OpenBuilds V-Slot Aluminum Extrusion

Alle geleidingen bijv blok of linear, kogel enz Maar ook lagers kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
daanve
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 jul 2007 21:17
Locatie: Amsterdam

OpenBuilds V-Slot Aluminum Extrusion

Bericht door daanve »

Misschien interessant. Open builds V-slot. Een variatie op de standaard aluminium profielen.
http://www.openbuilds.com/

Kwam het tegen via het OPEN RAIL Open Source Linear Bearing System project op Kickstarter. http://www.kickstarter.com/projects/ope ... lds-v-slot


Afbeelding
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: OpenBuilds V-Slot Aluminum Extrusion

Bericht door Arie Kabaalstra »

Laat ik proberen het "Netjes" te omschrijven..

Wat een K#T systeem..

nee.. sorry.. mislukt..
Stel je voor.. er komen spaantjes op.. wat gebeurt er met je rail?..en met je wieltjes?
hoe zuiver is het?
hoe stabiel is het?
een Kegelvormig wiel in een V-groef geeft veel wrijving.. dus, is de slijtage dientengevolge waarschijnlijk hoog..

dit isin mijn optiek een prachtige presentatie in de categorie "Hallo, ik ben dom, en ik heb het wiel opnieuw uitgevonden.."

er zijn betere systemen op basis van alu profielen, en die werken met een STALEN railtje.. ook deze zijn niet geschikt voor CNC machines.. maar mogelijk wel voor Pick and Place systemen..
deckel515
Berichten: 410
Lid geworden op: 04 okt 2011 19:32
Locatie: Mijdrecht (utrecht)
Contacteer:

Re: OpenBuilds V-Slot Aluminum Extrusion

Bericht door deckel515 »

ik heb momenteel de versie met stalen rails voor mijn z as in gebruik , was puur om te proberen ..
t gaat ook met 1.6 mm afname in 8 mm dik staal , maar ik vind t niets ..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: OpenBuilds V-Slot Aluminum Extrusion

Bericht door DaBit »

Mwoah, je hebt als auto toch ook niet overal een dikke Audi voor nodig? Soms voldoet een Aygootje prima hoor. Zelfde met dit spul: voor veel zaken zal het ruim voldoende werken en je krijgt het praktisch kado bij aankoop van een constructieprofiel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
jomet
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mei 2013 23:22

Re: OpenBuilds V-Slot Aluminum Extrusion

Bericht door jomet »

Een zeepkist rijd ook maar verwacht er geen comfort van :roll:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: OpenBuilds V-Slot Aluminum Extrusion

Bericht door Arie Kabaalstra »

't Comfort is in een zeepkist inderdaad meestal een ondergeschoven kindje.. zeker terugdenkend aan mijn eigen zeepkist... die had kleine wieltjes.. lag wel beter in de bochten, maar je voelde elke kiezel...

Wat ik hiermee wil zeggen?.. de Wet van Cruyff.. "elk voordeel heb ze nadeel"

zoals ik al aangaf.. een Pick and place unit zal wel gaan..positionering komt niet zo krap.. maar een V wiel in een V Groef.. dat geeft wel een bak wrijving.. dus eigenlijk vind ik het een slecht ontwerp..

de vergelijking tussen een Aygo en een Audi gaat wat dat betreft een beetje mank... een Aygo is een kwalitatief goede auto.. een Audi ook.. dat komt in dit geval neer op het vergelijken van een 15 mm kogelomloop rail met een 40 mm kogelomloop rail..

als je het naar auto's wilt vertalen.. dan zou je het moeten zien als een DeLorean vergelijken met een Audi of BMW

zo'n DeLorean.. werdt ook gepresenteerd als het 8ste wereldwonder. maar eerlijk?.. wat een slechte auto.. ( ga er maar eens mee tanken... )
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: OpenBuilds V-Slot Aluminum Extrusion

Bericht door Sven »

99% van de kickstarter projecten zijn van luitjes die nog niet alles weten maar denken dat wel te doen, en die mikken op mensen die nog minder weten...

Nu is het onmogelijk om als je met iets nieuws begint meteen alles te weten maar zodra iets op kickstarter verschijnt ontstaat meteen een suggestie van "credibility" zeg maar, "Het staat in de krant dus het is waar."

De vergelijking met een Audi-Aygo gaat hier mank. Beiden zijn goede auto's, op hun eigen manier.
Wat Arie beschrijft is dat je een aygo nodig hebt om eenvoudig van a naar b te komen en dat er op kickstarter dan een nieuw type eenwieler wordt aangeboden.

Daarmee kom je ook van a naar b maar het is niet snel, niet zeker en niet comfortabel.

Maar als je niets anders hebt dan lukt het je. Misschien.

Shoot, lees net dat Arie eigenlijk hetzelfde heeft geschreven.

Maareh, als je nou niks te makken hebt. Wat is dan de beste goedkope geleiding?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: OpenBuilds V-Slot Aluminum Extrusion

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik denk dat als je "lowcost" wilt bouwen dat die ronde ondersteunde geleidingen wel goed zijn.. Arjan Swets heeft ze ook op zijn machine geloof ik..
een "echte" kogelomlooprail kan meer hebben.. maar de meeste goedkope machines krijgen ook niet zo heel veel voor hun kiezen.. de meeste bouwers zijn zich toch wel bewust van de beperkte mogelijkheden van een machine die zo goedkoop mogelijk is opgebouwd...

die Alu profielen met een ingeperst stalen railtje is zeg maar V-slot MkII..een stukkie beter qua slijtage.. maar nog niet zo zuiver als een ronde ondersteunde rail, of een kogelomloopgeleiding..
QupiX
Berichten: 76
Lid geworden op: 10 aug 2012 18:04
Contacteer:

Re: OpenBuilds V-Slot Aluminum Extrusion

Bericht door QupiX »

Voor wat ik zo zie is dit vooral gericht op de opkomende 3d printer markt, en daar lijkt het me dan weer uitermate geschikt voor. Daar heb je niet te maken met stof of spaanders die op de rails komen, er komen tijdens het printen vrijwel geen krachten vrij en het zorgt ervoor dat je een onderdeel (de geleiders) uit je ontwerp kunt weglaten. Scheelt weer geld, tijd, en moeite.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: OpenBuilds V-Slot Aluminum Extrusion

Bericht door Arie Kabaalstra »

zelfs daarvoor acht ik ze niet geschikt.. je moet een rol aan weerszijden van het profiel hebben.. dus om nou te zeggen dat het compact bouwt?.. totaal niet.. bovendien.. 't heeft een behoorlijke wrijving als je em spelingvrij wilt hebben.. probeer maar eens een kegel rechtuit te laten rollen en je weet wat ik bedoel..
Plaats reactie