Vlakslijpmachine goed neerzetten (en voorstellen)

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Lateralus
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 mei 2012 11:37

Vlakslijpmachine goed neerzetten (en voorstellen)

Bericht door Lateralus »

Hallo beste verspaners,

Ik zal me even kort voorstellen, mijn naam is Johan van Zanten, ik heb een smederij waar ik damast koksmessen smeed en ik heb van de week een vlakslijpmachine gekocht. Er zitten stelpootjes onder de machine en daar zitten rubber doppen in, met aan één kant van het rubber een stalen schijf. Ik heb de machine waterpas gezet. Hoe belangrijk is dat bij zo'n machine?

Nu de vraag; ik vraag ik me af of de machine niet overdreven staat te schokken en wiebelen? Is het de bedoeling dat het rubber de bewegingsenergie opneemt en is dit normaal of moet ik nieuwe doppen monteren?

Zie het filmpje:



Bedankt alvast,

Gr

Johan
http://www.koksmes.net
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Vlakslijpmachine goed neerzetten (en voorstellen)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zitten er geen stelbouten bovenop die trillingdempers ?
Of misschien draadgaten (voor M20 bouten of zo ), dan bouten er in zetten. Moeten eigenlijk wel punten aan voor in de trillingdemper.
Gewoon alle pootjes even strak, en proberen een beetje waterpas.
Voor zo'n kompact machineframe is waterpas niet zo heel belangrijk, maar het is wel lekker als het koelwater normaal wegloopt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
VDFman
Donateur
Berichten: 143
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:23

Re: Vlakslijpmachine goed neerzetten (en voorstellen)

Bericht door VDFman »

Dat je zo de machine op en neer kan schudden is natuurlijk niet de bedoeling.
Gewoon die rubber voeten eronder uit halen, en de machine op stalen onderlegblokken zetten. Denk aan afmetingen ongeveer 75 of 100mm (vierkant of rond) en 15 a 20 mm dik. In het midden een blind gat waar de stelbout invalt.Als ik het goed zie in het filmpje dan ligt er goede betonnen vloer, dan staat je machine gewoon stabiel.
Ik heb zelf nooit begrepen waarom een machine op "trillingsdempers" zou moeten staan.

De slijpmachine ziet er trouwens nog heel goed uit!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Vlakslijpmachine goed neerzetten (en voorstellen)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja.. die machine staat aardig te "gabberen"en Gabberen is zooooo 90's... :lol:
in de Gereedschapmakerij waar ik gewerkt heb, stond er NIETS op rubber.. behalve het personeel, in de vorm van rubberen schoenzolen.. maar die MOETEN bewegen.. een machine niet..

ofwel.. al dat niet beweegt op STAAL neerzetten.. al dat wel beweegt mag op rubber

inderdaad, zoals de vorige poster al opmerkte.. Stalen plaatje 15-20 mm dik.. 75-100 mm in het vierkant.. , blind gat erin.. en daar op neerzetten.. en waterpassen..

en.. inderdaad.. ze ziet er nog goed uit.. wat een lief machientje!
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Vlakslijpmachine goed neerzetten (en voorstellen)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Die ruber bloks zijn ook eigenlijk silent bloks, door de minimale vering zorgen ze er voor dat het draagvlak met de vloer groter wordt. Anders sta je op 3 puntjes van een kiezeltje.
Het staat echt niet te schommelen op zo'n blok, of je moet er echt een heel fout type onder hebben.

Afbeelding
http://www.ridder.net/toebehoren/divers ... -1097-1-0/
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Lateralus
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 mei 2012 11:37

Re: Vlakslijpmachine goed neerzetten (en voorstellen)

Bericht door Lateralus »

Ja wat een schatje hé ;-)

Dank jullie wel voor de tips en inzichten! Ik ga er wat mee doen!
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Vlakslijpmachine goed neerzetten (en voorstellen)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Indedaad een schatje :P
Wat voor merk en type is het eigenlijk ?
Heb je er al plezier van.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
simon96
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 okt 2013 18:29

Re: Vlakslijpmachine goed neerzetten (en voorstellen)

