Moer aandrijven ipv de spindel

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Swake
Donateur
Berichten: 1687
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Moer aandrijven ipv de spindel

Bericht door Swake »

Wat denken jullie van deze techniek:
http://www.maschinen-werkzeuge.com/ange ... p-603.html

Hier wordt niet de kogelomloopspindel aangedreven maar wel de moer die er rond zit. Interessant als de spindel wat langer wordt en toch op een redelijke snelheid moet rondgegaan worden.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Moer aandrijven ipv de spindel

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Mankeert natuurlijk niets aan, maar de lagering van een moer is natuurlijk groter, dus ook wat duurder.
En dat zie je ook in de prijs van dat blok, volgens mij zijn er mensen hier op het forum die kopen voor dat bedrag al hun ijzerwaar ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
GvB
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 jan 2010 23:05
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Moer aandrijven ipv de spindel

Bericht door GvB »

is wel heel erg aan de prijs idd. Maar het principe is opperbest. Er zijn ook stappenmotoren met geintegreerde moer, de kogelomloopsteekt er dus dwarsdoorheen, zgn interne moer. Stappenmotor.nl verkoop er, geen idee wat voor maat of precisie
zeeschuim

Re: Moer aandrijven ipv de spindel

Bericht door zeeschuim »

van mijn Fanom, is de kogelomloop spindel van 5000 x 50 mm in het frame gespannen als een snaar, met ook een aangedreven moer.5829
Michel
Berichten: 220
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: Moer aandrijven ipv de spindel

Bericht door Michel »

Mijn freesbankje draait al weer een tijdje met een roterende moer,ik heb deze alleen zelf bedacht en gemaakt.
http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=8 ... oer#p25547
inmiddels heb ik nog een verbeterde versie gemaakt.
Als je hem zelf maakt dan hoeft de prijs niet heel hoog te zijn ,twee lagers en wat materiaal ik denk voor ca.
honderd euro dat dit wel moet lukken.(inclusief spindel)


Michel
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
wilfred1970
Berichten: 683
Lid geworden op: 22 dec 2010 19:14
Locatie: Steenbergen NB

Re: Moer aandrijven ipv de spindel

Bericht door wilfred1970 »

mooi!
had ook eens een proef mee gedraaid;

https://www.youtube.com/watch?v=i6QSNecrkG0


ga ik toch eens op verder borduren...
Andre-vh
Berichten: 126
Lid geworden op: 03 nov 2009 18:10
Locatie: Belgie 2500 Lier

Re: Moer aandrijven ipv de spindel

Bericht door Andre-vh »

Hebben we bij ons op de machine waar ik meestal mee werk ook (een SHW freesmachine ).
Bij deze machine is de kogelomloopspil een diameter van ongeveer 100mm en ze is 6000mm lang
Het grote probleem dat wij daarmee hebben is dat je geen goede smering meer hebt tussen moer en spindel en wordt de olie juist voor de moer erop gedruppeld.
Bij een spil die ronddraait kan je makkelijk de smering vast aansluiten op de moer.
Elektronica werkt met rook maar heb moeite die erin te houden eens de rook eruit is het heel moeilijk om de juiste soort rook er terug in te krijgen.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Moer aandrijven ipv de spindel

Bericht door benkr »

Ben ook met zoiets bezig maar dan voor TR18 x 4 trapeziumdraad.
Hoop dat het gaat lukken, laat t.z.t. wel wat foto's zien maar ben voor de uitvoering van veel delen voor mijn machine van anderen afhankelijk dus weet niet wanneer ik iets werkends heb, hoop eigenlijk wel voor de CNC-Zonedag van 2014 iets werkend te hebben dus misschien breng ik wel mijn machine mee, althans dat hoop ik toch. Heb op dit moment alleen een onderstel van ALU profielen van 90 x 90 mm en 90 x 45 mm en 160 x 40 mm, het lijkt er inmiddels al wel op dat het een mooie machine gaat worden.
Deze aangedreven moer is een van de redenen waarom ik een kleine draaibank heb aangeschaft, ik ga proberen de onderdelen voor deze aangedreven moer zelf te maken.
Reden dat ik voor deze weg kies is dat ik van uitdagingen houd. Ik vind kant en klare koopoplossingen maar niets, ik denk dat ook alternatieve wegen tot iets bruikbaar kunnen leiden.
Mijn target is uiteindelijk een machine te hebben die binnen enkele tienden nauwkeurig (of beter als het kan) aluminium kan frezen. En dat met veelal materialen die ik binnen handbereik heb.
Ik ga daarom bv. voor de UHU servo sturing voor mijn (DC) motoren. (ook een uitdaging om dit op een andere manier te doen, stappenmotoren kunnen altijd nog).
Ik ben ondertussen ook verhuisd naar een locatie waar ik ook de ruimte heb om mijn machine op te stellen, mijn vorige schuur was nog geen 2 x 3 mtr. en daar moest dan ook echt alles in! Nu heb ik 2,6mtr x 3,6mtr voor alleen mijn machines en werktafel. Heb er ook meteen een echte luchtdroger in gezet om er voor te zorgen dat roest geen kans gaat maken.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Moer aandrijven ipv de spindel

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: En dat zie je ook in de prijs van dat blok, volgens mij zijn er mensen hier op het forum die kopen voor dat bedrag al hun ijzerwaar ;-)
Ja, maar als daar fatsoenlijke lagers in zitten en een merk-kogelomloopmoer dan is het alsnog niet duur. Als ik bij SKF ga shoppen voor een vastlagerblok met lagers, een loslagerblok met lager en een kogelomloopmoer dan ben ik niet veel minder kwijt.

Wel geinig; 2800 omw/min bij 10mm spoed is 28 meter/minuut. Best rap.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Andre-vh
Berichten: 126
Lid geworden op: 03 nov 2009 18:10
Locatie: Belgie 2500 Lier

Re: Moer aandrijven ipv de spindel

Bericht door Andre-vh »

Ik kan het niet meer benadrukken dat de smering zeer goed moet in orde zijn anders gaat de rook uit de moer komen van de hitte.
Mischien kan je een soort sleepring maken op de plaats waar normaal de smeerleiding wordt aangesloten bij een gewone optelling.
Andre
Elektronica werkt met rook maar heb moeite die erin te houden eens de rook eruit is het heel moeilijk om de juiste soort rook er terug in te krijgen.
Gebruikersavatar
hilberth
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 sep 2010 09:40
Locatie: Omgeving Amsterdam
Contacteer:

Re: Moer aandrijven ipv de spindel

Bericht door hilberth »

Tweedehands is lagere prijs, of dat goedkoper is kan ik niet beoordelen...
Afbeelding

http://www.ebay.com.au/itm/Rotary-Nut-B ... 2c6d4108a8
Think it, draw it, make it.
Plaats reactie