Lagers over spil, hoe?

Ook de moeren en aanverwanten artikelen kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

dirkske
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 nov 2008 08:16

Lagers over spil, hoe?

Bericht door dirkske »

Hoi,

Ik ben eindelijk eens begonnen aan de bouw van een eerste CNC frees. Loop ik al direct tegen een probleem. Ik hoop dat dit enkel een probleem is vanwege m'n gebrek aan ervaring...

Hoe krijg je in hemelsnaam de kogellagers van je lagerblokken op je kogelomloop? Tips?

Ik heb de spil al enkele dagen in de diepvriezer zitten, kogellagers opgewarmd in oliebadje.... past nog steeds niet. Moet je die lagers echt heeeeet hebben? Ik had ze in elk geval redelijk heet, zou me lelijk verbranden met blote vingers.

Bedankt,
Dirk
mickomatsu
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 sep 2010 20:58
Contacteer:

Re: Lagers over spil, hoe?

Bericht door mickomatsu »

Wat wij in de werkplaats altijd deden is het lager op een electrische kook plaatje opwarmen en dan met handschoenen het lager oppakken en om de ijskouder as laten zaken soms met behulp van een kunstof hamer.
Wie weet lukt het nu?
deckel515
Berichten: 410
Lid geworden op: 04 okt 2011 19:32
Locatie: Mijdrecht (utrecht)
Contacteer:

Re: Lagers over spil, hoe?

Bericht door deckel515 »

de meeste lagers, ook krukaslagers bijvoorbeeld, mag je niet warmer stoken dan 80 graden .. is ook helemaal niet nodig :!:
dirkske
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 nov 2008 08:16

Re: Lagers over spil, hoe?

Bericht door dirkske »

mickomatsu schreef:Wat wij in de werkplaats altijd deden is het lager op een electrische kook plaatje opwarmen en dan met handschoenen het lager oppakken en om de ijskouder as laten zaken soms met behulp van een kunstof hamer.
Wie weet lukt het nu?
Los van de hamer is dit inderdaad wat ik geprobeerd heb. Lager lag wel in olie om temperatuur gelijkmatig over lager te laten verhogen. Met een kunststof hamer op een spil/lager meppen durf ik niet direct vanwege risco verbuigen spil.
dirkske
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 nov 2008 08:16

Re: Lagers over spil, hoe?

Bericht door dirkske »

deckel515 schreef:de meeste lagers, ook krukaslagers bijvoorbeeld, mag je niet warmer stoken dan 80 graden .. is ook helemaal niet nodig :!:
Hmmm... ik denk wel dat ik ruim boven de 80 graden zat. Als verwarmen niet mag, hoe dan wel?
mickomatsu
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 sep 2010 20:58
Contacteer:

Re: Lagers over spil, hoe?

Bericht door mickomatsu »

Als je hem al tot 80 graden hebt opgewarmd en de spil in de vriezer dan zou het moeten passen, maar heb je de spil en het lager al gemeten wat is het verschil?
En met die hamer moet je ook niet te hard meppen
cocodile
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 sep 2007 08:46
Contacteer:

Re: Lagers over spil, hoe?

Bericht door cocodile »

En hoe probeer je het lager op de as te krijgen? Met een hamer erop janken lijkt me geen goed plan.
Normaal worden lagers op een as geperst, belangrijk is natuurlijk dat ie er recht op gaat.
Als je de beschikking hebt over een draaibank, kun je de spil opspannen en tussen je losse kop en het lager een bus monteren wat net iets kleiner is als de dia van de binnenste ring van je lager, en zodoende de boel dus persen, capiche?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Lagers over spil, hoe?

Bericht door Arie Kabaalstra »

als het lager zo strak gaat... ehh.. lappie schuurlinnen doet wonderen.. aan één zijde is een lichte perspassing voldoende.. schuivend mag zelfs ook.. die sluit je toch op met een moer.. aan de andere kant MOET ie kunnen schuiven, om uitzetting en krimp in de lengte op te kunnen vangen.. Capiche?
Gebruikersavatar
Defox
Berichten: 75
Lid geworden op: 09 nov 2008 13:49
Locatie: Oosterblokker Noord-Holland
Contacteer:

Re: Lagers over spil, hoe?

Bericht door Defox »

Ik zou eerst maar eens een micrometer regelen en de as opmeten.
De maat achter de komma ben ik wel benieuwd naar, als deze al 0,02 te groot is wordt schuren met een stukje schuurlinnen al lastig.
Dus gewoon eerst even opmeten.

Groet Peter
deckel515
Berichten: 410
Lid geworden op: 04 okt 2011 19:32
Locatie: Mijdrecht (utrecht)
Contacteer:

Re: Lagers over spil, hoe?

Bericht door deckel515 »

die .02 mm schuur jij zo weg hoor , maak je daar geen zorgen om ;)
uit de mond van een conventioneel draaier , ikzelf dus :P
cocodile
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 sep 2007 08:46
Contacteer:

Re: Lagers over spil, hoe?

Bericht door cocodile »

Arie Kabaalstra schreef:als het lager zo strak gaat... ehh.. lappie schuurlinnen doet wonderen.. aan één zijde is een lichte perspassing voldoende.. schuivend mag zelfs ook.. die sluit je toch op met een moer.. aan de andere kant MOET ie kunnen schuiven, om uitzetting en krimp in de lengte op te kunnen vangen.. Capiche?

Si Si Senhor, ik d8 dat de spillen van jouw Beagle ook maar aan 1 kant gelagerd waren, en dat aan de andere kant de kr8en werden opgevangen door de lagers in je stepper?

Correct me if I'm wrong....
deckel515
Berichten: 410
Lid geworden op: 04 okt 2011 19:32
Locatie: Mijdrecht (utrecht)
Contacteer:

Re: Lagers over spil, hoe?

Bericht door deckel515 »

je mag nooit je stappenmotor gbruiken om die krachten op te vangen ..
je moet daar een koppeling hebben naar je spil of een tandriem en op je spil een lagerpakket met een taats en een kogellager of een hoekontactlager die je uit kan stellen
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Lagers over spil, hoe?

Bericht door Arie Kabaalstra »

op mijn machine zit de schuivende kant aan de koppeling.. de andere kant is axiaal vast gelagerd.. :)

eigenlijk omgekeerd, maar op mijn machine functioneert het net zo goed.

wat ook nog wel eens voorkomt.. dat de spindels onder (trek) voorspanning staan.. maar dan moet je vantevoren rekening houden met de temperatuur.. en je machine altijd opwarmen voor je em gaat belasten..
( Bridgeport VMC 800 bijvoorbeeld )
Muchos gracias.. :)
Kees Moret

Re: Lagers over spil, hoe?

Bericht door Kees Moret »

Om het zaakje nog meer te laten krimpen kan je de spindel inspuiten met een koudemiddel uit een spuitbus.
Dit is te koop bij een goede automaterialenzaak, daar kan geen vriezer tegen op 8)
Plaats reactie