Uitlijnen Z-as

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Razor91
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 nov 2009 14:30
Contacteer:

Uitlijnen Z-as

Bericht door Razor91 »

Hallo allemaal!,

Ik heb onlangs voor de hobby een Emco fb2 aangeschaft.
Na wat spelen ben ik erachter gekomen dat mijn z-kolom niet haaks op het bed staat.
(Gemeten met poepi taster, en winkelhaak)

De hoek A(foto) is groter dan 90.
8628

Misschien zie ik iets heel onozels over het hoofd, maar ik weet geen mogelijkheid dit te corrigeren?
Iemand misschien een idee hierover?

Zelf verwachtte ik inbusboutjes waarmee het geheel stelbaar is. Ik zou daarvoor natuurlijk zelf een tapgaatje kunnen maken, ter hoogte van het rode kruisje(foto) en dan aan beide kanten van de as. Is dit een goed idee?
8629

(Het staat in de planning de fb2 te CNCen, vandaar alvast de machine gedigitaliseerd.)

Alvast bedankt!
deckel515
Berichten: 410
Lid geworden op: 04 okt 2011 19:32
Locatie: Mijdrecht (utrecht)
Contacteer:

Re: Uitlijnen Z-as

Bericht door deckel515 »

Uitvullen.nl ...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Uitlijnen Z-as

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dan zou ik er liever een strookje latoen koper tussen leggen.
Maar ik neem wel aan de die montage verpend is, anders hou je em ook niet haaks tov de X-as.
Of : schrapen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Uitlijnen Z-as

Bericht door hugo stoutjesdijk »

deckel515 schreef:Uitvullen.nl ...
Oeps! Google Chrome kan uitvullen.nl niet vinden
:lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Razor91
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 nov 2009 14:30
Contacteer:

Re: Uitlijnen Z-as

Bericht door Razor91 »

Niet verpend maar de hoek ten opzichte van de x-as is wel uit te lijnen middels twee inbussen.. ;-)

Vandaar dat ik ook hier voor twee inbusjes in gedachten had. Ook omdat dit sneller te meten en corrigeren is met de taster.
Terwijl ik voor een stukje latoenkoper de kolom steeds gedeelte los moeten halen, en moeilijker te bepalen hoeveel je exaxt nodig hebt? of zie ik dit verkeerd?
deckel515
Berichten: 410
Lid geworden op: 04 okt 2011 19:32
Locatie: Mijdrecht (utrecht)
Contacteer:

Re: Uitlijnen Z-as

Bericht door deckel515 »

Ja , maar met een reep latoen heb je een groter draagvlak dan met 2 boutjes
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Uitlijnen Z-as

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als je gaat afstellen met imbusbouten dan zijn die 2 puntjes alles waarmee de kolom gedragen wordt. Lijkt me niet stabiel.
Wanneer je meet wat de fout is , kun je redelijk berekenen hoe dik je moet uitvullen.
Haaksheid meten, doe je met omslag meting.
Je hebt al een puppy taster in de spil, hiermee meet je eerst of je tafel vlak is in Y-richting. Dan kun je met de taster uit het midden van de spil ( zodat je een cirkel beschrijft ) het verschil meten tussen voor zijde en achterzijde tafel, door je spil te draaien.
Wanneer de diameter van je metende cirkel ongeveer gelijk is aan de hoogte van het gietstuk, zal de dikte van het latoenkoper ook in de buurt van de gemeten fout zijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
deckel515
Berichten: 410
Lid geworden op: 04 okt 2011 19:32
Locatie: Mijdrecht (utrecht)
Contacteer:

Re: Uitlijnen Z-as

Bericht door deckel515 »

Haaksheid van de z as kan je niet meten met een omslagmeting , alleen door op een zuil op en neer te meten met de hoogte slag..
Omslagmeting is weer voor het uitlijnen van de kop tov de tafel
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Uitlijnen Z-as

Bericht door hugo stoutjesdijk »

deckel515 schreef:Haaksheid van de z as kan je niet meten met een omslagmeting , alleen door op een zuil op en neer te meten met de hoogte slag..
Omslagmeting is weer voor het uitlijnen van de kop tov de tafel
Je hebt helemaal gelijk :shock: .
Ik was er even van uit gegaan dat de spil evenwijdig aan de kolom zou staan, en dat is natuurlijk niet zo. oops.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Razor91
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 nov 2009 14:30
Contacteer:

