Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door Breaker »

Een kogel missend in zo'n lager? :shock:

De 6000 serie zijn radiaallagers, de 7000 serie hoekcontactlagers, dus dan is het simpelweg een 7001. Niet schrikken van het prijsverschil...
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door serum »

Als het goed is hoort er een 7001 lager in te zitten, dat is nl een hoekcontactlager. Ik heb nog wel een paar 6001 lagers liggen met alle ballen op de juiste plek, mocht je die willen gebruiken, maar voor een vastlager wil je eigenlijk een 7001. Meeste china vastlagers gebruiken 6001 lagers, waardoor ze eigenlijk gegarandeerd axiale speling hebben.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door DirkSchipper »

Breaker schreef:Een kogel missend in zo'n lager? :shock:
Ja, dat was ook mijn reactie.
Wat ook opviel was dat in dat lager het vet helemaal zwart was, het andere lager (2e, contra lager) uit hetzelfde huis had schoon vet. Dat lager werd dus duidelijk asymmetrisch belast en had (daardoor waarschijnlijk) slijtage.

Ook al waren het Chinese lagers, het zijn wel degelijk hoekcontactlagers. De binnen- en buiten-kooi hebben een asymmetrische zijkant, en de binnenkooi kun je één kan op ook een beetje naar buiten drukken (buiten de de zijkant van de buitenkooi). De andere kant op kan dat niet.

De prijzen van die SKF hoekcontactlagers is wel effe schrikken hoor, pakweg € 100,- per stuk. Daar moet ik nog effe over nadenken ...

Edit:
Net nog even nagekeken. Op de zijkant staat wel degelijk "7001 AC".
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door DirkSchipper »

Sinds een paar keer maakt mijn frees een ander geluid bij het warm draaien.
Ik verdenk de lagers .... :cry:
Willen jullie eens luisteren en commentaar/advies geven?

Ik heb de frees nog nooit open gehad. Enkel koelvloeistof er doorheen gepompt.
Ook altijd rustig warm gedraaid.

Belangrijke momenten in de film:
- 0 min 3 sec : start frees op 3000 rpm
- 0 min 21 sec : 3000 >> 8000 rpm
- 0 min 53 sec : 8000 >> 14000 rpm
- 1 min 18 sec : 14000 >> 20000 rpm
- 1 min 34 sec : 20000 >> 24000 rpm
- 1 min 49 sec : stop

https://youtu.be/kxdupKgtFJY
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door serum »

Is het kouder waar de machine staat? klinkt, zo op het gehoor, als lagers. Zo mogen ze niet klinken. Da's niet goed..
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door DirkSchipper »

Het is een verwarmde (geïsoleerde) garage/werkplaats. Uiteraard is het nu kouder dan van de zomer, maar niet kouder dan vorige winter. Het is overdag zo'n 16 graden, als ik een uurtje bezig ben, met de verlichting aan (200W aan TL's) loopt het wel op naar 20 gr.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door DirkSchipper »

Oorzaak gevonden: lekkage koelvloeistof.
De koelslangen worden bevestigd op de bovenkant van de freesspindel.
Dat is niks anders als een dikwandige deksel (± 8 mm dik). de koelvloeistof wordt doorgevoerd naar de motormantel. Op de overgang deksel-motormantel zit een rubber ringetje in een zitting die iets minder diep is dan het ringetje dik is. Een van de twee ringetjes was iets beschadigd, en daardoor heeft er heel langzaam koelvloeistof naar binnen gelekt. Dat is op het bovenste (met siliconen o.i.d. geseald) lager terecht gekomen. Er lag daarop een beetje smurrie dat eruit zag als ingedikte koelvloeistof. Het anker was heel licht en oppervlakkig geroest, idem de platen van de motorwikkelingen. De onderste lagers waren volledig schoon.

Ik heb alles voorzichtig schoon en droog gemaakt en weer gemonteerd.
Proefdraaien: de grote herrie is weg, maar het geluid is nog iets anders. Ik vermoed dat het bovenste lager wat droog is.

