Mijn naam is Eric Muijtjens, 28 jaar en woon in de buurt van Maastricht.
Al enige tijd volg ik dit forum en droom al langer over een cnc frees.
Thuis heb ik een Emco compact 8 waar ik wat modelbouw en motorfiets onderdelen op draai. Ook heb ik een kruistafel van Proxon (KT150) op een hoekplaat bevestigd zodat ik op de draaibank iets kan frezen. (Frees in de drieklauw)
Nou was eerst mijn idee om een frees van HBM, Optimum of SwissTec aan te schaffen en die om te bouwen naar CNC maar dan zit ik in de knoop met het kleine X-Y bereik. Dus lijkt mij een portaalfrees een betere optie.
Het budget is niet aan de kleine kant maar moet ook niet boven de 2500 euro uitkomen. (PC niet meegeteld)
Ik heb eens een prijsopgave gedaan om een BF20 of iets in die richting om te bouwen en toen werden mij prijzen verteld van 2000 tot 4000 euro voor het materiaal. Als ik hoor dat mensen voor 1000 of 1500 een klein portaalfreesje bouwen dan moet het toch wel meevallen.
Wat ik graag wil weten: Zijn er "complete" modules / printplaten waar ik alle stappenmotoren op kan aansluiten en een PC met software zodat de aansturing werkt? De hardware zoals geleiding, spindels, freesmotor enz kom ik wel uit. In de prijsopgave stonden 4 losse stappenmotor drivers, een losse voeding, nog een aansturing, een converter enz enz enz. Beetje overdreven. Ze dachten waarschijnlijk dat ik zo'n ezel in de tuin heb staan
De machine die ik in gedachten heb moet een werkbereik hebben van 600 x 1000 x 200 (hoogte ivm 4e as die later zal komen)
Mvg,
Eric Muijtjens