet op de EdingCNC software.
wilfred1970
Berichten: 683
Lid geworden op: 22 dec 2010 19:14
Locatie: Steenbergen NB

Re: Pendant/MPG Eding CNC

Bericht door wilfred1970 »

precies, daar ben ik ook mee bezig.
De handleiding van Eding geeft hier genoeg duidelijkheid in.
Het encoderwiel en de noodstop werkt zondermeer gelijk; voor de twee keuzeschakelaars zul je toch even moeten gaan zitten met de soldeerbout in de hand... ;-)
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Pendant/MPG Eding CNC

Bericht door Lude »

Heb zelf die pendant van Damen, dat is geen fijn ding. Helemaal de play knop, die perongeluk indrukken word je niet blij van.
De behuizing is ook zeer matig...

Als je extra knoppen wilt, maar geen zin hebt in pokeys. Autohotkey + een extern usb numeriek toetsenbordje werkt erg prima.
floriske.nl
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 jan 2008 14:38
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Pendant/MPG Eding CNC

Bericht door floriske.nl »

Sorotec heeft ook een pendant bouwkit, speciaal ontwikkeld voor EdingCNC, maar die is weer vrij kostbaar voor een eenvoudige versie:

http://www.sorotec.de/shop/product_info ... cnc.html//
wilfred1970
Berichten: 683
Lid geworden op: 22 dec 2010 19:14
Locatie: Steenbergen NB

Re: Pendant/MPG Eding CNC

Bericht door wilfred1970 »

da's best pittig voor een encoder wiel met een paar buttons....
zoiets is supersimpel zelf te maken voor een paar tientjes.
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Pendant/MPG Eding CNC

Bericht door Lude »

Idd, die behuizing en knopjes komen zo bij de Conrad weg..
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Pendant/MPG Eding CNC

Bericht door audiomanics »

Eenvoudige knopjes een een encoderwieltje heb ik al heel lang zo...
Hier zitten wat meer knopjes op dan ik momenteel gebruik want die zaten er nog in voor mijn vorige controller.
Misschien dat ik ze ooit via een pokey's ga aansluiten maar vooralsnog zijn de meeste knoppen nu functieloos..
Maar het idee is duidelijk.. de bestanden heb ik nog wel eventueel..
153

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Pendant/MPG Eding CNC

Bericht door Zee&Zee »

Bedankt allemaal, veel info binnen een dag. Top !

Die van damen leek me ook al niet echt ergonomisch en net als de sorotec versie een 'prijs' voor het wiel en de twee knoppen, vooral als je ze eigenlijk anders wil.

Ok modificeren dus of toch zelfbouw.

Ik had de Eding manual al ff door zitten spitten voor dat ik de topic postte, en misschien ben ik een blinde kip, maar ik vindt wel de shortcuts voor pendant bouwers, maar dat zijn dan toetsenbord shortcuts, dus dan zit je automatisch aan een Pokeys print vast om daar input aan te geven middels een pendant met toetsen ? Of mis ik iets ? ... maar hoe emuleer je die toetsen combi's evt dan door verschillende weerstanden te gebruiken, dat zie ik niet in de manual terug ? Tipje van de sluier Wilfred ? Ben erg benieuwd naar de resultaten met de Chinees in iedere geval...Welk type ben je aan het modificeren ?
Laatst gewijzigd door Zee&Zee op 28 jan 2014 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
CNC you later
wilfred1970
Berichten: 683
Lid geworden op: 22 dec 2010 19:14
Locatie: Steenbergen NB

Re: Pendant/MPG Eding CNC

Bericht door wilfred1970 »

cpu5b heeft een boxed header met 3 analoge inputs, die elk een waarde inlezen.
draaischakelaar heeft meerdere weerstanden, 3,3V erover en een draadje naar bv analog1.
ik zal tzt wel wat verder uitwerken...
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Pendant/MPG Eding CNC

Bericht door Zee&Zee »

Heb net (weer) ontdekt dat Bert de echte belangrijke info in de flyer heeft staan voor de CPU ipv de handleiding. Grappige/stomme :!: is dat IK hem nota bene een jaar gelden had getipt de pin out nummering van een connector te vermelden in die flyer ( anders is het zo gissen voor mensen zoals ik) bij een ander probleem, en dat ie mijn screenshots die ik had bijgevoegd er ook in heeft gezet....

Ik had hem toen ook opgemerkt dat die info voor CPU's met voorbeelden gewoon in de handleiding erbij te zetten ( bv achteraan)... wel zo handig imo... Dat eerste heeft ie wel gedaan, dat tweede niet... Toen wilfred begin over de manual en 'duidelijk' snapte ik het voor geen meter, tot het langzaam begon te dagen.... De helft v/d info staat in de manual http://www.edingcnc.com/index.php?pagin ... 1&taalid=1, rest in de flyer http://www.edingcnc.com/index.php?pagin ... s&taalid=1 (voorbeeld schema) .

Ben nu twee keer in dezelfde valkuil gestapt :mrgreen: Een ezel.... ~Ohh well, blame it on the 18 hour workday~
CNC you later
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Pendant/MPG Eding CNC

Bericht door mostudio »

floriske.nl schreef:Sorotec heeft ook een pendant bouwkit, speciaal ontwikkeld voor EdigebruikenNC, maar die is weer vrij kostbaar voor een eenvoudige versie:

http://www.sorotec.de/shop/product_info ... cnc.html//
De behuizing die ze gebruiken kan je kopen bij conrad voor 22 euro.
Ik wil die ook gaan gebruiken.
Plaats reactie