sercomotor stuuring

Moderator: Moderators

Plaats reactie
microstep
Berichten: 154
Lid geworden op: 23 jan 2008 19:59
Locatie: belgie

sercomotor stuuring

Bericht door microstep »

hallo

ik ben bezig naast cnc (waar ik op stukken wacht )ook een klein zaagmachientje te
maken ,en heb nog een kleine motor nodig ik dacht aan een servomotor daar 3000t/min draaien
en deze gemakelijk te monteren zijn ,kortom ideaal voor mijn toepassing,
mijn vraag is nu kan ik hiervoor een simpele zelfbouwkaart maken ,gewoon om bv met potentiometer
toeren te regelen? ik heb nog geen motor gekocht ,of is er ander type motor voor dit werkje

groeten
ps zaagblad diameter is 63 mm(dient om koper te zagen max 1 cm dik meestal 3a4mm)
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: sercomotor stuuring

Bericht door klaas van gemerden »

Je kan ook gewoon een gelijkstroom motor gebruiken.

Als je weet hoeveel vermogen dat je nodig hebt, en hoeveel RPM hij moet draaien, en hoeveel volt hij moet wezen kan ik wel eens bij ons op de club kijken of er nog wat ligt wat in de buurt komt.
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: sercomotor stuuring

Bericht door skillalot »

Kun je niet een gewone kortsluitankermotor nemen in combinatie met een frequentieregelaar?
Eventueel een die van 230v naar 3x 400 gaat?

Gr Sascha
microstep
Berichten: 154
Lid geworden op: 23 jan 2008 19:59
Locatie: belgie

Re: servomotor stuuring

Bericht door microstep »

hallo

alle mogelijkheden staan nog open ,heb nog geen motor ik heb maar een kleine motor nodig
denk ik daar ik niet veel vermogen nodig heb ,ik zal gaan werken met een aandrijving riem
denk ik ,daar als ik rechtstreeks op motoras ga kans heb op spelling heb
ik denk van mijn spindel voor cnc ook zo te maken , zou een motor van naaimachine
kunnen dienen ,hier kan ik ook een regelaar opzetten ,maar deze motor werkt wel met koolborstels
zodat deze kracht verliest?

groeten
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: sercomotor stuuring

Bericht door klaas van gemerden »

Het kleinste model wat Huvema levert draait 52 omw (zaagblad) die heeft een doorsnede van 225mm
Het motorvermogen = 0.75 kW
Die machines zijn aardig aan de prijs. Je hebt dus opzig niet zoveel vermogen nodig alleen moet je motor wel behoorlijk vertragen zodat je snijsnelheid niet te hoog wordt.

Je kan op internet eventueel ook kijken naar een 2dehands BEWO die kost wellicht iets/behoorlijk meer maar de capaciteit is ook veel groter en dat kan in de toekomst wellicht nog weleens handig wezen.

Ik denk dat de afkorter de meest gebruikte machine is bij ons op de club..
Hij moet nodig eens gereviseerd worden maar daar heb ik nu ff geen tijd voor..

Gr. KvG
Plaats reactie