Re: Uitlijnen Z-as

Bericht door Razor91 »

Bedankt voor jullie input!

waar zou ik latoenkoper kunnen aanschaffen? de eerste hits op google leverden alleen pakken met lengte van 2500mm op..
deckel515 schreef:Haaksheid van de z as kan je niet meten met een omslagmeting , alleen door op een zuil op en neer te meten met de hoogte slag..
Omslagmeting is weer voor het uitlijnen van de kop tov de tafel
Tot nu toe heb ik de manier van Hugo toegepast, een omslag meting. Hiermee zag ik verschillen in hoogte over de y-as, dit linkte ik aan een niet haakse kolom, wat bevestigd werd door een winkelhaak.
Ik zag ook verschil in hoogte over de x-as maar deze kan ik corrigeren middels twee stelboutjes..

Waarom is dit geen goede manier van meten? en zou je de meet manier met zuil eens kunnen toelichten? Deze is mij onbekend.

Groeten,
deckel515
Berichten: 410
Lid geworden op: 04 okt 2011 19:32
Locatie: Mijdrecht (utrecht)
Contacteer:

Re: Uitlijnen Z-as

Bericht door deckel515 »

Omdat je er niet vanuit mag gaan dat je kop haaks op je z as staat , vuiltje afwijking oid

Met een meetzuil bedoel ik een superhaaks stuk gereedschap , ik heb er 1 maar het kan netzogoed een goede haarhaak zijn of iets wat mooi haaks is ,
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Uitlijnen Z-as

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Razor91 schreef:Waarom is dit geen goede manier van meten?
Ik ging er te makkelijk van uit dat je freeskop hetzelfde doet als je Z-as kolom, maar daar kun je niet van uit gaan.
1e kun je de freeskop zwenken, dat kan de fout op de X-as zijn.
2e als het montagevlak van de freeskop iets afwijking heeft, en de freesspil dan niet zuiver evenwijdig met de Z-kolom is, klopt de omslag meting niet.

Maar ik vraag me nu eigenlijk af wat belangrijker is, haakse freesspil of haakse kolom.
Wanneer je in Z langs de kolom beweegt, doe je dat alleen om de werkhoogte in te stellen, of kun je zo ook frezen.
Het lijkt mij dat je de freesdiepte met de pinole doet, en dat je toch je positie kwijt bent wanneer je langs de kolom (want rond ) omhoog gaat, of valt dat wel mee ?

Weet niet hoeveel je denkt uit te moeten vullen, alu-folie doet het op zo'n oppervlak ook wel, al is dat wat moeilijker netjes te houden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Uitlijnen Z-as

Bericht door DaBit »

Op Youtube kun je wat videootjes vinden van 'hossmachine'. Hij heeft ook een serie-tje gewijd aan het stellen van zijn kop en kolom. Misschien de moeite waard om eens te bekijken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Razor91
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 nov 2009 14:30
Contacteer:

Re: Uitlijnen Z-as

Bericht door Razor91 »

Maar ik vraag me nu eigenlijk af wat belangrijker is, haakse freesspil of haakse kolom.
Wanneer je in Z langs de kolom beweegt, doe je dat alleen om de werkhoogte in te stellen, of kun je zo ook frezen.
Het lijkt mij dat je de freesdiepte met de pinole doet, en dat je toch je positie kwijt bent wanneer je langs de kolom (want rond ) omhoog gaat, of valt dat wel mee ?
Op dit moment, pinole. Maar met een cnc ombouwing in het achterhoofd, dan zal de z-as middels een stepper op de kolom gaan. De kolom heeft een spiebaan (niet te zien op foto)

naar aanleiding van de hossmachine filmpjes(bedankt voor de tip Dabit), zou ik dus eerst de kop ten opzichte van de kolom moeten uitlijnen, vervolgens kan ik wel middels een omslag meting de kolom ten opzichte van de tafel uit lijnen.

Of de zuil manier.

maar ik ken geen methode om bij een emco fb2 de kop ten opzichte van kolom in y richting uit te lijnen?
Plaats reactie