Speciale scharnieren

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Sjuul
Contacteer:

Speciale scharnieren

Bericht door Sjuul »

Hallo Mannen,

Mijn machine moet zo nu en dan ook eens wat doen voor de kost, en met die gedachte ben ik afgelopen weekend begonnen aan een buitenhaard/tuinkachel.
Het idee is helder, het ontwerp iets minder.
In de animatie is te zien hoe hij wordt, gisteren alle delen uit gesneden en volgend weekend hoop ik hem in elkaar te lassen.

Het probleem waar ik nog geen goede oplossing voor heb is het openzetten van de vulkleppen.
Ik wil graag dat deze zijn te openen en te vergrendelen in een open stand.
Moet wel een beetje doordacht en strak zijn dus geen kettinkjes met haakjes of raamuitzetters, magneetjes zijn door de temperatuur ook al afgevallen.
Het mooiste is als de kleppen met iets van een pook geopend en gesloten kunnen worden ivm het opwarmen van het ijzer

Voor de rest zijn alle ideeën welkom (vooral de ongewone maar het liefs iets dat ik zelf kan fabriceren)

Sjuul
audiomanics
Donateur
Contacteer:

Re: Speciale scharnieren

Bericht door audiomanics »

Ik heb er twee:
-Kastdeurscharnieren met een veer. Mogelijke moet je de veer vervangen door een sterkere.
- twee scharnieren met daar tussen een sleuf waarbinnen een veer kan bewegen.. Zo wordt de klep dicht getrokken en als je de klep over het kantelpunt heen trekt blijf hij open staan.
Een veer kan wel wat warmte hebben eventueel las je er aan de binnenzijde een u-profieltje overheen.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
janplastiek
Donateur
Contacteer:

Bericht door janplastiek »

Sjuul,

kan je in de scharnieren niet een vergrendeling maken?
Als je in de ene kant van een laspaumelle een inkeping in de kopse kant van de buis van paumelle maakt en aan de penkant een pen, kan je na het openen de deur iets verschuiven zodat de pen in de inkeping gaat en de deur tegen houdt.
ook kan je met een scharnier waar een bout door zit, door deze aan te draaien de deur blokkeren, maar dit zal te warm worden denk ik.
http://shakehand-lerou.elesa-ganter.com ... fa-ers/eg/
en iets in deze stijl

http://shakehand-lerou.elesa-ganter.com ... n/cfu./eg/
Breek de dag, frees een lijntje.
Sjuul
Contacteer:

Bericht door Sjuul »

Kees, Jan bedankt voor jullie reactie en het meedenken.

Kastdeurscharnieren lijken mij niet echt vuur bestendig tenminste op de langere termijn.
Een verend constructie had ik ook al aan zitten denken, iets zodat de kleppen worden open gedrukt, de klep zou dan met een schuifje dicht gezet kunnen worden..

een klep die zo stroef gaat zodat ie blijft open staan is ook een optie, echter loop je het gevaar dat door het opwarmen het scharnier wat meer ruimte krijgt en toch dicht valt

Ik zit nu te prakkiseren om een strip aan de schterkant te maken die kan schuiven haaks op het scharnier, aan de voorkant door de deksel een knop of oog op die strip, klem omhoog knop iets naar onder schuiven zodat ie in een slot valt en de klep omhoog houd (ik weet niet of dit nog te volgen is :roll: )

86388639

Sjuul
wilfred1970

Bericht door wilfred1970 »

tandheugeltje?
audiomanics
Donateur
Contacteer:

Ik zal dat veer verhaal even verduidelijken:
8640
Daar zie je in het linker gedeelte de veer in twee standen: klep open en klep dicht.. (rechts is de klep en links is de bovenkant)
In het rechter gedeelte zie je de sleuf waar de veer doorheen kan. die zwarte stukken zijn de pennen waar de veer aan de deksel/bovenkant zitten. de rode lijn is het scharnierpunt.
Om de veer te beschermen kun je aan de onderzijde een stuk U-profiel lassen zodat ook die sleuf nog dicht is als de klep dicht is.