Vraag : welk vet kan ik daarvoor gebruiken?
lagertype = H7002C-2RZ/P4

Gr. Dirk.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Nu zal Audiomaniacs wel weer gaan zeggen dat ie daar met luchtkoeling geen last van heeft.

Maar wat die water circulatie betreft, het moet lijkt mij mogelijk zijn om het systeem zo in te richten dat je de vloeistof door je systeem heen zuigt, wanneer er dan ergens lekkage is, zuig je valse lucht en stopt het systeem.
Daar moet je dan wel iets van bewaking in hebben.

Ooit van een accu-leverancier geleerd, systeem om accu's automatisch te vullen werken zo, scheelt een hoop rotzooi.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door DirkSchipper »

hugo stoutjesdijk schreef:Nu zal Audiomaniacs wel weer gaan zeggen dat ie daar met luchtkoeling geen last van heeft.
:lol: :lol:
Maar ik heb al twee batterij-gevoedde oortoeters in gebruik, wil het niet nog erger maken. :mrgreen:

Maar nu nog : welk vet c.q. welke olie?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

2RZ is volgens mij 2 zijdig spatwaterdicht, die zou je dus niet kunnen smeren.

(sorry weer geen antwoordt op type vet of olie ;-) )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door DirkSchipper »

hugo stoutjesdijk schreef:2RZ is volgens mij 2 zijdig spatwaterdicht, die zou je dus niet kunnen smeren.
Google (in dit geval Youtube) was my friend: https://www.youtube.com/watch?v=gCXMICrjKd4

Het is inderdaad zo eenvoudig als op het filmpje.
Ik heb een speld gebruikt waarvan ik 3 mm van de punt bijna haaks had gebogen.
Voorzichtig tussen rubber en binnenring gestoken, een slag gedraaid en de sealing er zo uitgelicht.
Dat gaat prachtig, heb het vanavond al 2x gedaan.
Vervolgens vrouw lief aangekeken, die hield de spindel schuin op z'n kop, terwijl ik het lager m.b.v. een injectiespuit met naald en wasbenzine schoon spoot. Er kwam best wat troep uit.gedroogd met een tissue en perslucht, en gevuld met universeel lagervet.
De vetsoort had ik uitgevogeld op een site van SKF. Daar gaven ze in een schema wanneer je vet of olie zou moeten gebruiken, en in een ander schema welk type vet te kiezen. Ik kwam uit bij hun universeel vet. Die had ik ook, alleen niet van SKF .... boeiend. ;-)

Hij draait, de ergste geluiden zijn weg. Hij klinkt nog anders, maar dat kan ook zijn omdat ik hem nog met de deksel open liet draaien (en zonder koeling). Morgen gaat de deksel erop, de (nieuwe!!!) rubber ringen worden ook nog met wat Locktite Blue siliconen afgedicht.
We gaan zien, of beter: horen, wat het resultaat is.

Wordt het over een tijdje niet beter, of weer slechter ... Ik heb de lager-typenummers. En in China zijn ze prima te bestellen. Dat heb ik met die lagers voor de KO-spindels ook gedaan, en daar is de speling weg ... (voor 1/10de van de Europese prijs!).
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dat geeft weer hoop. 8)
Even opletten dat ie niet te heet wordt door te veel vet, en rustig opstarten als ie koud is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door DirkSchipper »

Wat noem je rustig opstarten?
Ik heb nooit meteen 24k rpm gedaan.
Altijd eerst 3 min 3000 rpm, dan 3 min 6000, 9000 .... 24000 rpm.
Is dat nog te snel?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door DaBit »

Ik zou 'm met dat verse vet rustig een half uurtje 3000rpm laten lopen en dan 5 minuten per stap (van 3000rpm ofzo) omhoog terwijl je controleert of je lagers niet te warm worden. Met draaiende koeling uiteraard, want dat heb je normaal ook.

Wat er dan teveel aan vet inzit werkt zich er wel uit, en wat zich nog moet zetten zet zich wel.

24000rpm met gewoon NLGI2 lagervet in dergelijke 'grote' lagers klinkt gevoelsmatig als wel erg tegen het plafond, maar als je het nagekeken hebt zal het wel goed zijn.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie