Ik zal de vragen hier verzamelen, want er komen er nog wel een paar meer.
Nummer 1:
Een deel van dat werk is het controleren/afstellen van de kruistafel. Want ik kwam erachter dat als ik een zwenktaster in de spindel zet, dat ding op 0 instel, in MDI G0X10 en vervolgens G0X0 zeg dat de wijzer braaf weer op 0 terecht komt.
Totdat ik aan de tafel ga jutteren, dan gaat die naald wild op en neer. Frees ik MDF dan is er niks aan de hand; dan doet de frictie z'n werk wel om de tafel op z'n plek te houden. Staal of alu, ander verhaal.
Ik was al bezig om met wat slijppasta de boel wat beter op elkaar in te slijpen (contact tafel-zadel is ca. 2 vierkante centimeter; het zadel is wat aan de kromme kant) totdat ik een helder moment kreeg en het kwartje viel hoe die 'gibs' werken. Da's gewoon een spie met een dikke en dunne kant, en dus is het geen kwestie van beide schroeven aandraaien maar moet je de spie verplaatsen met de ene en vastzetten met de ander. Duhuh, hoe dom kan een mens wezen.
Maar dan klopt dit dus echt niet lijkt me. Tegen de tijd dat de spie spelingsvrij gemonteerd is steekt-ie wel heel ver uit:

Oftewel, met de schroeven erin kan ik het ding niet spelingsvrij stellen.....
Kan ik dat ding uitshimmen, of zit ik alsnog verkeerd te denken en werkt dat gib-gebeuren anders dan ik denk?