Toerental en Snijsnelheid bij bolkop freesje

Moderator: Moderators

Plaats reactie
cncor
Contacteer:

Toerental en Snijsnelheid bij bolkop freesje

Bericht door cncor »

Ik wil een 3D contour frezen met een bolkop freesje. Maar als ik nadenk over wat nu de snijsnelheid is om het toerental te berekenen kom ik daar niet uit.
Als de frees aan de zijkant snijd kan ik de omtrek snelheid nemen van de frees. Maar omdat het een bolkop is en ik een contour frees, zal de frees meestal met een punt ergens op de bolkop snijden. De omtrek snelheid is daar lager. Op sommige plaatsen zal je met het uiterste puntje van de bolkop frezen waar de snijsnelheid de nul nadert!
Hoe moet ik nu het toerental bepalen???
Moet je het toerental automatisch mee laten lopen corresponderend met het punt van de bolkop waar gefreesd wordt?
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Re: Toerental en Snijsnelheid bij bolkop freesje

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja, dat probleem krijgen we niet opgelost. :P
Met bolkopfreesjes is het altijd een beetje schipperen. De geometrie van die bol is ook al niet lekker om veel te verspanen. Aan de andere kant ben ik soms wel verbaasd hoe mooi het resultaat onder dat niet snijdende midden is.
Het hangt natuurlijk van het materiaal af, maar met kunststof en alu, ga je niet zo snel te hard. Dus ik zou me er niet te druk om maken, beetje kijken of er nog een spaantje afkomt, en luisteren of het lekker loopt.
Ideaal zou zijn als je je frees-as onder 45 graden met het werkstuk kunt zetten, dan heb je meestal wel een beetje diameter beschikbaar op de bol.
Soms kun je de freeskop onder 45 graden zetten, maar dat hangt natuurlijk van de vorm af.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Lude

Bericht door Lude »

Ik gebruik ook wel freesjes met b.v. een 6mm diameter en een 2mm radius. Geeft 1mm recht vlak onderin. Dus wel nog redelijk verspanen, maar de bolkop voor de opp afwerking. Ook daar geld dat je werkstuk het toe moet staan.
cncor
Contacteer:

Bericht door cncor »

Lude schreef:Ik gebruik ook wel freesjes met b.v. een 6mm diameter en een 2mm radius. Geeft 1mm recht vlak onderin. Dus wel nog redelijk verspanen, maar de bolkop voor de opp afwerking. Ook daar geld dat je werkstuk het toe moet staan.
Zijn die ergens te koop? Liefst eensnijder (voor kunststof). Of maak je die zelf?
DaBit
Donateur
Been thanked: 3 times

Bericht door DaBit »

Damen heeft ze, wel in tweesnijder-variant. Ik heb er ook eentje, en ik vind ze voor dingen met zowel platte vlakken als rondingen erin ideaal.

Aan de andere kant hoeft het van mij meestal niet perfect vlak onder de frees uit te komen. Een stukje schuurpapier op een blokje hardschuim is een heel effectieve manier om het oppervlak glad te maken. Wat slijppasta en een doekje ook.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Lude

Bericht door Lude »

Inderdaad bij damen wel gekocht, maar heb ze volgensmij ook wel bij bus (http://bus.nl/) gehaald.

Een normale bolkop doet het ook prima hoor! Alleen kun je daar minder fijn een spiebaan mee frezen, dat kan met bovengenoemde wel beter.

Heb geen 1 snijders gezien jammergenoeg. Voor polycarbonaat kun je ook prima met een 2snijder toe hoor.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik bepaal de snijsnelheid altijd op basis van de grootste snijdende diameter van het gereedschap.. langzamer mag altijd.. sneller eindigt als je pech hebt ook sneller in tranen..

als't automatisch gaat.. dan is tijd niet zo'n groot issue..heb je gewoon meer tijd om te lunchen tijdens het frezen.. :lol:

ik heb wel freesklussen gedaan waarbij ik om het uur even wat spanen ging wegvegen, en er wat lampenolie op spoot.. in de tussentijd?... auto een grote beurt gegeven.. en nog tijd over..
Plaats reactie