Bericht door simon96 »

mooie vlakslijpmachine

op zo'n machine heb ik leren slijpen toen ik in het 3de middelbaar zat nu al 3 jaar geleden
zijn leuke machines om mee te werken


mvg simon
zeeschuim

Re: Vlakslijpmachine goed neerzetten (en voorstellen)

Bericht door zeeschuim »

wat een prachtige messen ! http://www.koksmes.net/ en wat een werk!
Lateralus
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 mei 2012 11:37

Re: Vlakslijpmachine goed neerzetten (en voorstellen)

Bericht door Lateralus »

@hugo, het is een Ingar RT-618-2A. Ik heb er al plezier van, ben op het moment een mes aan t smeden en die gaat er morgen op om vlak geslepen te worden. Alleen ik heb het het idee dat mijn steen slijt als een jekko, het lijkt wel of ik na een aantal gangen de steen al minder hoor slijpen... Ik moet maar is uitzoeken wat er nu voor steen op zit en of deze wel geschikt is.

@ simon, das toevallig! Lachen!

@ zeeschuim, dankje! je kan hier de progressie van t huidige mes zien als je het leuk vindt: http://www.britishblades.com/forums/sho ... Zanten-220

Afbeelding
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Vlakslijpmachine goed neerzetten (en voorstellen)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja, de juiste steen, kun je beter aan een vakman vragen.
Je steen zal wel te hard zijn, dan slijt ie niet, maar loopt vol omdat je natuurlijk zacht staal slijpt.
De korrels moeten uitbreken als ze bot worden, maar als het materiaal zacht is worden ze niet zo snel bot en loopt de steen vol.
Of juist andersom, te hard materiaal voor de gebruikte steen.
En dan speelt de korrel natuurlijk ook mee.
Er zijn tegenwoordig ook behoorlijk universele stenen.

Maar ik vraag meestal aan ervaren slijpers welke steen te gebruiken, met af en toe een vlakje doe je geen ervaring op.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Lateralus
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 mei 2012 11:37

Re: Vlakslijpmachine goed neerzetten (en voorstellen)

Bericht door Lateralus »

Dank voor de uitleg. Ik slijp voornamelijk gereedschapstaal in een zacht gegloeide toestand van +/- 35HRc
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Vlakslijpmachine goed neerzetten (en voorstellen)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Vuistregel voor slijpstenen: hoe harder het materiaal wat je slijpt.. hoe zachter de steen

de gedachtengang hierachter is.. als je slijpkorrels bot worden.. dan moeten ze uitbreken.. bij zacht materiaal blijven ze langer scherp, en hoeven ze niet zo snel uit te breken.. en kun je dus met een hardere steen slijpen..

Ik weet niet of je een ritsdiamantje hebt.. zoja.. dan kun je ook gewoon regelmatig ritsen.. en kan je steen weer even mee..

in de gereedschapmakerij waar ik gewerkt heb, hadden we een beetje een compromis.. die steen die we gebruikten.. daar kon je een millimeter ongehard staal mee afnemen tussen 2 ritsbeurten... maar met gehard staal.. om de 0.2 mm ritsen. was geen probleem.. we bewerkten meestal op .25 overmaat, dus.. 2 tiende eraf.. steen ritsen.. werkstuk meten.. laatste beetje afnemen..
Lateralus
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 mei 2012 11:37

Re: Vlakslijpmachine goed neerzetten (en voorstellen)

Bericht door Lateralus »

in de gereedschapmakerij waar ik gewerkt heb, hadden we een beetje een compromis.. die steen die we gebruikten.. daar kon je een millimeter ongehard staal mee afnemen tussen 2 ritsbeurten... maar met gehard staal.. om de 0.2 mm ritsen. was geen probleem.. we bewerkten meestal op .25 overmaat, dus.. 2 tiende eraf.. steen ritsen.. werkstuk meten.. laatste beetje afnemen..
Hey arie, die millimeter ongehard staal tussen twee ritsbeurten, hoeveel gangen waren dat of beter gezegd hoeveel nam je af per gang?

Enig idee wat voor steen dat was daar?
Plaats reactie