Kees
Sjuul
Contacteer:

Bericht door Sjuul »

audiomanics schreef:Ik zal dat veer verhaal even verduidelijken:
Kijk nu konen we al meer in de richting, het idee is zeker de moeite waard om te onderzoeken.
Als je de veer in de het scharnier inwerkt moet het wel en hele sterke veer zijn of een heel groot scharnier.
Ik ga kijken ofik de veer in de klep kan bouwen maar dan los van het scharnier....

Bedankt Kees, de raadjes draaien weer op volle toeren.
zeeschuim

Bericht door zeeschuim »

Het is een kachel? Dan heb je toch binnen de kortste keren uitgegloeid staal ipv veren?
Sven
Contacteer:

Bericht door Sven »

Dat dacht ik ook meteen.

Moet je niet kijken of je scharnieren kan vinden die geen ronde uitsparing hebben waar de scharnierpen in zit maar een 0 vorm, twee cirkels naast elkaar?

Laat de klep in omhoog getrokken stand zakken zodat hij niet meer terug kan scharnieren. Dan optillen/trekken om te ontgrendelen en dicht doen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Mcgyver
Has thanked: 1 time

Bericht door Mcgyver »

Is het niet een idee om de klep naar onder te laten scharnieren?

Zo hoeven de kleppen niet geborgd te worden :-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

audiomanics schreef:Ik zal dat veer verhaal even verduidelijken:
Mooi uitgelegd Kees.

Zal inderdaad een sterke veer moeten zijn, misschien kun je iets met schotelveren, zijn lekker sterk op een korte slag.
En hij zal toch echt wel warm worden ( als die pyromaantjes eenmaal aan de gang gaan ) 300 graden is het zo, en ik denk niet dat dat de veer dat leuk vind, maar dat is uit te proberen.

En Sjuul, leuk idee kacheltje.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Sven schreef: Laat de klep in omhoog getrokken stand zakken zodat hij niet meer terug kan scharnieren. Dan optillen/trekken om te ontgrendelen en dicht doen.
Misschien wel betrouwbaarder dan veren.
Als de klep te zwaar is om uit het 'slotje' te trekken, zou je ook een schuifje die taak kunnen geven. Er zal toch ook wel een handvat aan moeten, hefboompje er aan, en in bovenste stand weer locken.
audiomanics
Donateur
Contacteer:

zeeschuim schreef:Dan heb je toch binnen de kortste keren uitgegloeid staal ipv veren?
Ik schrijf daarom ook dat je aan de onderzijde een stuk U-profiel kan lassen. Zodoende zit die veer, bij gesloten klep, aan de buitenzijde.. De enige warmte wordt dan door straling gegeven.. ik vreet mijn (chocolade-paashaas-)schoen op als hij boven de 150 graden komt.. Eventueel neem je het Uprofiel iets groter, dan haalt hij dat al helemaal niet..
Moet ik dat nog verduidelijken met een tekening?

Het scharnier in mijn tekening is ook niet meer dan een buisje in stukjes gezaagd en om en om aan de klep en het huis gelast (vergelijkbaar met een eenvoudig deurscharnier)

Kees
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

audiomanics schreef:.. ik vreet mijn (chocolade-paashaas-)schoen op als hij boven de 150 graden komt.. Eventueel neem je het Uprofiel iets groter, dan haalt hij dat al helemaal niet..
Moet ik dat nog verduidelijken met een tekening?

Kees
Omdat we je tekening zo mooi vonden ? :lol:

Maar ik weet niet hoe het in jouw kringen gaat wanneer de bbq op is.
Ze (die andere familie weet je wel ;-) ) gooien er net zo lang hout op tot de hele kachel roodgloeiend staat, en dan zit je aan de 500 graden, ook het scharnier.
Plaats reactie