CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

sjorsth
Berichten: 33
Lid geworden op: 28 okt 2018 13:43
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door sjorsth »

Oké, dat lijkt mij duidelijk dan. En zo'n 40x160 profiel in plaats van een 80x160 voor de X-richting? Dan wil ik de spindel anders bevestigen. Ik zou zeggen dat er zijdelings genoeg stijfheid is (40mm) en dat 80mm overkill is. Zeker met die profielen die er tussen in liggen (in de Y-richting).
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 jan 2008 02:07
Locatie: Beilen

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door salautom »

in de BOM staat 80x160 Zwaar, zal niet voor niets zijn, dus waarom dan weer bezuinigen?
met vriendelijke groeten,

Henk.

mijn hobby: Bouw full-scale flightdeck Airbus A320
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door abs02 »

Dan kunnen ze later weer klagen................ :mrgreen:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Kjelt »

Ik heb net even zitten nakijken in de BOM van mijn frees,
Het aluminium profielenpakket was 8% van de totale kosten van de OSPF.
Lijkt me niet het meest voor de hand liggende item om op te bezuinigen anders dan het 2e hands over te nemen.
sjorsth
Berichten: 33
Lid geworden op: 28 okt 2018 13:43
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door sjorsth »

Dank voor jullie advies. ;-)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door serum »

sjorsth schreef: 08 okt 2020 14:37 Ik zou zeggen dat er zijdelings genoeg stijfheid is (40mm) en dat 80mm overkill is. Zeker met die profielen die er tussen in liggen (in de Y-richting).
Ik zou zeggen dat je onderbuikgevoel/inzicht onjuist is, maar begin toch eens met het opnoemen wat je ermee wilt frezen. Het zijn holle profielen, die profielen die ertussen liggen een mm of 120 lager. Voel je vrij zelf een machine te ontwerpen naar eigen inzicht, maak kanttekeningen, leer of je aannames kloppen. En als je jezelf echt wilt frustreren koop je naast de aluminium profielen een haarliniaal. (als je op zoek bent naar nauwkeurigheid althans en dit geldt voor alle aluminium profielen. Of je nou 20x20 of 80x160 koopt. Aluminium profielen en een haarliniaal en een haarwinkelhaak). Na een uurtje meten ben je wel door je traanvocht heen denk ik..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Aluminiumprofielen zijn ook nooit bedoeld om er nauwkeurige machines mee te bouwen, en als ze dat dan doen, niet zonder nabewerking.
Als je een keer de norm tolerantie's voor aluminium extrusie doorkijkt is het nog een wonder dat er zo'n hoop tevreden zelfbouwers zijn. (of ze zijn heel geduldig en werken er lang aan om het binnen hun gestelde wensen te krijgen)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door serum »

Klopt absoluut Hugo.

En uit ervaring weet ik dat, zelfs wanneer je het nabewerkt, de spanningen in dat extrusie profiel toch langzaam vrijkomen en je na een half jaar weer opnieuw kan beginnen met afstellen. Alsnog prima materiaal om met eenvoudige gereedschappen een machine mee te bouwen, maar verwacht niet dat je uitdedoos over een werkbereik van 500x500 een 0.1 nauwkeurigheid haalt. Wil je dat, moetje heel veel tijd investeren. En verwacht dan ook niet dat het bij een temperatuursschommeling van 10 graden nog binnen genoemde spec ligt..

Voor kleine werkstukjes is 0,01 nauwkeurigheid prima te halen, maar dat heb je niet te danken aan de rechtheid van de aluminium profielen... De profielen hebben geen rechte kanten, maar iets hol, zijn niet recht, maar met 0,5mm rechtheid over 1m mag je al blij zijn. Pak een haarliniaal, voelermaatjes en je barst in tranen uit.

Ik heb heel veel plezier aan mijn machine, maar mijn evt. volgende zelfbouwert wordt niet van profielen. en zeker weten voorzien van lineaire geleiders met een spacertje tussen de ballen, want dat loopt heel veel mooier. Zeker bij geleidingen met flinke voorspanning. Hiwin noemt dat synchmotion. (had nog een paar THK geleiders liggen, viel mij op hoe fluisterstil deze liepen tav de hiwins. Dat komt dus door die fijne ballenkooi.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Bjornski1976 »

Strut profile 30x60
A = 5.5 cm^2
Ix = 19.6 cm^4
Iy = 5.1 cm^4
Wx = 7.0 cm^3
Wy = 3.9 cm^3
It = 2.6 cm^4
Wt = 2.1 cm^3
m = 1.5 kg/m

Strut profile 40x80L
A = 9.9 cm^2
Ix = 63.4 cm^4
Iy = 17.3 cm^4
Wx = 15.9 cm^3
Wy = 8.7 cm^3
It = 8.02 cm^4
Wt = 4.8 cm^3
m = 2.7 kg/m

Zo maar wat getalletjes van profielen,en korte uitleg om zelf ook maar een indruk te krijgen van wat het nu zo verschilt.

Ix, Iy &It zijn de oppervlaktetraagheidsmoment of kwadratisch oppervlaktemoment, foutief ook wel kortweg traagheidsmoment genoemd en is een eigenschap van constructiedelen die de weerstand tegen doorbuiging in een bepaalde richting bepaalt.

Wx, Wy & Wt zijn het weerstandsmoment van een rechthoekige doorsnede. Het weerstandsmoment van een dwarsdoorsnede wordt in de constructieleer gebruikt om de maximale spanningen in die doorsnede te bepalen.
Bron: wiki, Boschrexroth
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Kjelt »

2e hand verkoopt decOSPF niet makkelijk.
Eeuwout is er al een tijdje zoet mee zo te zien.
https://cnczone.nl/viewtopic.php?p=224171#p224171
Ik snap alleen niet dat hij het niet wat netter maakt, goed opruimt labeled etc dan verkoopt het denk ii makkelijker dan met dit soort fotos.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 24 nov 2020 14:48 2e hand verkoopt decOSPF niet makkelijk.
Eeuwout is er al een tijdje zoet mee zo te zien.
https://cnczone.nl/viewtopic.php?p=224171#p224171
Ik snap alleen niet dat hij het niet wat netter maakt, goed opruimt labeled etc dan verkoopt het denk ii makkelijker dan met dit soort fotos.
Ja, verkopen is weer een ander vak.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door benkr »

hugo stoutjesdijk schreef: 24 nov 2020 14:57
Kjelt schreef: 24 nov 2020 14:48 2e hand verkoopt decOSPF niet makkelijk.
Eeuwout is er al een tijdje zoet mee zo te zien.
https://cnczone.nl/viewtopic.php?p=224171#p224171
Ik snap alleen niet dat hij het niet wat netter maakt, goed opruimt labeled etc dan verkoopt het denk ii makkelijker dan met dit soort fotos.
Ja, verkopen is weer een ander vak.
Tony heeft 5000 Euro voor die machine geboden, een goed en serieus bod vind ik zelf, hij krijgt zelfs geen antwoord. Ik vraag mezelf af of hij die machine wel echt wil verkopen. En zeg 6000 Euro is best wel een heel goede prijs voor een dergelijke machine, als het meer moet zijn dan zou ik zelf serieus gaan denken aan zelf bouwen, dan ga je daar niet ver overheen denk ik, mits je wel goed bekijkt wat je waar gaat kopen.
Gebruikersavatar
ewoud
Berichten: 532
Lid geworden op: 19 mei 2013 10:17
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door ewoud »

benkr schreef: 24 nov 2020 15:17
hugo stoutjesdijk schreef: 24 nov 2020 14:57
Kjelt schreef: 24 nov 2020 14:48 2e hand verkoopt decOSPF niet makkelijk.
Eeuwout is er al een tijdje zoet mee zo te zien.
https://cnczone.nl/viewtopic.php?p=224171#p224171
Ik snap alleen niet dat hij het niet wat netter maakt, goed opruimt labeled etc dan verkoopt het denk ii makkelijker dan met dit soort fotos.
Ja, verkopen is weer een ander vak.
Tony heeft 5000 Euro voor die machine geboden, een goed en serieus bod vind ik zelf, hij krijgt zelfs geen antwoord. Ik vraag mezelf af of hij die machine wel echt wil verkopen. En zeg 6000 Euro is best wel een heel goede prijs voor een dergelijke machine, als het meer moet zijn dan zou ik zelf serieus gaan denken aan zelf bouwen, dan ga je daar niet ver overheen denk ik, mits je wel goed bekijkt wat je waar gaat kopen.
het bouwen van mijn opensource heeft mij bijna 10000 gekost.
dus ik vraag 7000,- ervoor.
en ja het kan altijd beter labeltje daar dingetje daar enz enz. maar ik laat het wel over aan de volgende eigenaar.
er is altijd wel iets te veranderen. is toch ook oke denk ik.
bijna alle spullen komen uit nederland en duitsland behalve closeloop steppers en 2.2Kw spindel komen uit china.
en ik vond het en leuk project.
het is tijd voor en ander project.
en ik geloof er in dat de frees eens verkocht gaat worden.
verkopen is id een vak apart dat is wel duidelijk.
grt. Ewoud.
humm, meten is....
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door WillyH »

Wat ik nog (als CNC-rookie) mis in het hele OSPF verhaal, dan zijn dat de basisinstellingen voor deze machine. Ook de clean topic is mooi samengevat maar stopt waar het voor mij puzzelen wordt. Wat zijn de aanbevolen snelheden voor de verschillende assen? Max snelheid en acceleratie? Hoeveel microsteps stel ik best in? Her en der zijn er wel wat cijfers te vinden in dit forum maar de eerste settings lijken mij vooral natte vingerwerk te worden.
Plaats reactie